غذاهای محلی کاشان
از نخودآله تا جوجویی تاس کباب

غذاهای محلی کاشان

شما هم امتیاز بدهید!

کاشان برای هر ایرانی یادآور آثار تاریخی ارزشمند و مردم خوش‌لهجه و مهربان آن است. اما در کنار باغ فین و حمام فین، غذاهای محلی کاشان هم برای خود اسم و رسمی دارند.

چلودیزی

اسم دیزی روی این غذای محلی کاشان است ولی در واقع با دیزی معروف ایرانی تفاوت‌هایی دارد. برای پختن چلودیزی کاشانی، از گوشت سردست یا ران استفاده می‌کنند. ابتدا گوشت را با لوبیای چشم بلبلی  و پیاز تفت داده و می‌پزند. بعد این ترکیب را با برنج دم می‌کنند تا چلودیزی معروف کاشانی‌ها درست شود.

 

نخودآله

نخودآله در زبان کاشانی به معنای نصفه و نیمه است. این غذا شباهت زیادی به خورشت قیمه دارد با این تفاوت که به جای لپه، در آن نخود می‌ریزند. یزدی‌ها هم همین غذا را می‌پزند ولی به آن قیمه‌ی یزدی می‌گویند. برای پختن نخودآله، مغز ران گوسفند بهترین انتخاب است.

 

گوشت و لوبیا

این غذای محلی کاشان هم طرفداران زیادی دارد. برای تهیه‌ی گوشت و لوبیا، از گوشت گوسفند، تره، جعفری، شنبلیله، لوبیا سفید، برنج و پیاز استفاده می‌کنند. آشپزهای کاشانی معمولا گوشت و لوبیا را در قابلمه‌های مسی می‌پزند.

 

جوجویی تاس کباب

جوجویی تاس کباب با این اسم بامزه‌اش، طعم لذیذی هم دارد. البته برخلاف نامش جوجه در ترکیب آن استفاده نمی‌شود. ماهیچه‌ی گوسفند، بادمجان، گوجه، رب انار و ادویه مواد تشکیل‌دهنده‌ی جوجویی تاس کباب‌اند.

 

شفته سماق

شفته سماق یا کوفته‌ی آب سماق هم از غذاهای مخصوص شهر کاشان است که از ترکیب گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، سماق، کره، نمک و فلفل تهیه می‌شود.

 

مچه

برای درست کردن این میان وعده‌ی دلچسب کاشانی، ابتدا نان سنگک را خشک کرده و پودر می‌کنند. سپس گردوی پودرشده و پنیر رنده شده را به همراه آب به آن اضافه کرده و با دست ورز می‌دهند. دلیل نام‌گذاری مچه، در واقع این است که مواد آن را با فشار مچ دست حالت می‌دهند.



1395/06/01 | کد مطلب: 285
برچسب‌ها: غذا و رستوران
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.