معرفی جاهای دیدنی کاشان {۴۵ مکان دیدنی و توریستی} | آرندتور

معرفی تمام و کمال جاهای دیدنی کاشان

شما هم امتیاز بدهید!

کاشان شهری پر از خانه‌ها و حمام‌های تاریخی است و به خاطر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی که دارد، همواره مسافران و گردشگران زیادی را از دور و نزدیک به خود جذب می‌کند تا جاهای دیدنی کاشان را از نزدیک ببینند. گلاب‌گیری، مناطق کویری و بناهای تاریخی، تنها بخش کوچکی از جذابیت‌های کاشان گردی هستند. اگر در برنامه‌هایتان قصد سفر به کاشان را دارید و می‌خواهید از مدت زمان اقامتتان در این شهر، بهترین استفاده ممکن را داشته باشید، با این مطلب از آرندتور ما را همراهی کنید تا شما را با 45 مورد از جاهای دیدنی کاشان در تور یک روزه آشنا کنیم.

1-کویر ابوزید آباد کاشان

کویر ابوزید آباد در واقع بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ است که در شمال ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان واقع شده است. در این کویر، اوج زیبایی را در سکوت عمیق، لابه‌لای تپه های شنی داغ و چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیرش، خواهید یافت. کویر ابوزید آباد مانند سایر کویرهای ایران همچون کویر مصر و کویر مرنجاب، یکی از مقاصد کویری محبوب برای گردشگرانی است که به این نوع جاذبه‌ها علاقه‌مند هستند. از بهترین جاهای دیدنی نزدیک به این کویر می‌توان به «قلعه کرشاهی»، «کوه یخاب»، «روستای ابیانه»، «آب‌انبار صفوی»، «شهر زیرزمینی اویی» و «شهر تاریخی نوش‌آباد» اشاره کرد.

کویر ابوزید آباد از جاهای دیدنی کاشان

2-باغ فین کاشان

باغ فین، یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ با داشتن درختان سر به فلک کشیده و فواره‌های زیبا، مکانی جادویی را ترسیم می‌کند. به دلیل ظاهر شاهانه‌ای که این باغ 33700 مترمربعی دارد، برخی از بومی‌ها از آن به عنوان باغ شاه نیز یاد می‌کنند.

در باغ فین کاشان، بناهای تاریخی متعددی همچون خلوت کریم‌خانی، حوض جوشان، شتر گلوی قاجاری، تقسیم‌گاه آب و موزه ملی کاشان به چشم می‌خورد که بازدید از آن‌ها می‌تواند جالب باشد.

باغ فین از جاهای دیدنی کاشان

3-بازار سنتی کاشان

از دیگر جاهای دیدنی کاشان می‌توان به بازار سنتی آن اشاره کرد که در سال 1355 به ثبت رسیده و یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. این بازار که قدمت آن به زمان صفویان برمی‌گردد، در نزدیکی شاهراه‌های تجارتی باستانی قرار گرفته که این نشان‌دهنده رونق زیاد آن در عهد باستان بوده است.

بازار سنتی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسجد میدان میرعماد، کاروان‌سرای میرپنج، زغالی‌ها، غفارپور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه امین‌الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سیدآقا، تیمچه صباغ، آب‌انبار بالا بازار و در زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش‌دوزک‌ها، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی‌ها اشاره کرد. داخل این بازار، مانند دیگر بازارهای شلوغ ایران، کار و کاسبی رونق دارد؛ در ابتدای بازار آهنگران و رنگرزانی را خواهید دید که اجناس خود را با زیبایی هرچه تمام در ویترین مغازه‌هایشان چیده‌اند و کمی که جلوتر می‌روید، اجناس کفش دوزها، خیاط‌ها و پارچه فروش‌ها، توجهتان را به خود جلب خواهند کرد.

