راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در تاجیکستان

شما هم امتیاز بدهید!

تاجیکستان کشور کوهستانی زیبا و محصور در خشکی در بخش مرکزی آسیا و نزدیکی ایران است که به لطف جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعدد توجه گردشگران زیادی را از اقصی نقاط دنیا به خود جلب می‌کند. نزدیکی تاجیکستان به ایران و اشتراکات فرهنگی زیاد بین دو ملت باعث شده هموطنان ما علاقه‌ی زیادی به بازدید از این کشور داشته باشند. با این حال یکی از دغدغه‌های گردشگران اطلاع از روش‌های حمل و نقل عمومی در تاجیکستان است؛ به همین جهت در این مطلب از وبلاگ آژانس مسافرتی آرند تور به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

تور تاجیکستان

وضعیت جاده‌ها در تاجیکستان

پیش از بررسی راه‌های حمل و نقل عمومی در تاجیکستان بد نیست نگاهی به وضعیت جاده‌ها در این کشور بیندازیم تا در مورد زیرساخت‌هایی که قرار است با آن‌ها سر و کار داشته باشیم اطلاعات لازم را به دست آوریم. شرایط جاده‌ها در تاجیکستان پایین‌تر از حد مطلوب است که چندان هم دور از انتظار نیست؛ چرا که کوهستانی بودن این کشور ایجاد زیرساخت جاده‌ای مناسب را با چالش‌های فراوانی مواجه می‌کند. با این حال در محدوده‌ی شهر وضعیت خوب است و جاده‌ها هم در شرایط قابل قبولی قرار دارند؛ علاوه بر این جاده‌های اصلی متصل‌کننده‌ی پایتخت به شهرهای بزرگی مثل خجند، تورسونزودا، قرغونتپا و کولوب هم به درستی آسفالت شده‌اند و مسئله‌ی نامساعد بودن جاده عمدتاً در راه‌هایی که به مناطق کم جمعیت می‌رسند، دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شهرهای توریستی تاجیکستان

شرایط جاده‌های اصلی در تاجیکستان

در تاجیکستان شرایط با کشورهای دیگر متفاوت است و حتی عبور از شریان‌های اصلی و بزرگراه‌هایی که به رنگ زرد در گوگل مپ مشخص شده‌اند ممکن است برای خودروهای معمولی دشوار باشد و هر چقدر که به سمت کوهستان حرکت کنید وضعیت آن‌ها به حدی بد می‌شود که صرفاً خودروهایی با چهار چرخ محرک (4WD) قادر به عبور هستند. بزرگراه مشهور پامیر واضح‌ترین مثال در مورد این مسئله به شمار می‌رود که جدا از بخش‌های محدود آسفالت در بیشتر بخش‌ها وضعیت نامساعدی دارد.

این بزرگراه که در امتداد رودخانه پنج در شرق و در بین کوه‌های مرتفع غربی واقع شده است به دلیل دست‌اندازها، پیچ و خم‌های متعدد و سنگریزه‌ای بودن خود یکی از دلایل اصلی طولانی شدن مسیر برای دسترسی به مکان‌های مختلف در پامیر است. با وجود اینکه فاصله‌ی بین دوشنبه و خوروگ روی نقشه چندان طولانی نیست، اما طی کردن این مسیر با یک وسیله‌ی نقلیه‌ی مناسب با چهار چرخ متحرک حداقل ۱۶ ساعت طول می‌کشد. با این حال همچنان می‌توانید کامیون‌های مختلفی را مشاهده کنید که کالاها را از طریق این مسیر بین چین و تاجیکستان جابه‌جا می‌کنند؛ چرا که پامیر تنها جاده‌ی پیش روی آن‌ها به شمار می‌رود که اتصال این کشور را به شرق امکان‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به تاجیکستان

روش‌های حمل و نقل عمومی در تاجیکستان

یکی از دغدغه‌های مهم در زمان سفر به یک کشور خارجی گشت و گذار آسان و دسترسی بدون دردسر به جاذبه‌های مختلف است؛ با این حال در مورد تاجیکستان این مسئله چندان صدق نمی‌کند چرا که این کشور سیستم حمل و نقل عمومی منطقه‌ای ندارد و همان زیرساخت‌های اندک هم در دوران استعمار این کشور توسط شوروی ساخته شدند؛ بنابراین اگر قصد خروج از شهر و زدن به دل طبیعت را دارید باید به سراغ یکی از روش‌هایی که در ادامه به انتخاب وب‌سایت trektajikistan.com معرفی شده‌اند، بروید:

وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ تاجیکستان

  • اتوبوس و ون: در محدوده‌ی شهرهای بزرگ وضعیت حمل و نقل عمومی در تاجیکستان قابل قبول است. برای مثال در شهر دوشنبه، اتوبوس‌ها و ون‌های سفیدی به نام مارشروتکا وجود دارند که دسترسی به بیشتر مکان‌ها را در پایتخت ممکن می‌کنند. با وجود اینکه تشخیص خطوط مختلف از یکدیگر دشوار است اما ارزان‌ترین (و در عین حال کندترین) روش پیش رو برای گشت و گذار محسوب می‌شود.
  • تاکسی: تاکسی راه‌حل به نسبت ارزان و ساده‌تری برای جابه‌جایی در محدوده‌ی شهر با هزینه‌ی پایه‌ی برابر با ۱۰ سامانی است. بیشتر رانندگان از گوشی‌های خود به عنوان تاکسی متر استفاده می‌کنند که استفاده از آن‌ها به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه حدود ۲ دلار هزینه دارد؛ بنابراین در مقایسه با اتوبوس برای مسیرهای کوتاه چندان هم گران نیست.

