بهترین زمان سفر به ازبکستان

شما هم امتیاز بدهید!

ازبکستان، مانند بسیاری از همسایگان خود در آسیای مرکزی، دارای آب و هوای قاره‌ای است. این کشور شاهد تغییرات زیادی در دمای روز و شب بوده و زمستان‌های سرد و بسیار خشک و تابستان‌های به شدت گرمی دارد؛ بنابراین بهترین زمان سفر به ازبکستان فصل‌های بهار و پاییز است. در این مطلب از آرندتور قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به بهترین زمان سفر به ازبکستان داشته باشیم. با ما همراه شوید.

تور ازبکستان

بهترین زمان سفر به ازبکستان برای لذت بردن از آب و هوای عالی

 مارس تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر بهترین زمان‌ها برای لذت بردن از آب و هوای عالی ازبکستان هستند:

مارس؛ اولین نشانه‌های بهار

آب و هوا در ماه مارس شروع به گرم‌تر شدن می‌کند و دما در اکثر نقاط کشور به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. در چنین مواقعی شهرهای امتداد مرز جنوبی برندگان بزرگ هستند.

بعد از آن، نوبت به منطقه مرکزی و اطراف حوضه آمودریا می‌شود. بهار در راه است و می‌توانید بدون نگرانی از سرما، از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید. دما در منطقه سمرقند نیز چند پله افزایش می‌یابد بدون اینکه زمستان از کنترل آن دست بکشد، اما مقدار کافی آفتاب وجود دارد. با ظاهر شدن آفتاب حتما از شهرک تپه‌ای افراسیاب، شهری باستانی که قدمت آن به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد، دیدن کنید. آثاری از تمدن‌های متوالی، از عصر آهن تا فتح مغول را می‌توانید در آنجا ببینید.

آوریل؛ فصل اوج

بهار با ماه آوریل از راه می‌رسد و همراه آن گردشگران نیز به ازبکستان می‌آیند. حتی شهرهای مرزی جنوبی هم شروع به گرم شدن می‌کنند. بهترین گزینه در این زمان از سال تمرکز بر شگفتی‌های طبیعی کشور است.

جزیره آرال-پیغمبر یک مقصد عالی بوده و یک ذخیره‌گاه طبیعی به مساحت هفت جریب است که با پوشش گیاهی سبز پوشیده شده است و خارج از مسیر گردشگری قرار دارد.

در تاشکند و مناطق اطراف آن، اکثر اوقات آسمان صاف است و وسط روز تقریباً زمان پوشیدن لباس تابستانی است. همین امر در مورد شهرهای حوزه آمودریا نیز صدق می‌کند.

از طرف دیگر، سمرقند داستان متفاوتی است زیرا هنوز بارندگی نسبتاً منظمی وجود دارد.

در عوض به شهرهای جنوبی و مرکزی بروید که بهار را کاملا پذیرفته‌اند تا آوریل بهترین زمان سفر به ازبکستان برای شما شود. سپس از شهر باستانی بخارا که برخی آن را زیباترین شهر جهان می‌دانند، دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به ازبکستان

می؛ نزدیکی به تابستان قاره‌ای

آب و هوای ازبکستان در ماه می به بهبودی ادامه می‌دهد و دما همچنان در بیشتر مناطق کشور قابل تحمل است.

تنها دو منطقه این روند را دنبال نمی‌کنند: سمرقند که هنوز درگیر سیل است و شهرهای مرزی جنوبی که گرمای بی‌حد و اندازه‌ای دارند.

از طرف دیگر، هوای تاشکند نسبت به طلوع آفتاب ملایم است و این هوا را برای افراد سحرخیز ایده آل می‌کند.

هوا در بخش جنوب مرکزی کشور و شهرهای اطراف آمودریا نیز گرم می‌شود.

ژوئن؛ فرارسیدن هوای خیلی گرم

ماه ژوئن در سراسر ازبکستان حال و هوای متفاوتی دارد. برخی از مکان‌ها برای بازدید ایده آل هستند، در حالی که برخی دیگر گرمای شدیدی را شاهد بوده و تابستان قاره‌ای را سپری می‌کنند.

این امر به ویژه در شهرهای مرزی جنوبی و مرکزی که در حال حاضر گرم هستند، صادق است. تاشکند با هوای ناخوشایندتر ناشی از آلودگی به همین سرنوشت دچار می‌شود. زمانی که دما به اوج می‌رسد، به پارک‌های شهر مانند پارک ملی علیشیر ناوی یا پارک ملی ازبکستان پناه ببرید.

اگر به دنبال آب و هوایی ملایم‌تر می‌گردید تا ماه ژوئن بهترین زمان سفر به ازبکستان برای شما شود، منطقه سمرقند یا شهرهای نزدیک آمودریا را انتخاب کنید.

سپتامبر؛ بازگشت فصل گردشگری

ازبکستان در ماه سپتامبر از چنگال تابستان خارج می‌شود. دما در منطقه تاشکند کاملا معقول بوده و به طور متوسط ​​بین 23 تا 32 درجه سانتی‌گراد است.

برای سمرقند و اطرافش هم جدا از کمی خنکی صبح همین حکایت است. بقیه نقاط کشور نیز در وضعیت مشابهی به سر می‌برند و سپتامبر را برای مجموعه‌ای از فعالیت‌های توریستی مناسب می‌کنند.

مانند کاروان‌هایی که در قدیم در مسیر جاده ابریشم حرکت می‌کردند، از جاده شمالی سمرقند به بخارا بروید.

اکتبر؛ طعم اولیه پاییز

اکتبر می‌تواند بهترین زمان سفر به ازبکستان باشد. فقط به یاد داشته باشید که مخصوصا برای صبح‌ها و عصرها، وسایل پاییزی خود را ببندید.

خورشید همچنان در همه جا می‌درخشد، به ویژه در بخش جنوبی کشور و در تاشکند، جایی که دما بین 15 تا 24 درجه سانتی‌گراد متغیر است. این آب و هوا ایده آل برای پیاده‌روی در خیابان‌های تاشکند است.

در سمرقند هوا در صبح‌ها بسیار سرد است؛ فقط باید کمی صبور بوده و منتظر افزایش دما در طول روز بمانید. همین امر در مورد منطقه اطراف حوضه آمودریا نیز صدق می‌کند.

با نزدیک شدن به مرکز، می‌توانید لباس‌های گرم را بیرون بیاورید، زیرا در اینجا هوا بسیار خنک‌تر به نظر می‌رسد. کمی جلوتر در جنوب، منطقه دورافتاده خوارزم را کاوش کنید. خانه‌های سایه‌دار، مزارع برنج، باغ‌ها و مزارع پنبه منظره‌ای زیبا را تشکیل می‌دهند.

در چه زمان‌هایی نباید به ازبکستان سفر کرد؟

دسامبر تا ژانویه بهترین زمان‌ها برای لذت بردن از ورزش‌های زمستانی و اسکی هستند:

دسامبر؛ زمستان سخت

دسامبر مطمئنا بهترین زمان سفر به ازبکستان نیست و باید از آن اجتناب کرد. علاوه بر سرما، رگبارهای شدید یا بارش برف وجود دارد و خورشید به ندرت جلوه می‌کند. این قضیه در سراسر کشور صادق است.

ژانویه؛ سردترین ماه سال

ژانویه یکی از بدترین زمان‌ها برای سفر به ازبکستان است، زیرا کل کشور در چنگال هوای خیلی سرد قرار دارد. در تاشکند، پایتخت ازبکستان، دمای هوا از صفر بالاتر نمی‌رود. با این حال با پوشیدن لباس‌های بسیار گرم می‌توان از آفتاب زیبایی که معمولا در این زمان از سال شهر را روشن می‌کند، لذت برد.

در این زمان می‌توانید از بازار چورسو که گنجینه‌ای از محصولات سراسر کشور را در خود جای داده است، دیدن کنید و از پله‌های مارپیچ آن بالا بروید تا منظره باشکوه کوه‌ها را ببینید.

در صورت بازدید از سمرقند، حتما لباس‌های گرم بیشتری همراه خودتان داشته باشید. این منطقه بارش برف سنگینی را تجربه می‌کند و ممکن است خیلی سرد شود، اما مانند تاشکند روزهایش بسیار روشن است.

مناطق مرکزی نیز دارای آفتاب فوق‌العاده و دمایی هستند که اغلب به زیر صفر می‌رسد. همین امر در مورد شهرهای اطراف حوضه آمودریا (گزلی، اوزونکودوک، کوچکا...) نیز صدق می‌کند.

اگر کمی گرما می‌خواهید، به شهرهای مرزی در جنوب کشور، هم‌مرز با افغانستان بروید. در آنجا دما اغلب بالای صفر است و حتی در صبح نیز خورشید می‌تابد.

نکته‌ای که کوهنوردان باید به آن توجه کنند این است که در ماه ژانویه مناطق کاراکالپاکستان و مناطق کوهستانی تیان شان، بسیار صعب‌العبور هستند. دما می‌تواند تا -40 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد و گذرگاه‌ها اغلب بسته می‌شوند.

سخن پایانی

فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان سفر به ازبکستان برای بهره بردن از آب و هوای خوب است. آوریل تا می و سپتامبر تا اوایل نوامبر بهترین آب و هوا را دارند تا از تعطیلات خود نهایت لذت را ببرید. در این زمان‌ها به راحتی می‌توانید فعالیت‌های خارج از منزل را انجام دهید یا بدون عرق کردن، مناطق مختلف کشور را کاوش کنید؛ بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی برای سفر خود، مطمئن شوید که بهترین فصل را برای لذت بردن بیشتر در نظر بگیرید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به ازبکستان چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به ازبکستان در بهار یا پاییز است. در این فصول، دمای هوا معتدل است و می‌توانید تاشکند و دیگر شهرهای بزرگ ازبکستان را بگردید.

در فصل زمستان می‌توان از کدام مکان‌ها در ازبکستان بازدید کرد؟

برخی از مناطقی که در زمستان در این کشور قابل بازدید هستند شامل میدان ریگستان، چار منار، موزه امیر تیمور، دریاچه آیدارکول و موزه دولتی تاریخ ازبکستان می‌شوند.

رویدادهای معروف ازبکستان کدامند؟

فستیوال نوروز در 21 مارس، فستیوال بین‌المللی موسیقی شرق تارونالاری در 13 تا 17 سپتامبر، فستیوال ابریشم و ادویه‌جات در 16 تا 18 ژوئن.

مقرون‌به‌صرفه ترین زمان برای سفر به ازبکستان چه زمانی است؟

اگر می‌خواهید تور ازبکستان را در یک تور اقتصادی مقرون‌به‌صرفه بگذرانید، باید در فصل زمستان از آنجا بازدید کنید. در این فصل گردشگران کمتری به کشور سفر می‌کنند و این موضوع، هزینه‌های اقامت و حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد.

گرم‌ترین ماه ازبکستان کدام است؟

جولای گرم‌ترین ماه در ازبکستان است. در این ماه می‌توانید شاهد افزایش دما تا 37 درجه سانتی‌گراد باشید که گشت‌وگذار در مناطق بیابانی ازبکستان را دشوار می‌کند.



1403/04/22 | کد مطلب: 2138
برچسب‌ها: بهترین زمان سفر


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل