تور کاشان |تور کاشان اردیبهشت 1403

تور کویر ابوزید آباد باغ فین کاشان

در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

تور کویر ابوزید آباد باغ فین کاشان

نام کویر برای شما تداعی کننده چیست؟ ریگ‌های روان؟ بالا رفتن از تپه‌های شنی و سر خوردن از آنها؟ شب‌های سرد اما پرستاره کویر؟

کویرنوردی یکی از هیجان انگیزترین سفرهای طبیعت گردی است که علاقه مندان به طبیعت به سراغ آن می‌روند. کویرهای بیشماری در ایران وجود دارد اما یکی از از محبوب‌ترین آنها، «کویر ابوزیدآباد» است.  در کویر ابوزیدآباد شما با قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی جهان «اویی (نوش آباد)» آشنا می‌شوید و این شهر تاریخی را از نزدیک بازدید خواهید کرد.

اگر شما هم به مانند ما از علاقه مندان شهرهای تاریخی کویری هستید، می‌توانید در سفر شگفت‌انگیز ما در تور « کویر ابوزید آباد،باغ فین و کاشان» همراه شوید تا علاوه بر بازدید از کویر و شهر 1500 ساله اویی به «ابیانه» یکی از روستاهای پلکانی مشهور و زیبا و شهر گل و گلاب «کاشان» بروید و با جاذبه‌های توریستی این منطقه بیشتر آشنا شوید.

آرندتور در این سفر 2 روزه با درجه سختی 1 از 6، دو وعده صبحانه و یک نهار میزبان شما خواهد بود. در این سفر یک شب اقامت در خانه‌های بوم گردی منطقه خواهید داشت و با حال و هوای اهالی کویر بیشتر آشنا می‌شوید. این سفر با توجه به درجه سختی پایین آن از جمله سفرهای آسان طبیعت گردی-فرهنگی است که نیاز به آمادگی جسمانی بالا ندارد. با ما در آرندتور همراه شوید تا با ویژگی‌های بیشتر منطقه آشنا شوید.

در مورد کویر ابوزیدآباد چه می‌دانید؟

کویر ابوزیدآباد در نزدیکی شهرستان آران بیدگل و در 30 کیلومتری شمال شرقی کاشان قرار دارد. گویش مردم این منطقه بیذوی است که یکی از مهم‌ترین گویش‌هاست. با توجه به این گویش خاص، کویر ابوزیدآباد به عنوان پایتخت گویش‌های کهن ایران شهرت دارد.

چه جاذبه‌های گردشگری در کویر ابوزید آباد وجود دارد؟

  1. کویر نوردی

کویر ابوزیدآباد، یکی از بهترین مناطق کویرنوردی و در عین حال بکرترین و خلوت‌ترین کویرهای ایران است. این کویر شن‌های یک‌دستی دارد و امنیت حیات وحش کویر ابوزیدآباد نسبت به کویر مرنجاب بیشتر است.

  1. شهر تاریخی زیرزمینی اویی

شهر تاریخی اویی یا شهر زیرزمینی نوش آباد، شهری 1500 ساله و متعلق به دوره ساسانیان است. این شهر که به قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی جهان شهرت داشته، در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

شهر اویی، به صورت دست کند و سه طبقه و با هدف حفاظت جان مردم و دفاع از شهر ساخته شده‌است. معماری شهر زیرزمینی نوش‌آباد، به صورت دالان‌های باریک، اتاق‌ها و کانال‌های تو در تو است که در عمق 18 متری از روی زمین ساخته‌ شده‌اند. کشف شهر 1500 ساله اویی به صورت اتفاقی در سال 1385 توسط شخصی که قصد حفر چاه در منزل خود داشت، اتفاق افتاد و از همان سال به عنوان گنجی ملی که نشان از هوش و ذکاوت ایرانیان دارد، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  1. کاروانسرای ابوزید آباد

«کاروانسرای ابوزیدآباد»، یکی از مهم‌ترین کاروانسراهایی است که به دستور شاه عباس صفوی در مسیر اصفهان-یزد ساخته شد تا مسافران در آن اقامت کرده و خستگی سفر را از تن به در کنند. مصالحی که در این بنای مربعی شکل 400 ساله استفاده شده عبارتند از آجر، ملات، گل و آهک. این بنا در سال1387در فهرست آثار ملی ایران درآمده است.

روستای ابیانه کجاست؟

«روستای سرخ ابیانه»، یکی از روستاهای پلکانی ایران با قدمت 1500 ساله است که در نزدیکی شهرستان نطنز در دامنه کوه کرکس قرار دارد. این روستا در ارتفاع 2222 متر قرار گرفته و یکی از بلندترین نقاط مسکونی ایران است که آب و هوایی سرد و معتدلی دارد.

یکی از ویژگی‌های خاص روستای ابیانه، بافت حلزونی شکل خانه‌های آن است که از خاک سرخ رنگ ساخته شده‌اند. این روستا با بارش باران، رنگی قرمزتر پیدا می‌کند و همین ویژگی باعث جذابیت بیشتر روستا شده‌است.

روستای ابیانه چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

اماکن باستانی متعددی در روستای ابیانه وجود دارد که در این مقاله تنها به سه نمونه آن اشاره خواهیم کرد:

  • مسجد جامع ابیانه

«مسجد جامع ابیانه» که به مسجد «میان دره» نیز شهرت دارد یکی از مهم‌ترین مساجد روستای ابیانه است. در این مسجد، منبری چوبی منبت‌کاری شده وجود دارد که در سال 466 هجری قمری ساخته شده‌است.

  • مسجد حاجتگاه

یکی دیگر از 11 مسجد موجود در روستای ابیانه، «مسجد حاجتگاه» است که بر روی در ورودی شبستان، تاریخ ساخت 952 هجری قمری حک شده‌است. مسجد حاجتگاه در دوره صفوی ساخته شده و نمایی مستطیلی شکل دارد. اهالی روستا مسجد حاجتگاه را بسیار مقدس می‌دانند و برای برآوردن حاجاتشان به آن متوسل می‌شوند.

  • آتشکده هارپاک

قدیمی‌ترین اثر تاریخی ابیانه، «آتشکده هارپاک» است که قدمتش به دوره هخامنشیان بر می‌‌گردد اما اوج زیبایی و شکوه این آتشکده به دوره ساسانی بر می‌گردد.

در مورد شهر کاشان چه می‌دانید؟

کاشان یکی از شهرهای بسیار مهم و مشهور در حوزه گردشگری است که هرساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی به بازدید از آن می‌روند. آنچه که همگی باستان شناسان و مورخان بر آن اذعان دارند، این است که تاریخچه این شهر با آب و هوای گرم و خشکش به بیش از 7500 سال پیش بر می‌گردد. شاهد این ادعا هم تپه‌ی سیلک است. در واقع می‌توان این ادعا را داشت که شهر کاشان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جمعی بشری بوده که توانسته هنوز هم بافت تاریخی خود را حفظ کند. برخی از جاذبه‌های شهر گل و گلاب، کاشان عبارتند از:

  1. باغ فین

«باغ فین» و مجموعه‌های وابسته به آن با وسعت حدود 23 هزارمترمربع سال‌هاست که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. این مجموعه جدیداً در یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. باغ فین نمونه‌ای از باغ‌های ایرانی است که قدمت درختان آن بین 470 تا 100 سال بر می‌گردد. در حمام فین این باغ وزیر لایق و شایسته ناصرالدین شاه، «امیرکبیر» کشته شد.

  1. خانه طباطبایی‌ها

«خانه طباطبایی‌ها»، خانه‌ای 175 ساله است که به عروس خانه‌های ایرانی شهرت دارد. این خانه در نیمه دوم سده 13 هجری قمری ساخته شد. زیربنای خانه طباطبایی‌ها 4700 مترمربع بوده و دارای 40 اتاق، 4 حیاط، 4 سرداب، 3 بادگیر و 2 رشته قنات است.

  1. خانه بروجردی‌ها

«خانه بروجردی‌ها» خانه‌ای 130 ساله و یکی از اماکن پر بازدید شهر کاشان است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این خانه عیانی در قرن 13 هجری قمری در دوره قاجاریه و توسط حاج سید حسین نطنزی (بروجردی) ساخته شده‌است.


در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.