آرامش در کنار پرندگان کمیاب؛ چغاسبز مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان

پارک جنگلی چغاسبز؛ تجربه‌ای ناب در دل طبیعت ایلام

شما هم امتیاز بدهید!

به چغاسبز، این سرزمین 4هزار هکتاری که قدم می‌گذاری، انگار وارد یک نقاشی سرسبز زنده می‌شوی. درختان سر به فلک کشیده بلوط، مانند غول‌های مهربان قصه‌ها، سایه‌ای خنک بر زمین می‌اندازند.

صدای پرندگان همراه با وزش نسیم خنک، آرامشی وصف‌ناپذیر به دل شما می‌نشاند و وجودتان را غرق آرامش می‌کند. اگر به دنبال فرار از شلوغی شهر و تجربه آرامش در دل طبیعت هستید، چغاسبز منتظر شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تاریخچه پارک جنگلی چغاسبز و جاهای دیدنی اطرافش، با ما در وبلاگ آرندتور همراه باشید.

تور ایلام

پارک جنگلی چغاسبز کجاست؟

یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی کشور که در غرب کشور می‌توانید به بازدید از آن بروید، چغاسبز است که در استان ایلام قرار دارد. این پارک با وسعت حدود 4170 هکتار، در حومۀ شهر ایلام واقع شده و از 3 طرف به بزرگراه امام حسین و فرودگاه و از جنوب به منطقه هرقوتگه محدود می‌شود.

تاریخچه پیدایش پارک جنگلی چغاسبز

هستۀ اولیه پارک جنگلی چغاسبز، جنگل‌های طبیعی و بکری است که از دیرباز در این منطقه وجود داشته‌است. این جنگل، حدوداً 4 هزار هکتاری، پوشش گیاهی متنوعی دارد و جانوران بومی گوناگونی در آن زندگی می‌کنند.

با افزایش جمعیت و نیاز به فضاهای سبز شهری، توجه به این جنگل‌های طبیعی افزایش یافت. انجام کارهای احیایی همچون جنگل‌کاری، بذرکاری و مراقبت از نهال‌ها، موجب تجهیز این پارک جنگلی شد، به گونه‌ای که امروزه تبدیل به یکی از جاذبه‌های اصلی استان ایلام شده‌است.

خصوصیات ویژه پارک جنگلی چغاسبز ایلام

همانطور که اشاره شد، هستۀ اصلی پارک از گذشته در این منطقه بوده‌است. همین امر موجب ایجاد ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی در این پارک 4 هزار هکتاری می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنوع گونه‌های گیاهی موجود در پارک همچون بلوط، پسته، زالزالک و انواع گونه‌های گیاهی در کنار حضور پرندگانی کمیابی همچون بوتیمار این پارک را به مکانی خاص و جذاب، تبدیل کرده‌است. از سوی دیگر در این پارک، درختانی همچون گردو، سرو،‌ اقاقیا، کاج، ارجن و بادام کوهی نیز کاشته شده‌است که بر جذابیت آن افزوده‌است.

از سوی دیگر، این پارک جنگلی بکر در کنار طبیعت بی‌نظیرش، امکانات رفاهی متنوعی همچون شهربازی، پارک کودکان و نمایشگاه‌ دارد که این پارک را به مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها تبدیل کرده‌است. به همین دلیل، چغاسبز نه تنها برای مسافران، بلکه برای ساکنان ایلام نیز به عنوان یک پناهگاه طبیعی و مکانی برای فرار از شلوغی شهر محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی چغاسبز

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی چغاسبز ایلام به 2 بخش طبیعی و فرهنگی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

جاذبه‌های طبیعی اطراف پارک جنگلی چغاسبز ایلام

  • تنگه رازیانه

یکی از زیباترین مناظر بکر ایران، «تنگه رازیانه» است که در شرق پارک جنگلی و در فاصلۀ تقریبی 50 کیلومتری آن، قرار دارد. این تنگۀ بسیار زیبا با دیوارهای صخره‌ای بلندش، در یک منطقه سرسبز واقع شده‌است و رودی روان از دل آن می‌گذرد. تنگه رازیانه یک محیط ایده‌آل برای پیاده‌روی و لذت‌بردن از طبیعت پیرامون‌تان است.

  • آبشار گچان

«آبشار گچان» یک منطقۀ بی‌نظیر و کمتر شناخته‌ شده‌است که در ابتدای جاده ایلام به «سرابله» واقع شده‌است. فاصله پارک جنگلی چغاسبز ایلام تا این منطقه، حدود 46 کیلومتر است که از لحاظ زمانی حدود 40 دقیقه زمان می‌برد که به آن برسید.

  • کوه قلاقیران

«کوه قلاقیران» نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام در نزدیکی پارک جنگلی چغاسبز است که حدود10 کیلومتر از پارک، فاصله دارد. کوه قلاقیران، بهترین و مهم‌ترین کوه ایلام بوده و در ارتفاع 2152 متری قرار دارد.

جاذبه‌های تاریخی اطراف پارک جنگلی چغاسبز

1. کاخ فلاحتی

یکی از زیباترین آثار به جای مانده از دورۀ قاجار در ایلام، «کاخ فلاحتی» است که در فاصلۀ بسیار کوتاه 8 کیلومتری از پارک واقع شده‌است. این کاخ، در زمرۀ آثار ملی ایران قرار دارد و در دهه اخیر، کاربری خود را تغییر داده و تبدیل به موزه شده‌است. در این موزه، ابزار آلات کشاورزی مربوط به 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح تا 50 سال پیش نگهداری می‌شود.

2. قلعه والی ایلام

«قلعه والی» نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ایلام است که در 12 کیلومتری از پارک جنگلی قرار دارد. این اثر تاریخی، در سال 1376 خورشیدی به ثبت ملی رسیده‌است.

بهترین زمان بازدید پارک جنگلی چغاسبز

این پارک 4170 هکتاری در 4 فصل سال زیباست. اما قطعا در بهار و تابستان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، آب‌وهوای بهتری دارد و فضای پیرامون‌تان سرسبزتر است. اما پاییز این منطقه نیز صفای خاص خودش را دارد و نمی‌توان با وجود درختان پهن‌برگ و تنوع رنگ آن‌ها در پاییز،  بی‌توجه از این منطقه گذشت.

سخن آخر

پارک جنگلی چغاسبز ایلام با وسعت 4170 هکتار، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی ایران است. این منطقه به دلیل تنوع گونه‌های گیاهی و پرندگان کمیابش همچون بوتیمار و جود امکانات رفاهی مناسب، یک فضای ایده‌آل برای سفرهای خانوادگی و تجربه آرامش در دل طبیعت است.

پیرامون این فضای دوست‌داشتنی، جاذبه‌های متنوع طبیعی همچون تنگه رازیانه و کوه قلاقیران، وجود دارد. برای رزرو تور ایلام و بازدید از چغاسبز، با آرندتور همراه شوید و سفری بی‌نظیر به غرب ایران تجربه کنید.



1403/06/16 | کد مطلب: 2209
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل