راهنمای سفر به جزیره ناز قشم {معرفی کامل + عکس} | آرندتور

راهنمای سفر به جزیره ناز قشم

شما هم امتیاز بدهید!

جزیره زیبای قشم در استان هرمزگان دیدنی‌های زیادی دارد. این دیدنی‌ها به عنوان عجایب هفت‌گانه قشم نام برده می‌شوند. در میان این عجایب جزایر ناز از شهرت خوبی برخوردار هستند. در واقع جزیره ناز یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم به حساب می‌آید که به دلیل شرایطش نسبت به جزر و مد دریا و اتصال و انفصالش به جزیره قشم نام ناز بر آن گذاشته شده است. برای بسیاری از دوستداران طبیعت دیدار از همچو شگفتی بسیار رازآلود و هیجان‌انگیز است. گردشگران زیادی در فصول مختلف سال برای دیدن این جاذبه طبیعی به تور قشم درجنوب ایران سفر می‌کنند.

ژئو پارک قشم و جزایر ناز

پدیده‌های زمین‌شناسی که ممکن است دارای آثار بوم‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخی و طبیعی باشند را ژئوپارک‌ می‌گویند. در خاورمیانه تنها یک ژئوپارک وجود دارد و آن جزیره قشم است که در سال 2006 در یونسکو به ثبت رسیده است. ایران ششمین کشور آسیایی است که یک ژئوپارک با ژئوسایت‌های بسیار دارد.

جنوب شرق جزیره قشم جایی است که جزایر ناز یعنی یکی از ژئوسایت‌های زیبای قشم قرار دارند. سکوهای صخره‌ای جزیره ناز، مکانی است که از آنجا می‌توان تنگه هرمز، ساحل قشم و جزیره لارک را با شن‌های طلایی‌اش مشاهده کرد. منظره‌ای زیبا از خلیج فارس که تنها به هنگام جزر دریا قابل دسترسی است.

ژئو پارک قشم و جزایر ناز

علت نامگذاری جزیره ناز

امروزه باقی‌مانده‌های چند اتاقک که در گذشته ماهیگیران از آن برای استراحت استفاده می‌کردند در جزایر ناز وجود دارد. جزیره ناز مکانی غیرقابل سکونت و ماندن است چرا که به هنگام مد به زیر آب می‌رود. از همین رو در گذشته مردم محلی به جزایر ناز، دوکَردَه می‌گفتند.

معنی دوکَردَه به معنی جایی است که نیمی از روز در آب است و باقی روز یعنی نیمی دیگر به خشکی وصل می‌شود. بعدها به دلیل همین رفتارِ قطع و وصل شدن که همچون ناز کردن یک جزیره نسبت به جزیره دیگر است؛ نام این جزایر به ناز تغییر یافته است. خلیج فارس ناز این جزایر را خریدار است تا در زمان موعود دست به ساحل دهند و رخ بنمایند.

علت نامگذاری جزیره ناز

جزایر ناز قشم کجاست؟

در میان آب‌های درخشان خلیج فارس و در یک کیلومتری ساحل پدیده منحصربه‌فرد جزایر ناز وجود دارند. دو جزیره که ساحل شنی ندارند و مساحتشان حدود سه هکتار است. صخره‌هایی که ارتفاعشان به پنج تا ده متر می‌رسد جزیره ناز را احاطه کرده‌اند. در هنگام جزر یعنی پایین آمدن آب دریا می‌توان وارد این جزیره‌ها شد.

جزایر ناز متشکل از دو جزیره است. مساحت این دو جزیره که ساحل شنی ندارند تقریبا سه هکتار است. به هنگام جزر دریا باریکه‌ای از شن‌های طلایی جزایر ناز را به قشم وصل می‌کند. این باریکه حدود یک کیلومتر است و به نام تامبولو شناخته می‌شود. هنگامی که جزیره ناز کامل از سطح آب بیرون می‌آید موج‌های خروشان خلیج فارس بر صخره‌های اطراف آن می‌کوبند و تصویری غریب و به یاد ماندنی به وجود می‌آورند.

جزایر ناز قشم کجاست؟

چگونه به جزیره ناز برویم؟

برای رفتن به جزایر ناز در ابتدا باید به قشم وارد شد. جدا از مسیر دریایی، قشم فرودگاه بین‌المللی نیز دارد. از فرودگاه می‌توان با تاکسی یا ماشین شخصی به جزایر ناز رفت. فاصله فرودگاه تا جزیره ناز حدود 37 کیلومتر است. در صورت استفاده از راه دریایی، از بندرعباس باید با لنج‌های مسافربری به قشم رفت. فاصله اسکله شهید ذاکری تا جزایر ناز 29 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع قشم‌گردی

چه زمانی به جزیره ناز برویم؟

جنوب ایران تابستان‌های گرمی دارد. برای افرادی که به شرجی و گرما عادت ندارند سفر به قشم و جزایر نیاز تابستان زمان مناسبی نخواهد بود. اما فصل‌های پاییز و زمستان و اوایل بهار آب و هوا معتدل و ملایم است و خبری از گرمازدگی نیست. به فراخور انتخاب ماه اما برای روزها کرم ضد آفتاب را نباید فراموش کرد.

بهترین زمان رفتن به جزایر ناز به آگاهی از زمان جزر و مد دریا در هر فصل سال بستگی دارد. پدیده جزر و مد آب شش ساعت زمان می‌برد که راه باریک رسیدن به جزیره ناز دو یا سه ساعت پس از آغاز جزر تدریجی دریا شروع می‌شود. سپس دوباره مد دریا آغاز می‌شود و باید پیش از به داخل آب رفتن راه خروج، یعنی حدود یک ساعت از جزیره خارج شد.

بالا آمدن آب دریا به این معنی نیست که جزایر کامل به زیر آب می‌روند و برای گردشگران خطرناک است؛ اما راه ارتباط از خشکی قطع می‌شود و گردشگران مجبورند پنج تا شش ساعت صبر کنند تا دوباره جزر دریا شروع و راه باز شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ تا از بهترین هتل قشم

چه زمانی به جزیره ناز برویم؟

امکانات جزایر ناز

در کنار زیبایی این ژئوسایت باید گفت که امکانات رفاهی خاصی در این جزایر وجود ندارد. امکاناتی که برای گردشگران در این دو جزیره وجود دارد است‌ دست‌فروشانی است که خوراکی و صنایع دستی می‌فروشند و سرویس بهداشتی که در فاصله‌ای نسبتا دور از مکان گردشگری تعبیه شده است. البته که موقعیت کمپ کردن فراهم است.

یک پارکینگ بر روی سکو و وجود برق از امکاناتی است که به افرادی که تمایل به کمپ کردن دارند کمک خواهد کرد. در جزیره ناز می‌توان از تفریحاتی چون شترسواری و اسب‌سواری در دریا و آفرود نیز لذت برد. همزمان عکاسی و پرواز با پاراگلایدر بر فراز جزایر ناز می‌توانند بسیار لذت‌بخش باشند. شما می‌توانید در این جزیره‌ها ماهیگیری کنید و روی دستانتان با حنا نقش بزنید.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی و سوغات قشم چیست؟

امکانات جزایر ناز

در جزیره اما روی آب

شبیه فیلم‌های تخیلی است که گاهی مخاطب فکر می‌کند اگر من هم می‌توانستم آن را تجربه کنم عالی می‌شد. درباره روی آب راه رفتن می‌نویسم. به نظر غیرممکن است اما با سفر به جزیره ناز چیزی بسیار شبیه روی آب راه رفتن را تجربه خواهید کرد. عجیب است اما واقعی است!

چطور ممکن است؟ گفتیم که جزایر ناز به هنگام جزر دریا راه به خشکی باز می‌کند. این راه باریک است می‌توان در آن پیاده تا جزیره رفت. شن نرمی است و دو طرفتان خلیج فارس است. کمی این طرف و آن طرف‌تر آب را لمس خواهید کرد اما بر روی این باریکه نه. انگار راهی طلایی برای شما باز شده است تا بر روی خلیج فارس قدم بزنید و خود را از جزیره‌ای به جزیره دیگر برسانید.

جاذبه‌های اطراف جزیره ناز

همان‌طور که گفتیم از بالای صخره‌های جزیره ناز می‌توان جزایر زیبای دیگر را تماشا کرد. این بدان معناست که پس از گشت و گذار در جزایر ناز و لذت بردن از تفریحاتش می‌توان از جاذبه‌های اطراف جزیره نیز دیدن کرد. می‌توان به قشم برگشت و دیگر سایت‌های طبیعی و شگفت‌انگیز قشم را مشاهده کرد. دو نمونه زیبای این سایت‌ها:

  • دره ستارگان: یکی از زیباترین سایت‌های ژئوپارک قشم دره ستارگانش در روستای برکه خلف است. این دره در واقع هیبتی از تغییر شکل زمین در دو میلیون سال است که مناظر عجیب و حیرت‌آوری را به وجود آورده است. از جزایر ناز تا دره ستارگان حدود 10 کیلومتر فاصله است.
  • غارهای خربس: تماشای دنباله چین‌خوردگی‌های زاگرس در 15 کیلومتری جنوب قشم که غارهایی مرموز در خود دارند؛ یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌تواند باشد. از جزیره ناز تا غارهای خربس در روستای رمچاه حدود 13 کیلومتر فاصله است.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی قشم را بهتر بشناسید

جاذبه‌های اطراف جزیره ناز

کلام آخر

در میان زیبایی‌های طبیعت جزایر ناز بسیار برجسته و درخشانند. تنها تفریحاتی که امروزه در این دو جزیره وجود دارد دلیل رفتن به آن نیستند. عکس‌ها قادر به توصیف لحظه رویارویی با این شگفتی طبیعت نیستند. آنچه مهم است دسترسی به بخشی از حیرت‌انگیزترین قطعه زمین است که به دلیل قانون جاذبه همیشه در دسترس نیست. به هنگام جزر دریا این فرصت به دوستداران طبیعت داده می‌شود تا ناممکن را تجربه کنند. بر خلیج فارس قدم بگذارند و ناز یک جزیره را بکشند. بر صخره‌ها که آب خروشان به آن برخورد می‌کند بایستند و قدرت طبیعت را نظاره کنند. این آن چیزی است که تلاش شد در این مقاله کوتاه گفته شود. اینکه چگونه به جزیره ناز برسید و از آن لذت ببرید.



1402/08/13 | کد مطلب: 1766
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.