همه‌‌چیز درباره ساحل سرخ هرمز

شما هم امتیاز بدهید!

ساحل سرخ هرمز یا جزیره هرمز، یکی از شگفتی‌های بی‌نظیر طبیعی است که در خلیج‌فارس در سواحل جنوبی ایران، قرار دارد. این ساحل منحصربه‌فرد، شهرت زیادی به خاطر وجود ماسه‌های قرمز و درخشان و همچنین آب‌های فیروزه‌ای شفاف خود دارد و از این حیث، مقصد گردشگری مهمی برای تمامی گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور، قصد داریم تا جزئیات کاملی را در مورد ساحل سرخ در تور هرمز مدهوش کننده شامل موقعیت مکانی آن، امکانات سرگرمی، جاذبه‌ها و بسیاری از موارد دیگر، بیان کنیم. پس تا پایان، همراه ما باشید.

موقعیت مکانی جزیره هرمز

ساحل سرخ هرمز در جزیره هرمز به‌عنوان بخشی از استان هرمزگان در ایران، قرار دارد. این جزیره تقریباً در فاصله 8 کیلومتری از خط ساحل جنوبی ایران قرار دارد و می‌توان با قایق از شهر بندرعباس یا جزیره قشم، به این جزیره رفت. این ساحل در امتداد ساحل جنوبی جزیره هرمز قرار دارد و می‌توان مناظر خیره‌کننده و فوق‌العاده جذاب خلیج‌فارس را نظاره کرد.

معرفی جزیره هرمز

جزیره هرمز، یکی از جزایر کوچک ایران در خلیج‌فارس با 7000 نفر جمعیت است. این جزیره که با نام جزیره رنگین‌کمان نیز شناخته می‌شود، آکنده از جاذبه‌های حیرت‌انگیز طبیعی است که چشم تمامی دوست داران طبیعت را به خود خیره می‌کنند.

معرفی جزیره هرمز

  • دسترسی به جزیره هرمز

ساده ترین برای رفتن به جزیره هرمز، استفاده از کشتی‌های مسافری از بندرعباس یا جزیره قشم است. کشتی‌ها از بندرعباس به جزیره هرمز در ساعات 7و 9 صبح و ساعات 12،2، 5 و 8.30 عصر به سمت این جزیره حرکت می‌کنند. فاصله زمانی این مسیر حدود 40 دقیقه است. کشتی‌های مسافربری از سمت جزیره قشم به هرمز نیز از ساعات 7 صبح و 2 بعدازظهر حرکت می‌کنند.

  • ژئولوژی و وجود ماسه قرمز

یکی از خصوصیات متمایز ساحل سرخ هرمز، ماسه قرمزرنگ آن است. رنگ منحصربه‌فرد این ماسه، به دلیل وجود درصد بالایی از اکسید آهن در این ناحیه است. فرآیندهای فرسایش و هوازدگی در طی میلیون‌ها سال، منجر به شکل‌گیری این ریگ‌های ماسه‌ای قرمزرنگ شده‌اند. تضاد و تمایز میان ماسه قرمز و آب‌های لاجوردی خلیج‌فارس، موجب ایجاد چشم‌اندازها و مناظر شگفت‌انگیزی شده‌اند.

ساحل سرخ هرمز، تنها یکی از سواحل ماسه‌ای سنگی متنوع جزیره هرمز محسوب می‌شود. خاک قرمز هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد و به مدت چند سال برای استفاده در صنایع مختلف صادر می‌شود. اما امروزه صادرات آن به دلیل خطر کمبود این خاک منحصربه‌فرد، محدود شده است. این خاک سرخ با نام گلاک نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر این خاک قرمز منحصربه‌فرد، 70 نوع ماده معدنی و رنگی دیگر را در جزیره هرمز مشاهده کنید.

