آتشکده ورهرام یزد، نگهبانی 1500 ساله!
دیدنی های یزد

آتشکده ورهرام یزد، نگهبانی 1500 ساله!

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آتشکده ورهرام عبادتگاهی مقدس است که در دل خود آتشی 1500 ساله را جای داده، این آتش در طول این مدت هرگز خاموش نشده‌است.

تور یزد

یزد شهر بادگیرها و مناره‌ها همچون نگینی در دل کویر می‌درخشد. این شهر به عنوان دومین شهر تاریخی زنده در جهان شناخته شده‌است. بافت سنتی و دست نخورده آن سبب شده که این شهر کویری به عنوان اولین شهر ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد. یزد با معماری ارزشمند و سنتی‌اش، جاذبه‌های گردشگری متنوع و مختلفی دارد. وبلاگ آرند تور قصد دارد این بار به دیدن آتشکده ورهرام، یا آتشکده بهرام عبادتگاه زرتشتیان برود و شما را با این مکان مقدس بیشتر آشنا کند.

تاریخچه آتشکده ورهرام

آتشکده ورهرام همان‌طور که گفته شد، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر بادگیرهاست که در بازدید از این شهر حتما باید به زیارت این مکان مقدس بروید. از آنجا که آتش نماد پاکی است، این آتشکده اهمیت بالایی دارد. عمر آتشکده ورهرام آنچنان طولانی نیست و در سال 1313 توسط یکی از سرمایه‌داران یزدی به نام همابائی ساخته شد. قطعه زمینی که این آتشکده در آن احداث شد، متعلق به چند یزدی به نام امانت بود که به یاد پدرشان این قطعه زمین را به امانت در اختیارساخت آتشکده گذاشتند. در نهایت ارباب جمشید امانت، سرپرستی  نظارت ساخت این بنا را بر عهده گرفت.

آتشکده ورهرام در سال 1313 در یزد به عنوان عبادتگاه زرتشتیان ساخته شد.

مشخصات آتشکده ورهرام

این بنای تاریخی ارتفاعی برابر با 21 متر داشته و یک حیاط بزرگ دارد که در لحظه ورود به این عبادتگاه وارد آن می‌شوید. درختان سرسبز کاج و سرو، حوض دایره‌ای شکل و بزرگ و در نهایت نگاره‌ی فروهر و سرستون‌های سنگی نمای باشکوهی است که در لحظه ورود به آتشکده با آن روبرو می‌شوید.

قرار گرفتن حوض در کنار آتشکده فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه از اعتقادات زرتشتیان نشات می‌گیرد.

آتش آتشکده یزد

آتش ورهرام به معنای آتش پیروزی است. سه آتش در این آتشکده وجود دارد که قدمت آن‌ها به 1500 سال پیش بر می‌گردد. در  طی این مدت موبدان آتشکده مراقب بودند تا آتش هرگز خاموش نشود. یکی از آداب خاصی که هنگام بازدید از آتش باید رعایت شود این است که هرگز نباید به آن دمید و آلوده‌اش کرد. حتی نگهبان آتش هم با نقاب مخصوص به آتش نزدیک می‌شود.

به کسی که مراقب آتش آتشکده ورهرام است، هیربد می‌گویند.

هیربد در طی روز چندبار قطعات چوب خشکی که مقاوم‌تر از سایر چوب‌ها هستند همچون چوب بادام و زردآلو را به آتش اضافه کرده و آن را حفظ می‌کند.

تاریخچه آتش آتشکده ورهرام

آتش ورهرام یا بهرام از آتش آتشکده کاریان در لارستان به عقدای یزد آورده شد و نزدیک ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد پس از آن آتش، در سال ۵۲۲ خورشیدی (۱۱۷۴ میلادی) از عقدا به اردکان (روستای ترک آباد) برده شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در ترک آباد نگهداری شد. در سال ۸۵۲ خورشیدی (۱۴۷۴ میلادی) از ترک آباد به یزد آورده و در آنجا نگهداری شد.

در ابتدا در محله‌ای به نام «خلف خان علی» یکی از موبدان بزرگ به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» از آتش نگهداری می‌کرد. پس از ساختن آتشکده در سال 1313 آنش ورهرام به درون آتشکده برده شد.

آتش ورهرام در وسط آتشکده در سطحی بالاتر از زمین قرار دارد. علت اینکه آتش را در این قسمت آتشکده گذاشته‌اند، این است که آتش از هرگونه باد و تابش خورشید و باران در امان بماند.

آتش ورهرام درون یک مجمر برنزی شعله‌ور قرار دارد.

آداب ورود به آتشکده ورهرام

برای ورود به آتشکده ورهرام مانند هر مکان مقدس دیگر باید آداب و رسوم خاصی همچون پاکیزگی بدن و لباس رعایت شود. در مرحله بعد باید آقایان و خانم‌ها، لباس روشن بپوشند. مردان کلاه سفید و زنان روسری سفید بر سر می‌گذارند و هنگام ورود به آتشکده کفش‌های خود را در می‌آورند.

آتشکده ورهرام در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس و ساعت بازدید آتشکده ورهرام

همان‌طور که گفته شد، آتشکده ورهرام در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد. ساعت بازدید آتشکده ورهرام یزد در شش ماه اول سال 8 تا 11:45 و 16 تا 19:45 در شش ماه دوم سال 8 تا 11:45 و 15:00 تا 18:45 خواهد بود و جمعه‌ها نیز بازدید از این آتشکده تعطیل است.

سخن آخر

دیدنی‌های شهر باصفای یزد بسیار زیاد و متنوع هستند. وبلاگ آرندرتور قصد دارد به تدریج تمام جاذبه های مشهور این شهر باستانی را به شما معرفی خواهیم کرد. برای معرفی جاذبه های گردشگری یزد، آتشکده ورهرام را ابتدا انتخاب کردیم و به تدریج تمامی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را معرفی خواهیم کرد.

تور یزد آرندتور در مدل‌های متنوع با هتل‌های معتبر و چند ستاره و یا خانه‌های زیبا و سنتی بوم‌گردی یزد همراه شماست. کافی است با همکاران ما در آرندرتور در تماس باشید تا مدل‌های متنوع تور جذاب یزد را به شما معرفی کنند.



1399/06/24 | کد مطلب: 892
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=892
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.