بازار سنتی از جاهای دیدنی کاشان

4-شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان

شهر زیرزمینی نوش‌آباد، منطقه زیبا و اسرارآمیزی است که عمق 4 تا 18 متری سطح زمین واقع شده است. انسان‌های باستان این بنای تاریخی را قبل از ظهور اسلام به منظور استفاده‌های نظامی و دفاعی ساخته‌اند. این شهر سه طبقه دارد و هر یک از طبقاتش را اتاق‌ها، تونل‌ها، راهروها و غیره تشکیل داده‌اند. این طبقات از طریق چاه‌های قائم به هم متصل می‌شوند. خیلی‌ها از شهر زیرزمینی با عنوان شهر اویی نیز یاد می‌کنند.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد از جاهای دیدنی کاشان

5-مسجد جامع کاشان

مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین مناطق و جاهای دیدنی کاشان است که به درخواست صفیه خاتون که دختر مالک اشتر بوده و در عهد سلجوقیان زندگی می‌کرده، ساخته شده است. به دلیل قدمت فوق‌العاده طولانی این مسجد، به دستور پادشاهانی همچون عبدالرزاق خان و کریم‌خان زند، تعمیر و مرمت شده است. به هر دیوار این مسجد که نگاه کنید، می‌توانید کاشی‌کاری‌های زیبا و نوشته‌های کم‌نظیری را ببینید که استادان خوشنویس معروفی همچون عبدالکریم و ابن محمدحسین محمد کاظم اصفهانی، آن‌ها را روی دیوارها حک کرده‌اند.

مسجد جامع از جاهای دیدنی کاشان

6-تپه سیلک کاشان

سیلک، نام یک تپه باستانی در فین کاشان بوده که باقیمانده زیگورات باستانی ایران است. این تپه که قدمت 8 هزار ساله دارد، به دلیل دگرگونی‌های آب‌وهوایی مردمی که غارنشین بوده‌اند، برای زندگی به سمت دشت‌ها آمده‌اند و با پرداختن به زراعت، شیوه جدیدی از زندگی را شروع کرده‌اند، به وجود آمده است. در این تپه باستانی، وسایل زیادی پیدا شده که متعلق به مردم دشت نشین در این منطقه بوده است.

تپه سیلک که به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد توجه است، در کنار جذابیت باستانی، آرامش وصف‌ناپذیری را نیز برای مهمانان به همراه دارد. اگر جزء افرادی هستید که با تاریخ ایران باستان علاقه دارید، بازدید از تپه های سیلک را از دست ندهید.

تپه سیلک از جاهای دیدنی کاشان

7-خانه بروجردی‌ها در کاشان

قدمت خانه بروجردی‌ها به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این بنا که یکی از خانه‌های قدیمی و مشهور بوده و از جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود، زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد. صاحب خانه‌این منزل بروجردی بوده و به داد و ستد کالا می‌پرداخته است، به همین دلیل به خانه بروجردی‌ها شهرت پیدا کرده است. بادگیرهای هلالی و قرینه روی پشت‌بام و کلاه فرنگی خانه، باعث شده‌اند تا نمای ساختمان بروجردی‌ها منحصربه‌فرد و مجلل باشد.

این بنا دارای دو حیاط بیرونی و درونی، یک راهرو و یک هشتی، آشپزخانه و حیاط‌های تابستان نشین و زمستان نشین بسیار زیبا است. علاوه بر این، زیرزمین‌های بزرگ و حیاط‌های سرپوشیده‌اش جلب توجه می‌کنند. روی دیوار بنا نیز نقاشی‌هایی با رنگ روغن و آبرنگ حک شده که زیبایی آن را چند برابر کرده‌اند.

خانه بروجردی‌ها از جاهای دیدنی کاشان

8-خانه طباطبایی‌ها در کاشان

خانه طباطبایی‌ها یکی دیگر از بناهای بی‌نظیر کاشان است که در دوران قاجار در محله سلطان امیر احمد توسط حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی ساخته شده است. گچ‌بری‌های زیبا و نقش‌های بی‌نظیر این خانه، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. تمامی این زیبایی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا خانه طباطبایی‌ها به یکی از جاهای دیدنی کاشان تبدیل شود.

وسعت این خانه 4700 متر بوده و معماری آن به گونه‌ای است که درون خانه از بیرون دید ندارد. حیاط بنا دارای استخرهای بزرگ و باغچه‌های زیبای تزئین شده است. اتاق‌های داخل عمارت در فصل تابستان خیلی گرم و در فصل زمستان خیلی سرد نمی‌شوند.

خانه طباطبایی‌ها از جاهای دیدنی کاشان

9-حمام فین کاشان

در بخش جنوبی باغ فین، دو حمام مهم و تاریخی به نام‌های حمام بزرگ یا همان حمام سنتی که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و حمام کوچک یا همان حمام خدمتکاران وجود دارد. در بخش خزینه حمام کوچک، 7 کاشی یافت شده که قدمت آن‌ها به 500 سال قبل برمی‌گردد؛ بنابراین این حمام در دوران صفویان ساخته شده و قدمت بیشتری نسبت به حمام بزرگ دارد.

در حمام کوچک باغ فین، قتل امیرکبیر رخ داده است.

حمام فین از جاهای دیدنی کاشان

10-روستای قمصر کاشان

هر شهر به دلیل داشتن جاذبه‌هایی معروف است. در واقع می‌توان گفت، جاذبه مطرح، شکل نمادینی از شهر مورد نظر است. این موضوع در مورد روستای قمصر کاشان هم صدق می‌کند. گل چینی و گلاب‌گیری در این روستا، همه ساله به صورت یک جشنواره برگزار می‌شود. در این جشنواره بزرگ و هیجان‌انگیز، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری شرکت می‌کنند. با شرکت در جشنواره می‌توانید مراحل گلاب‌گیری را ببینید و از بوی خوش آن مدهوش شوید. زمان گلاب‌گیری در این روستا، از نیمه دوم اردیبهشت شروع می‌شود.

روستای قمصر از جاهای دیدنی کاشان

11-حمام سلطان امیر احمد کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان و مجلل‌ترین آثار تاریخی این شهر، حمام سلطان امیر احمد است که معماری آن دست کمی از حمام فین و حمام‌های معروف کشور ترکیه و شهر استانبول ندارد.

در این حمام، کاشی‌کاری‌های آبی و طلایی به همراه گچ‌بری‌های خاص به کار رفته‌اند. نقاشی روی دیوارها، سقف‌های طاقی شکل و تزئینات متعدد داخلی آن به قدری زیبا هستند که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. اگر قصد بازدید از حمام سلطان امیر احمد کاشان را داشتید، پشت بام آن را از دست ندهید؛ زیرا پشت بام با طرح‌ها و رنگ‌های خیره‌کننده‌ای تزئین شده است.

حمام سلطان امیر احمد از جاهای دیدنی کاشان

12-موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان

موزه عروسک و اسباب‌بازی یکی دیگر از مکان‌های زیبای کاشان است که علاوه بر کودکان، برای بزرگ‌سالان هم بسیار تماشایی است. در این موزه می‌توانید انواع عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های سنتی ایران را ببینید. این موزه، مکانی مناسب برای تجدید خاطره بزرگ‌ترها با وسایلی است که در گذشته با آن‌ها سرگرم می‌شده‌اند. با بازدید از این موزه، می‌توانید از امکانات مختلف آن همچون اقامتگاه بومگردی، کارگاه‌های آموزشی کودکان و بخش نمایش، نیز لذت ببرید.

موزه عروسک و اسباب‌بازی از جاهای دیدنی کاشان

13-جمعه بازار کاشان

جمعه بازار یکی از دیدنی‌هایی است که تجربه‌ای متفاوت را برایتان رقم خواهد زد. در این بازار تماشایی، علاوه بر خرید کردن می‌توانید با مردم کاشان از فاصله نزدیک در ارتباط باشید. در جمعه بازار همه چیز، از پوشاک گرفته تا لوازم زینتی و خوراکی‌های خوشمزه پیدا می‌شود. در بخش‌هایی از بازار هم می‌توانید انواع غذاهای خانگی و محلی کاشان را امتحان کنید.

جمعه بازار از جاهای دیدنی کاشان

14-آبشار نیاسر کاشان

نیاسر نام آبشاری با ارتفاع 25 متر است که در تمام فصول سال دارای آب جاری است. در این آبشار فوق‌العاده زیبا، به دلیل وجود مقداری آهک در آب، لایه‌های رسوبی و آهنگی به شکل قندیل از بخش‌های مختلف آن آویزان شده‌اند. اگرچه کاشان شهری گرم و کویری است، اما آب‌وهوای اطراف آبشار، سرد و کوهستانی هستند.

آبشار نیاسر از جاهای دیدنی کاشان

15-کوه کرکس کاشان

بیشتر قسمت‌های کاشان آب‌وهوای گرمی دارند، اما بخش‌هایی هم پیدا می‌شود که نه تنها گرم نیستند، بلکه به دلیل سرمای زیاد، در بیشتر ماه‌های سال پوشیده از برف هستند. یکی از این بخش‌ها، کوه کرکس است. کوه کرکس که یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است، بیشتر از نصف سال برفی است و محل مناسبی برای انواع تفریحات زمستانه محسوب می‌شود. علاوه بر این، محل زندگی جانورانی همچون بز، قوچ، میش، روباه و گرگ نیز هست.

کوه کرکس از جاهای دیدنی کاشان

16-تیمچه امین‌الدوله کاشان

تیمچه امین‌الدوله یکی از مکان‌های تفریحی و توریستی کاشان است که از ترکیب معماری و تاریخ به وجود آمده است. این بنای فوق‌العاده، اصالت، شکوه، فرهنگ و هر آنچه را که مربوط به ایران قدیم است در خود جای داده است. این تیمچه که کاروانسرایی در بازار تاریخی کاشان است، به یاد تیمچه امین فرخ خان امین‌الدوله نام‌گذاری شده است. زلزله اواخر قرن نوزدهم خسارت زیادی به این بنا زد، اما با همت مردم، بخش‌های زیادی از آن مرمت شد. این اثر فوق‌العاده، یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود.

تیمچه امین‌الدوله از جاهای دیدنی کاشان

17-مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

مجموعه آقابزرگ، یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که در دوران قاجار ساخته شده و حاج محمد تقی خانبان، هزینه‌های ساخت آن را پرداخت کرده است. این مجموعه بخش‌های مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شبستان، سردر، هشتی ورودی، مقصوره، مسجد و مدرسه اشاره کرد. نکته جالب توجه در مورد این مسجد و مدرسه، معماری دقیق و خارق‌العاده آن‌هاست. معماری این بنا به گونه‌ای است که در تابستان‌ها، هوای خنک در سقف گنبدی بخش‌های داخلی جریان پیدا می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از وسایل سرمایشی نیست.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ از جاهای دیدنی کاشان

18-خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان نام یکی از جاذبه‌های تاریخی کاشان است که در دوران قاجار، توسط محمد ابراهیم تاجر کاشی، از تاجران معروف چینی و بلور کاشان ساخته شده است. از ویژگی‌های جالب توجه این بنا می‌توان به تزئینات گچ‌بری، نقاشی، رسمی بندی، مقرنس، یزدی بندی و گره‌سازی اشاره کرد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

معماری این خانه به گونه‌ای است که دارای قسمت‌های تابستان نشین و زمستان نشین است و اهالی خانه، متناسب با شرایط آب‌وهوایی از قسمت‌های خاصی استفاده می‌کرده‌اند.

خانه عباسیان از جاهای دیدنی کاشان

19-مدرسه سلطانیه کاشان

مدرسه سلطانیه در هر 4 فصل سال، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگرانی است که به شهر زیبای کاشان سفر می‌کنند. بازدید از این مدرسه تاریخی رایگان بوده و نیازی نیست به ازای آن هزینه‌ای بپردازید.

این مدرسه، معماری بسیار باشکوهی دارد. بعد از اینکه از ورودی هشتی شکل آن عبور کردید، از طریق دو راهرو زیبا به صحن مدرسه خواهید رسید. داخل حیاط مدرسه، آب‌نمای بزرگی قرار گرفته که در بدو ورود خودنمایی می‌کند. علاوه بر این، فضای حیاط با درخت‌های کاج پوشانده شده که حس نوستالژیکی را تداعی می‌کند.

مدرسه سلطانیه از جاهای دیدنی کاشان

20-بازار صفویه کاشان

بازار صفویه یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید کاشان است که در دو طبقه واقع شده و مغازه‌های آن انواع مختلفی از اجناس ازجمله لباس، کیف و کفش را به فروش می‌رسانند. تمامی اجناس موجود در مغازه‌ها، کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند.

بازار صفویه از جاهای دیدنی کاشان

21-قلعه جلالی کاشان

قلعه جلالی که یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است، در کنار حصار سلجوقی قرار گرفته است. طبق آنچه در کتاب‌های تاریخی ثبت شده، این قلعه متصل به باروی شهر بنا شده؛ به‌طوری‌که دیوار جنوبی آن باروی شهر بوده و دورتادور آن را خندقی حفر کرده بودند.

هنگام بازدید از این بنای تاریخی، اولین چیزی که نگاهتان را به سمت خود جذب می‌کند، دو بنای گنبدی شکلی است که در قسمت بیرونی و درونی قلعه قرار گرفته و به یخچال‌های حصار سلجوقی معروف هستند. در گذشته، آب این یخچال‌ها از چشمه‌های کوه کرکس تامین می‌شده و اهالی منطقه، گوشت، لبنیات و یخ‌های خود را آنجا نگهداری می‌کرده‌اند.

