درباره شب های سفید روسیه چه می‌دانید؟

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

شب‌ های سفید روسیه پدیده‌ای خاص است که در طی آن آسمان شب همچنان روشن است و مردم سراسر دنیا برای تماشای این جاذبه‌ی شگفت‌انگیز به روسیه سفر می‌کنند. برای اینکه بدانید شب های سفید در این کشور تا چه اندازه خارق العاده هستند کافی است چشمان خود را ببندید و جذابیت پاریس، زیبایی ونیز و شگفتی‌های مسکو را در کنار یکدیگر تصور کنید. اگر کنجکاو هستید در مورد شب های سفید روسیه اطلاعات بیشتری به دست آورید تا انتهای این مطلب از وبلاگ آژانس مسافرتی آرند تور همراه ما باشید.

تور روسیه

منظور از شب های سفید روسیه چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم شب های سفید روسیه در اصل زمان‌هایی بین ماه می تا جولای هستند که بعد از غروب آفتاب هوا همچنان روشن است و این رویداد عمدتاً در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ دیده می‌شود به همین جهت به شب های سفید مسکو و شب های سفید سن پترزبورگ هم شهرت دارد. البته باید در نظر داشته باشید که در تمامی ساعات شب هوا کاملاً روشن نیست و ممکن است کمی هم تیره شود.

نگاهی به دلایل علمی شب های سفید روسیه

اگر کنجکاو هستید علت بروز پدیده‌ی شب های سفید مسکو و سن پترزبورگ را بدانید، مطالعه‌ی این بخش را از دست ندهید. حقیقت این است که نزدیک‌تر بودن خورشید به زمین باعث پدیدار شدن شب‌های سفید می‌شود. محور چرخشی کره زمین عمود نیست و کج بودن آن کشیده شدن نیم‌کره‌ی شمالی در فصل گرم به سمت خورشید را به دنبال دارد؛ علاوه بر این به دلیل زاویه‌ی تابش، طول روزها در قطب شمال و مناطق اطراف آن افزایش می‌یابد. نتیجه اینکه روزهای قطبی و شب های سفید سن پترزبورگ به یک دلیل مشترک و در یک بازه‌ی زمانی یکسان در طول سال اتفاق می‌افتند. از آنجایی که روسیه در عرض جغرافیایی پایین‌تری در مقایسه با قطب شمال قرار دارد پدیده‌ی شب‌های سفید را تجربه می‌کند در حالی که در عرض‌های جغرافیایی بالای مدار شمالگان پدیده‌ی روزهای قطبی دیده می‌شود.

کدام کشورها شب‌های سفید را تجربه می‌کنند؟

برخلاف آنچه که ممکن است تصور کنید پدیده‌ی شب‌های سفید فقط مختص روسیه نیست و تمامی کشورهایی که در نزدیکی قطب شمال قرار دارند می‌توانند این پدیده را از نزدیک مشاهده کنند که نام آن‌ها در جدول زیر ذکر شده است:

 

نام کشور

نام شهرهایی با شب‌های سفید

ایسلند

تمامی شهرها به ویژه مناطق شمالی

آمریکا

بخش‌های شمالی آلاسکا

نروژ

شهر ترومسو و جزایر لوفتن

دانمارک

مناطق شمالی و جزایر فارو

سوئد

مناطق شمالی

کانادا

مناطق شمالی در نزدیکی دایره‌ی قطب شمال

فنلاند

بخش‌های شمالی مثل لاپلند و رووانیمی

نکته: جدا از سن پترزبورگ و مسکو پدیده‌ی شب های سفید روسیه را می‌توان در سایر شهرهای این کشور از قبیل ماگادان، نوریلسک، چریوت، خانتی مانسیسک، مورمانسک، سورودوینسک و ولوگدا هم مشاهده کرد.

تاریخ شروع شب های سفید روسیه

از آنجایی که روسیه پهناورترین کشور دنیا محسوب می‌شود، زمان شروع شب های سفید در شهرهای مختلف آن با یکدیگر متفاوت است؛ با این حال به دلیل شهرت شب های سفید به سن پترزبورگ تاریخ شروع رویداد در این شهر بیان می‌شود که به شرح زیر است:

  • زمان شروع: ۱۱ ژوئن (اواخر خرداد)
  • اوج پدیده‌ی شب های سفید سن پترزبورگ: ۲۰ یا ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد یا ۱ تیر)
  • پایان شب های سفید: ۲ جولای (اواسط تیر)

در زمان وقوع پدیده‌ی شب های سفید روسیه در شهرهای مختلف این کشور تخفیف‌های ویژه‌ای برای هتل‌ها و رستوران‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین زوج‌های جوان می‌توانند برای سپری کردن ماه عسل رویایی خود راهی سرزمین تزارها شوند و در عین حال تصاویری جذاب و زیبا ثبت کنند. البته نباید فستیوال‌های گوناگونی را که در این زمان در روسیه برگزار می‌شود از یاد ببرید.

محبوب‌ترین فستیوال‌ها در شب های سفید روسیه

جدا از شگفتی پدیده‌ی شب های سفید مسکو و سن پترزبورگ یکی از دلایل علاقه‌ی گردشگران به سفر به روسیه فستیوال‌های متنوعی هستند که در این بازه‌ی زمانی برگزار می‌شوند. برگزاری این فستیوال‌ها در نزدیکی کاخ پترهوف و موزه آرمیتاژ‌ صورت می‌گیرد و تمامی فروشگاه‌ها هم به صورت همزمان و در ۲۴ ساعت شبانه روز به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. تعدادی از محبوب‌ترین فستیوال‌های شب های سفید روسیه در ادامه بررسی شده‌اند:

جشنواره ستاره‌های شب های سفید

تئاتر مارینسکی در سن پترزبورگ میزبان جشنواره ستاره‌های شب های سفید روسیه است که به نمایش موسیقی کلاسیک روسی و هنر اصیل این سرزمین اعم از رقص‌های باله و اجراهای اپرا اختصاص دارد. در این زمان گردشگران می‌توانند به اطلاعات ارزشمندی در مورد شاهکارهای موسیقی کلاسیک دنیا دست پیدا کنند.

