تنگه شیرز کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟ |آرندتور

تنگه شیرز کجاست؟ {راهنمای سفر به تنگه شیرز}

شما هم امتیاز بدهید!

تنگه‌ها شگفتی‌های طبیعی هستند که به دلیل هم‌جواری کوه‌ها با رودخانه‌ها و جنگل‌ها این مواهب را یکجا دارند و در میان صخره‌های سر به فلک کشیده کوه‌ها با جویبارهایی که از میانشان می‌گذرد، مناظر خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کنند. کشور عزیز ما ایران نیز تنگه‌های زیادی دارد که یکی از زیباترین آن‌ها تنگه شیرز در استان لرستان است.

در این مقاله با عنوان "راهنمای سفر به تنگه شیرز " شما را با زیبایی‌های آن آشنا خواهیم کرد.

استان لرستان

استان لرستان منطقه‌ای کوهستانی است که در غرب ایران واقع شده است و به دلیل وجود کوه‌های مرتفع، طبیعت بکر، آبشارها و تنگه‌های متعدد مانند تنگه شیرز و جنگل‌های بلوط به یکی از قابل توجه‌ترین مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

استان لرستان به خصوص شهرستان خرم آباد و کوهدشت مملو از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و جغرافیایی است و به دلیل وجود رشته‌کوه‌های زاگرس طبیعتی دیدنی دارد. اما شاید در میان تمام این جاذبه‌ها، تنگه شیرز متفاوت‌ترین آن‌ها باشد که بازدید از آن را نباید از دست داد.

تنگه چیست؟

تغییرات زمین‌شناسی و فرسایش زمین طی میلیون‌ها سال یکی از شگفت‌ انگیزترین مناطق زمین را به وجود آورده‌اند که نام آن  را تنگه می‌نامیم. مانند تنگه شیرز. 

تنگه‌ها شکاف‌های عمیق بین دو کوه یا تپه هستند که توسط رودخانه‌ها ایجاد می‌شوند. جریان رودخانه‌ها طی میلیون‌ها سال پوسته زمین را فرسایش می‌دهند و موجب به وجود آمدن این شکاف‌های عمیق که نامش تنگه است می‌شوند. بیشتر تنگه‌ها مانند تنگه شیرز بین کوه‌ها، تپه‌ها یا فلات‌ها قرار دارند و عموماً در نواحی خشک که دارای سنگ‌های آهکی هستند دیده می‌شوند؛ زیرا فرسایش خاک در این مناطق شایع‌تر است. 

از دلایل دیگر به وجود آمدن تنگه‌ها می‌توان به هوازدگی، فوران آتشفشان‌ها یا حرکت و ذوب یخچال‌ها اشاره کرد. دلیل تشکیل بیشتر تنگه‌های ایران به خصوص تنگه شیرز فرسایش خاک در اثر حرکت رودخانه می‌باشد.

تنگه شیرز از نظر وسعت و جذابیت به معروف ترین تنگه جهان یعنی تنگه گراند کانیون در آریزونای آمریکا شباهت زیادی دارد و به همین دلیل به آن آریزونای_ایرانی یا گرند کانیون ایران نیز می‌گویند.

تنگه شیرز

معرفی تنگه شیرز

رشته کوه‌های زاگرس پر از جاذبه‌های طبیعی دیدنی هستند که هریک مانند یادگاری چند میلیون ساله در این منطقه می‌درخشند. یکی از این جاذبه‌های طبیعی تنگه شیرز است که دیدن هر نقطه از آن لذت‌بخش است.

در بازدید از تنگه شیرز طبیعت بکر و زیبای آن، چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تند و تیز و درختان میوه‌های وحشی توجه شما را جلب خواهد کرد.

جاذبه اصلی تنگه شیرز طرح‌های زیبایی است که به دلیل فرسایش سنگ‌های رسوبی روی صخره‌های آن شکل گرفته و چهره خاصی به طبیعت این تنگه داده است. در نواحی دیگر کره زمین نیز نمونه این طرح‌های رسوبی وجود دارد که عمر آن‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسد به همین دلیل به تنگه شیرز و نواحی مانند آن قدیمی‌ترین موزه‌های طبیعی زمین می‌گویند.

ارتفاع و شیب صخره‌های تنگه شیرز در جاهای مختلف با هم فرق دارد به همین علت مانند پلکان‌های لایه‌ای به نظر می‌رسند. برای مثال ارتفاع این دیواره‌ها در نزدیکی روستای گُدارگَه کمتر از 10 متر است و در ادامه ارتفاع و شیب آن بیشتر و بیشتر  شده و در انتهای تنگه (پرتگاه هفت رَک) به اوج خود که 150 تا 200 متر است می‌رسد.

این تنگه 5 کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است. آب این رودخانه از زلال‌ترین چشمه‌های کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به دلیل کوهستانی بودن منطقه حتی در گرم‌ترین فصول سال نیز دارای آب خنک است. همچنین این رود در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده است که در ورودی تنگه شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق می‌شوند. 

جاذبه‌های تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز یکی از آثار طبیعی ارزشمند و یکی از تنگه‌های دیدنی ایران با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد است.

یکی از جاذبه‌های طبیعی آن ستونی است به نام مناره سنگی که  ارتفاع آن 80 متر و قطر آن 10 متر است. این ستون در وسط تنگه شیرز قرار دارد و  طی میلیون‌ها سال به دلیل فرسایش صخره‌ها، باد و زلزله پدید آمده است.

زمانی که از میان درختان و از حاشیه رودخانه، وارد تنگه شیرز می‌شوید، درختان وحشی مو، انجیر و گلابی در همزیستی باهم مناظر بدیعی را پدید آورده است. 