قلعه جلالی از جاهای دیدنی کاشان

22-مسجد صفوی میرعماد کاشان

مسجد صفوی میرعماد یکی دیگر از شاهکارهای معماری شهر کاشان است که بازدید از آن در تمام 4 فصل سال رایگان می‌باشد. این بنای تاریخی، سردر رفیع و معروف و صحن مربع شکل و چهار ایوان بر پیرامون آن و گنبد خانه و دو شبستان جنوب غربی و جنوب شرقی بوده و همچنین در جنب شبستان جنوب شرقی راسته، گذر مسقفی که قبلا به دارالایتام باز بوده، وجود دارد که در قرن‌های گذشته آب‌انباری به جای آن بنا شده است.

بنای اولیه این مسجد، متعلق به دوران سلجوقی بوده که به دلیل حمله مغول‌ها آسیب‌دیده و بعدها، خواجه عمادالدین آن را مرمت و نوسازی کرده است. محراب قدیمی مسجد در حال حاضر در موزه اسلامی برلین نگهداری می‌شود.

مسجد صفوی میرعماد از جاهای دیدنی کاشان

23-آتشکده نیاسر کاشان

آتشکده نیاسر یا چهارتاقی، یکی از آتشکده‌های قدیمی کاشان است که از اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوره ساسانی به جا مانده است. آتشکده نیاسر که به آتشکده ساسانیان نیز معروف است، در شهر نیاسر و حوالی چشمه اسکندریه واقع شده و در فصل بهار، پذیرای گردشگران بسیاری است.

آتشکده نیاسر از جاهای دیدنی کاشان

24-خانه عامری‌ها در کاشان

خانه عامری‌ها یکی از بناهای به جا مانده از دوران زندیه است که ساخت آن در دوران قاجاریه تکمیل شده است. این خانه که در محله سلطان امیر احمد قرار گرفته، مانند دیگر خانه‌های تاریخی کاشان دارای معماری فوق‌العاده، گچ‌بری‌های عالی، منبت‌کاری‌های اصیل و بسیاری از موارد دیگر است که جذابیت بالایی هم برای گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی دارد. این خانه را با عنوان هتل سرای عامری‌ها نیز می‌شناسند.

خانه عامری‌ها از جاهای دیدنی کاشان

25-روستای ابیانه کاشان

روستای ابیانه یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که بین گردشگران و مسافران طرفداران زیادی دارد. این روستا دارای آب‌وهوای مطلوب و معتدلی است و معماری خاص روستایی و طبیعت دل‌چسبش، آن را به یکی از پرتوریست ترین مناطق ایران تبدیل کرده است.

روستای ابیانه از جاهای دیدنی کاشان

26-غار رئیس نیاسر کاشان

در دل کوه‌های کرکس نیاسر، غار عجیب و مرموزی با نام غار رئیس قرار گرفته است که قدمت آن به دوران اشکانیان برمی‌گردد. در آن دوره، معابد میترایی به این شکل ساخته می‌شده‌اند. معابد میترایی، معابدی برای عبادت و پرستش بودند که باید در تاریکی محض قرار می‌گرفتند.

به‌جز دو حفره طبیعی که در دهانه ورودی غار واقع شده، بقیه قسمت‌های غار ساخته دست بشر هستند. غار رئیس دارای اتاق‌ها، تونل‌ها، راهروها و محوطه‌های مختلفی است. چندین چاه مختلف نیز داخل غار به چشم می‌خورد که وظیفه تامین آب ساکنین را بر عهده داشته‌اند.

این غار به گونه‌ای مهندسی شده که حتی از دورترین قسمت‌های آن هم می‌توان هوای تازه را استشمام کرد. ارتفاع بلندترین بخش این غار تنها 170 سانتی‌متر است و باید برای عبور از برخی بخش‌ها، بخزید.

غار رئیس نیاسر از جاهای دیدنی کاشان

27-آرامگاه سهراب سپهری

از شعر هل کاشانم، روزگارم بد نیست، تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی…، سهراب سپهری می‌توان فهمید که اهل این شهر کوچک کویری بوده است. اگرچه مزار او در روستای مشهد اردهال که از توابع کاشان است قرار دارد، اما عاشقان و طرفدارانش این مسیر را طی می‌کنند تا فاتحه‌ای برایش بخوانند.

سهراب سپهری در سال 1359 فوت کرده است. محلیان منطقه، پیکر او را به صحن امام‌زاده سلطان علی بن محمد باقر بردند. سنگ مزار او در ابتدا کاشی فیروزه‌ای رنگی بود اما در سال 1387، سنگ قبر سیاه رنگی روی مزارش قرار داده شد و تا به امروز، سالم باقی‌مانده است.

