روستای بلیران کجاست و چه جاذبه هایی دارد؟ | آرندتور

راهنمای جامع سفر به روستای بلیران

شما هم امتیاز بدهید!

اطراف آمل پر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی است، اما روستای بلیران از آن جاهایی است که کمتر از بقیه شناخته شده است و کمتر افرادی تا به حال به آن سفر کرده‌اند، در حالی که این منطقه هم زیبایی بسیاری دارد و هم فاصله زیادی با تهران ندارد. در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور، قصد داریم بیشتر با روستای بلیران و جذابیت‌‌های مختلف آن آشنا شویم.

روستای بلیران کجاست؟

قبل از هرچیزی ببینیم این روستای زیبا دقیقا کجاست. بلیران نزدیک‌ترین فاصله را به شهرستان آمل دارد و در ۲۰ کیلومتری آن واقع شده است. این روستا از تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و می‌توان گفت جز جاذبه‌های گردشگری نزدیک به تهران به حساب می‌آید. اگر از تهران بخواهید به سمت این روستا بروید،‌ باید از جاده هراز شروع کنید و در ادامه جاده قدیم آمل به بابل را انتخاب کنید. در نهایت پس از رد کردن روستاهایی مانند پاشا کلا، فیروز کلا و کیمره به روستای بلیران می‌رسید. خود جاده‌ای که به روستا می‌رسد نیز بسیار تماشایی و سرسبز و زیبا است و رانندگی در آن لطف خودش را دارد.

روستای بلیران

بهترین زمان سفر به بلیران

برای این که بیشترین لذت را از سفر خود به این منطقه‌ی جذاب ببرید، باید در زمان مناسبی به آن سفر کنید. این منطقه مکانی خوش آب و هوا و معتدل محسوب می‌شود. از طرفی درخت‌های بسیار انبوه و بلند و سایه‌ی این درختان سبب شده حتی در تابستان و در روزهایی با آفتاب گرم نیز هوای داخل روستا و جنگل خوب و دلچسب باشد. در فصل پاییز نیز به دلیل زرد شدن برگ‌ها و پاییزی شدن درختان، جلوه‌ی زیبایی ایجاد می‌شود که ارزش دیدن را دارد. با این وجود سعی کنید سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که در روزهای بارانی (یا پس از روزهای بارانی) به این روستا سفر نکنید زیرا گلی شدن مناطق جنگلی گشت و گذار را سخت می‌کند و رسیدن به آبشار و چشمه‌ها نیز برای همه امکان پذیر نخواهد بود.

جاذبه‌های روستای بلیران

روستای بلیران جاذبه‌های مختلفی دارد که بنا به فصل و این که چقدر زمان داشته باشید می‌‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

جنگل بلیران

اول از همه به جنگل بلیران می‌پردازیم که منطقه بلیران را در بر گرفته است. دسترسی به این جنگل بسیار ساده است و کافی است در همان ابتدای جاده به سمت راست بروید. به دلیل موقعیت خاص این منطقه، پوشش گیاهی متنوع و کاملی در این جنگل وجود دارد. از درختان میوه‌های وحشی مانند زالزالک و آلو جنگلی گرفته تا درختان بلند و انبوه، همگی زیبایی فوق‌العاده‌ای را در این جنگل ایجاد کرده‌اند و آن را به مکانی خوش آب و هوا و زیبا برای گشت و گذار تبدیل کرده‌اند. البته فضاهای روبازتر و دشت مانندی هم وجود دارد که به راحتی می‌توانید در آن‌ها کمپ کنید یا پینک نیک کوچکی ترتیب دهید.

جنگل بلیران

رودخانه گرمارود

رودخانه گرمارود یکی از جاذبه‌های دیدنی آمل است که البته محدود به روستای بلیران نمی‌شود. این رودخانه در واقع حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد و از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد. جاری شدن این رود است که بلیران را حاصلخیز و سرسبز کرده و به آن رونق بخشیده است. عبور رودخانه از دل جنگل منظره زیبایی را ایجاد کرده است و گشت و گذار شما در جنگل را لذت بخش‌تر هم می‌کند. در فصول گرم نیز می‌توانید داخل رودخانه حرکت کنید و از آب آن لذت ببرید.

اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید، این مطلب صفر تا صد صعود قله سبلان را مطالعه نمایید.

