آبشار شیوند کجاست؟

آبشار شیوند؛ نگین پنهان خوزستان که نباید از دست بدهید!

شما هم امتیاز بدهید!

«آبشار شیوند»، نامی است که هر طبیعت‌گرد را به وجد می‌آورد. تصور کنید در قلب کوه‌های زاگرس، جایی که طبیعت بکر و دست‌نخورده حکمفرماست، یک آبشار پرآوازه و بی‌نظیر 50 تا 90 متری (در برخی از منابع ذکر شده) وجود دارد.

جایی که صدای دلپذیر آب‌و‌هوای پاک و کوهستانی، روح و جسم شما را جانی دوباره می‌بخشد.

اگر به دنبال استراحت و کسبِ تجربه در دل طبیعت هستید، سفر به ابشار شیوند، را از دست ندهید. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بهشت پنهان خوزستان آشنا شوید.

تور خوزستان

آبشار شیوند کجاست؟

پیش از آنکه بیشتر دربارۀ ویژگی‌های آبشار شیوند، بگوییم، ابتدا لازم است بدانید، این آبشار جذاب در کدام استان و در نزدیکی کدام شهر ایران پهناورمان قرار دارد؟

آبشار شیوند در استان جذاب و منحصربه فردمان، خوزستان در نزدیکی شهر ایذه واقع شده‌است. فاصلۀ این ابشار تا ایذه حدود 65 کیلومتر و تا اهواز 250 کیلومتر است. این آبشار منحصربه‌فرد خوزستان، در پشت دشت سوسن ایذه و جنوب غربی سد کارون 3 قرار دارد و همانطور که از نامش پیداست، در روستایی هم‌نام خودش «شیوند» از توابع شهر زیبای ایذه، واقع شده‌است. روستای شیوند خود از 3 بخش گوناگون به نام‌های شیوند، نوشیوند و پشت آسیب تشکیل شده‌است که در «منطقه حفاظت شده منگشت» قرار دارد.

این 3 روستا در فاصلۀ کمی حدود یک کیلومتر از هم قرار گرفته و بین‌شان رودخانۀ شیوند و آبشارش قرار دارد. تصور کنید، مناظر پیرامون شما از یک سو به کوه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط ختم می‌شود و از سوی دیگر، اطرافتان پوشیده از پوشش گیاهی خاص، رودخانه‌های بی‌نظیر و صخره‌های منحصربه‌فرد است. این فضای دلربا، شما را ساعت‌ها غرق لذت و بهت خواهد کرد، به گونه‌ای که گذر زمان را احساس نخواهید کرد.

مسیرهای دسترسی به آبشار شیوند ایذه

برای دسترسی به آبشار شیوند خوزستان، 2 مسیر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. مسیر جاده‌ای دسترسی به آبشار شیوند ایذه

این مسیر، مناسب کسانی است که با خودروی شخصی سفر می‌کنند. برای دسترسی به آبشار شیوند تنگه قاسمی، ابتدا باید وارد جاده ایذه به لردگان شوید. 32 کیلومتری این جاده (کمی بعد از تاج سد کارون ۳)، به ابتدای جاده خاکی منطقه شالو می‌رسید.

۳۵ کیلومتر در جادۀ خاکی رانندگی کنید تا به روستای شیوند خوزستان برسید. بخشی از این جادۀ زیبا و ناهموار، روی دریاچه سد کارون 3 قرار گرفته و بخش ِدیگر نیز در کنار خط دریاچه واقع شده‌است.

پس از طی این مسیر پر پیچ‌وخم، به روستای شیوند و درنهایت؛ آبشار شیوند ایذه خواهید رسید. توجه داشته باشید که این مسیر تنها برای رانندگی با خودروی شخصی مناسب است.

2. مسیر آبی دسترسی به آبشار شیوند ایذه

دسترسی به روستای شیوند، با مسیر آبی راحت‌تر است. خودتان را به روستای رکعت و اسکله آن که در فاصلۀ 5 کیلومتری تاج سد واقع شده، برسانید. این اسکله در فاصله 40 کیلومتری از شهر ایذه قرار دارد و از طریق جادۀ دهدز- ایذه باید از آن استفاده کنید.

برای اینکه به روستای رکعت برسید، باید از پل‌های قویسی سد کارون بگذرید. بعد از اینکه پل‌ها را گذراندید، به یک مسیر 800 متری فرعی می‌رسید که شما را به اسکله روستا می‌رساند. از اسکلۀ روستای رکعت تا روستای شیوند یک مسیر آبی 14 کیلومتری وجود دارد.

2 نوع قایق در این مسیر استفاده می‌شوند. قایق موتوری که بسیار سریع، حدود 40 دقیقه شما را می‌رساند و در طی مسیر امکان بازدید از تنگه قاسمی هم دارد.

«بارج‌ها» نام قایق‌های رایگانی هستند که این مسیر را طولانی‌تر در مدت زمان 90 دقیقه طی می‌کنند. برنامۀ حرکت بارج‌ها منظم است و شما می‌توانید خودروتان را نیز با خود ببرید. باروج‌ها امکان بازدید از تنگه قاسمی را ندارند.

پیشنهاد می‌کنیم، ماشین خود را در پارکینگ اسکلۀ روستای رکعت پارک کنید. چون مسیر روستای شیوند تا آبشار، مناسب خودروهای شخصی نیست. نیسان‌هایی در اسکله روستای شیوند هستند که شما را تا ابشار نیم ساعته می‌برند و بر می‌گردانند. اگر هم بخواهید این مسیر را پیاده بروید، حدود یک ساعت زمان می‌برد.

معرفی آبشار شیوند خوزستان

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، ابشار شیوند دهدز یکی از آبشارهای مرتفع استان خوزستان است که در نزدیکی روستایی هم نام خودش در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده‌است.

آب زلال و گوارای آن از دل کوه‌های منگشت، سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافتی نه چندان طولانی، به آبشاری خروشان و دیدنی تبدیل می‌شود. آبشار شیوند ایذه، از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است و پس از عبور از روستای شیوند، به آغوش دریاچه سد کارون 3 می‌پیوندد. این آبشار همانطور که اشاره شد، در منطقۀ حفاظت‌شده منگشت و شالو قرار دارد.

پوشش گیاهی پیرامون آبشار شیوند ایذه، شامل درختان بلوط تنومند، بنه‌های کهنسال، انارهای شیرین، انگورهای خوشه‌ای، گردوهای درشت، انجیرهای وحشی، کیکم‌های کوهی، بن سرخ‌های زیبا و گیاهان دارویی همچون پونه و کتیرا است.

علاوه بر پوشش گیاهی متنوع و غنی، آبشار شیوند تنوع جانوری خوبی نیز دارد. در این منطقه شما شاهد جانورانی همچون خرگوش‌، گزار، پلنگ‌، کبک‌، سنجاب‌ ایرانی، خرس‌ قهوه‌ای، گرگ‌، شغال‌، قوچ‌، میش‌ کوهی، بز کوهی، تیهو، روباه و دارکوب‌ هستند.

دیدنی‌های اطراف آبشار شیوند

در سفر به این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم، سری نیز به مناطق دیدنی اطراف ابشار شیوند ایذه بیندازید. از جمله بهترین جاهای دیدنی اطراف آن:

1. روستای شیوند

روستای شیوند در فاصلۀ 2 کیلومتری از آبشار قرار دارد و اهالی آن، لر بختیاری هستند و لباس‌ها و فرهنگ آن شبیه بختیاری‌هاست. در این روستا مراسم و آیین‌های زیادی برگزار می‌شود. استفاده از سازهای دهل و سرنا و خواندن آوازهای محلی در آن‌ها بسیار مهم است. در نزدیکی روستا، یک کاروان‌سرا وجود دارد که قدمت آن به دورۀ صفوی می‌رسد. پیاده‌روی در روستا و تماشای باغ‌ها، معاشرت با اهالی با هدف آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ روستا و بازدید از کاروان‌سرا، بهترین کارهایی است که در این روستا می‌توانید انجام دهید.

2. دشت سوسن

دشت سوسن ایذه، یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای شهر ایذه محسوب می‌شود که در فاصلۀ 35 کیلومتری از شهر ایذه واقع شده‌است. دشت سوسن در فاصلۀ 102 کیلومتری از آبشار قرار دارد و رود کارون از میانۀ آن می‌گذرد. بهترین زمان بازدید از آن اواخر بهمن ماه تا اوایل خردادماه است. روستایی به نام «ثریا» در نزدیکی دشت سوسن قرار دارد که به «ماسوله خوزستان» شهرت دارد.

3. تنگه قاسمی

تنگه قاسمی یا تنگه دهدز، یکی از دره‌های شگفت‌انگیز و بکر در استان خوزستان است که در مسیر دسترسی به آبشار شیوند قرار دارد. دیواره‌های آن به قدری به هم نزدیک هستند که حتی پرتوی نور خورشید هم برای ورود به آن با چالش روبرو است. این فضای مرموز و وهم‌انگیر، یک مکان دنج و بی‌نظیر برای عکاسی و تجربه لحظاتی فراموش‌نشدنی در دل طبیعت است.

همانطور که در دل تنگه به سختی جلو می‌روید، به تدریج فضای نیمه‌تاریک پیش روی شما روشن شده و صدای خروشان آب، گوش‌تان را نوازش می‌کند و قطرات آب روی صورتتان می‌نشیند، شما به «آبشار قاسمی» رسیده‌اید. جایی‌که دل هر طبیعت‌گردی از شکوه و زیبایی‌اش، به لرزه می‌افتد.

نکته‌ای که لازم است، همین‌جا به آن اشاره کنیم، این است که عبور از تنگۀ باریک قاسمی نیاز به مهارت حرفه‌ای در قایق‌رانی دارد. زیرا مسیر بسیار باریک و برخورد قایق با دیواره‌ها، خطرناک است. بنابراین هرگز، بدون راهنمای محلی حرفه‌ای به بازدید از این منطقه نروید.

4. جزیره کوشک

«جزیره کوشک» یک جزیره سرسبز با طیعت بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، در مجاور رود کارون در دل دریاچه «سد عباسپور»، در شهرستان اندیکا قراردارد. این فضای منحصر‌به‌فرد به دلیل پوشش گیاهی متنوع، آب‌وهوای مطبوع، کوه‌های سربه فلک کشیدۀ زاگرس، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان خوزستان است، در جزیرۀ کوشک، امکان پیاده‌روی، قایق‌سواری و کوهنوردی وجود دارد.

5. کول فرح

تنگه‌ای در نزدیکی شهر ایذه و در فاصلۀ 62 کیلومتری از ابشار شیوند خوزستان قرار دارد که به «کول فرح» یا «کوه فر» شهرت دارد. در این تنگه، شما شاهد ۶ نقش برجسته‌ی عیلامی هستید که بر دیواره‌ی این تنگه حک شده‌اند، این سنگ‌نگاره‌ها که قدمتی چند هزار ساله دارند، روایتی از آیین‌ها، باورها و زندگی روزمره‌ی مردمان آن زمان را برای ما به نمایش گذاشته‌اند.

هرکدام از سنگ‌نگاره‌های کول فرح، داستانی برای گفتن دارند. اما، یکی از آن‌ها، که مهم‌ترینشان نیز هست، یک کتیبۀ 24 سطری است که به مراسم قربانی «شاه هانی» اشاره دارد و اطلاعات ارزشمندی دربارۀ باورهای مذهبی و ساختار اجتماعی عیلامیان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. مجسمۀ عظیم‌الجثۀ خدای عیلامی در حال حمل‌شدن، نمادی از قدرت و شکوه این تمدن است.

بهترین زمان بازدید از آبشار شیوند

بازدید از این منطقه در تمام فصول سال امکان‌پذیر است. هرچند باتوجه به موقعیت جغرافیایی آن که در استان خوزستان قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم، بهار، پاییز و زمستان، به این منطقه سفر کنید.

سخن آخر

آبشار شیوند، یکی از آبشارهای مرتفع استان خوزستان است که در دل کوه‌های زاگرس قرار دارد. این آبشار خروشان، یکی از جاهای دیدنی ایذه محسوب می‌شود. برای رسیدن به فضای آرامش‌بخش، 2 مسیر آبی و جاده‌ای وجود دارد که هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

در اطراف ابشار شیوند خوزستان، مناطق بکر و متنوعی همچون دشت سوسن، تنگه قاسمی، جزیره کوشک و فضای فرهنگی-تاریخی کول فرح واقع شده که هرکدام صفا و جذابیت خاص خودش را دارد.

اگر به دنبال یک تجربه واقعی از زیبایی‌های طبیعی و آرامش دلپذیر هستید، بازدید از آبشار شیوند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر و برنامه‌ریزی سفر، با تور خوزستان آرندتور همراه باشید و از راهنمایی‌های تخصصی ما بهره‌برداری کنید. سفر خوبی داشته باشید!



1403/06/14 | کد مطلب: 2207
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل