تور دهسلم اردیبهشت 1403 | تور کویر لوت اردیبهشت 1403

تور کویر لوت دهسلم تا سرزمین لی لی پوت ها

دیدار از ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان
3 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

ایران این گستره پهناور با توجه به تنوع آب و هوایش این امکان را به شما می‌دهد تا در هر فصل سال به هر نقطه از این کشور پهناور سفر کنید و از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید. با شروع پاییز و زمستان، سفر به مناطق گرم و بیابانی همچون کلوت‌های شهداد، روستای ماخونیک، سرو هزارساله سیرچ و...آغاز می‌شود. تور دهسلم با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش از آن دسته سفرهایی است که بهتر است در فصول نسبتا سرد سال به سراغشان رفت. آرندتور قصد دارد در یک سفر 5.5 روز به سه استان اصفهان، خراسان و کرمان شما را با بخشی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده در تور دهسلم آشنا کند. در این سفر شما تقریبا با 12 جاذبه گردشگری آشنا می‌شوید که به طور معمول کمتر کسی به سراغ آن‌ها خواهد رفت. خدمات آرندرتور در این سفر طبیعت‌گردی-تاریخی شامل 8 وعده اصلی و 5 میان وعده، اتوبوس VIP بیست و پنج نفره، 1 شب اقامت در خانه محلی تجهیز شده و 3 شب در اقامتگاه بوم‌گردی است. با ما همراه باشید و با جاذبه‌های گردشگری تور دهسلم بیشتر آشنا شوید.

 

جاذبه‌های دیدنی تور دهسلم

این سفر 5.5 روزه با بازدید از استان کرمان شروع شده در ادامه به استان خراسان جنوبی رفته و در نهایت در استان اصفهان خاتمه می‌یابد و از آنجا شما به سمت تهران باز می‌گردید. با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری تور دهسلم بیشتر آشنا شوید:

 

  1. سرو هزارساله سیرچ

پس از آنکه سفرتان را شبانه به سمت استان کرمان آغاز کردید، اولین جاذبه‌ی گردشگری که به بازدید از آن می‌روید، سرو هزارساله سیرچ است. برای تماشای این میراث طبیعی که ثبت ملی نیز شده وارد روستای سیرچ زادگاه نویسنده‌ی مشهور هوشنگ مرادی کرمانی می‌شوید. سیرچ یکی از چهار روستای بزرگ بخش شهداد است که در ناحیه‌ای خوش آب و هوا در مسیر شهداد به کرمان قرار دارد. سرو هزارساله سیرچ در کنار خانه‌ی هوشنگ مرادی کرمانی است. کافی است اندکی در معیت خانه هوشنگ مرادی کرمانی، در زیر سایه‌ی این درخت هزارساله و جوی آب روانی که سالهاست دوست و همراه این سرو قدیمی است بنشینید و به یاد مجید پرشور و بامزه‌ی داستان‌های مجید و تمامی شخصیت‌های کتب ارزنده مرادی کرمانی از این فضای دلنشین و ساده لذت ببرید.

  1. کلوت های شهداد

کلوت‌های شهداد یکی از زیباترین و بکرترین مناطق گردشگری هستند که در صد کیلومتری شهر کرمان قرار دارند و هرساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به بازدید از خود دعوت می‌کنند. کلوت‌های شهداد که مشهور به شهر خیالی نیز هستند، از سوی مجله‌ی (National Geographic) معتبرترین و مشهورترین مجله انجمن جغرافیای ملی به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان شناخته شده‌اند. کلوت‌های شهداد به عنوان گرمترین نقطه‌ی کره زمین، یک منطقه‌ی بسیار منحصر به فرد برای تفریحات هیجان‌انگیز همچون سافاری، کمپ‌های کویری و کویرنوردی هستند.

 

  1. روستای دهسلم

روستای دهسلم یکی از روستاهای حاشیه کویر لوت است که چندسالی است به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. این روستا در استان خراسان جنوبی و نزدیک شهرستان نهبندان واقع شده‌است. روستای دهسلم در مجاور گرمترین نقطه جهان قرار دارد. یکی از جذابیت‌های این روستا رفتار آن‌ها با خانم‌های روستاست؛ در دهسلم زمام امور در دستان بانوان توانای روستاست. از آنجا که در تاریخ بشر زن‌ها کمتر در مسند قدرت و حکومت بودند، حضور پررنگ بانوان در این روستا نشانه فرهنگ مردم این منطقه و توانمندی زنان روستاست.

 

  1. تپه‌های ریگی ریگ یلان

تپه‌های ریگی ریگ یلان منطقه‌ای مستطیل شکل به طول 150 کیلومتر و عرض 70 کیلومتر هستند. این تپه‌ها، نقطه تلاقی سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است. تپه‌های ریگی ریگ یلان در گروه تپه‌های عرضی بوده که از اشکال نامتقارن تشکیل شده‌اند. در ریگ یلان، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای به ارتفاع 475 متر قرار دارد. علاوه براین قطب حرارتی زمین با بیش از 70 درجه سلسیوس در جنوب غربی آن واقع شده‌است.

  1. کوه‌های مریخی نهبندان

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری نهبندان مخروط‌های کله قندی در رنگ‌های خاکستری و قرمز هستند. این مخروط‌های کله قندی که در اثر فرسایش باران به این شکل در آمده‌اند، به طول 25 کیلومتر و عرض 1 کیلومتر در 5 کیلومتری غرب نهبندان واقع شده‌اند. سلسله جبال گسترده کوه‌های مریخی، یکی از زیباترین پدیده‌های زمین شناسی در شرق ایران هستند که تنها در نهبندان و چابهار قرار دارند. این کوه‌ها اندازه‌ای مختلف دارند و به آن‌ها کوه‌های مینیاتوری نیز می‌گویند.

  1. آسبادهای خوانشرف نهبندان

آسبادها در واقع آسیاب‌های بادی هستند که از مجموعه خشت، گل و چوب ساخته شده‌اند. آسبادهای خوانشرف نهبندان 10 آسباد به ابعاد 13 متر طول،  3 متر عرض و 4 متر ارتفاع هستند که قدمتشان به دوره قاجار بر می‌گردد و در سال 1379 به ثبت ملی رسیده‌اند. این آسبادها همان‌طور که گفته شد در شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی واقع شده‌اند. تاریخچه ساخت آسبادها به هزاران سال پیش بر می‌گردد. سختی زندگی در مناطق کویری سبب شد تا اهالی کویر افرادی سخت‌کوش و خلاقی شوند و از شرایط سخت پیش آمده در این مناطق، حداکثر بهره‌ برداری را داشته باشند. یکی از مشکلاتی که مردم کویرنشین از دیرباز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بادهای 120 روزه سیستان است. مردم مناطق کویری از قدرت و شتاب این بادها که معمولا 120 تا 130 روز طول می‌کشد، کاملا آگاه بودند و در جهت مهار آن‌ها، آسبادها را طراحی کردند و از آن‌ها در جهت آرد کردن گندم استفاده می‌کردند.

  1. روستای ماخونیک (سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها)

یکی دیگر از مناطقی که در تور دهسلم به بازدید از آن می‌روید، روستای ماخونیک است. در گذشته، هنگامیکه در حال تماشای کارتون محبوب "گالیور" بودیم هرگز تصور نمی‌کردیم در ایران خودمان بتوانیم مشابه لی‌لی‌پوت‌های بامزه کارتون گالیور را از نزدیک تماشا کنیم. روستای ماخونیک (سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها) با عمری 400 ساله، یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است که در نزدیکی بیرجند در استان خراسان جنوبی واقع شده‌است. روستای ماخونیک دارای خانه‌های خشتی کوچک و گلی بدون حیاط، ایوان و پنجره است. این خانه‌های کوچک کاملا در مجاور هم ساخته شده‌اند. تغذیه نامناسب، معماری خاص خانه‌ها و امکانات محدود اهالی این روستا سبب شده که قد اهالی سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها متوسط و بیشتر از 160 متر نباشد.

  1. قلعه فورگ

قلعه فورگ یکی از 10قلعه تاریخی مشهور ایران است که ظرفیت ثبت شدن در میراث جهانی را نیز دارد. این بنای باشکوه با وسعت 9 هزار و 300 مترمربع، در سال 1379در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه فورگ، با وجود 18 برج توسط «پورگ» بسیار مستحکم ساخته شد، این بنا آنقدر پابرجا و استوار است که پس از گذشت چندین صد سال همچنان زیبا و محکم در خراسان جنوبی و روستای فورگ قرار دارد. با وجود کوهستانی بودن این منطقه، فرقه اسماعیلیه مهم‌ترین مقر خود را پس از قلعه الموت در اینجا قرار داد. در این محل فداییان مطلق تحت تعلیم و آموزش‌های مخصوص قرار می‌گرفتند.

  1. باغ اکبریه

عمارت و باغ اکبریه، یکی از بناهای بسیار زیبای شهر بیرجند است که در سال 2011 به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی دریونسکو به ثبت رسید. این عمارت دو طبقه توسط شوکت الملک ساخته شد. ساخت این عمارت و باغ از اواخر زندیه شروع و در اواسط دوران قاجاریه به اتمام رسید. باغ اکبریه در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران درآمد. وسعت باغ اکبریه در حدود 45 هزارمترمربع بوده و دو بنا در آن ساخته شده‌است. بنای قدیمی‌تر متعلق به پدر شوکت الملک، حشمت الملک و بنای جدیدتر متعلق به خود ایشان بود. جاذبه‌های باغ اکبریه بسیار متعدد و فراوان هستند. از جمله جاهای دیدنی آن می‌توان به گنبد کلاه ‌فرنگی، تالار آیینه‌ها و تزئینات مقرنس لاله زنبوری و... اشاره کرد.

 

  • تنگه مرتضی علی

تنگه مرتضی علی گوشه‌ای از بهشت استان خراسان جنوبی است که در 27 کیلومتری شهر طبس قرار گرفته‌ دارد. این تنگه که به چشمه مرتضی علی نیز شهرت دارد، در واقع یک چشمه است که در آن شما می‌توانید همنشینی آب گرم و سرد را در کنار یکدیگر کاملاً احساس کنید. برای درک این تفاوت کافی است پاهایتان را در مرز آب گرم و سرد رودخانه بگذارید. این پدیده جالب و شگفت‌انگیز در مسیری طولانی ادامه دارد و هرگز آب گرم و سرد آن با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند. اگر در فصل بهار در این مسیر قدم بزنید، احتمالا ترجیح می‌دهید در آب سرد این منطقه مسیر را طی کنید و اگر در پاییز به این منطقه سفر کنید، لذت رودخانه‌نوردی در آب گرم این تنگه را نمی‌توان از دست داد. یکی از جاذبه‌های دیدنی دیگر تنگه مرتضی علی تماشای رقص ماهی‌های قرمز درون آب گرم رودخانه است.

 

  • مسجد جامع اردستان

مسجد جامع اردستان اولین مسجد با چهار ایوان در جهان اسلام و دومین مسجد دو طبقه در تاریخ اسلام است که به سبک مسجد جامع اصفهان بنا شده‌است. این مسجد در زمان ساسانیان یک آتشکده بوده که بعدها به یک مسجد چهار ایوانه تبدیل شده‌است. با حمله هلاکوخان به ایران این مسجد تبدیل به یک بنای نیمه ویرانه شد. تاریخچه مسجد جامع اردستان به سه دوره تقسیم می‌گردد.

  • دوره اول، بنا از آتشکده گنبدی شکل به یک مسجد شبستانی به سبک خراسانی تبدیل شد.
  • دوره دوم، مسجد شبستانی تبدیل به مسجد کوشک شد.
  • دوره سوم، مسجد کوشک تقریبا خراب شد و مسجد چهار ایوانه جایگزین آن شد.
  • قنات مون

قنات مون تنها قنات دو طبقه جهان است که در سال 1395 به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسیده‌است. این قنات 800 ساله در شهرستان اردستان استان اصفهان واقع شده‌است.

قنات مون در هر طبقه آن آبی کاملا مستقل جریان دارد، به گونه‌ای که آب هیچ یک از طبقات به طبقه دیگر نفوذ نمی‌کند. این قنات 3.5 تا 4 کیلومتری، یکی از کارهای جالب مهندسی است که برای کاوش و حفر آن از مقنیان خبره استفاده شده، عمق قنات مون 31 متر است و مقدار آبدهی آن 60 لیتر در ثانیه است. قدمت این قنات به پیش از اسلام و به دوران کیانیان، اشکانیان، ساسانیان بر می‌گردد. در مورد بانی ساخت آن اختلاف نظر وجود دارد. گروهی معتقدند بانی آن‌، کاوه آهنگر است و گروهی دیگر بر این باور هستند که یک مقنی یزدی در طی دو مرحله این قنات دو طبقه را ساخته‌است.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.