  • جاذبه‌های طبیعی

ساحل سرخ قرمز به‌جز وجود ماسه‌های سرخ، دارای مجموعه بزرگی از جاذبه‌های طبیعی است که برای تمامی علاقه‌مندان به طبیعت، دیدنی خواهند بود. در اطراف این ساحل، ساختارهای سنگی کم‌نظیر، صخره‌های بلند و پرشیب و غار وجود دارند که تحت تأثیر باد و باران، در طی قرن‌ها، شکل داده شده‌اند.  این شگفتی‌های ژئولوژیکی، فرصت بسیاری مناسبی برای تمامی شیفتگان طبیعت‌گردی و جاذبه‌های طبیعی فراهم کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند کاوش بیشتری در دل طبیعت داشته باشند و از این مناظر فراموش‌نشدنی، عکس بگیرند. همچنین گردشگران می‌توانند انواع صدف‌های دریایی و فسیل‌های مختلف را که در خط ساحلی به‌وفور وجود دارند، پیدا کنند که این موضوع نیز بر جذابیت این ساحل زیبا، افزوده است.

جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز

نقاط دیدنی جزیره هرمز

کوه‌ها و صخره‌های زیادی در مرکز جزیره هرمز وجود دارند. می‌توانید با توجه به زمانی که دارید و همچنین برحسب علایق خود، از جزیره به‌طور کامل بازدید کنید. می‌توانید در طی یک روز، تمامی جاذبه‌های اصلی جزیره هرمز را ببینید. اما اگر زمان بیشتری دارید، جاذبه‌های محلی بیشتری وجود دارند که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. برخی از نقاط دیدنی جزیره هرمز شامل ساحل فرش خاکی هرمز، دره رنگین‌کمان، قلعه پرتغالی‌ها، دره مجسمه‌ها و ساحل لاک‌پشت‌ها هستند.

  • تفریحات آبی

در ساحل سرخ هرمز، می‌توانید انواع تفریحات آبی را تجربه کنید. غواصی و پرش از سکو جزو برخی از تفریحات مناسب برای ماجراجویان و کسانی است که اهل ریسک و تفریحات جذاب هستند. گردشگران می‌توانند در دریا غواصی کنند و از نزدیک مرجان‌های دریایی رنگارنگ و زیبایی‌های اعجاب‌آور خلیج‌فارس را مشاهده کنند. علاوه براین، تورهای دریایی و ماهیگیری نیز در این ساحل وجود دارند و گردشگران می‌توانند از جزیره‌های اطراف بازدید کرده و با فرهنگ بومی ماهیگیری در این منطقه، آشنا شوند.

  • امکانات و تسهیلات سرگرمی

در ساحل سرخ قرمز، امکانات و تفریحات سرگرم‌کننده متعددی برای برآورده کردن خواسته‌های گردشگران، تدارک دیده شده‌اند. در برخی از اماکن نزدیک به ساحل، موسیقی سنتی و برنامه‌های فرهنگی نیز اجرا می‌شوند که گویای غنای بالای فرهنگ این منطقه هستند. بازدیدکنندگان از این منطقه می‌توانند چترهای ساحلی، صندلی و حتی اتاق‌های کوچک ساحلی را برای آسایش و استراحت بیشتر، اجاره کنند.

خوراکی‌ها و غذاهای محلی

کافه‌ها و رستوران‌های ساحلی متعددی وجود دارند که گردشگران می‌توانند غذاهای خوشمزه محلی موردپسند خود را سفارش داده و هم‌زمان از طبیعت بکر این منطقه، لذت ببرند.

خوراکی‌های معروف جزیره هرمز

برخی از انواع غذاهای لذیذی که در این منطقه طبخ می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • غذاهای دریایی

بی‌تردید نزدیکی به دریا و طبخ انواع خوراکی‌های دریایی از قدیم، موجب شده است تا غذاهای دریایی نگین غذاهای ساحل سرخ هرمز باشند. گردشگران می‌توانند انواع غذاهای دریایی با ماهی تازه، میگو، خرچنگ و لابستر را که به بهترین شکل پخته می‌شوند، میل کنند. معمولاً غذاهای دریایی به‌صورت کبابی، سرخ شده یا به‌عنوان یکی از مواد اصلی در خورش‌های جنوبی، طبخ می‌شوند.

  • غذاهای چلویی

برنج، پایه اصلی بسیاری از غذاهای ایرانی و در رستوران‌های ساحلی هرمز نیز غذاهای چلویی به‌وفور طبخ می‌شوند. یکی از مشهورترین غذاهای ساحلی، چلوکباب است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، علاقه زیادی به آن دارند.

  • خورش‌های ایرانی

در ساحل سرخ هرمز، انواع خورش‌های ایرانی طبخ می‌شوند. در پخت این خورش‌ها، بیشتر از گوشت ماهی یا گوشت گوسفند با سبزیجات و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود.

  • غذاهای خوشمزه محلی

در جزیره هرمز، غذاهای محلی مختص این منطقه نیز پخته می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را در رستوران‌های ساحلی امتحان کنید. یکی از این غذاها، نان هرمزی یا نانی است که با ادویه‌ها و سبزیجات محلی پخته می‌شود و طمع خاصی دارد. همچنین مهیاوه نیز خوراکی خوشمزه محلی دیگری است که به یک غذای دریایی قدیمی که با ماهی یا میگو پخته شده و با یک سس تند سرو می‌شود، اطلاق می‌گردد.

همچنین، خاک سرخ ساحل سرخ هرمز کاربرد گسترده‌ای در رنگ‌های غذایی دارد. رنگ‌های غذایی در پخت نان محلی این منطقه با نام نان تمشی، استفاده می‌شوند.

علاوه براین، مردم بومی این منطقه نیز در خانه‌های خود، غذاهای مختلفی را پخته کرده و می‌فروشند. همچنین تعدادی فست فود نیز در این جزیره وجود دارند که ساندویچ‌هایی مانند فلافل و بندری را می‌فروشند.

فرهنگ محلی و صنایع‌دستی

مردم جزیره هرمز، دارای فرهنگی غنی و آداب‌ورسوم جالبی هستند. گردشگران ساحل سرخ هرمز می‌توانند از روستاهای قدیمی این جزیره بازدید کرده و با افراد بومی و مهمان‌نواز این منطقه، هم‌نشین شوند. صنایع‌دستی اصلی این جزیره سفال‌های رنگارنگ خاکی و بافندگی است. گردشگران می‌توانند از کارگاه‌های محلی بازدید کرده و شاهد فعالیت استادکاران ماهر باشند و یا حتی در کلاس‌های بافندگی یا سفال کاری شرکت کنند تا با نحوه ساخت آن‌ها آشنا شوند.

جاذبه‌های اطراف ساحل

مسافران و بازدیدکنندگان ساحل سرخ هرمز می‌توانند علاوه بر بازدید این ساحل، از جاذبه‌های دیگر جزیره هرمز نیز دیدن کنند. دره رنگین‌کمان که در نزدیکی ساحل قرار دارد، یکی دیگر از شگفتی‌ها و جاذبه‌های طبیعی این منطقه با سنگ‌های چند رنگ زیبا است. قلعه پرتغالی‌ها نیز قلعه‌ای نظامی است که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده و جزو آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌آید. این قلعه با سنگ قرمزرنگ هنگام حضور نیروهای پرتغالی در خلیج‌فارس ساخته شده است. این قلعه در شهر قرار دارد و می‌توانید در ساعات مشخص، از آن بازدید کنید. همچنین، روستای هرمز نیز دارای معماری منحصربه‌فرد و هنرهای خیابانی جذابی است که بر غنای فرهنگی این جزیره، افزوده‌اند.

جنگل حرا، زیارتگاه خضر نبی، بازار و خانه زعفران، مدرسه و بقایای قصر بی بی گل هرمز، بخش دیگری از جاذبه های این جزیره هستند.

همچنین تماشا و قدم زدن بر روی ماسه نقره‌ای، طلایی، سفید و قرمز جزیره هرمز، لذت اعجاب‌انگیزی است که نمی‌توانید در هیچ کجای دنیا تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: دره سکوت، قلعه پرتقالی‌ها‌ و دره مجسمه‌ها سه جای دیدنی در هرمز!

اقامتگاه‌های جزیره هرمز

به‌سختی می‌توان اقامتگاهی را از قبل در جزیره هرمز یافت. بسیاری از مردم بومی این جزیره، اتاق‌های خود را به‌عنوان مهمانخانه اجاره می‌دهند. قیمت این اتاق‌ها بر اساس امکانات و موقعیت آن‌ها، متفاوت است. می‌توانید هنگام روز و پیش از تصمیم‌گیری در مورد اجاره این اتاق‌ها، از آن‌ها بازدید کنید.

