آبشار ماهوته کجاست؟

آشنایی با آبشار ماهوته؛ جواهری در دل طبیعت ایلام

شما هم امتیاز بدهید!

«آبشار ماهوته»، عروس کوه‌های زاگرس، با شکوهی وصف‌ناپذیر در دل طبیعت بکر ایران می‌درخشد. این آبشار خروشان که سرمنشاء آن از کوه‌های زاگرس است، با آب زلال و طبیعت بی‌نظیر اطرافش، چشم‌های هر بیننده‌ای را مبهوت زیبایی خود می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در بلاگ آرندتور همراه باشید.

آبشار ماهوته کجاست؟

اغلب ما با شنیدن نام آبشار ماهوته، می‌پرسیم: این آبشار زیبا کجاست؟ در پاسخ باید بگوییم: این ابشار در 18 کیلومتری «شهرستان آبدانان» استان ایلام واقع شده‌است. آبدانان بین 2 کوه مرتفع به نام‌های «دینارکوه» و «کبیرکوه» قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان «ملکشاهی»، از جنوب و غرب به «شهرستان دهلران» و از جنوب شرقی به «شهرستان اندیمشک» محدود می‌شود.

تور ایلام

معرفی آبشار ماهوته آبادانان

اگر از زندگی در شهرهای کلان‌شهر مثل تهران، مشهد و... خسته شده‌اید و به دنبال آرامش و تماشای طبیعت بکر هستید، آبشار ماهوته آبادانان مقصد ایده‌آلی برای شماست. در محیط اطراف این آبشار بکر، شما می‌توانید در مسیرهای جنگلی پیاده‌روی کنید به صدای دلنشین آب آبشار گوش دهید و از محیط کوهستانی پیرامون‌تان نهایت لذت را ببرید.  

پوشش گیاهی اطراف آبشار ماهوته آبدانان بسیار متنوع است و شما شاهد گیاهانی همچون پسته کوهی، بادام کوهی، درختان بلوط، انجیر کوهی، زالزالک، گیلاس وحشی و حیوانات وحشی متنوع هستید.

چطور آبشار ماهوته آبدانان به وجود آمده‌است؟

آبشار ماهوته، هم‌مانند بسیاری از آبشارهای جذاب در دنیا، حاصل یک فرآیند طبیعی و جذاب است. تصور کنید یک رودخانۀ پرآب، در مسیرش به یک صخره می‌رسد. با برخورد آب به صخره، به تدریج مسیرش را تغییر داده و سپس به شدت به سمت پایین سقوط می‌کند. همین سقوط، منجر به شکل‌گیری آبشاری زیبا می‌شود.

آبشار ماهوته آبدانان به همین شکل ساخته شده‌است. آب آن از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‎گیرد و پس از گذراندن مسافتی به سمت پایین سقوط می‌کند. در گذر زمان، صخره‌ها فرسایش بیشتری یافته و درنهایت عمق و شکل آبشار تغییر کرد.

مهم‌ترین عوامل موثر در پیدایش آبشار ماهوته آبدانان

1. زمین‌شناسی

نخستین دلیل پیدایش آبشار ماهوته، فرسایش سنگ‌ها و ساختار زمین در منطقه است.

2. آب و هوا

بارندگی‌های فصلی و تغییرات دمایی نیز بر میزان آبدهی رودخانه و فرسایش سنگ‌ها تأثیر می‌گذارد.

3. گیاهان

پوشش گیاهی منطقه نیز در شکل‌گیری خاک و جلوگیری از فرسایش آن نقش دارد.

چرا آبشار ماهوته آبدانان خاص است؟

  • حوضچه‌های طبیعی

یکی از دلایل خاص‌بودن ابشار ماهوته، وجود، حوضچه‌های طبیعی و زیبا در پایین آن هست که از آن‌ها برای شنا و تفریح استفاده می‌شود.

  • طبیعت بکر

محیط اطراف آبشار ماهوته، طبیعتی بکر و دست‌نخورده است و پوشش گیاهی بسیار غنی دارد.

  • آب و هوای مطبوع

از طرف دیگر، آب‌وهوای خنک و دلپذیر منطقه، این فضا را تبدیل به یک مکان مناسب برای طبیعت‌گردی و سفر کرده‌است.

مسیر آبشار ماهوته کجاست؟

مسیر دسترسی به آبشار ماهوته، از آبدانان آغاز می‌شود. پس از اینکه به این شهرستان رسیدید، مسیرتان را به سمت روستای ماهوته ادامه دهید. روستا در نزدیکی آبشار ماهوته، قرار دارد و با کمی پیاده‌روی در طبیعت می‌توان به آن رسید. برای رفتن به روستا، از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی می‌توانید کمک بگیرید و خود را به روستا برسانید.

بهترین زمان سفر به آبشار ماهوته آبدانان

با توجه به اینکه این منطقه زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم و طاقت‌فرسا دارد، بهترین زمان سفر به آن، اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است که هوای منطقه حالت متعادل‌تری دارد.

جاهای دیدنی اطراف آبشار ماهوته آبدانان

ابشار ماهوته، تنها جاذبۀ گردشگری شهر آبدانان نیست. در اطراف این شهر، جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. دریاچه دوقلو سیاه گاو

«دریاچه دوقلو سیاه گاو» برخلاف اسمش آبی‌رنگ است و از 2 بخش مجزا تشکیل شده که توسط یک کانال بهم متصل می‌شوند.آب این دریاچه بسیار زلال و تمیز است و شامل گوگرد سایر املاح است. بنابراین از آن برای درمان بیماری‌های مختلف نیز می‌توان استفاده کرد. بهترین زمان بازدید از دریاچه، بهار و تابستان است.

2. قلعه‌های باستانی

در اطراف ابشار ماهوته آبدانان، قلعه‌های باستانی متنوعی وجود دارد که قدمت آن‌ها به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

3. منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ

«منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ» یکی از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت شدۀ ایران، با وسعت 33 هکتار است. این منطقه، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است. از جمله حیواناتی که در مانشت و قلارنگ می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد، کل، بز، قوچ، میش، خرس، پلنگ و انواع پرندگان هستند. همچنین، رویشگاه‌های جنگلی بلوط و گونه‌های گیاهی متنوعی در این منطقه وجود دارد. بهترین زمان سفر به آن، بهار و تابستان است.

سخن آخر

آبشار ماهوته، که به عروس زاگرس شهرت دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در دل زاگرس است که با آب زلال، حوضچه‌های طبیعی و طبیعت بکر اطرافش، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این آبشار در نزدیکی شهرستان آبدانان استان ایلام واقع شده و با مسیر دسترسی آسان، محیطی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و استراحت در دل طبیعت است. بهترین زمان سفر به آن، اواخر زمستان و اوایل بهار است. برای کشف زیبایی‌های این منطقه، همین حالا تور ایلام آرندتور را رزرو کنید و از سفری پر از ماجراجویی و طبیعت‌گردی لذت ببرید!



1403/06/15 | کد مطلب: 2208
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل