صفر تا صد صعود قله سبلان

شما هم امتیاز بدهید!

برای کسب اطلاعاتی جامع و جذاب در رابطه با صعود به قله سبلان این مطلب را مطالعه نمایید.

«کوه‌ها مرا می‌خوانند و من باید بروم!»

این جمله از جان مویر(john Muir) طبیعت‌شناس و متخصص حفاظت از طبیعت که به جان کوهستان هم معروف است شاید جان و مقصود این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور باشد برای آنکه قله سبلان شما را هم بخواند. سبلان که در گویش آذری ساوالان خوانده می‌شود از دو کلمه ساو یعنی وحی و آلان یعنی منطقه تشکیل شده که ترکیب این دو واژه “منطقه وحی” را می‌سازد! برخی زرتشتیان این کوه را محل بعثت و دفن زرتشت می‌دانند؛ حتی نیچه در کتاب  مشهورش «چنین گفت زرتشت» به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده است. زیبایی سحرانگیز این کوه بلند و مقدس و دامنه‌های سرسبز آن طوری در دل و جان شما نفوذ می‌کند که گویی قطعه‌ای از بهشت در برابر دیدگان شما جای گرفته است.

در تور یک روزه آرندتور سفری به قله سبلان خواهیم داشت.

قله سبلان

قله سبلان کجاست؟

کوهستان باعظمت و باشکوه سبلان در شمال غربی ایران و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر واقع شده است. فاصله قله سبلان از مرکز شهرستان ۴۵ کیلومتر بوده و از شهر لاهرود ۲۵ کیلومتر می‌باشد. قله سبلان با قرار گرفتن در ارتفاع ۴۸۱۱ متری از سطح دریا سومین قله بلند ایران و یکی از بزرگترین قلل خاورمیانه است.

قله‌های سبلان

سبلان سه قله اصلی به نام های سلطان (با ارتفاع ۴۸۱۱ متر)، کسری (با ارتفاع ۴۵۰۰ متر) و هرم (با ارتفاع ۴۶۰۰ متر) دارد. این قلل به خصوص قله اصلی سلطان، که دریاچه‌ای آتشفشانی در نوک قله دارد، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران از سرتاسر دنیا بوده و هر ساله در تمامی فصول، به خصوص فصل تابستان، کوهنوردان بسیار زیادی به نوک قلل آن صعود می‌کنند.

قارتال داشی؛ عقابی که به سمت شرق نگاه می‌کند

نماد قله سبلان تخته سنگی به شکل عقاب است که در غرب قله سلطان ساوالان قرار گرفته است.

صعود به قله سبلان

دریاچه‌ای در قله سبلان

شکوه سبلان، با دریاچه‌ای که در قله آن است به اوج می‌رسد. دریاچه‌ای که در بیشتر ماههای سال یخ بسته است و می‌گویند در هنگام تابستان که یخ‌ها باز می‌شوند، گرداب عظیمی در آن پدید می‌آید و هر آنچه را در دریاچه وجود دارد به ژرفای تاریک و ناپیدای خود می‌کشاند.

مقصد محبوب کوهنوردان مبتدی

درجه سختی قله سبلان متوسط است و یکی از مقاصد محبوب برای کوهنوردان مبتدی محسوب می‌شود. آشنایی به مقصد و زمان‌بندی درست کلید صعودی بی‌خطر و خاطره‌ای بیادماندنی را برای شما خواهد بود. شما می‌توانید با انتخابی درست و با همراهی آوند تور هم از دیدنیهای طبیعی منطقه حظ کامل را ببرید و هم به موقع و طبق برنامه به قله صعود کنید.

مسیرهای صعود به قله سبلان

در این زیر بهترین مسیرهای صعود به قله سبلان را معرفی می‌کنیم:

مسیر شمال شرقی؛ محبوب‌ترین مسیر صعود به قله سبلان

برای دسترسی به ساوالان آسان‌ترین راه از مسیر آب گرم شابیل است که به شمال شرقی سبلان منتهی می شود. از آنجا که اکثر سفرها به قله سبلان برای استفاده از چشمه‌های آب گرم و سرد طبیعی این کوه با شکوه است، شما می‌توانید از جنوب شهر لاهرود از جوار چشمه‌های آب گرم در جاده اردبیل مشکین شهر سفرتان را آغاز کرده و با عبور از پناهگاه به کوه برسید.

از پناهگاه که به حسینه هم معروف است تا قله سبلان مسیر کاملا پاکوب و ساده است و پرچم‌های راهنما در ابتدای مسیر شما را به سمت قله هدایت می‌کنند. با توجه به این تمهیدات حتی اگر شما کوهنوردی مبتدی هستید به راحتی می‌توانید به قله صعود کنید اما انجام چنین امری فقط در تابستان و فصل گرما ممکن است زیرا که در زمان بارش برف، عبور از کولاک و یخ‌بندان و طاقت آوردن در این شرایط مستلزم تجربه و دانش حرفه ای کوهنوردی است.

صفر تا صد صعود به قله سبلان

مسیر جنوبی؛ مشکل‌ترین مسیر

این مسیر از پیست اسکی آلوارس شروع می‌شود و عمدتا پوشیده از صخره‌های سنگی است که صعود را مشکل می‌کند. فاقد جانپناه بوده و در زمستان خطر سقوط بهمن و سنگ بسیار زیاد است. تابستان بهترین زمان برای گذر از این مسیر است.

مسیر غربی

این مسیر از دریاچه قره گل شروع می شود، از کنار یخچال حرم می گذرد و به قله منتهی می‌شود  پناهگاه غربی در این مسیر قرار دارد. یکی از ویژگیهای جالب این مسیر وجود عقاب سنگی است که کنار پناهگاه قرار دارد.از جمله معایب این مسیر وجود شن و ماسه در پاره ای از قسمت‌ها است که انرژی زیادی از کوهنوردان می‌گیرد.

بهترین فصل صعود

بهترین زمان برای صعود به قله سبلان تابستان است. یعنی از اواسط خرداد ماه تا اواسط شهریور. در این بازه زمانی معمولا شرایط جوی منطقه پایدار است و دما در شب در کمترین حالت ممکن، منفی ۱۰ درجه و در روز به صفر درجه سانتیگراد می‌رسد.

قبل از صعود به قله باید وضعیت آب و هوای منطقه را از طریق رسانه‌ها و حتی سایتهای اطلاع رسانی مورد بررسی قرار دهید. به گفته کارشناسان امروزه غافلگیری شدن کوهنوردان با بهمن و یا برف و … در کوه اصلا قابل پذیرش نیست و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بی‌شک حاصل بی‌دقتی و بی‌توجهی کوهنورد بوده است.

جاذبه‌های نزدیک قله سبلان

در زیر بهترین و مهمترین جاذبه های نزدیک به قله سبلاک را معرفی می‌کنیم.

 چشمه‌های آب گرم

در دامنه کوه سبلان جای گرفته‌اند. معروف ترین آنها چشمه شابیل است که می‌توان از فواید آب درمانی آن استفاده نمود. دریاچه آت گولو در شیروان دره و چشمه آب گرم قینرچه هم از دیگر چشمه‌های معروف سبلان هستند.

پل معلق مشکین شهر

این پل معلق که طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه لقب گرفته در فاصله ۵۸ کیلومتری کوه سبلان و در ارتفاع ۸۰متری واقع شده است.

پیست اسکی آلوارس

از آنجایی که سبلان در بیشتر طول سال پوشیده از برف است بسیار مناسب برای اسکی بازان می‌باشد. علاقه‌مندان به اسکی در پیست اسکی آلوارس که در ۱۲ کیلومتری روستایی با همین نام واقع است، اسکی می‌کنند. این پیست ۸ ماه از سال با برف پوشیده شده است.

گیاهان و حیوانات سبلان

مراتع سبلان از بهترین مراتع طبیعی ایران است. دامنه های قله سبلان دارای خاک نرم و حاصلخیز است و علف های مرغوب و پرارزشی در آن رشد می‌کنند. در دامنه سبلان گیاهانی مانند انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاوزبان و آلاله، زنبق و لاله می‌رویند. در کوه سبلان حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، راسو، روباه، شغال، خرگوش، قرقی، جغد، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ، عقاب طلایی و گراز زندگی می‌کنند.

پوشش گیاهی قله سبلان

سوغاتی سبلان

عسل و سرشیر (بال قیماق) معروف‌ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص شهر سرعین است. دامنه‎ها و کوهپایه‌های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهی و ویژگی های اقلیمی، استعداد فوق‌العاده‌ای برای تولید عسل و زنبورداری دارد. بهترین نوع عسل در دامنه‌های پوشیده از سنبل، ریحان، پونه و گون سبلان تولید می‌شود.

برای صعود به قله سبلان چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

با توجه به این که این منطقه حتی در روزهای تابستان هم شب‌های سردی خواهد داشت پیشنهاد می‎کنیم لباس گرم شامل لایه بیس، پلار، کاپشن و گرتکس بردارید. اگر صعودتان دو روزه است در کنار کوله پشتی‌تان کوله حمله بردارید تا برای صعود از آن استفاده کنید. با توجه به اینکه در ارتفاع، اشعه‌های آفتاب خطرناک‌تر خواهد بود کرم ضد آفتاب با SPF  مناسب استفاده کنید؛ کلاه و عینک آفتابی مناسب نیز بردارید. فراموش نکنید که حتی کوهنوردهای حرفه‌ای هم استفاده از باتوم جفت را برای صعود و فرود ضروری می‌دانند، پس استفاده از آن را مخصوص مبتدی‌ها یا سن‌های بالا ندانید. با توجه به وجود برف در ارتفاعات پیشنهاد می‌کنیم همراه خود یک جفت گتر و دستکش نیز همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

در پایان

کوهنوردی زمانی جذاب است که در امنیت اجرا شود. اگر قرار باشد با رعایت نکردن نکات ریز و درشت به کوهنوردی بروید، جز خسارت به طبیعت و خودتان، کاری نکردید.همیشه توان جسمی خودتان را واقع بینانه در نظر بگیرید. مسیر را از قبل بررسی کنید و بدانید در راه چه چیزهایی منتظر شماست. گام‌های آهسته و توقف در بین مسیر برای استراحت از اصول پیاده‌روی صحیح در کوه است. همیشه در مسیر بمانید. و فراموش نکنید که: کوهستان سرمایه‌ای برای ما و آیند‌گان است. اثری جز ردپا در آن باقی نگذارید و چیزی جز خاطرات دلربا و عکس از آن برندارید.



1402/04/28 | کد مطلب: 1598


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.