آرامگاه سهراب سپهری از جاهای دیدنی کاشان

28-خانه تاریخی آل یاسین کاشان

آل یاسین یکی دیگر از خانه‌های تاریخی است که توصیه می‌شود حتما در لیست بازدید از جاهای دیدنی کاشان، آن را نیز جای دهید. این خانه زیبا، در فصل پاییز بسیار تماشایی است، البته ناگفته نماند که در دیگر فصل‌های سال هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

این بنا که متعلق به دوران قاجار است، داستان ساخت بسیار جالب و شنیدنی دارد. محمد شاه قاجار دستور داده بود خانه‌ای به یادبود محمدتقی حسینی کاشانی که یکی از علمای معروف قرن سیزدهم بود، بسازند و به ورثه او اهدا کنند. این خانه دست به دست چرخید تا اینکه به دست نظام‌الدین مجتهد کاشانی یا همان، آل یاسین رسید. آل یاسین، اولین نماینده مردمی کاشان بود.

خانه آل یاسین تا سال 1365 مسکونی بود و سرانجام در سال 1370، به مبلغ 8 میلیون تومان به شهرداری کاشان واگذار شد. شهرداری نیز حدود 6 سال، یعنی تا سال 1376 آن را مرمت و بازسازی کرد. همه روزه به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت 8 صبح تا 18 می‌توانید از این مکان تاریخی زیبا دیدن کنید.

خانه تاریخی آل یاسین از جاهای دیدنی کاشان

29-کوه اردهال کاشان

اردهال نام یکی از کوه‌های کاشان است که در حد فاصل استان اصفهان و اراک قرار گرفته است. این کوه که ارتفاع 3463 متری دارد، بهترین مکان برای افرادی است که به قصد کوهنوردی و گردشگری به این منطقه قدم می‌گذارند. در حوالی این کوه، چهار روستای زیبا نیز دیده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. علاوه بر این، آرامگاه سهراب سپهری در نزدیکی کوه قرار دارد.

کوه اردهال از جاهای دیدنی کاشان

30-آتشکده هارپاک کاشان

آتشکده هارپاک یا هِرپَک، یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که در روستای ابیانه واقع شده است. سنگ بنای اولیه این آتشکده در دوره هخامنشیان گذاشته شده و تکمیل ساخت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. در ساخت طاق ضربی‌های آتشکده از سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. در مورد علت نام‌گذاری آن هم روایت‌های متعددی وجود دارد. برخی از مورخان مانند دکتر حدادی معتقدند نام صحیح این آتشکده، هارپاک است که یکی از شخصیت‌های مهم در تاریخ هخامنشی و مادها بوده است.

آتشکده هارپاک از جاهای دیدنی کاشان

31-خانه تاریخی احسان در کاشان

قدمت خانه تاریخی احسان به صد سال پیش و دوران قاجاریه برمی‌گردد. این عمارت زیبا که در خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ کاشان قرار گرفته، جزء آثار ملی ایران است. در حال حاضر، کاربری این خانه را تغییر داده‌اند و به مکانی آرام برای اقامت مسافران تبدیل شده است. با اقامت در این خانه، می‌توانید حس و حال قجری را تجربه کنید.

دیدن نمای داخلی آن، شما را به یاد فیلم‌های قدیمی می‌اندازد. فضای اتاق‌های آن به شکل سنتی و کاملا ایرانی هستند، بنابراین نباید انتظاری از امکانات لوکس در این اقامتگاه داشته باشید. حوض بزرگ و مستطیلی شکلی که در حیاط خانه احسان قرار گرفته، محیط آنجا را بسیار باصفا و دل‌باز کرده است.

خانه تاریخی احسان از جاهای دیدنی کاشان

32-کویر بند ریگ کاشان

اگر به دنبال محیطی آرام و به دور از شلوغی می‌گردید، کویر بند ریگ یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این کویر که در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته، ظاهری خاص و دوست داشتنی دارد. همچنین در میان کویر، کاروانسرایی قدیمی و قناتی تاریخی به چشم می‌خورد که قدمت آن‌ها به دوران شاه عباس صفوی برمی‌گردد.