جشنواره بادبان‌های قرمز

این فستیوال در اصل به دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان اختصاص داده شده است، اما مردم از هر گروه و دسته و سن و سالی در آن شرکت می‌کنند. جشنواره بادبان‌های قرمز که از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز برگزار می‌شود متشکل از آتش‌بازی و کنسرت در فضای باز است و در طی آن یک قایق با بادبان‌های قرمز رنگ خود از رودخانه نوا عبور می‌کند.

ماراتن شب های سفید سن پترزبورگ

شب های سفید روسیه علاوه بر هنر دوستان می‌تواند برای ورزشکاران هم جذاب باشد؛ چرا که فرصت شرکت در یک ماراتن در خیابان‌های سن پترزبورگ را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در این ماراتن که از سال ۱۹۹۰ تا به امروز برگزار می‌شود دوندگان با عبور از خیابان‌ها تلاش می‌کنند از سایر رقبای خود پیشی بگیرند.

کارناوال

کارناوال هم یکی از فستیوال‌های مشهور شب های سفید سن پترزبورگ است که در خیابان‌های مختلف این شهر به ویژه منطقه‌ی پترهوف برگزار می‌شود. در تعدادی از این کارناوال‌ها هنرمندان با پوشیدن لباس‌های ویژه و استفاده از وسایل قدیمی صحنه‌هایی از تاریخ غنی کشور روسیه را به زیبایی بازسازی می‌کنند.

بهترین تفریحات در شب های سفید روسیه

در شب های سفید روسیه علاوه بر شرکت در فستیوال‌های مختلف، مشاهده‌ی فرهنگ و هنر این کشور از نزدیک و ثبت تصاویر خیره‌کننده می‌توانید تفریحات و فعالیت‌های زیر را هم امتحان کنید:

خوراکی‌های خوشمزه روسی را امتحان کنید

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به روسیه امتحان کردن غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ی این کشور در بهترین رستوران‌ها و کافه‌های آن است. البته در زمان شب های سفید سن پترزبورگ بستنی به خوراکی محبوب و پرطرفداری تبدیل می‌شود که تمامی گردشگران و افراد محلی انواع مختلف آن را امتحان می‌کنند.

به موزه‌های روسیه سر بزنید

از جمله‌ی محبوب‌ترین فعالیت‌ها در زمان شب های سفید روسیه می‌توان به بازدید از موزه‌های مختلف آن اشاره کرد. در این بازه‌ی زمانی موزه‌ها بیشتر از سایر روزها باز هستند تا گردشگران بتوانند در کنار شرکت در فستیوال‌های مختلف از آن‌ها هم دیدن کنند.

در خیابان‌های سن پترزبورگ پیاده روی کنید

در طی شب های سفید سن پترزبورگ این شهر با آب و هوایی دلپذیر و مطبوع خود از تمامی گردشگران پذیرایی می‌کند؛ بنابراین پیاده‌روی در خیابان‌های آن یکی از بهترین فعالیت‌ها و جالب‌ترین تفریح‌ها محسوب می‌شود. در تمامی قسمت‌های سن پترزبورگ برنامه‌های تفریحی متنوع برای سرگرمی گردشگران تدارک دیده شده است و رستوران‌ها و مراکز خرید هم در ساعات مختلف شبانه‌روز آماده‌ی خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان هستند.

برای یک سفر بی‌نقص به این کشور، راهنمای سفر به روسیه را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با شب های سفید روسیه، دلایل علمی بروز این پدیده و کارهایی که باید در طی آن انجام دهید آشنا شدیم. روسیه کشوری با تاریخچه‌ و فرهنگی غنی است و توجه گردشگران زیادی را از اقصی نقاط دنیا به خود جلب می‌کند؛ اگر شما هم قصد سفر به روسیه را دارید می‌توانید در یکی از تورهای آرند تور که به مقصد شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌شود، شرکت کنید و تجربه‌ای شگفت‌انگیز و به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول

۱. شب های سفید روسیه چقدر طول می‌کشد؟

پدیده‌ی شب‌ های سفید روسیه در شهر سن پترزبورگ از اواخر ماه می تا اوایل جولای دیده می‌شود.

۲. منظور از شب های سفید سن پترزبورگ چیست؟

شب های سفید پدیده‌ای در زمان انقلاب تابستانی است که خورشید به صورت کامل غروب نمی‌کند و شب همچنان روشن است.

۳. کدام کشورها پدیده‌ی شب های سفید را تجربه می‌کنند؟

ایسلند، نروژ، سوئد، کانادا و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که شب‌های سفید را تجربه می‌کنند.

۴. بزرگ‌ترین فستیوال روسیه چه نام دارد؟

فستیوال شب های سفید بزرگ‌ترین جشنواره در این کشور محسوب می‌شود.

۵. بهترین شهر روسیه برای تماشای شب های سفید کدام است؟

سن پترزبورگ و مسکو دو عدد از بهترین شهرهای روسیه برای تماشای شب های سفید به شمار می‌روند.



1403/04/05 | کد مطلب: 2131
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل