با بهترین جاذبه‌های دیدنی خراسان رضوی آشنا شوید

شما هم امتیاز بدهید!

هر استانی از ایران دیدنی‌ها و جذابیت‌های خودش را دارد. در این میان خراسان رضوی نیز از قافله جا نمانده و دیدنی‌های مذهبی، هنری و باستانی متعددی دارد که قطعا نمی‌توان در یک مقاله به همه آن‌ها پرداخت. در این استان برای همه جذابیتی وجود دارد. اگر اهل فرهنگ و هنر باشید می‌توانید به آرامگاه عطار نیشابوری و فردوسی سری بزنید و اگر دلتان زیارت بخواهد حرم امام رضا (ع) پذیرای شماست. به جز این‌ها خراسان رضوی دیدنی‌های دیگری هم دارد که در این مطلب چندتا از بهترین‌ها را معرفی کرده‌ایم. 

آرامگاه عطار نیشابوری

عطار نیشابوری از بزرگ‌ترین شعرا و نویسندگان قرن ششم است که همه با نام و آثار او آشنایی داریم، بنابراین دیدار از مقبره وی خالی از لطف نیست. آرامگاه عطار نیشابوری در ۶ کیلومتری نیشابور قرار گرفته است. چه اهل شعر و شاعری باشید و چه بخواهید از دیدن یک معماری زیبا و جذاب لذت ببرید و سری هم به عطار بزنید، آرامگاه عطار نیشابوری از مهم‌ترین دیدنی‌های استان خراسان رضوی است. مقبره خیام در باغی باصفا قرار دارد و می‌توانید از محوطه آن هم لذت ببرید. علاوه بر آن یک کتابخانه هم داخل مجموعه وجود دارد که می‌توانید از آن کتابی بگیرید و داخل محوطه مطالعه کنید. 

آرامگاه کمال‌الملک نیز دقیقا در همین مجموعه و همجوار آرامگاه عطار نیشابوری قرار گرفته است. بنابراین می‌توانید از این مکان هم دیدار کنید. کمال‌الملک را همه با نقاشی‌های خارق‌العاده‌اش می‌شناسیم و از بزرگ‌ترین هنرمندان زمان قاجار است که دیدن آرامگاهش می‌تواند تجربه جالبی باشد.  

بیشتر بخوانید: معرفی کامل سوغات مشهد، شهر رنگ‌ها!

آرامگاه خیام نیشابوری

بعد از دیدار از آرامگاه عطار نیشابوری می‌توانید سری هم به خیام بزنید که آرامگاهش در همان نزدیکی قرار گرفته است. عمر خیام از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مشاهیر تاریخ ایران است که هم شاعر و هم منجم،‌فیلسوف و ریاضیدانی برجسته بود. البته که این آرامگاه از ابتدا چنین نبوده است. خیام در سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت و تا سال ۱۳۱۳ به نوعی متروکه بود. بنای فعلی آرامگاه او هم در سال ۱۳۲۸ طراحی و ساخته شده است تا علاقه‌مندان او بتوانند از این مکان بازدید کنند. بیست رباعی از خیام روی کاشی‌های بنای آرامگاه او حکاکی شده است و زیبایی خاصی به این آرامگاه بخشیده است. 

هنگام بازدید از آرامگاه خیام نیشابوری می‌توانید از باغ بزرگی که محوطه آن محسوب می‌شوند هم دیدن کنید. به علاوه این باغ شامل موزه هم هست که در آن می‌توانید از بخش‌های ستاره شناسی، نسخ خطی، ظروف مفرغی و ظروف سفالی دیدن کنید. 

حرم امام رضا (ع)

با شنیدن نام خراسان رضوی و مشهد، اولین جایی که همه به یادش می‌افتند حرم امام رضا (ع) است که بزرگ‌ترین مقصد زیارتی در ایران محسوب می‌شود. این مکان نه تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای تمام مسلمانان و به خصوص شیعیان محترم و محبوب است و هر ساله بازدیدهای داخلی و بین‌المللی زیادی را ثبت می‌کند. البته که حرم رضوی تنها به مقبره امام رضا محدود نیست و با داشتن مساحتی وسیع شامل بخش‌های کوچک و بزرگ مختلف یک مجموعه کامل و دیدنی به حساب می‌آید. 

حرم امام رضا (ع) دارای چندین ورودی از چهار خیابان اصلی منتهی به اطراف حرم است و بنابراین دسترسی بسیار راحتی دارد. این حرم دارای ۹ صحن مختلف است که بیشتر آن‌ها بعد از انقلاب و هنگام توسعه حرم به مجموعه اضافه شدند. بنای دیدنی پنجره فولاد، رواق‌های حرم، مقبره بزرگانی چون شیخ بهایی و موزه‌های آستان قدس از دیدنی‌های دیگری هستند که علاوه بر زیارت می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. 

خراسان رضوی

آرامگاه فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی نه تنها یکی از بزرگ‌ترین شعرای تاریخ ایران، بلکه نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی و زبان پارسی است و همین هم سبب محبوبیت بالا و اهمیت زیاد او بین سایر مشاهیر ایرانی شده است. آرامگاه فردوسی در زادگاه او یعنی شهر توس واقع در ۲۰ کیلومتری مشهد واقع شده است و از مهم‌ترین دیدنی‌های خراسان رضوی به شمار می‌رود و مانند آرامگاه عطار نیشابوری دیدار از او از واجبات است. البته که هنگام دیدار مقبره این شاعر می‌توانید سری هم آرامگاه اخوان ثالث و استاد شجریان بزنید که در همین مجموعه واقع شده‌اند. 

آرامگاه فردوسی علاوه بر مقبره‌ی این شاعر، یک مجموعه با ۶ هکتار مساحت است که شامل باغ، موزه و استخر دیدنی است. خود مقبره بنایی باشکوه الهام گرفته شده از طرح‌های هخامنشی است و زیبایی خاصی دارد. در موزه این مجموعه هم می‌توانید اشیایی مانند گرز و تیر و کمان مربوط به دوره فردوسی را مشاهده کنید و بیشتر با حال و هوای شاهنامه آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید: 18 جای دیدنی مشهد که با مترو می‌توانید به بازدید از آنها بروید!

منطقه طرقبه

گذشته از آرامگاه عطار نیشابوری و دیدنی‌های فرهنگی و هنری، خراسان رضوی برای لذت بردن از طبیعت و لذت بردن از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری هم کاندیدای مناسبی محسوب می‌شود. از پرطرفدارترین این مقاصد منطقه طرقبه است که در فاصله حدود ۱۶ کیلومتری مشهد و در جنوب غربی آن قرار گرفته است. بنابراین اگر مقصد اصلی شما شهر مشهد باشد به آسانی می‌توانید سری هم به طرقبه بزنید. حتی با تاکسی و مترو هم می‌توانید از مترو به طرقبه بروید. 

طرقبه در واقع منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی و دارای چند روستا و ییلاق است. با توجه به توریستی بودن طرقبه می‌توانید انواع رستوران‌های جذاب و با فضا سازی زیبا را پیدا کنید و اوقات خوشی را باعضای خانواده سپری کنید. تفریحات طرقبه هم البته متنوع هستند: پیست اسکی طرقبه در زمستان و تفریحات اسب سواری و حتی پیست اتومبیل‌رانی می‌تواند رضایت شما را جلب کند. به جز این‌ها مجموعه چالیدره دارای زیپلاین، تله کابین و تفریحات آبی می‌تواند از بهترین مقاصد تفریحی برای شما باشد. 

تله کابین خراسان رضوی

آبشار اخلمد

از دیگر دیدنی‌های طبیعی خراسان رضوی آبشار اخلمد است. این آبشار در واقع در روستایی به همین نام قرار دارد. روستای اخلمد خود در نزدیکی شهرستان چناران واقع شده و منطقه آبشارهای اخلمد با مشهد حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. این مجموعه در واقع دارای چند آبشار است که با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند. ۴تا از این آبشارها دایمی هستند اما بسته به فصل می‌توانید آبشارهای دیگری را هم در این منطقه مشاهده کنید. بزرگ‌ترین آبشار بیش از ۴۰ متر ارتفاع دارد و همین هم نشان دهنده عظمت و زیبایی آن است. آبشار و کوه‌های اخلمد علاوه بر زیبایی فوق‌العاده، از صخره‌ها و دیواره‌های خاصی تشکیل شده‌اند که ورزشکاران و علاقه‌مندان به صخره نوردی را نیز به سمت خود جذب می‌کنند. اگر آمادگی بدنی خوبی دارید و می‌توانید از مسیرهای پر پیچ و خم عبور کنید، دره اجنه جاذبه دیگری در میان کوه‌های اخلمد است که می‌توانید از بازدید از آن لذت ببرید. 

کلات نادری

کلات نادری از دیگر شهرهای جذاب و دیدنی در خراسان رضوی است که در واقع شهری کوهستانی محسوب می‌شود. این شهر که شمال شرقی خراسان رضوی بوده و با مشهد حدود ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد در واقع از نادرشاه افشار به جا مانده و نامش هم به همین دلیل نادری است. از مهم‌ترین دیدنی‌های کلات نادری کاخ خورشید است که به دستور نادرشاه ساخته شده و بنایی باشکوه به حساب می‌آید. می‌توانید با بازدید از این کاخ نقاشی و گچبری جذاب آن دوره و عکس شاهزادگان را تماشا کنید و از آن‌ها لذت ببرید، البته در این مجموعه یک موزه مردم شناسی هم وجود دارد. 

بعد از بازدید کلات نادری می‌توانید سری هم به آبشار ارتکند بزنید که تنها حدود ۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. البته باید کمی ورزشکار باشید و مسیری را پیاده روی کنید تا پس از گذر از جنگل و دره به غاری برسید که به این آبشار منتهی می‌شود. 

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

نشتیفان 

جاذبه‌هایی مانند آرامگاه عطار نیشابوری را همه بلدیم و به اندازه کافی مشهور هستند. اما اینجا می‌خواهیم به یکی از جاذبه‌های خراسان رضوی بپردازیم که کمتر به آن پرداخته شده و آن هم شهر تاریخی نشتیفان است. اگر به دنبال جاذبه‌ای متفاوت می‌گردید این گزینه از همه برای شما مناسب‌تر است. نشتیفان در جنوب شرقی خواف و در فاصله ۲۰ کیلومتری آن قرار دارد. آسبادهای نشتیفان مهم‌ترین جاذبه این منطقه هستند. سازه‌هایی از چوب و گل و خشت که که در واقع همان آسیاب‌هایی هستند که گندم را به آرد تبدیل می‌کردند. جالب اینجاست که هنوز تعدادی از این آسیاب‌ها کار می‌کنند و همین نشان دهنده‌ی کارایی و جذابیت این سازه‌هاست. 

قدمت این آسبادها هنوز دقیقا مشخص نیست هرچند که تعدادی آن‌ها را به دوران صفویه و تعدادی حتی قبل‌تر یعنی دوران تیموری مربوط می‌دانند. اگر برای دیدن این جاذبه به نشتیفان رفتید، می‌توانید سری هم به قبرستان سنگی و مدرسه غیاثیه بزنید. 

نشتیفان

جمع بندی

در این مقاله از آژانس مسافرتی آرندتور سعی کردیم بهترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی را معرفی کنیم. با این که مشهد مرکز استان بوده و تعدد جذابیت‌ها هم در آن بالاست، اما سعی کردیم در این مطلب از تمامی استان مکان‌هایی را معرفی کنیم: از آرامگاه عطار نیشابوری در نیشابور گرفته تا نشتیفان و اخلمد و کلات. امیدواریم این لیست به شما کمک کند تا بهترین برنامه سفر تور یک روزه به این استان را بریزید و در سفر بعدی حسابی از جاذبه‌های خراسان رضوی لذت ببرید. 



1402/02/07 | کد مطلب: 1518
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.