آشنایی با فرهنگ و تاریخچه مالدیو

شما هم امتیاز بدهید!

در تارخچه مالدیو گفته شده است که یک روحانی ایرانی به نام یوسف تبریزی مردم مالدیو را مسلمان کرده است. در سفرنامه ابن بطوطه آمده است که شخصی به نام ابوالبرکات بربری که از مراکش به آن محل رفته بوده است مردم مالدیو را به اسلام دعوت کرده است.

مالدیو در جنوب غربی هند واقع شده است. مالدیو یک کشور جمهوری است و کشوری جزیره ای است که در اقیانوس هند قرار دارد. جمعیت این کشور حدود پانصد و سی و نه هزار نفر است. واحد پول آن روفیه مالدیو است. زبان رسمی این کشور دیوه نام دارد که زبان هند اروپایی به شمار می رود و همانندی هایی با زبان سینهالی قدیم دارد. تبار اصلی مردم مالدیو هندی و سریلانکایی می باشد. در تاریخچه مالدیو آمده است که رگه هایی از اعراب نیز در میان آن ها وجود دارد. هم زبان و هم مردم آن با نام دیوهی شناخته می شوند

در تاریخچه مالدیو آمده است که واژه دیباجات که در فارسی و عربی در قدیم برای مالدیو به کار می رفته است نیز شکلی از همین واژه دیوهی دارد. در فرهنگ مالدیو دین رسمی کشور اسلام است و پیروی از دیگر ادیان در ملا عام در این کشور ممنوع است و اگر کسی در این کشور در ملا عام پیروی از ادیان دیگر داشته باشد پیگرد قانونی می شود.

در تارخچه مالدیو آمده است که مالدیو در سال هزار و نهصد و شصت و پنج از امپراتوری بریتانیا مستقل شد. مالدیو هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت کوچک ترین کشور آسیا به شمار می رود.

زمین های این کشور به طور میانگین یک و نیم متر از سطح دریا ارتفاع دارند. بنابراین کم ارتفاع ترین کشور جهان در تمام کره خاکی مالدیو است. بلندترین نقطه این کشور تنها دو ممیز چهار متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ماله پایتخت مالدیو است. صد و چهار هزار نفر جمعیت دارد و به طور سنتی محل اقامت شاه و تاج گذاری های او بوده است. جزایر مالدیو از مکان های عجیب برای غواصان به شمار می رود. ایستگاه های غواصی زیادی در تمام جزایر کشور مالدیو وجود دارد.

تور مالدیو

تاریخچه مالدیو

اما کشور مالدیو دارای چگونه تاریخی می باشد؟ در تارخچه مالدیو گفته شده است که یک روحانی ایرانی به نام یوسف تبریزی مردم مالدیو را مسلمان کرده است. در سفرنامه ابن بطوطه آمده است که شخصی به نام ابوالبرکات بربری که از مراکش به آن محل رفته بوده است مردم مالدیو را به اسلام دعوت کرده است.

خود ابول البرکات بربری پیرو مذهبی به نام مذهب مالکی بوده است و مردم مالدیو دین اسلام او را پذیرفته اند. در تارخچه مالدیو کشور مالدیو در نقشه های قدیم توسط دریانوردان ایرانی و عرب دیباجات یا دیبجات نامگذاری شده است. در تاریخچه مالدیو آمده است که سال های سال بازرگانان و کشتی رانان پارسی و عرب در دریانوردی به سمت شرق دور در بندرهای مالدیو پهلو می گرفتند.

واحد پولی عجیب

در قدیم صدفی نرم تنی وجود داشته است که به عنوان واحد پولی مورد استفاده قرار می گرفته است. به همین دلیل مالدیو را جزایر پول هم نامگذاری می کردند. چرا که این صدف دریایی که کوری نام داشته است به عنوان واحد پول بین المللی به کار می رفته و در جزایر مالدیو به وفور پیدا می شده است.

امروزه صدف کوری نماد چاپ پول مالدیو است و عکس آن بر روی پول های این کشور به چاپ می رسد. به احتمال زیاد در روزگاران قدیم این سرزمین را که موج دریا پول به سواحلش می ریخته است را جادویی می دانستند. این مقوله که صدف هایی که به عنوان پول استفاده می شده اند در مالدیو فراوان بوده اند فرهنگ مالدیو را جالب می کند.

نظام حکومتی مالدیو

نظام حکومت مالدیو جمهوری است. این کشور عضو اتحادیه کشورهای همسود می باشد. از تاریخچه مالدیو می توانیم به این مورد اشاره کنیم که کشور مالدیو در بیست و نه اردیبهشت هزار و سیصد و نود و پنج کلیه روابط خود را با ایران قطع کرد و اتهامات دولت سعودی را علیه ایران تکرار کرد. اما پس از مدتی دوباره خواهان برقراری روابط با ایران شد.

مجمع الجزایر مالدیو پس از چند دهه حکومت غیردموکراتیک در سال دو هزار و هشت شاهد اولین انتخابات آزاد خودش بود که در آن آقای نشید به ریاست جمهوری منصوب شد. اما دولت او چندی بعد بر اثر کودتای نظامی سقوط کرد. عبدالله یمن رهبر حزب پیشرو از هفده نوامبر دو هزار و سیزده ششمین رئیس جمهوری منتخب مالدیو شد. محمد نشید رئیس جمهور پیشین مالدیو رقیب اصلی او در این انتخابات بود.

اقتصاد کشور مالدیو

در تاریخچه مالدیو اقتصاد کشور همیشه بر پایه کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری استوار بوده است. در مالدیو نارگیل، ذرت، ارزن، سیب زمینی شیرین و میوه جات به عمل می آید. درتاریخچه این کشور صنعت کشتی سازی رونق فراوانی دارد و مردم آن به صنایع دستی بسیار علاقه مندند. از مالدیو ماهی، گوشت، صنایع دستی، نارگیل و مابقی میوه هایی که در این مقاله به آن اشاره شد صادر می شود. صنعت گردشگری مهم ترین درآمد در مالدیو است.

همان طور که در این مطلب و مطالب دیگر به آن اشاره کردیم جزایر مالدیو محل بسیار مناسبی برای جذب گردشگران می باشد. در تارخچه مالدیو همیشه افراد مشهور زیادی برای سفر این کشور را انتخاب کرده اند. شیلات دومین صنعت مهم مالدیو است. که بیست درصد نیروی کار این کشور را به خودش جذب کرده است.

پس از اینکه اتحادیه اروپا معافیت گمرکی واردات ماهی از مالدیو را لغو کرد این کشور درصدد یافتن بازارهای جدید بود. یک مقام صندوق بین المللی پول که اخیرا به مالدیو رفته بود پیشنهاد کرد که با توجه به کسری بودجه فاحش مالیاتی، مالیات صنعت گردشگری در مالدیو افزایش یابد. جالب است بدانید که مردم عادی مالدیو ارتباط چندانی با گردشگران خارجی ندارند. در عوض بیشتر کارمندان هتل ها و اقامت های گردشگری در مالدیو از مهاجران کشورهای همسایه هستند.

صنعت گردشگری مهم ترین منبع درآمد مالدیو است و برخی از جزایر مالدیو تنها برای گردشگری اختصاص یافته شده اند. آمارها نشان می دهند که در سال دو هزار و سیزده میلادی یک میلیون و دویست هزار جهانگرد از مالدیو دیدن کرده اند.

این درحالی است که جمعیت مالدیو تنها سیصد و سی هزار نفر است. کارشناسان اقتصادی مالدیو تخمین زده اند که هفتاد درصد اقتصاد و نود درصد ارز خارجی کشور را به طور غیرمستقیم گردشگرانی که برای دیدن مالدیو به آن کشور می روند تامین می کنند.

در مورد مالدیو بیشتر بخوانید: معروف ترین جزیره های مالدیو برای سفر

فرهنگ مالدیو

فرهنگ مالدیو به شدت تحت تاثیر هند و سریلانکا که از کشور های همسایه ی او هستند می باشد.در فرهنگ مالدیو غذاها به شدت به غذاهای سریلانکایی و هندی شباهت دارد. ساکنین مالدیو همانند مردم هند و سریلانکا از ادویه جات زیادی در طبخ غذاهای خودشان استفاده می کنند. همانند هند نارگیل در بسیاری از غذاهای مالدیو مشاهده می شود.

ماهی تن هم نیز از غذاهای قالبی است که مردم مالدیو به صورت روزانه از آن تغذیه می کنند. در بسیاری از رستوران های مالدیو ماهی تن به صورت های ویژه ی مختلفی سرو می شود. از سده ی دوازدهم میلادی به این طرف شاهد آن بوده ایم که فرهنگ مالدیو به سمت فرهنگ مردم کشور های اسلامی سوق پیدا کرده است.

چرا که در سده ی دوازدهم دین این کشور از بودایی به اسلام تغییر پیدا کرد. در فرهنگ مالدیو خوردن الکل ممنوع است. اما با این حال گردشگران و خارجی ها اجازه ی استفاده از مشروبات الکلی را دارند. تغییر دین مردم مالدیو آن ها را به سمت و سوی حصیر بافی، مجسمه سازی و یا خطاطی های اسلامی سوق داده است. تاریخچه مالدیو شباهت زیادی به هند و مردم آریایی تبار دارد.

در مورد مالدیو بیشتر بخوانید: مقایسه جزایر شمالی و جنوبی مالدیو



1403/07/10 | کد مطلب: 2236
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
علی طاها


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل