مانند یک حرفه‌ای به اولسبلنگاه ماسال سفر کنید | آرندتور

راهنمای سفر به اولسبلنگاه ماسال

شما هم امتیاز بدهید!

اولسبلنگاه ماسال، یک روستای ییلاقی، سرسبز و خوش آب‌وهوا در شمال کشور است که در  ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و ۵۰ کیلومتری غرب رشت واقع شده است. این ییلاق با داشتن اقیانوس ابری و طبیعتی بی‌نظیر و زیبا یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار به شمار می‌آید. اگر شما هم اهل سفر باشید، حتما نام این روستا به گوشتان خورده است. حال دلیل این محبوبیت چیست؟ اگر قصد دارید به اولسبلنگاه ماسال سفر کنید و می‌خواهید اطلاعات لازم را داشته باشید، تا انتهای این مطلب از آرند تور همراه ما باشید.

آشنایی با روستای اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه ماسال یکی از روستاهای دیدنی و ییلاقی گیلان است که در توابع ماسال و بین ارتفاعات کو‌ه‌های تالش قرار گرفته است. ارتفاع این ییلاق از سطح دریا ۱,۴۸۹ متر می‌باشد و زیبایی آن واقعا بی‌نظیر است. در این روستا می‌توانید از چشم‌انداز تماشایی و مناظر بی‌بدیل آن همچون مه غلیظ گسترده در منطقه، درختان پر پیچ‌وتاب، کلبه‌هایی چوبی و مرتع‌های سرسبز لذت ببرید. این روستای با طبیعت بکر و وحشی خود، چند سالی است که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

سازمان منابع طبیعی این ییلاق را تحت نظارت خودش قرار داده است و ساخت‌وساز را در این منطقه محدود کرده است. یعنی فقط امکان ساخت‌وساز با چوب در اولسبلنگاه ماسال وجود دارد. همین امر در حفظ طبیعت این منطقه بسیار تاثیرگذار است. از سوی دیگر این روستای ییلاقی به شبکه‌ برق‌رسانی تجهیز نشده است و برای تامین برق آن از پنل‌های خورشیدی و موتور برق استفاده می‌شود. همچنین آب این منطقه نیز از چشمه‌های گوارا و جاری در همان روستا تامین می‌شود و روستا آب لوله‌کشی ندارد.

این نکته را هم باید بگوییم که کل روستا بعد از ساعت ۱۲ شب در سکوت و خاموشی آرام‌بخشی فرو می‌رود. بنابراین در صورتی که پس از این زمان خواستید در روستا قدم بزنید، حتما چراغ‌قوه به همراه خود ببرید تا دچار مشکل نشوید. این را هم بدانید که برای اینکه وارد این روستا شوید، باید به‌ازای هر اتومبیل مبلغی را بپردازید.

دلیل نام‌گذاری اولسبلنگاه ماسال چیست؟

اولسبلنگاه ماسال را ممکن است با نام‌های اولسبلانگاه و اولاسبلانکا نیز شنیده یا دیده باشید. این واژه یک کلمه تالشی است و دارای دو بخش اولَس و بِلَنگاه می‌باشد. قسمت اول این کلمه یعنی اولس به معنای درخت مَمرَز و قسمت دوم آن یعنی بِلَنگاه به معنی جای بلند است. در نتیجه معنای کلمه اولسبلنگاه، محل رویش درخت ممرز می‌باشد.

اولسبلانگاه ماسال

اولسبلنگاه ماسال دقیقا کجاست؟

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، این روستا یکی از دیدنی‌های استان گیلان و یکی از ییلاقات سرسبز تور ماسال به‌حساب می‌آید. این روستا در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید از یک جاده پرپیچ‌وخم و پر از مه که در اطراف آن درختان تنومند و بلند به چشم می‌خورند و شبیه به یک تونل جنگلی هستند، عبور کنید.

 اگر از شهر رشت می‌خواهید به اولسبلنگاه ماسال بروید، باید ابتدا به سمت ماسال حرکت کنید. از مرکز شهر رشت تا روستای ییلاقی اولسبلنگاه، باید حدود 2 ساعت و 20 دقیقه زمان در نظر بگیرید. در این مسیر از کنار بازار جمعه، صومعه‌سرا و طاهر گوراب عبور خواهید کرد تا به ماسال برسید. از ماسال نیز تا خود روستای موردنظر، یک مسیر یک ساعته در انتظار شماست.

پس از اینکه به ماسال رسیدید، باید جاده جنوبی خروجی از ماسال را ادامه دهید و در این جاده کوهستانی اما هموار، حدود 25 کیلومتر رانندگی کنید. در صورتی که قصد دارید از سمت بندرانزلی به اولسبلنگاه ماسال بروید، می‌توانید جاده زیبای آبکنار را انتخاب کنید.

معرفی مسیر تهران به اولسبلنگاه ماسال

فاصله بین تهران تا اولسبلنگاه ماسال 393 کیلومتر است که حدود 6 ساعت طول می‌کشد تا این مسیر را طی کنید. بدین ترتیب باید ابتدا خود را به اتوبان تهران قزوین رشت برسانید. سپس در نزدیکی رشت، جاده فومن سراوان را پیدا کنید و وارد آن شوید. در ادامه باید مسیر خود را در جاده فومن آستارا ادامه دهید تا به طاهر گوران و سپس به ماسال برسید. در نهایت نیز از ماسال به سمت روستای اولسبلنگاه حرکت کنید.

آشنایی با دیدنی‌های اولسبلنگاه ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ماسال پر از زیبایی و طراوت است. در این روستا همه چیز شبیه به تابلوی نقاشی به نظر می‌رسد. کلبه‌های چوبی زیبا، گاوهای اهالی روستا و گله‌های اسب‌های وحشی و اهلی مناظر زیبایی را پدید می‌آورند.

زیبایی اولسبلنگاه زمانی تکمیل می‌شود که روستا در میان ابرهای نرم و سپید مخملی غرق می‌شود. اقیانوس ابری که یکی از جاذبه‌های این روستا به‌حساب می‌آید، از اواسط اردیبهشت‌ماه تا پایان تابستان دیده می‌شود. بهترین زمان برای دیدن این منظره زیبا و رویایی ماه‌های اردیبهشت و خرداد می‌باشد.

زیبایی این منطقه فقط مربوط به اولسبلنگاه ماسال نیست. با ادامه‌دادن مسیر این روستا، به "سوئه چاله" که یکی دیگر از ییلاقات ماسال است، خواهید رسید. بعد از این روستا هم  روستای مرتفع گیلوان در انتظار شماست که می‌توانید در آن بنای یادگار میرزا کوچک‌ خان جنگلی را نیز مشاهده کنید. یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه، ارتفاعات آلاله است که برای ثبت لحظات به‌یادماندنی و عکاسی موردتوجه قرار می‌گیرد.

طبیعت اولسبلانگاه ماسال

بررسی طبیعت اولسبلنگاه ماسال

پوشش گیاهی این روستا شامل گونه‌های گیاهی ازجمله تمشک، انجیر، انواع آقطی (انگور کولی)، توسکا و شمشاد، بلوط، ممرز و راش می‌باشد که در زمان گشت‌وگذار در طبیعت آن، حتما به چشمتان خواهد خورد.

از لحاظ پوشش جانوری هم در اولسبلنگاه ماسال گونه‌هایی چون قورباغه تالابی، قورباغه درختی، سمور، چرخ‌ ریسک، سینه سرخ، کبوتر وحشی، قرقی، عقاب، مرال، گربه وحشی،  خرس قهوه‌ای و غیره وجود دارند.

سوغات اولسبلنگاه ماسال

مردم ییلاق اولسبلنگاه ماسال در زمینه پرورش ماهی، پرورش زنبورعسل و دامداری فعالیت دارند. بنابراین در زمان سفر به این روستا می‌توانید از محصولات طبیعی و تازه همچون لبنیات، عسل و ماهی خریداری کنید و به‌عنوان سوغات برای خانواده خود ببرید.

آشنایی با تفریحات در روستای اولسبلنگاه ماسال

ساده‌ترین کاری که برای خوش‌گذرانی در این روستا می‌توانید انجام دهید، قدم‌زدن و پیاده‌روی در دل طبیعت آن و استنشاق هوای فوق‌العاده تازه است. تماشای مناظر بی‌نظیر و عکاسی از سوژه‌های فوق‌العاده جذاب آن می‌تواند یادگاری خوبی از سفر برایتان باشد. در صورتی که اهل مطالعه هستید، سکوت اولسبلنگاه ماسال می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار شما قرار دهد. همچنین می‌توانید اسبی را از ساکنین روستا اجاره کنید و کمی سوارکاری کنید.

آشنایی با بهترین زمان برای سفر به اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد، اما اگر بخواهیم بهترین زمان برای سفر به این روستا را به شما معرفی کنیم، باید بهار و تابستان را نام ببریم. بهتر است برای سفر به اولسبلنگاه ماسال بعد از پایان‌گرفتن بارش‌های بهاری و در اواسط اردیبهشت‌ماه به این روستا بروید. در پاییز هم این طبیعت ییلاقی به رنگ‌های گوناگون و زیبا تبدیل می‌شود که بسیار دیدنی و تماشایی خواهد بود. اما این را هم بدانید که پاییز و زمستان این منطقه بسیار سرد است و در صورتی که در این دو فصل می‌خواهید به این روستا سفر کنید، باید تجهیزات لازم و لباس‌های گرم را فراموش نکنید.

ییلاق ماسال

اقامت در روستای اولسبلنگاه ماسال

این طبیعت زیبا و مناظر دیدنی آدم را وسوسه می‌کند تا شب را زیر آسمان پرستاره سپری کند. در این روستا می‌توانید کمپ و چادر بزنید و شبی خاطره‌انگیز را در دامان طبیعت سپری کنید. در صورتی که نمی‌خواهید شب را در چادر بمانید، نگران نباشید. در اولسبلنگاه ماسال  هتل و اقامتگاه نیز وجود دارد. در ابتدای روستا می‌توانید هتل فردین معصومی را مشاهده کنید. اقامتگاه‌های رستم کلاه‌چرمینه، کوهسار و افرا و هتل سراج اولسبلنگاه نیز برای اقامت شما فراهم شده‌اند. همچنین می‌توانید در کلبه‌ها و خانه‌های اهالی روستا نیز اقامت کنید و بیشتر به مردم مهربان آن نزدیک باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی ماسال را بشناسید

کلام آخر

در این مطلب از آژانس مسافرتی آرند تور تصمیم گرفتیم روستای اولسبلنگاه ماسال را به شما معرفی کنیم. این روستا چند سالی است که مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان قرار گرفته است. ما هم سعی کردیم اطلاعاتی که برای سفر به این منطقه ییلاقی نیاز دارید را برایتان در قالب یک مقاله ارائه کنیم. امیدواریم سفر خوشی را در این روستا سپری کنید.



1402/01/17 | کد مطلب: 1492


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.