پرچم سریلانکا، تاریخچه و نکات جالب آن

شما هم امتیاز بدهید!

اگرچه تنها پنج نقش اصلی در پرچم سریلانکا دیده می شود با این حال حتی حالت یال های شیر استفاده شده در این پرچم نیز مفاهیمی دارد.

پرجم سریلانکا، تاریحچه و نکات جالب آن

پرچم سریلانکا از آن دسته پرچم هایی است که با نقوش زیاد و مفاهیم نهفته طراحی شده است. در واقع بسیاری از کشورهای جهان نظیر ژاپن، برزیل، سوئیس و غیره ترجیح می دهند که پرچم های خود را به نحو ساده و مینیمال طراحی کنند.با این حال کشور سریلانکا از یک پرچم پر نقش و نقوش و راز آلود استفاده می کند که حتی با یک نگاه ساده نیز می توان بیش از چهار نماد در آن یافت.

کشور سریلانکا:


پیش از رمزگشایی پرچم سریلانکا بایستی بیشتر با این کشور آشنا شویم. در واقع کشور سریلانکا با جمعیت نزدیک به 22 میلیون نفر یک کشور جزیره ای محسوب شده که در جنوب کشور هند قرار دارد. این کشور تا سال 1972 با نام «سیلان» شناخته می شد و تا سال 1948 نیز در استعمار بریتانیای کبیر بود.

همچنین بایستی بگوییم که مردمان این کشور عمدتا از قوم سینهالی و تامیل محسوب می‌ شوند و این افراد اکثراً بودایی و هندو هستند. مسلمانان و مسیحیان نیز نزدیک به 18 درصد از جمعیت این جزیره را به خود اختصاص داده اند. به علاوه پرچم سریلانکا یکی از زیباترین پرچم های جهان است که به آن در ادامه خواهیم پرداخت.

تور سریلانکا

توصیف پرچم سریلانکا:


هنگامی که به تصویر پرچم سریلانکا نگاه می کنید، جزئیات بسیار زیادی توجه ما را به خود جلب می کند. در ابتدا باید بگوییم که این پرچم از دو بخش تشکیل شده است که در سمت راست و چپ آن به خوبی قابل مشاهده است. همچنین یک نوار زرد رنگ (زعفرانی) دور تا دور پرچم را فرا گرفته و دو بخش آن را از یکدیگر جدا می نماید.

در بخش سمت راست پرچم کشور سریلانکا که با زمینه خرمایی رنگ مایل به قرمز دیده می شود، یک شیر طلایی رنگ قرار دارد. به همین خاطر به پرچم سریلانکا پرچم سینها یا پرچم شیر نیز گفته می شود. همچنین اگر بیشتر دقت کنید این شیر یک شمشیر در دست راست خود دارد که تحت عنوان «شمشیر کاستانه» شناخته می شود.

به علاوه در چهار طرف این بخش، چهار برگ درخت بو به رنگ طلایی به چشم می خورد. در بخش دوم که در سمت چپ پرچم قرار گرفته شاهد دو نوار عمودی با اندازه مساوی و به رنگ آبی و نارنجی هستیم. برای اینکه درک بهتری از این پرچم داشته باشید در ادامه تصویر آن را برای شما قرار داده ایم.

 

تاریخچه پرچم سریلانکا

 

تاریخچه پرچم های سریلانکا:

با نگاه به تصویر بالا شاید این تصور برای شما به وجود آید که نقوش پرچم کشور سریلانکا پیشینه تاریخ ندارد. در صورتی که این تصور اشتباه است و تاریخچه پرچم سریلانکا به پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در واقع در سال های نه چندان دور، یک نقاشی دیواری در غاری در شهر دامبولا ویهارا کشف شد.

این نقش نگاره تصویری از لشکرکشی پادشاهی به اسم «دوتوگمونو» از سلسله آنورادهاپورا علیه پادشاهی دیگر به نام «الالان» را نشان می دهد. در این نقش نگاره که مربوط به سال 162 قبل از میلاد است، لشکر پادشاه دوتوگمونو با پرچمی دیده می شود که بر روی آن یک شیر به همراه یک شمشیر در دست راستش نقش بسته است. همچنین تصویر ماه و خورشید در آن به خوبی دیده می شود.

از طرفی به نظر می رسید کلیت پرچم کشور سریلانکا تا اوایل قرن 14 میلادی شامل همان نقوش فوق الذکر بوده است. با این حال از سال 1341 میلادی و با شروع فرمانروایی سلسله گامپولا تا پایان آن در سال 1408 میلادی، پرچم سریلانکا تغییرات اساسی داشته است. در این پرچم موجودی شبیه به یک پرنده افسانه ای به چشم می خورد که ماری بر منقار خود حمل می کند.

البته پس از آن با روی کار آمدن سلسله «کوته» نقش شیر افسانه ای که یک شمشیر یا شلاق را در دست چپ خود دارد بر روی پرچم سریلانکا نقش بست. این نقش تا پایان کار این سلسله در سال 1597 بر روی پرچم قرار داشت.

در همین سالها نیز سلسله دیگری به اسم سیتاواکا در منطقه سریلانکا وجود داشت که از نقش فیل در پرچم خود استفاده می کرد. در آخر نیز بایستی بگوییم نقوشی که در پرچم سریلانکای امروزی دیده می شود، الهام گرفته از پرچم سری ویکراما راجاسینها از سلسله کندی است.

 

نقوش پرچم سریلانکا

 

نقوش پرچم کشور سریلانکا:

• شیر طلایی که با نام سینها در سریلانکا شناخته می شود.
• چهار برگ درخت بو به رنگ طلایی.
• شمشیر کستانه در دست راست شیر به رنگ طلایی.
• نوار زرد مایل به نارنجی در دور تا دور پرچم که بخش چپ و راست آن را نیز از یکدیگر جدا می کند.
• دو خط عمودی به اندازه یکسان با رنگ های نارنجی و آبی.

 

مفاهیم نقوش استفاده شده در پرچم سریلانکا:

اگرچه تنها پنج نقش اصلی در پرچم سریلانکا دیده می شود با این حال حتی حالت یال های شیر استفاده شده در این پرچم نیز مفاهیمی دارد. به همین خاطر در جدول زیر مفاهیم نقوش پرچم سریلانکا را بررسی خواهیم کرد:

نقش مورد نظر مفهوم
شیر قوم سینهالی و قدرت مردم
۴ برگ درخت بو چهار فضیلت بودایی: محبت، مهربانی، شادی و همدردی
شمشیر کستانه حاکمیت مردم و ملت
یال های مجعد شیر دین گرایی و عبادت، حکمت و مراقبه
۸ تار موی دم شیر هشت راه راست مذکور در مکتب بودیسم
ریش شیر دقت در انتخاب کلمات هنگام سخن
دسته شمشیر عناصر آب، آتش، خاک و هوا
بینی شیر هوش
دو پنجه جلویی شیر پاک دستی در جمع کردن ثروت
نوار عمودی نارنجی قومیت تامیل
نوار آبی قومیت مور (مسلمانان سریلانکا)
حاشیه زرد رنگ (زعفرانی) بودیسم و اتحاد بین مردم + سایر قومیت های اقلیت سریلانکا نظیر مالایی ها
پس زمینه خرمایی رنگ مایل به قرمز قومیت سینهالی

جمع بندی:

در این نوشته با مفاهیم زیبای پرچم سریلانکا و تاریخچه آن آشنا شدیم. همچنین این پرچم یکی از زیباترین و در عین حال پر نقش و نگارترین پرچم های جهان محسوب می شود که مفاهیم رازآلود آن در این نوشته بررسی شد.

به مطالعه ادامه دهید: تفاوت های پرچم ژاپن قدیم و جدید



1403/05/20 | کد مطلب: 2181
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
علی طاها


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل