سفری خوشمزه به دنیای ناب بهترین غذاهای شمالی

غذاهای شمالی که باید امتحان کنید!

شما هم امتیاز بدهید!

چه چیزی جذاب‌تر از سفر به شمالِ سرسبز و غذاهای محلی‌اش؛ می‌تواند دلتنگی و خستگی را از تن به در کند؟ سفر به دنیای طعم‌های جذاب و متفاوت از « باقلاقاتوق» گرفته تا «مرع ترش» و «آلو مسما» که بوی مطبوع‌شان از دو فرسخی، هر انسانی را مبهوت و شیفتۀ خودش می‌کند، هر لقمه از غذاهای شمالی، قصه‌ای برای خودش از فرهنگ و طبیعتش دارد که باید آن‌ها را چشید و از طعم‌شان لذت برد. این بار در وبلاگ آرندتور، قصد داریم تا شما را با بهترین غذاهای شمالی آشنا سازیم. پس تا انتهای مطلب همراه‌مان باشید.

چرا غذاهای شمالی خاص و متفاوت هستند؟

غذاهای شمالی به (5) دلیل که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بسیار خوشمزه و عطرآگین هستند. شکل ظاهری آن‌ها نیز اغلب؛ متفاوت و جذاب است. این دلایل عبارت‌اند از:

استفاده از مواد اولیۀ محلی و تازه

برای پخت آن‌ها از مواد تازه و محلی همچون ماهی تازه از دریاچه خزر، سبزیجات خوش‌بو از باغچه و برنج خوش عطر از شالیزارهای زیبای شمال استفاده می‌شود.

آب‌و‌هوای مطبوع شمال

شک نداشته‌باشید، آب‌وهوای عالی شمال روی طعم مواد اولیه تأثیر مستقیم می‌گذارد. رطوبت زیاد و بارندگی مداوم، موجب رشد انواع گیاهان دارویی و سبزیجات معطر در این منطقه شده‌است.

تور ماسال

استفاده از روش‌های پخت سنتی

نکتۀ دیگری که طعم غذاهای شمالی را بی‌نظیر می‌کند، استفاده از روش‌های سنتی برای پخت غذاهاست. منظور از روش‌های پخت سنتی، استفاده از زغال برای کبابی‌کردن، ادویه‌ها و سبزیجات محلی متفاوت هستند.

تنوع فرهنگی

تنوع قومی و فرهنگی زیادی در شمال وجود دارد. همین مسئله موجب تنوع غذاهای این منطقه شده‌است.

پیوند بسیار نزدیک با طبیعت

اگر به لیست غذاهای شمالی نگاهی کلی بیندازید، متوجه این مسئله می‌شوید که غذاهای این منطقه از کشورمان، عجیب با طبیعت پیوند خورده‌ و مواد اولیۀ آن‌ها از جنگل و طبیعت پیرامونشان گرفته شده‌است.

معرفی 10 غذای شمالی که هرگز فراموش نخواهید کرد!

در این قسمت لیستی از بهترین غذاهای شمالی را در اختیارتان می‌گذاریم:

1. باقلاقاتوق

یکی از بهترین غذاهای شمالی، باقلاقاتوق است. این غذای خوشمزه اما ساده؛ با باقلا، سیر، شوید و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این غذای شمالی گیلانی و مازندرانی با برنج و یا بدون آن، سرو می‌گردد.

2. میرزا قاسمی

«میرزا قاسمی» یکی از غذاهای مشهور شمالی با بادمجان است که بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است. این غذای معروف دودی، با بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی پخته می‌شود و یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی گیلانی و مازندرانی محسوب می‌شود.

3.  کباب ترش

این کباب مجبوب شمالی از گوشت گوسفند، پیاز، رب انار و ادویه‌های مخصوص تشکیل شده و با سایر کباب‌های ایرانی، متفاوت بوده و طعمی ترش دارد.

4. فسنجان گیلانی

«خورشت فسنجان گیلانی» از جمله غذاهای شمالی گیلانی است که با اردک پخته می‌شود و طعمی ملس دارد. این خورشت دلپذیر و خوش‌طعم؛ با گردو، رب انار ملس و اردک پخته می‌شود و طرفدارهای بی‌شماری دارد.

5. انار بیچ

«انار بیچ» خورشتی شبیه به فسنجان گیلانی است که با گوشت قلقلی، گردو، سبزیجات محلی و رب انار، پخته می‌شود. این غذا نیز طعم متفاوتی دارد و بسیار لذیذ است.

6. ماهی شکم پر

«ماهی شکم پر» یکی از غذاهای بسیار محبوب شمال ایران به ویژه استان‌های مازندران و گیلان است. این غذا با ماهی‌های محلی همچون « سفید »، «کفال» و...، سبزیجات معطر محلی، گردو، سیر، رب انار و ادویه‌های محلی تهیه شده و درون فر گذاشته می‌شود و یا با ذغال آن را کباب می‌کنند.

7. آش ترش مازندرانی

«آش ترش» یکی دیگر از غذاهای شمالی مازندرانی است که به دلیل استفاده از سرکه یا رب انار در آن، یک آش متفاوت و خاص است که بیشتر در زمستان پخته می‌شود. مواد اولیۀ این غذای مقوی عبارت‌اند از:

  • شوید
  • گشنیز
  • سیر تازه
  • برگ چغندر
  • نخود
  • لوبیا قرمز
  • باقالی
  • رشته آش
  • لبو
  • کدو حلوایی
  • ادویه‌های محلی
  • رب انار یا سرکه

8. آلو مسما

یکی از غذاهای مجلسی و اصیل شمالی، خورشت آلو مسما است. این غذا به دلیل طعم ملسش و مواد اولیۀ آن که شامل گوشت گوسفند، پیاز، آلو بخارا، رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌های مخصوص است، طعمی بسیار مطبوع دارد و در مهمانی‌ها سرو می‌گردد.

9. ترش تره

«ترش تره» یکی از غذاهای مجبوب شمالی گیلانی است که با سبزیجات محلی، سیر، آب نارنج یا آبغوره، تخم‌مرغ و برنج پخته می‌شود، طعم و عطر بی‌نظیر سبزیجات محلی آن، موجب شده که این غذا در لیست بهترین غذاهای شمالی قرار گیرد.

10. ماهی دودی

«ماهی دودی» نیز آخرین و یکی از بهترین غذاهای شمالی گیلان است که با دودی‌کردن ماهی تازه تهیه می‌شود. این غذای بسیار محبوب را اغلب به عنوان چاشنی کنار غذاهای ساده شمالی همچون باقلاقاتوق و ترش‌تره مصرف می‌کنند.

5 سوغاتی‌ مشهور غذایی شمال

اغلب ما در بازگشت از سفر برای دوستان و نزدیکان و حتی خودمان؛ سوغاتی می‌آوریم تا خاطرات خوش سفر را فراموش نکنیم و به خانواده و دوستانمان نیز یادآوری کنیم در لحظات خوش سفر نیز به یادشان بوده‌ایم. در ادامه لیستی (5تایی) از بهترین سوغاتی‌های غذایی شمال به شما معرفی می‌کنیم:

  • کلوچه فومن

مگر می‌شود به استان گیلان سفر کرد و از کلوچه‌های تازه و دارچینی «فومن» صرف‌نظر کرد؟ شاید کلوچه فومن را نتوان به عنوان یکی از بهترین غذاهای شمالی یاد کرد، اما؛ قطعا یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های سفر به شمال و گیلان محسوب می‌شود که نمی‌توان از خریدش صرف نظر کرد.

  • رب انار

شما هم شنیده‌اید که بهترین رب انار را باید از شمال به ویژه استان‌های گیلان و مازندران خرید؟ یکی از سوغاتی‌های خوردنی شمالی، رب انار این خطه است که اغلب به 3 طعم شیرین، ترش و ملس برای مسافران تهیه شده و شما می‌توانید در بازگشت از سفر آن را خریداری کنید.

  • زیتون پرورده

«زیتون پروده» این چاشنی فوق‌العاده خوشمزه و مشهور که در سراسر ایران از آن استفاده می‌کنند، نیز یکی از سوغاتی‌های محبوب شمالی است که اغلب ما در بازگشت از این خطه سرسبز با خودمان، به عنوان سوغاتی می‌آوریم تا به عزیزانمان هدیه دهیم و بگوییم در سفر به یادشان بوده‌ایم.

  • چای لاهیجان
    (عکس)

چای شمالی، به‌ویژه «چای لاهیجان»، از بهترین چای‌های ایرانی است که در مناطق کوهستانی و پرباران گیلان کشت می‌شود. این چای، عطر، طعم طبیعی و بی‌نظیری دارد و برخلاف بسیاری از چای‌های دیگر، به صورت سنتی و بدون افزودن اسانس یا رنگ تهیه می‌شود. چای لاهیجان به عنوان یکی از بهترین سوغات‌های گیلان شناخته می‌شود.

  • برنج صدری یا طارم

همۀ ما در سفر به شمال، سرمست بوی برنج و شالیزارهای این گوشه از بهشت ایران می‌شویم. برنج شمال، به‌ویژه «برنج صدری و طارم»، یکی از بهترین و معروف‌ترین برنج‌های ایران است. این برنج‌های دانه بلند با طعم و عطر بی‌نظیرشان، آنقدر خوشمزه هستند که می‌توان همانطور کته ساده نیز آن‌ها را خورد و از طعم‌شان لذت برد.

سخن نهایی

در این مطلب شما را با بهترین غذاهای شمالی و سوغاتی‌های مشهور این بخش از سرزمین پهناورمان آشنا کردیم. چنانچه قصد سفر به شمال کشور و بازدید از شهرها و مناطق دلپذیر و منحصربه فرد طبیعت این منطقه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در «تور ماسال آرندتور» همراه ما شوید. کافی است یک بار همسفر ما شوید تا تبدیل به یکی از یاران وفادار ما گردید.



1403/06/08 | کد مطلب: 2202
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل