آب انبار سنتی کیش، آب انباری با 5 بادگیر و 2 گنبد!
معرفی جاهای دیدنی کیش

آب انبار سنتی کیش، آب انباری با 5 بادگیر و 2 گنبد!

شما هم امتیاز بدهید!

آب انبار سنتی کیش، یکی از جاهای دیدنی این منطقه است که در سال 1373 خورشیدی در شمال جزیره ساخته شده‌است.

تور کیش

آب انبار پنج بادگیر کیش، از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل شده و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد است. این فضای دیدنی روی خرابه‌های یک آب انبار سنتی ساخته شده‌است.

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم این بار در مورد تاریخچه آب انبار سنتی جزیره کیش، آدرس آب انبار کیش، بهترین زمان بازدید از آن، جاهای دیدنی نزدیک آب انبار سنتی جزیره کیش، با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

تاریخچه آب انبار کیش

یکی از جاذبه‌های دیدنی کیش، آب انبار آن است که در سال 1373 به منظور جمع آوری آب‌های سطحی روی خرابه‌های یک آب انبار سنتی ساخته شد. معماری آب انبار کیش، بسیار شبیه آب انبار سنتی یزد است که در معرض دید گردشگران قرار گرفته‌است.

 

چرا به باید از آب انبار سنتی کیش دیدن کرد؟

  • یکی از سازه‌های هوشمند منطقه است که عمری 27 ساله دارد.
  • شما با نحوه زندگی ایرانیان قدیم بیشتر آشنا می‌شوید.
  • فضای داخلی آب انبار کیش بسیار خنک ومطبوع است.

آب انبار سنتی کیش به نام‌های آب انبار دوقلو کیش و آب انبار پنج بادگیر کیش نیز شهرت دارد.

معماری آب انبار سنتی کیش

همانطور که گفته شد، معماری این آب انبار بسیار شبیه بادگیرهای یزد است و 2 گنبد و 5 بادگیر دارد. کاربرد بادگیرها در گذشته، خنک کردن آب موجود در آب انبار است. روی دو گنبد آب انبار سنتی کیش، روزنه‌هایی قرار گرفته که هوای داخل آب انبار را تهویه و خنک می‌کند. بازدید از این آب انبار، شما را با حال و هوای فضای آب آشامیدنی در گذشته، آشنا می‌کند.

 

نگاهی به فضای داخلی آب انبار سنتی کیش

برای ورود به آب انبار کیش باید از راه پله‌های زیادی پایین بروید. همانطور که از پله‌ها، پایین می‌روید، کافی است به بالای سرتان نگاه کنید تا روزنه‌های آب انبار را ببینید. این روزنه‌ها، همانطور که اشاره شد، برای متعادل کردن هوای داخل انبار ساخته شده‌اند.

در آب انبار، هوا از یک طرف بادگیر وارد شده و به قسمت پایین رفته و با آب درون حوض برخورد می‌کند. برخورد هوا با آب، سبب خنکی آن می‌شود. اکنون، آبی داخل حوض نیست و سردی هوا کمتر احساس می‌شود. با توجه به خشکی آب انبار، می‌توان به راحتی فضای داخلی آن را از نزیک تماشا کرد.

بازدید از آب انبار پنج بادگیر کیش، رایگان بوده و 30 دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد.

بهترین زمان بازدید از آب انبار سنتی کیش چه موقع است؟

بهترین زمان بازدید از آب انبار کیش، پاییز، زمستان و اوایل بهار است. البته تابستان کیش نیز صفای خودش را دارد و می‌توان در جشنواره و شب‌های شاد آن یک سفر لذتبخش به کیش را تجربه کرد.

 

آدرس آب انبار کیش

آب انبار سنتی کیش در نزدیکی شهر باستانی حریره و درخت سبز کیش قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به آب انبار، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان المپیک، خیابان درخت سبز است.

 

سخن آخر

آب انبار سنتی جزیره کیش، یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه است که می‌توانید به راحتی به بازدید از آن بروید. این بادگیر، عمری کمتر از 30 سال داشته و در سال 1373 در کیش ساخته شده‌است. چنانچه قصد سفر به کیش دارید، می‌توانید از تور کیش آرندتور با خدمات ویژه همراه شده و از این جای تاریخی و دیدنی کیش دیدن کنید.



1400/08/22 | کد مطلب: 1297
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1297
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.