چشمه آب گرم بلیران

اما می‌رسیم به معروف‌ترین جاذبه گردشگری بلیران یعنی چشمه‌های آب گرم آن. چشمه‌های آب گرم همواره به دلیل خواص درمانی که دارند مورد توجه بوده‌اند. گرمای آبی که از زمین می‌جوشد سبب حل شدن املاح و مواد معدنی مانند گوگرد می‌شود و بسیاری بر این باورند که این مواد معدنی می‌تواند در تسکین درد مفاصل، بهبود گرفتگی عضلات و حتی درمان مشکلات پوستی مفید باشد. بلیران نیز دو چشمه آب گرم مجزا دارد که هر سال تعداد زیادی توریست را به خود جذب می‌کند. دو چشمه آب گرم بلیران،‌ لاله زار و گرو نام دارند که در دو طرف رودخانه گرمارود قرار گرفته‌اند و آب آن‌ها نیز در نهایت وارد رودخانه می‌شود. برای رسیدن به اولین چشمه از روستا باید حدود یک ساعت و نیم پیاده روی کنید و با دو ساعت پیاده روی نیز به چشمه دوم می‌رسید. با نزدیک شدن به چشمه‌ها ممکن است بوی گوگرد را در فضا احساس کنید که شاید چندان خوشایند نباشد. آب این چشمه‌ها رنگ فیروزه‌ای و خاصی دارد که منظره زیبایی نیز ایجاد می‌کند که برای عکاسی نیز جالب است.

تور یک روزه بلیران

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، این مکان با تهران در حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و همین هم سبب شده به یکی از مقاصد سفر یک روزه از تهران بدل شود. آرندتور نیز این تور یک روزه را اجرا می‌کند، بنابراین برای کسانی که خودروی شخصی ندارند یا اولین بار است که می‌خواهند به بلیران سفر کنند انتخابی عالی محسوب می‌شود. با آرندتور می‌توانید به راحتی صبح زود حرکت کرده و به بلیران بروید و مسیر پیاده روی تا چشمه را به همراه راهنما و همراهان تور طی کنید. ناهار نیز در دل جنگل صرف می‌شود و عصر هم با خاطرات خوب یک روز عالی به خانه بازخواهید گشت.

بازدید از روستای بلیران

جاذبه‌های دیدنی اطراف بلیران

اگر فرصت بیشتری داشتید و خواستید علاوه بر بلیران به اطراف آن نیز سری بزنید یا از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن نیز بهره ببرید، مقاصد زیر ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشند:

آبشار بورجی کلا

این مجموعه در دره چلاو و در روستای بورجی کلا واقع شده است و در واقع در مسیر رفتن به فیلبند قرار دارد. دلیل این که آن را مجموعه نامیدیم این است که چهار آبشار در این مکان وجود دارد که سه تای اولی عریض و کوتاه بوده و حالت پله‌ای دارند اما آخرین آبشار ۲۳ متر ارتفاع دارد و یک آبشار بسیار زیبا و بلند به حساب می‌آید. این منطقه تقریبا بکر و دنج باقی مانده و خوبی آن این است که برای رسیدن به آبشار نیازی به پیاده روی طولانی یا سخت وجود ندارد.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

این پارک در جاده هراز قرار دارد و در مسیر رفت به بلیران یا برگشت از آن می‌توانید سری بزنید و استراحت کنید یا غذای خود را در آن‌جا میل کنید. این پارک جنگلی بسیار وسیع و زیبا است و ۴۴۰ هکتار وسعت دارد. از طرف دیگر امکانات تفریحی و اقامتی این پارک جنگلی تکمیل است و می‌توانید زمان خوبی را در آن بگذرانید.

پارک جنگلی هلومسر

یک پارک جنگلی دیگر نیز در آمل هست که البته به بلیران نزدیک‌تر هم هست و تنها حدود نیم ساعت با آن فاصله دارد. این پارک نیز به اندازه خود بزرگ و سرسبز و زیبا است و یکی از پارک جنگلی‌های محبوب در این خطه است. هلومسر در ابتدای جاده آمل به امامزاده عبدالله قرار گرفته است و امکانات رفاهی مختلفی همچون آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و کافی شاپ نیز دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

جمع بندی

در این مقاله با روستای بلیران و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شدیم. جنگل بلیران،‌ رودخانه گرمارود و چشمه‌های آب گرم از دیدنی‌ترین بخش‌های این منطقه هستند و اطراف بلیران هم دیدنی‌های زیادی وجود دارد. برای سفر به بلیران هم می‌توانید خودتان برنامه ریزی کنید و هم می‌توانید با آرندتور همسفر شوید و یک روز عالی را در این منطقه زیبا سپری کنید.



1402/05/15 | کد مطلب: 1622


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.