کویر بند ریگ از جاهای دیدنی کاشان

33-جوشقان قالی کاشان

جوشقان قالی یکی از جاهای کمتر شناخته شده کاشان است که بخشی از توابع قمصر محسوب می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستید، حتما از جوشقان قالی بازدید کنید. در فصل بهار، این منطقه پر از لاله‌های رنگارنگ و شقایق‌های سرخ می‌شود. از آنجا که این منطقه زمستان‌های سرد و پوشیده از برفی دارد، توصیه می‌شود در 6 ماه اول سال از آنجا دیدن کنید.

جوشقان قالی از جاهای دیدنی کاشان

34-خانه تاریخی عادل کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی توریستی کاشان، خانه تاریخی عادل است که جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود. قدمت این مجموعه به دوران قاجار برمی‌گردد و معماری بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی دارد.

با اینکه وسعت این خانه کمتر از 200 متر است، اما تزئینات فوق‌العاده‌ای دارد و اتاق‌هایش دارای پنجره‌های مشبک رنگی، دیوارهایی با گچ‌بری، نقاشی، آینه‌کاری و غیره است.

شهرداری این مکان را در سال 1393 از مالکش خریداری کرده و بعد از مرمت و بازسازی، در حال حاضر اقامتگاهی سنتی است که «نه چم» نام گرفته است.

خانه تاریخی عادل از جاهای دیدنی کاشان

35-خانه تاریخی مرشدی در کاشان

مرشدی خانه‌ای باصفا و زیبا است که یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود و امروزه به یک هتل سنتی تبدیل شده است. قدمت این خانه 200 ساله است و در ساخت آن از معماری‌های اصیل ایرانی بهره گرفته شده است. از مهم‌ترین دلایل جذابیت خانه مرشدی می‌توان به تزئینات هنرمندانه، حوض خانه، حیاط باصفا با حوض زیبا و درختان و باغچه، آجرکاری و گچ‌بری‌های متعدد، درب و پنجره‌های چوبی و … اشاره کرد.

خانه تاریخی مرشدی از جاهای دیدنی کاشان

36-خانه تاریخی تاج در کاشان

تاج، نام خانه‌ای تاریخی در کاشان است که قدمت آن به دو قرن پیش برمی‌گردد. این خانه چند سال متروکه بوده و در سال 1383 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

خانه تاج که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، دارای بخش‌های مختلفی همچون اندرونی، بیرونی، گودال باغچه، سرداب‌ها، بادگیر، شاه‌نشین، مهتابی، پنج دری، هشتی ورودی، بهار خواب و … است. این خانه سه طبقه دارد و با تزئینات حیرت انگیزش، نگاه هر بازدیدکننده‌ای را به سمت خود می‌کشاند.

خانه تاریخی تاج از جاهای دیدنی کاشان

37-خانه تاریخی رزاقیان در کاشان

رزاقیان نیز خانه دیگری است که متعلق به دوران قاجار است و در محله ترک آباد واقع شده است. این خانه قدیمی دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است که به صورت دو طرف بنا ساخته شده‌اند. خانه رزاقیان تزئینات مختلفی داشته و دارای بخش‌های مختلفی همچون شاه‌نشین، سرداب، مهتابی، ایوان تابستانی، بادگیر، هشتی ورودی و … است.

خانه تاریخی رزاقیان از جاهای دیدنی کاشان

38-حمام خان کاشان

حمام خان یکی از بناهای به جا مانده از دوران زندیه است که در بازار سنتی کاشان قرار دارد. در داخل این حمام، معماری‌های اصیل ایرانی به کار رفته و در سردر آن، کاشی‌کاری زیبایی به چشم می‌خورد. امروزه حمام خان به عنوان چایخانه و رستوران سنتی در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی کاشان

حمام خان از جاهای دیدنی کاشان

39-بقعه خواجه تاج‌الدین در کاشان

بقعه یا مقبره خواجه تاج‌الدین در مرکز بافت تاریخی شهر قرار گرفته و متعلق به دوران سلجوقیان است. در این بقعه، دو امامزاده به نام‌های شاهزاده اسحاق و شاهزاده ابی‌طالب، فرزندان حمزه بن موسی بن جعفر (ع) دفن شده‌اند. این مکان زیارتی، دارای بخش‌های مختلفی همچون خانقاه، زیارتگاه، مسجد، مدرسه و آب انبار است. در نمای بقعه، تزئینات مختلفی همچون گچ‌بری، آجرکاری و غیره به چشم می‌خورد.