دیدن پرواز پرندگان و بازیگوشی بزهای کوهی در میان صخره‌ها در زمان بازدید از این تنگه نیز بسیار جالب است. در مسیر رودخانه جاری در این تنگه می‌توانید حوضچه‌های زیادی را ببینید که پر از ماهی‌های رودخانه‌ای هستند.

از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به غارها اشاره کرد که بر روی دیواره‌های آن‌ها نقاشی‌ها و آثاری از افرادی که در زمان‌های بسیار دور در این منطقه غارنشین بودند وجود دارد. این غارها امروزه مأوای پرندگان و خزندگان بسیاری مانند خفاش‌ها، مارمولک‌ها و... هستند. یکی از معروف ترین این غارها به غار پل خدا معروف است که در دل رشته‌کوه‌های زاگرس و تنگه شیرز قرار دارد و طرح‌های روی آن انسان را به سفری تاریخی و میلیون‌ها سال پیش می‌برد.

بیشتر بخوانید: ۷ مقصد دیدنی در سفر به لرستان

آدرس و مسیر دسترسی به تنگه شیرز

وقتی به کوهدشت استان لرستان سفر کنید تکه‌ای از زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌بدیل زمین پیش چشم شما نمایان می‌شود که نام آن تنگه شیرز است و بی اغراق می‌توان گفت که دیدنی ترین و بکرترین تنگه ایران است.

برای رسیدن به تنگه شیرز  پس از ورود به استان لرستان به سوی خرم آباد بروید تا به شهرستان کوهدشت برسید. از خرم آباد به کوهدشت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.

 پس از رسیدن به کوهدشت، وارد جاده اولاد قباد شوید و از روستای زردله عبور کنید. این مسیر چیزی در حدود ۵۰ کیلومتر است. پس از طی کردن این 50 کیلومتر به نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان می‌رسید و در این نقطه رود سمیره را مشاهده خواهید کرد و در کنار آن یکی از زیباترین تنگه‌های ایران که تنگه شیرز نام دارد را خواهید دید.

تمام مسیر رسیدن به تنگه شیرز آسفالت است و شما می‌توانید با وسیله نقلیه خود آن را طی کنید و تنها دو کیلومتر انتهایی آن خاکی می‌باشد که پر از مناظر طبیعی زیباست و هنگام پیاده‌روی می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

تنگه شیرز لرستان

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از تنگه شیرز

به دلیل کوهستانی و بکر بودن منطقه تنگه شیرز همراه داشتن برخی تجهیزات و وسایل کوهنوردی ضروری است. همچنین بازدید از تنگه شیرز برای افراد با توانایی بدنی ضعیف، سالمندان و خردسالان مناسب نیست.

بهتر است در هنگام بازید از تنگه شیرز لباس راحت و کفش ضدآب مناسب کوهنوردی بپوشید و پوشش خود را با توجه به فصلی که از این تنگه بازدید می‌کنید انتخاب کنید. در فصل زمستان لباس‌های گرم‌ و مناسب هوای بارانی بپوشید.

در تنگه شیرز یک رودخانه نیز جریان دارد پس امکان خیس شدن شما نیز هست پس باید یک دست لباس اضافی همراه داشته باشید.

اگر قصد بازدید از غار پل خدا را داشته باشید باید از صخره‌ها بالا بروید پس همراه داشتن باتون، تجهیزات مناسب کوهنوردی و چراغ قوه ضروری است؛ زیرا داخل این غار نوری وجود ندارد.

در تنگه شیرز به آب و غذا هیچ گونه دسترسی ندارید پس اگر قصد کمپ کردن دارید تمامی وسایل کمپینگ و مواد غذایی موردنیاز را با خود ببرید.

جاذبه های تنگه شیرز

بهترین زمان سفر به تنگه شیرز

بهترین زمان بازدید از تنگه شیرز فصل بهار و تابستان است؛ زیرا لرستان نیز مانند سایر استان‌های غربی ایران به‌دلیل هم جواری با کوه‌های زاگرس از مناطق سردسیر به شمار می‌رود. تنگه شیرز نیز در فصول سرد سال بسیار پربارش و سرد است. بازدید از این تنگه از اوایل فصل پاییز تا اواخر زمستان که زمان بارش‌های شدید است مناسب نیست؛ زیرا علاوه بر سرمای هوا احتمال وقوع سیل نیز وجود دارد.

با شروع فصل بهار بازدید از تنگه شیرز بسیار دل‌انگیز است؛ زیرا هوای این تنگه گرم‌تر شده و با بارش‌های بهاری همراه است. حجم آب رودخانه نیز به دلیل آب شدن برف افزایش میابد و در تابستان نیز پرآب است.

بیشتر بخوانید: درباره زیباترین آبشارهای لرستان

سخن پایانی

به رشته‌کوه‌هایی زاگرس و تنگه شیرز که برسید، علاوه بر دیدن صخره‌ها و کوه‌هایی زیبا و استوار، رودخانه، غار و درخت‌های با میوه‌‌های وحشی که برگ‌های لطیف و میوه‌های خوشمزه دارند را نیز می‌بینید که نقطه مقابل سختی این سنگ‌ها هستند و دیدن آن‌ها بسیار دل انگیز است. جاذبه‌های این تنگه علاوه بر اینکه اپیزودی از طبیعت و جاذبه‌های طبیعی هستند با وجود جاذبه‌های تاریخی مانند غارها و نقاشی‌های صخره‌ای انسان را به گشت‌وگذار در تاریخ و وقایع میلیون‌ها سال پیش می‌برند. آژانس مسافرتی آرندتور همراه شما در تور لرستان خواهد بود.



1402/01/01 | کد مطلب: 1473
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.