اقامتگاه جزیره هرمز

همچنین اقامتگاه بوم گردی صبورا نیز در جزیره هرمز وجود دارد. این اقامتگاه دارای فضای ساده با دکورهای قدیمی و فضای بیرونی جذاب است. می‌توانید اتاق‌های این اقامتگاه را از قبل رزرو کنید.

علاوه براین، هتل سوییت‌های ساحل سرخ نیز در جزیره هرمز قرار دارد. این هتل درون شهر قرار دارد و دارای فضایی آرام و ساکت است. این هتل فاصله بسیار کمی تا ساحل سرخ هرمز دارد. در این سوییت‌ها امکاناتی مانند میز، تلویزیون، تخت و کاناپه، میز ناهارخوری و مبل و تهویه هوا وجود دارند.

در جزیره هرمز، اقامتگاه‌های متعددی مانند اقامتگاه ماجرا، اقامتگاه ساحلی سرای آرین، اقامتگاه چندل، اقامتگاه بوم گردی مادر حسن، اقامتگاه بوم گردی بوم هرمزی، خانه ساحلی وارم، اقامتگاه هزار و یک شب، اقامتگاه دنج هرمز، خانه بومی مرکزی، اقامتگاه خانه ماه، خانه بومی هنر، اقامتگاه بوم گردی کلبتونه و بسیاری از اقامتگاه‌های دیگر در نزدیکی ساحل سرخ هرمز وجود دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین هتل جزیره هرمز

حمل‌ونقل در جزیره هرمز

خودروهای بسیار کمی در این جزیره وجود دارند و معروف‌ترین ابزار حمل‌ونقل در جزیره هرمز برای گردشگران، موتورهای سه‌چرخه (کالسکه‌های چینی) با ظرفیت حداکثر شش نفر در عقب است. اگر به‌صورت گروهی قصد سفر به این جزیره را دارید، این روش، مقرون‌به‌صرفه تر بوده و ساده ترین راه برای بازدید از جزیره است.

نکات مفید دیگر هنگام بازدید از جزیره هرمز

  • همانند بیشتر شهرها و مناطق جنوبی ایران، در جزیره هرمز نیز تردد بسیار کمی بین ساعات 5-2 عصر انجام می‌شود و بیشتر مغازه‌ها در این ساعات، بسته هستند.
  • جزیره هرمز کاملاً امن بوده و مردم مهمان‌نواز این منطقه نیز رفتار دوستانه‌ای با مهمانان و گردشگران دارند.
  • هنگام حضور در این جزیره، می‌توانید تفاوت آن را با سایر مناطق ایران احساس کنید. درواقع، هنوز بسیاری از نواحی این جزیره به‌صورت بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند و جذابیت طبیعی فراوانی دارند.

آب‌وهوای ساحل سرخ هرمز

بهترین زمان برای سفر به جزیره هرمز و بازدید از ساحل سرخ آن، در فصل زمستان است که دمای هوا در روز بین 28-23 درجه سانتی‌گراد بوده و بسیار مطبوع است. همچنین هنگام شب، دمای هوا کاهش می‌یابد، بنابراین اگر قصد دارید در ساحل چادر بزنید، حتماً لباس گرم و کیسه‌خواب، همراه خود داشته باشید.

در تابستان، دمای هوای جزیره هرمز بیش از 45 درجه است. درنتیجه، نمی‌توانید بسیاری از تفریحات و سرگرمی‌های موجود در این جزیره را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ساحل نقره ای هرمز کجاست؟

نتیجه‌گیری

ساحل سرخ هرمز، مقصد بسیار مناسبی برای بازدید از زیبایی‌های طبیعی، تجربیات فرهنگی و بهره‌مندی از تفریحات و سرگرمی‌های مختلف است. این ساحل با وجود ماسه‌های قرمزرنگ، آب‌های فیروزه‌ای و شگفتی‌های طبیعی فراوان، جزو مکان‌هایی است که تمامی مسافران و گردشگران باید از آن دیدن کنند و لحظاتی به یادماندنی را تجربه کنند. چه شما به علاقه‌مند به کاوش دنیای زیر آب باشید، خواهان درک و شناخت بیشتر از فرهنگ بومی باشید و یا بخواهید در کنار یک ساحل زیبا و آرامش‌بخش استراحت کنید، ساحل سرخ هرمز می‌تواند تمام نیازهای همگان را برآورده کند.



1402/04/26 | کد مطلب: 1593


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.