بقعه خواجه تاج‌الدین از جاهای دیدنی کاشان

40-آتشکده خرم دشت کاشان

آتشکده خرم دشت، بنایی است که از دوران ساسانیان به جا مانده است و یکی از آثار تاریخی کاشان محسوب می‌شود. این بنای چهار طاقی، از سنگ و گچ ساخته شده و عرض دیوارهایش 10 متر است. این بنا محل پرستش آتش و برگزاری مراسمات آئینی و مذهبی بوده است.

سفال‌های گوناگون پیدا شده از این آتشکده، قدمت و ارزش بالای آنجا را نشان می‌دهد. این بنا در روستای خرم دشت و 20 کیلومتری کاشان قرار دارد.

آتشکده خرم دشت از جاهای دیدنی کاشان

41-موزه ملی کاشان

موزه ملی که یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است، در محوطه جنوب غربی باغ فین واقع شده است. این بنا که متعلق به دوران قاجار است، فعالیتش را از سال 134 شروع کرده است.

موزه ملی دارای چهار بخش باستان شناسی، منسوجات، کتابت و نسخ خطی و معاصر است و در آنجا اشیا گران‌بهایی نگهداری می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اشیای مفرغی، سرامیک و وسایل و ابزارهای باستانی پیدا شده در تپه‌های سیلک، چغازنبیل، حسنلو و خوروین اشاره کرد.

موزه ملی از جاهای دیدنی کاشان

42-کویر مرنجاب کاشان

کویر مرنجاب، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین کویرهای ایران است که در شهرستان آران و بیدگل واقع شده و بین کویر نوردان و طبیعت گران جایگاه خاصی دارد. از مهم‌ترین دلایل جذابیت این کویر می‌توان به تپه های شنی بلند آن اشاره کرد.

علاوه بر پیاده‌روی و گشت‌وگذار در کویر، می‌توانید از تفریحات مختلف منطقه همچون سافاری، شترسواری، موتور چهار چرخ، رصد ستارگان و آسمان شب، عکاسی و …، نیز لذت ببرید. بعد از بازدید از کویر حتما از دریاچه نمک، جزیره سرگردان، چاه دست کند، ریگ بلند، کو کلنگ، چاه هندوانه، قلعه کرشاهی، چاه کنجه و … نیز دیدن کنید.

کویر مرنجاب از جاهای دیدنی کاشان

43-کاروانسرای مرنجاب کاشان

کاروانسرای مرنجاب یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که در دل کویر مرنجاب قرار دارد. این کاروانسرا که از دوران صفویه به جا مانده، ارزش تاریخی بالایی دارد. وسعت این مکان،3500 مترمربع بوده و دارای 6 برج و دیوارهای بلند است.

این کاروانسرا که به عنوان کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب نیز شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین کاروانسراهای ایران بوده که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است و دارای حیاطی بزرگ و 29 اتاق است. در حال حاضر، این کاروانسرا به عنوان یک اقامتگاه سنتی فعالیت می‌کند و میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

کاروانسرای مرنجاب از جاهای دیدنی کاشان

44-پل گبرآباد کاشان

پل گبرآباد در بخش مرکزی شهر کاشان قرار گرفته و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. علت نام‌گذاری پل، قرارگیری آن در روستای گبرآباد است. این پل در سال 1384 به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

پل گبرآباد از جاهای دیدنی کاشان

45-خانه حشمت‌الله خان در کاشان

خانه حشمت‌الله خان بنای زیبایی است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این بنا حیاط بزرگی داشته و قسمت‌های اندرونی و بیرونی‌اش از هم جدا نیستند. از برجسته‌ترین قسمت‌های خانه می‌توان به هفت دری آن اشاره کرد که دهانه‌اش بیشتر از 8 متر است و از تمام شاه‌نشین‌های خانه‌های قدیمی کاشان بزرگ‌تر است. این خانه چند وقتی می‌شود که با خانه عامری‌ها ادغام شده است.

خانه حشمت‌الله خان از جاهای دیدنی کاشان

سخن پایانی

کاشان شهری پر از رمز و رازها و جاذبه‌های دیدنی متعدد است که با سفر به آنجا می‌توانید یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های عمرتان را داشته باشید. جاهای دیدنی کاشان به قدری زیاد هستند که اگر قصد بازدید از همه آن‌ها را دارید، باید چند بار به این شهر سفر کنید. در این مطلب از آرندتور،45 مورد از جاهانی دیدنی کاشان را معرفی کردیم تا اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید، بیشتر جاذبه‌های آن را بشناسید.



1402/08/28 | کد مطلب: 1786
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.