تاریخچه کلمبو؛ پایتخت سریلانکا

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

کلمبو، پایتخت تجاری سریلانکا، با ترکیبی از تاریخ غنی، فرهنگ‌های متنوع و معماری مدرن، یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری آسیا است. از بازارهای شلوغ و مکان‌های تاریخی گرفته تا سواحل زیبا و مراکز خرید مدرن، کلمبو تجربه‌ای منحصربه‌فرد از تلفیق سنت و مدرنیته را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

کلمبو دومین شهر مهم و پایتخت تجاری کشور سریلانکا می باشد. در تاریخچه کلمبو آمده است که از بیش از دو هزار سال پیش کلمبو به عنوان یک بندر طبیعی در نزد تاجران رومی، مردم عرب و چینی ها شناخته می شده است. ابن بطوطه که یک جهانگرد معروف است در قرن چهاردهم میلادی از جزیره ای در سریلانکا دیدن کرده بود که از آن با نام کلانپو یاد کرده است. کلانپو در زبان امروزی همان کلمبو می باشد.

تاریخچه کشف کلمبو توسط اقوام مختلف

جهانگردان پرتغالی در قرن شانزدهم میلادی، نیروهای هلندی در قرن هفدهم و نیروهای بریتانیایی در اواخر قرن هجدهم وارد کلمبو شده اند. در تاریخچه کلمبو از کلمبو به عنوان بندری یاد می شود که از دوران باستان و از بیش از دو هزار سال پیش میزبان کشتی های چینی، عربی، یونانی و ایرانی بوده است. زیرا این شهر در جزیره ای قرار دارد که مسیر رفت و آمد کشتی های تجاری است.

در تاریخچه کلمبو شهرت بندرگاه کلمبو تا قرن چهاردهم به عنوان مرکزی برای پهلوگیری کشتی ها بوده تا اینکه ابن بطوطه در قرن چهاردهم از این منطقه به عنوان کلانپو یاد کرده است. در تاریخچه کلمبو آمده است که ابتدا در سال هزار و پانصد و پنج سریلانکا توسط مردم پرتغال فتح شد و سواحل آن به تحت فرمان مردم پرتغال درآمد. اما بعدها هلندی ها به این جزیره آمدند و کلمبو را به عنوان پایتخت سریلانکا انتخاب کردند.

در تاریخچه کلمبو آمده است که در اواخر قرن هشتم انگلیسی ها جزیره کلمبو را به دست آوردند و این بار هم باز کلمبو به عنوان پایتخت سریلانکا باقی ماند. از آن دوره تاکنون ساختمان ها و آثار بسیاری در کلمبو وجود دارند که یادگار دوران استعمار در این کشور هستند.

اگرچه در اواسط قرن بیستم کلمبو از سلطه بیگانگان خارج شد اما هنوز هم ردپای پررنگی از فرهنگ اروپا در کلمبو دیده می شود. به همین دلیل است که پایتخت سریلانکا از سایر نقاط سریلانکا پیشرفته تر است.

تور سریلانکا

آرامش کلمبو

اگر تاریخچه کلمبو را بررسی کنیم متوجه می شویم که سریلانکا همانند یک هندوستان کوچک شناخته می شود. آرامش پایتخت سریلانکا، کلمبو نسبت به سایر نقاط آن به حدی بالاست که نمی توان با هیچ کدام از کشورهای همسایه مانند هندوستان آن را مقایسه کرد. در این شهر به نسبت بسیاری از شهرهای آسیایی آرامش بیشتری وجود دارد.

این شهر کوچک تر از بقیه شهرهای آسیایی است و مردم آرام تری دارد که به راحتی می توانید از جاهای مختلف آن دیدن کنید. سواحل و طبیعت کلمبو شما را یاد صحنه های مراقبه راهبان بودایی می اندازد. تنها چند دقیقه قرارگیری در این مناطق شما را غرق در دنیایی آرام خواهد کرد.

در مورد سریلانکا بیشتر بدانید:  واحد پول سریلانکا چیست؟

بافت شهری کلمبو

یک کدام از مواردی که توریست ها را به کلمبو جذب می کند گشت و گذار در بافت شهری و تماشای فعالیت روزانه مردم در کلمبو است که به نوبه خودش بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد. مردم کلمبو دارای گوناگونی فرهنگ می باشند و فقط با یک مسافرت ساده می توانید انواع فرهنگ کلمبو را بشناسید.

در پایتخت سریلانکا کلمبو پیروان چهار مذهب گوناگون در حال زندگی با یکدیگر هستند و هر کدام آداب و رسوم مخصوص به خودشان را دارند. اگر اهل سفرنامه نویسی هستید باید بدانید که ثبت تصاویر از فعالیت روزانه مردم کلمبو یکی از فعالیت های لذت بخش عکاسی به شمار می رود که در شهری قدیمی همچون کلمبو میتوانید به عکاسی های ویژه ای دست بزنید.

چای سوغاتی از کلمبو

یکی از سوغاتی هایی که می توان از کلمبو برای اقوام، دوستان و آشنایان آورد چای صادراتی کلمبو می باشد. در کلمبو بیش از بیست نوع چای با بیست نوع طعم مختلف وجود دارد که هر کدام از آن ها را می توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید. چای از قرن نوزدهم انتخاب بسیاری از چای دوستان در سراسر جهان بوده است.

اگرچه بیشتر مزارع چای در سریلانکا در بخش های مرتفع و مرکزی این کشور قرار دارند، اما این به این معنا نیست که کلمبو خالی از مزارع چای باشد. مناظر چای کلمبو زیبایی های بسیاری دارند و عطر آن ها در هنگام عبور از این مزارع قابل استشمام است. اگر به نوشیدن چای علاقه دارید حتما پیشنهاد می شود که انواع و اقسام چای در کلمبو را حتما امتحان کنید.

تنوع زیست محیطی

سریلانکا یکی از پنج نقطه برتر دنیا از نظر تنوع زیست محیطی است. می توانید از باغ ملی جانورشناسی سری لانکا در کلمبو دیدن کنید و در این صورت با حیات وحش کل کشور سری لانکا در کوتاه ترین زمان زمان ممکن آشنا می شوید. باغ ملی جانورشناسی سریلانکا در کلمبو دارای مجموعه ای از قدیمی ترین باغ وحش های آسیا است که گونه های مختلفی از حیوانات را به نمایش می گذارد.

بهترین زمان برای سفر به کلمبو

اگر قصد سفر به کلمبو را دارید بهتر است که ماه ژانویه، فوریه و مارس را انتخاب کنید. زیرا در این فصل ها بارش باران کمتر از باقی فصل های دیگر سال است. به غیر از این سه ماه در بقیه اوقات سال بارش های پراکنده در مناطق مختلف کلمبو حاکم است. با این حال تشخیص بهترین زمان سفر به این شهر تا حد زیادی به سلیقه شخصی شما برمی گردد.

ممکن است که شما آب و هوای بارانی را دوست داشته باشید در این صورت ماه های ژانویه، فوریه و مارس هم می توانند برای سفر شما به کلمبو مناسب باشند. اگر می خواهید هزینه کمتری برای سفر به کلمبو بپردازید بهتر است مارس و ماه آوریل را انتخاب کنید.

این دو ماه به علت گرمایی که دارند باعث می شوند که توریست ها انتخابشان برای سفر به کلمبیا در این ماه ها به حداقل برسد. قیمت هتل ها و تفریحات کلمبو در این دو ماه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. پس بنا بر همین علت سفر به این نواحی در این زمان بسیار مقرون به صرفه تر است.

در مورد سریلانکا بیشتر بدانید: معبد طلایی دامبولا؛ شاهکاری از هنر و معنویت در سریلانکا

کلام آخر

کلمبو روزگاری یک بندر ساده برای عبور و مرور کشتی های بازرگانی بوده است. در طول تاریخچه کلمبو این شهر مستعمره ی بسیاری از کشور های اروپایی بوده است.

اما اکنون یک شهر بندری ساده تبدیل به یک کلان شهر مدرن شده است و می توانید در آن آسمان خراش ها و کارخانجات صنعتی بسیاری را پیدا کنید. اکنون کلمبو و مردم آن در صنعت های گوناگون پیشرفت های چشم گیری داشته اند و به طور خلاصه کلمبو تبدیل به یکی از قطب های صنعتی جهان شده است.

تکنولوژی و فناوری در کلمبو روز به روز پیشرفته تر می شود و دیگر هیچ خبری از یک شهر بندری ساده نیست. کلمبو تبدیل به یک کلان شهر شده است و می توان در آن پیشرفت و حرکت رو به جلوی صنعت و تکنولوژی را به وضوح احساس کرد.



1403/06/27 | کد مطلب: 2222
علی طاها


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل