کویر حلوان، رویایی دور اما نزدیک!
معرفی جاهای دیدنی طبس

کویر حلوان، رویایی دور اما نزدیک!

شما هم امتیاز بدهید!

کویر حلوان، ریگزاری مثلثی شکل است که در 90  کیلومتری شهر طبس قرار دارد. این کویر در سال 1397 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

تور طبس

یکی از جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی، کویر حلوان است که به وسعت 750 کیلومتر در نزدیکی شهر طبس و روستایی همنام خودش، واقع شده‌است. روستای حلوان در حاشیه‌ی شرقی حلوان قرار گرفته و نخلستان‌ها و خرماهای مرغوبی دارد.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم، امروز، به معرفی کویر حلوان و جاهای دیدنی نزدیک آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی روستای حلوان

روستای حلوان در 85 کیلومتری طبس واقع شده و دارای بافت قدیمی و تپه‌های ماسه‌ای است. وجود نخلستان‌های خرما و تنوع خرماهای آن حس و حال کویری به روستا بخشیده‌است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری که در روستای حلوان قرار دارد، قلعه حلوان است. قلعه حلوان، یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های کل منطقه طبس است.

به دلیل تعدد جاده‌های خاکی در کویر حلوان، مسیرهای کویرنوردی آن به نسبت سایر کویرها آسان‌تر است.

وضعیت پوشش گیاهی و جانوری کویر حلوان

کویرها نیز همانند سایر مناطق طبیعی ایران دارای حیات هستند. کویر حلوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در کویر حلوان، انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو زندگی می‌کنند.

از لحاظ پوشش گیاهی نیز، گیاهان نواحی استپی و ماسه‌ای همچون یچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی و اسکنبیل در این منطقه زندگی می‌کنند. هرچه به سمت غرب کویر حلوان می‌روید، گیاهان کویرپسندی همچون شور بیابانی، گز و اشنان قابل مشاهده هستند.

بیشترین ارتفاع تپه‌های حلوان را در ناحیه شرقی می‌توان مشاهده کرد. ارتفاع این تپه‌ها از کف دشت، حدود 80 متر است و به سمت غرب کاهش می‌یابد.

تفریحات کویر حلوان

در کویر حلوان تفریحات متنوعی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید:

  • شترسواری

یکی از تفریحات سالم در کویر حلوان، شترسواری است که شما را به یاد گذشتگان می‌اندازد.

  • رصد ستارگان

یکی از تفریحات بسیار زیبای کویر، رصد ستارگان در شب است.

  • حمام شن

حمام گرفتن در میان شن‌های داغ و نرم حلوان یک تجربه‌ی متفاوت است که آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • پیاده روی در رمل‌ها

در کویر حلوان، یکی از تفریحات فرح بخش، پیاده روی در رمل‌هاست.

  • آفرودسواری و کمپینگ

 

بهترین زمان سفر به کویر حلوان

حلوان آب و هوای گرمی دارد و گرمای تابستان آن طاقت فرساست. بهترین زمان سفر به آن، اواخر پاییز و زمستان است  که هوا خنک‌تر شده‌است. برای سفر به کویر حلوان می‌توانید از طریق تورهای گردشگری همچون آرندتور و یا ماشین شخصی اقدام کنید.

 

اقامت در کویر حلوان

می‌توانید، لوازم کمپینگ را با خود بیاورید و در دل شب و آسمان پرستاره کویر، کمپ کنید. شیوه‌ی دیگر اقامت، ماندن یک شب در اقامتگاه محلی کویر حلوان است. این اقامتگه 6 اتاق دارد و به صورت کف خواب و سیستم گرمایشی و سرمایشی آماده خدمات است. البته در صورت تمایل می‌توانید، خانه‌های روستایی را به عنوان اقامت چند شب انتخاب کرده و اجاره کنید.

در نزدیکی کویر حلوان جاهای دیدنی طبس همچون، کویر کال جنی، باغ گلشن، روستای ازمیغان، غار حلوان و... وجود دارد. غار حلوان یکی از جاهای دیدنی منطقه است که در 15 کیلومتری روستای حلوان قرار دارد و قدمت آن به 160 میلیون سال پیش و دوره ژوراسیک میانی می‌رسد.

 

تور طبس با آرندتور

یکی از جاهای دیدنی طبس که با آرندتور به بازدید از آن می‌روید، کویر حلوان است. آرندتور شما را در یک سفر 3.5 روزه، با اتوبوس VIP سی و دو نفره و7 وعده غذا مهمان خواهد کرد. درجه سختی سفر طبس 3 از 6 است.

در این سفر طبیعت گردی- تاریخی، به غیر از کویر حلوان، 9 جاذبه‌ی گردشگری دیگر را نیز دیدن خواهید کرد و در مسیر بازگشت به تهران، به بازدید از دریاچه نمک خور بیابانک در استان اصفهان خواهید رفت.

دریاچه خور نمک بیابانک، یکی از قدیمی‌ترین منابع نمک و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی فصلی نمک در ایران است. سطح این دریاچه، با اشکال هندسی منظمی پوشیده شده‌است. به دریاچه نمک خور بیابانک، دریاچه نمک کویر مصر نیز می‌گویند. پس با آرندتور در یک سفر به یاد ماندنی همراه باشید و از 11 جاذبه‌ی گردشگری طبس دیدن کنید.



1400/05/10 | کد مطلب: 1221
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1221
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.