در محدوده‌ی شهرها وضعیت قابل قبول است، اما سیستم حمل و نقل عمومی در تاجیکستان عملاً در مقیاس منطقه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین نمی‌توانید با اتوبوس به سمت شهرهای دیگر آن حرکت کنید و برای این کار باید به سراغ روش‌های دیگری بروید که به عنوان یک مسافر مستقل چالش‌های جدی برای شما به همراه دارد به خصوص اگر نتوانید به یکی از زبان‌های تاجیکی یا روسی صحبت کنید.

ماشین‌های اشتراکی

به دلیل نبود سیستم حمل و نقل عمومی در تاجیکستان به صورت منطقه‌ای استفاده از خودروهای مشترک رایج‌ترین روش برای سفرهای دور در این کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل در جاده‌ها معمولاً خودروهایی را مشاهده می‌کنید که مملو از مسافر هستند، چرا که مردم می‌خواهند هزینه‌های خود را تا جای امکان کاهش دهند.

علاوه بر این به دلیل افزایش قیمت سوخت به سبب کمبود جهانی نفت و کشمکش‌های این کشور با قرقیزستان (تامین‌کننده‌ی نفت تاجیکستان) طی کردن مسافت‌های طولانی با صندلی‌های خالی به هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نیست. جالب است بدانید که عمده‌ی خودروهای اختصاص داده شده به این کار مدل‌های دست‌دوم وارداتی از اروپا هستند و برای جاده‌های کوهستانی صعب‌العبور هم به احتمال زیاد از لندکروز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تاجیکستان

کرایه ماشین شخصی

تعداد شرکت‌های کرایه‌ی اتومبیل در تاجیکستان محدود است و همین تعداد محدود هم هزینه‌های بسیار بالایی را به شما تحمیل می‌کنند؛ به همین جهت به عنوان جایگزینی برای ماشین‌های اشتراکی و به منظور تجربه‌ی سفر راحت‌تر می‌توانید یک ماشین شخصی را با راننده کرایه کنید. در این روش علاوه بر هزینه‌ی ثابت و مشخص باید به ازای هر کیلومتر هم مبلغ مشخصی را بپردازید.

دوچرخه

اگر عاشق ورزش و فعالیت‌های فیزیکی هستید می‌توانید دوچرخه را به عنوان یک روش حمل و نقل عمومی در تاجیکستان امتحان کنید و در عین حال از چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز کوهستان‌ها و جاده‌های این کشور لذت ببرید. محبوبیت این فعالیت در تاجیکستان به حدی بالا است که هر ساله گردشگران زیادی صرفاً برای عبور از کوه‌های پامیر با دوچرخه به این کشور سفر می‌کنند.

با وجود اینکه طی کردن این مسیر ممکن است چند هفته طول بکشد، مناظر فوق‌العاده‌ای که در مسیر مشاهده می‌کنید، کاملاً ارزش این همه سختی را دارند.

هواپیما

سریع‌ترین گزینه برای طی کردن مسیر بین دوشنبه و خوروگ در پامیر هواپیما است. با این کار دیگر نیازی نیست نزدیک به ۱۶ ساعت را در جاده طی کنید و با هواپیمایی کوچک و پرداخت مبلغ ۸۰ دلار قادر هستید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به مکان مورد نظر برسانید و به این ترتیب در زمان صرفه‌جویی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با وضعیت حمل و نقل عمومی در تاجیکستان و شرایط جاده‌های این کشور آشنا شدیم. با وجود دشواری نسبی رفت و آمد در تاجیکستان سفر به این کشور جذابیت‌های خاص خود را دارد و سختی آن با همراهی یک گروه حرفه‌ای و شرکت در تور به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. اگر قصد شرکت در تور تاجیکستان مجموعه‌ی آرند تور را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و رزرو تور از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۸۴۰۷ با مشاوران ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. رایج‌ترین وسیله‌ی حمل و نقل عمومی در تاجیکستان چیست؟

مینی‌بوس‌های ویژه‌ای به نام مارشروتکا رایج‌ترین و ارزان‌ترین روش رفت و آمد در دوشنبه تاجیکستان محسوب می‌شوند.

۲. چطور از دوشنبه به سمرقند سفر کنیم؟

برای این کار می‌توانید سوار اتوبوس شوید یا اینکه ماشین کرایه کنید.

۳. گردشگران چند روز اجازه‌ی اقامت در تاجیکستان را دارند؟

ویزاهای ۹۰ روزه‌ی تاجیکستان حداکثر به مدت ۶۰ روز برای اقامت در این کشور معتبر هستند.

۴. آیا امکان سفر از دوشنبه به خوروگ با هواپیما وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید با هواپیما و پرداخت مبلغ ۸۰ دلار از دوشنبه به خوروگ یا بالعکس در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفر کنید.

۵. آیا تاجیکستان مقصدی ارزان است؟

حداقل هزینه‌های شما در زمان سفر به تاجیکستان در هر روز بین ۳۰ تا ۴۰ دلار به ازای هر نفر است.



1403/05/15 | کد مطلب: 2158
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل