راهنمای سفر به روسیه

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

روسیه که پهناورترین کشور جهان است، به دلیل داشتن جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیار، به یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران سراسر دنیا تبدیل شده است. با سفر به روسیه می‌توانید فرهنگ غنی، معماری باشکوه و طبیعت بکر آنجا را از نزدیک ببینید. برای اینکه بتوانید سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید، بهتر است قبل از سفر اطلاعات کافی در مورد این کشور داشته باشید. به همین دلیل در این مطلب از آرندتور تصمیم گرفته‌ایم در مورد راهنمای سفر به روسیه صحبت کنیم و به معرفی بهترین راه سفر برای رفتن به این کشور پهناور بپردازیم. با ما همراه شوید.

تور روسیه

معرفی روسیه

احتمالا تاکنون به اطلس کره زمین نگاهی انداخته و در همان برخورد اول متوجه وسعت و بزرگی کشور روسیه شده باشید. این کشور به قدری بزرگ است که از یک سو با آمریکا،‌ از سوی دیگر با اروپا و آسیا هم‌مرز است. به بیان ساده می‌توان گفت که کشور روسیه با ۱۴ کشور مختلف مرز مشترک دارد.

به دلیل وسعت این کشور، روسیه نقاط مختلف با دماهای متفاوتی دارد. برخی مناطق شمالی این کشور در مجاورت قطب قرار داشته و در زمستان‌ها دمایی برابر با منفی ۷۱ درجه سانتی‌گراد دارد. اختلاف دما تنها شگفتی این کشور نیست، بلکه داشتن ۹ منطقه زمانی مختلف در سرتاسر کشور یکی دیگر از نقاط جذاب سفر به روسیه خواهد بود.

زبان رسمی این کشور روسی بوده اما ازآنجایی‌که مردم با زبان‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند نزدیک به ۳۰ زبان دیگر نیز در این کشور صحبت می‌شود. واحد پول این کشور روبل است. هنگام مطالعه راهنمای سفر به روسیه متوجه خواهید شد که برای پرداخت هزینه‌ها در این کشور لازم است تا پول خود را به روبل تبدیل کنید.

برای تبدیل پول خود نیز می‌توانید هم از ایران و با مراجعه به بانک‌ ملی اقدام کنید و هم در کشور روسیه با استفاده از صرافی‌های بدون کمیسیون، پول خود را تبدیل کنید. در شهرهای بزرگ و مناطق گردشگری، صرافی‌های بسیاری را خواهید دید که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

در ادامه این راهنمای سفر به روسیه، خوب است که با اطلاعات کشور روسیه از طریق جدول زیر آشنا شوید.

قاره

آسیا

زبان رسمی

روسی

پیش‌شماره کشور

007

واحد پول

روبل

زبان‌های رایج

اکراینی، ترکی، خانواده زبان‌های قفقازی

جمعیت

۱۴۴ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر (طبق آمار ثبت شده در سال ۲۰۲۳)

منطقه زمانی

GMT+3. UTC +2TO +12

نوع حکومت

جمهوری فدرال

پسوند دامنه وب سایت‌ها

Ru

 

بهترین زمان سفر به روسیه

برای اینکه بدانید بهترین زمان سفر به این کشور چه موقع است، ابتدا باید آب‌وهوای این کشور را بشناسید. روسیه دارای آب‌وهوایی سرد است. به‌طوری‌که فصل سرما در آن طولانی‌تر است. اما فصل بهار و تابستان دل‌چسب است. البته انتخاب زمان مناسب برای سفر به روسیه به سلیقه و اولویت‌های شما بستگی دارد . 

اگر به دنبال تجربه زمستان‌های سرد و برفی هستید، فصل‌های زمستان و پاییز (دسامبر تا مارس) بهترین زمان برای سفر شما خواهد بود. در این فصل‌ها، شاهد زیبایی‌های منحصربه‌فرد زمستان در روسیه خواهید بود و می‌توانید از تفریحات زمستانی مانند اسکی و اسنوبرد لذت ببرید.

اما اگر آب‌وهوای معتدل و روزهای آفتابی را ترجیح می‌دهید، فصل‌های بهار و تابستان (مارس تا اکتبر) زمان مناسب‌تری برای سفر شما خواهد بود. در این فصل‌ها، طبیعت روسیه در زیباترین حالت خود قرار دارد و می‌توانید از گشت‌وگذار در فضای باز و بازدید از جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید.

جاهای دیدنی روسیه

از مهم‌ترین جاهای دیدنی روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه بایکال

در سفر به روسیه از دریاچه بایکال بازدید کنید، عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین دریاچه‌ در دنیا دریاچه بایکال است. این دریاچه‌ ۲۵ میلیون سال قدمت دارد، در سیبری واقع شده و رشته کوه‌های موجود در اطراف بایکال جلوه‌ای زیبا به این منطقه داده است.

دریاچه بایکال به نام مروارید سیبری هم شناخته می‌شود و آبی زلال و شفاف دارد. بایکال هفتمین دریاچه وسیع دنیاست و اسم آن در فهرست یونسکو ثبت شده است.

حدودا ۲۰ درصد از تمام آب شیرین غیر منجمد سطحی روی کره زمین در دریاچه بایکال قرار دارد. وسعت این دریاچه حدودا ۳۱۵۰۰ کیلومترمربع و عمق آن ۱٬۶۴۲ متر است. در سفر به روسیه حتما سری به دریاچه بایکال بزنید و از تفریحات و منظره بی‌نظیر آن لذت ببرید.

جزیره کیژی

این جزیره در منطقه‌ کارلیا در شمال غربی روسیه قرار دارد و بیشتر به خاطر موزه‌ فضای بازش به شهرت رسیده است. این موزه دربرگیرنده‌ سازه‌های قدیمی و آثار تاریخی متعددی چون کلیسای Transfiguration of Our Savior و بنایی قدیمی است که ۲۲ گنبد دارد. خانه‌های چوبی، آسیاب‌های بادی و کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگ از دیگر جذابیت‌های این جزیره برای گردشگران محسوب می‌شود. انواع صنایع دستی و آثار فرهنگی متعدد را در این موزه شاهد خواهید بود.

کوه البروس

کوه البروس در رشته‌کوه قفقاز در جنوب روسیه قرار دارد. این کوه با ارتفاع ۵۶۴۲ متر جزو یکی از هفت قله‌ بلند اروپا است که هرکدام در یک قاره قرار گرفته و با نام هفت قله شناخته می‌شوند. این کوه‌ها هم برای کوه‌نوردان تازه‌کار و هم برای حرفه‌ای‌ها مناسب هستند. البروس زمانی که از یک آتش‌فشان به وجود آمده، خاموش است و هیچ فورانی در آن ثبت نشده است. با تله‌کابین می‌توانید خود را به ارتفاع ۳۸۰۰ متری برسانید و ادامه‌ مسیر را تا قله کوهنوردی کنید.

کرملین

یکی از جاذبه‌هایی که در راهنمای سفر به روسیه باید با آن آشنا شوید، مجموعه‌ تاریخی کرملین مسکو است که در حال حاضر میزبان مهم‌ترین دفاتر دولتی روسیه است. این مجموعه‌ محصور، چهار کلیسای جامع و چندین موزه‌ جالب توجه هم دارد که در قرون پانزدهم و شانزدهم ساخته شده‌اند. در این مجموعه یک اسلحه‌خانه هم قرار گرفته که در آن میراث ارزشمند روسیه از زمان گذشته، نگهداری شده است. یکی از این میراث ارزشمند، الماس ۱۹۰ قیراطی بوده که به کاترین دوم روسیه اهدا شده است.

کلیسای سنت باسیل

این کلیسا به عنوان نماد مذهبی شهر مسکو شناخته می‌شود و قدمت آن به قرن ۱۶ برمی‌گردد. کلیسای سنت باسیل دارای گنبدهای متفاوت و رنگارنگ است و یکی از شاخصه‌های معماری روسی به شمار می‌رود.

کلیسای ناجی در خون

این کلیسا نیز در سن‌پترزبورگ قرار دارد و به دلیل معماری متفاوت خود با سایر کلیساهای سن‌پترزبورگ شهرت پیدا کرده است. این کلیسا با معماری قرون وسطایی، برای بزرگداشت تزار الکساندر دوم ساخته شد.

دره آب فشان

در خاور دور روسیه و در شبه جزیره کامچاتکا دره‌ای آب فشان قرار گرفته است. آب فشان ها و چشمه‌های آب گرم فراروانی در این منطقه قرار دارد و دانشمندان بسیاری را به آنجا کشانده است. این دره 6 کیلومتر ارتفاع و حدود 90 آب فشان دارد. برای دسترسی و بازدید از این دره حتما باید از هلی‌کوپتر استفاده شود؛ زیرا مسیر دسترسی به آنجا سخت و دشوار است.

راه‌آهن سیبری

طولانی‌ترین راه‌آهن دنیا خطی است از مسکو تا شهر ولادی وستوک که در نزدیکی مرز روسیه با چین و کره شمالی قرار دارد. قطارهای این خط بسیار پیشرفته هستند و امکانات رفاهی با کیفیتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. مسیر این خط راه‌آهن بسیار زیبا و دیدنی است و مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی را در طول مسیر مشاهده خواهید کرد.

میدان سرخ

میدان سرخ مسکو، میدانی بسیار وسیع و تاریخی است که با ساختمان‌های قدیمی به سبک‌های مختلف معماری احاطه شده است. کرملین در بخش غربی میدان واقع شده، موزه‌ State History در بخش شمالی، دپارتمان استور GUM در بخش شرقی و کلیسای مشهور سنت باسیل در جنوب آن قرار گرفته است. این میدان و بناهای اطراف آن به‌خوبی اهمیت تاریخی، اقتصادی و فرهنگی مسکو را نشان می‌دهد.

پارک گورکی

پارک گورکی در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد و اولین پارک تفریحی ساخته شده در شوروی بود. این پارک، زمین بازی، استادیوم ورزشی، سالن‌های نمایشگاهی و جاذبه‌هایی برای بچه‌ها داشت. بعدها بخش‌های دیگری مانند کافه و فروشگاه هم به آن افزوده شد. امروزه این پارک مکانی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت در قلب مسکوی مدرن است. این پارک به افتخار ماکسیم گورکی، نویسنده‌ مشهور روسیه، نام‌گذاری شده است.

شهرهای توریستی روسیه

قطعا در سفری چند روزه یا حتی چند هفته‌ای نمی‌توان تمام مناطق این کشور پهناور را از نزدیک تماشا کرد؛ بنابراین بهتر است با چند شهر روسیه که جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارند، آشنا شوید.

سن‌پترزبورگ؛ سکونتگاه تزارهای روسیه

این شهر که قبلا پایتخت تزارهای روسی بوده، تاریخی پرفرازونشیب را از سر گذرانده و نام آن بارها تغییر کرده است. یکی از شگفتی‌های شهر سن‌پترزبورگ پدیده شب سفید نام دارد. این پدیده که در اواسط تابستان دیده می‌شود، آسمانی سفیدرنگ و روشن در شب است که حالت گرگ‌ومیش را یادآوری می‌کند. اگر با تور ترکیبی روسیه سفر کنید، می‌توانید از دیدنی‌های این شهر و مسکو در کنار هم لذت ببرید.

ازجمله جاهای دیدنی سن‌پترزبورگ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موزه فابرژ
  • صومعه الکساندر نوسکی
  • موزه دولتی روسیه
  • کاخ بزرگ پیترهوف
  • قلعه و پل پیتر
  • موزه هنرهای معاصر آراتا
  • تئاتر مارینسکی
  • کاخ یوسوپف
  • موزه ایالتی ارمیتاژ

مسکو؛ پایتخت بزرگ‌ترین کشور دنیا

این شهر نه‎تنها بزرگ‌ترین شهر روسیه، بلکه بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا نیز محسوب می‌شود. تاریخ پرعظمت و جاذبه‌های متعدد مسکو باعث شده خیلی‌ از گردشگران این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

هنر‌های نمایشی، باله و اپراهای مسکو شهرتی جهانی به این کلان‌شهر داده است. رفتن به این اجراها قطعا لذتی خواهد داشت که هیچ‌وقت خاطره آن را از ذهن نخواهید برد. بناهای تاریخی، حدود 600 کلیسای ارتدکس با گنبدهای طلایی، موزه‌ها و تندیس‌های مختلفی که در گوشه گوشه این شهر وسیع قرار داده شده، نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.

برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو در سفر به روسیه عبارت‌اند از:

  • آسمان‌خراش‌های هفت خواهران مسکو
  • قلعه تاریخی کرملین
  • میدان سرخ
  • کلیسای جامع سنت باسیل
  • متروی مسکو
  • دانشگاه دولتی مسکو
  • پارک گورکی
  • تالار نمایش بولشوی

کازان؛ شهر پیروز روسیه

کازان معمولا به این دلیل توسط گردشگران انتخاب می‌شود که پایتخت تاتار‌ها بوده است. جمعیت زیادی از این شهر را روس‌های اسلاوی تشکیل می‌دهند که فرهنگ جالبی دارند.

اگر در خیابان‌های کازان قدم بردارید، گنبدهای کلیسا را در کنار مناره‌های بلند مساجد خواهید دید. حتی تمام علائم خیابان‌ها به دو زبان نوشته شده‌اند. اگرچه مردم کازان با فرهنگ و ادیان مختلف زندگی می‌کنند؛ اما متحد و یکپارچه هستند. این شهر توانسته پس از گذر قرن‌ها، همچنان حالت سنتی خود را حفظ کند.

ازجمله جاهای دیدنی کازان در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کلیسای جامع پیتر و پاول
  • زیلانت اژدها
  • صومعه رائفیا
  • موزه چاک چاک
  • بنای یادبود موسی جلیل
  • دریاچه نیژنی کابان
  • موزه مسجد کول شریف
  • کاخ کرملین کازان (تنها قلعه باقیمانده از تاتارها)
  • موزه هرمیتاژ کازان (دربردارنده آثار تاریخی سن‌پترزبورگ)

سوزدال؛ حلقه طلایی روسیه

سوزدال را که در 200 کیلومتری مسکو قرار دارد، روسی‌ترین شهر روسیه می‌نامند. اگر قصد تماشای بافت سنتی روسیه را دارید، حتما از شهر زیبای سوزدال با آن طبیعت زیبا و کلبه‌های چوبی بی‌نظیرش دیدن کنید.

به مجموع چند شهر کوچک قرون وسطایی در شمال شرقی مسکو «حلقه طلایی» می‌گویند؛ به همین دلیل سوزدال نیز به این نام خوانده می‌شود. شما می‌توانید در این شهر صومعه و کلیساهای قدیمی زیادی را با معماری خاص روسی ببینید و لذت ببرید. چرخیدن در سوزدال (که قدمت آن به سال 1024 میلادی برمی‌گردد) مانند رفتن به یک موزه بزرگ است.

یکاترینبورگ؛ چهارمین شهر پرجمعیت روسیه

یکاترینبورگ در نزدیکی کوه‌های اورال قرار دارد که پر از معدن جواهرات است. به همین دلیل معدنچیان به امید به دست آوردن جواهر همیشه مشتاق زندگی در این شهر بوده‌اند. البته هنوز هم کسانی هستند که به همین امید به یکاترینبورگ سفر می‌کنند. ضمنا این شهر پر از بناهای تاریخی و فرهنگی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.

سوچی؛ پایتخت تابستانی روسیه

این شهر به دلیل مجاورت با دریای سیاه در فصل گرم میزبان گردشگران زیادی است. سرمایه‌گذاری‌هایی که برای میزبانی این شهر در المپیک 2014 انجام شد، باعث شده تا گردشگران زیادی هر سال تابستان از این شهر ساحلی بازدید کنند.

این شهر پر از تفریحگاه‌های ساحلی، رستوران‌های مجلل و پارک‌های بزرگ است. گردشگران نه به خاطر اماکن تاریخی، بلکه بیشتر به دلیل طبیعت زیبا و سواحل سوچی این شهر را انتخاب می‌کنند.

ازجمله جاهای دیدنی شهر سوچی در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موزه هنر سوچی
  • موزه تاریخ شهر
  • آکواریوم سوچی
  • دریاچه ریتسا
  • فواره‌های موزیکال
  • 33 آبشار طبیعی
  • کوه آخون
  • ویلای استالین

بهترین هتل‌ های روسیه

در این بخش از راهنمای سفر به روسیه قصد داریم شما را با بهترین هتل‌های این کشور آشنا کنیم:

هتل ساووی مسکو یا Savoy Moscow

هتل ساووی یکی از هتل‌های پنج ستاره در مسکو است این هتل علاوه بر استخر سرپوشیده، کافی‌شاپ، دسترسی سریع به اینترنت بی‌سیم رایگان، امکانات یک باشگاه سلامت و سونا را فراهم می‌کند. این هتل دارای ۵ اتاق بسیار مجلل است. همچنین از امکانات بسیار پیشرفته سمینارها و اتاق‌های مربوط به سمینارها و جلسات برخوردار است.

هتل مترو پل مسکو یا Metropol Moscow

این هتل پنج ستاره، در کنار استخر سرپوشیده، امکانات سونا و سالن تناسب اندام را نیز فراهم می‌کند. علاوه بر این، رستوران، کافی‌شاپ و کافی‌نت نیز دارد. مناطق عمومی مجهز به اینترنت وایرلس هستند. هتل مترو پل مسکو دارای سالن‌های مربوط به سمینارها و جلسات نیز هست.

هتل رنسانس مسکو یا Renaissance Moscow

این هتل چهار ستاره، علاوه بر استخر سرپوشیده، یک حمام آبگرم، سونا و سالن تناسب اندام ۲۴ ساعته ارائه می‌دهد. ناهارخوری در یکی از ۳ رستوران هتل موجود است. دسترسی به اینترنت رایگان و اتاق‌های ملاقات برای جلسات تجاری نیز وجود دارد.

هتل سنت رجیس مسکو

این هتل پنج ستاره با موقعیتی ایده‌آل در قلب مسکو، در میدان سرخ، نزدیک به کاخ کرملین واقع شده است. هتل سنت رجیس ۲۱۰ اتاق مجلل دارد که بهترین امکانات را ارائه می‌دهند.

هتل ریتز کارلتون

هتل ریتز مسکو یکی دیگر از هتل‌های لوکس ۵ ستاره مسکو در نزدیکی میدان سرخ است که با ۳۳۴ اتاق، امکانات سرگرمی ویژه کودکان، اتاق‌های شیک و مدرن و رستوران‌های لوکس گزینه‌ای عالی برای اقامت خانوادگی است.

هتل آریوم

این هتل از هتل‌های چهار ستاره مسکو است که موقعیتی فرهنگی دارد و نزدیک به سالن تئاتر بولشوی واقع شده است.

هتل رادیسون رویال

یکی از هتل‌های ۵ ستاره مسکو است که در آسمان‌خراش‌های ساخته‌شده در دوران استالین قرار دارد و فضایی متفاوت با هتل‌های کلاسیک روسی دارد.

بهترین مراکز خرید روسیه

لذت سفر و گردش قطعاً بدون خرید کردن کامل نمی‌شود. روسیه هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دارای مراکز خرید متنوع و مدرنی است که انواع اجناس و کالاهای محبوب گردشگران را از بهترین برندهای بین‌المللی به فروش می‌رسانند. در این بخش از راهنمای سفر به روسیه برخی از بهترین مراکز خرید این کشور را معرفی خواهیم کرد:

مرکز خرید گوم (GUM)

این مرکز خرید در میدان سرخ مسکو واقع شده و یکی از مشهورترین مراکز خرید روسیه است. در مرکز خرید گوم، انواع بوتیک‌های لوکس، کافه و رستوران‌های زیبا را خواهید دید که در ساختمانی با معماری کلاسیک قرن نوزدهمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

مرکز خرید (TSUM)

مرکز خرید تی اس یو ام، یکی از مشهورترین فروشگاه‌های مد روسیه است که بیش از یک قرن از فعالیت آن می‌گذرد. در TSUM که به‌عنوان یک فروشگاه گران‌قیمت و لاکچری شناخته می‌شود؛ می‌توانید انواع پوشاک، اکسسوری و جواهرات و لوازم آرایشی بهداشتی را خریداری کنید.

خیابان آربات

آربات یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین خیابان‌های مسکو است که به دلیل وجود فروشگاه‌ها و مغازه‌های متنوع شهرت دارد. در این خیابان، کالاهای مختلفی از سوغاتی‌های روسی گرفته تا کالاهای برند را می‌توانید تهیه کنید.

مرکز خرید آویا پارک

این مرکز خرید مدرن و جدید در بخش شمالی مسکو قرار دارد و آن را بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپا می‌دانند. آویا پارک تنها یک مرکز خرید نیست؛ چراکه علاوه بر ۵۰۰ فروشگاه متنوع، ۸۰ کافه و رستوران مختلف، ۱۷ سالن سینما و ۳۰ مرکز سرگرمی را در خود جای داده است. به‌علاوه یک آکواریوم دیدنی به طول ۲۴ متر نیز در این مرکز خرید وجود دارد که زیستگاه گونه‌های آبزی است.

بازار سنتی ایزمایلوفسکی

این بازار قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید مسکو است و در آن، کالاهای سنتی روسیه و به‌ویژه سوغاتی‌های این کشور را پیدا خواهید کرد. قیمت‌های معقول، تنوع بالای کالاها و کیفیت خوب باعث محبوبیت این بازار شده است.

بهترین رستوران‌ های روسیه

اگر می‌خواهید بدانید در کدام رستوران‌های روسیه می‌توانید غذاها را با بهترین کیفیت نوش جان کنید، ادامه این راهنمای سفر به روسیه را از دست ندهید:

کافه پوشکین

این کافه رستوران، یکی از بهترین رستوران‌های روسیه است که در ساختمانی با معماری قرن نوزدهمی قرار دارد و به دلیل تنوع بالای نوشیدنی‌ها، کیفیت عالی غذاها و خدمات خوب، بین گردشگران محبوب است.

رستوران پیکولینو

این رستوران برخلاف رستوران‌های اشرافی روسی، یک رستوران ساده و صمیمی ایتالیایی است که غذاهای کلاسیک ایتالیایی سرو می‌کند. فضای صمیمی و نوستالژیک این رستوران در کنار کیفیت خوب، باعث شهرت آن شده است.

رستوران سی دی ال

سی دی ال یکی از رستوران‌های باشکوه و تجملی روسیه است که اکثر عناصر به کار رفته در طراحی و دکوراسیون آن، کلاسیک و قدیمی هستند. این رستوران را یک سرآشپز معروف روس اداره می‌کند و بهترین غذاهای سنتی روسی را می‌توانید در این رستوران میل کنید.

رستوران تویین گاردنز

این رستوران، فضایی شیک و مدرن دارد که به سایر رستوران‌های کلاسیک و تجملاتی مسکو شبیه نیست. شهرت این رستوران به مواد اولیه ارگانیک و منوی غذای گیاهی آن مربوط می‌شود.

سوغات روسیه

سوغاتی‌های روسیه که از دل فرهنگ و تمدن غنی و متنوع آن برآمده‌اند، بسیار گسترده، رنگارنگ و جذاب هستند. مهم‌ترین سوغات روسیه که در این بخش از راهنمای سفر به روسیه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد عبارت‌اند از:

عروسک‌های ماتریوشکا (ماتروشکا)

این عروسک‌های سنتی مشهورترین سوغات روسیه هستند. عروسک‌های ماتریوشکا که به عروسک‌های تودرتو شهرت دارند، میان‌تهی هستند و معمولاً از ۵ عروسک با اندازه‌های مختلف تشکیل می‌شوند و عروسک‌ها به ترتیب در درون‌ هم قرار می‌گیرند.

ماتروشکاها عروسک‌هایی چوبی هستند که معمولاً از چوب درخت زیرفون ساخته می‌شوند و سپس طرح‌های متنوعی روی آن‌ها کشیده می‌شود. غالباً طرحی از زنان روس با لباس‌های سنتی و محلی روی این عروسک‌ها اجرا می‌شود و با رنگ‌های شاد، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. ایده ساخت این عروسک‌ها اولین بار بر اساس عروسک‌های تودرتوی ژاپنی که به نشانه هفت خدای بخت و اقبال ساخته شده بودند گرفته شد. ماتریوشکا از اواخر قرن نوزدهم به عنوان اصلی‌ترین سوغات روسیه که نماد این کشور نیز محسوب می‌شود، شناخته شد.

خولخوم

ظروف خولخوم روسی یکی از زیباترین صنایع دستی کشور روسیه و یکی از سوغات محبوب این کشور محسوب می‌شوند. این ظروف نیز چوبی هستند و معمولاً رنگ زمینه‌ای آن‌ها مشکی یا طلایی است و بر روی این پس‌زمینه زیبا، طرح‌های سنتی بسیار خلاقانه‌ای ترسیم می‌شود. نقوش گل و گیاه، میوه‌های قرمز رنگ، شاخ و برگ درختان و... از مهم‌ترین عناصری هستند که در طراحی خولخوم‌ها به کار می‌روند. خولخوم‌ها می‌توانند به‌عنوان وسایل تزیینی یا به‌عنوان ابزار آشپزخانه و ظروف پذیرایی استفاده شوند.

شال‌های پاولوپوساد

این شال‌ها درواقع همان روسری‌های بلند سنتی هستند که زنان قدیمی روسیه به سر می‌کردند تا خود را از گزند سرمای استخوان سوز روسیه محافظت کنند. این شال‌ها شباهت زیادی به روسری‌های سنتی ترکمنی ایران دارند و معمولاً با رنگ‌های شاد و نقوش گل و گیاه مزین می‌شوند.

سینی ژوستوو

یکی از سوغاتی‌های خاص روسیه که آن هم به طرح‌ها و نقش و نگارهای سنتی آراسته شده، سینی ژوستوو است. جنس این سینی فلزی بوده و در مرکز آن، نقاشی‌های بسیار ظریفی ترسیم شده است.

حمل و نقل در روسیه

حمل و نقل عمومی در روسیه، به‌ویژه در دو شهر پر گردشگر مسکو و سن‌پترزبورگ، به خوبی توسعه پیدا کرده است. برای تردد در این شهرها گزینه‌هایی همچون تاکسی، مترو، اتوبوس و تراموا پیش روی شما قرار دارد که در این بخش از راهنمای سفر به روسیه، بیشتر درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم:

مترو

متروی روسیه بین همه روش‌های حمل و نقل عمومی، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله محسوب می‌شود. مترو مسکو یکی از گسترده‌ترین و زیباترین خطوط متروی جهان است که نه‌تنها برای جابجایی مسافران استفاده می‌شود؛ بلکه با ایستگاه‌های زیبا و تزیین‌شده، یکی از جاهای دیدنی روسیه نیز به شمار می‌رود.

متروی مسکو شامل ۱۵ خط و ۲۹۴ ایستگاه است و جابجایی در غالب نقاط شهر را به سادگی امکان‌پذیر می‌کند. هزینه استفاده از متروی روسیه، بدون توجه به اینکه چه مسافتی را طی کرده باشید، برای یک بار سفر، حدود ۶۰ روبل است و برای پرداخت این هزینه باید از کارت‌ اعتباری ترویکا استفاده کنید. مترو در شهر سن‌پترزبورگ نیز در ۵ خط و ۷۲ ایستگاه فعالیت می‌کند و از لحاظ میزان هزینه و نحوه پرداخت، شبیه به متروی مسکو است.

تاکسی

تاکسی در روسیه نسبت به بسیاری از کشورها ارزان‌تر است و به دو صورت تاکسی‌های رسمی و غیررسمی فعالیت می‌کنند. هزینه استفاده از خدمات تاکسی‌رانی، به شرکت مربوطه بستگی دارد و در مسکو نسبت به سن‌پترزبورگ کمی گران‌تر است. برای گرفتن تاکسی به صورت اینترنتی نیز می‌توانید از اپلیکیشن Uber یا اپلیکیشن روسی Yandex استفاده کنید.

اتوبوس

اتوبوس‌ها دومین گزینه محبوب حمل و نقل عمومی در روسیه، پس از مترو هستند. شبکه اتوبوس‌رانی در روسیه به‌خوبی توسعه پیدا کرده است و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به نقاط مختلف سفر کنید. درباره هزینه اتوبوس بد نیست بدانید که میزان کرایه آن و نحوه پرداخت آن در شهرهای مختلف متفاوت است و مثلاً در مسکو حتماً باید با کارت اعتباری ترویکا پرداخت شود، ولی در سن‌پترزبورگ به صورت نقدی دریافت می‌شود.

فرهنگ مردم روسیه

چندان جای تعجب ندارد که کشوری به عظمت و گستردگی روسیه، از تنوع فرهنگی چشمگیری نیز برخوردار باشد. این کشور از لحاظ قومی و نژادی، زبان‌های مورداستفاده و دین و آیین، گروه‌های مختلفی را در خود جای داده است. زبان رسمی کشور روسیه، زبان روسی است؛ اما ۲۷ زبان دیگر نیز در جمهوری‌های خودگردان این کشور استفاده می‌شود. از لحاظ دینی نیز بیش از ۶۰ درصد جمعیت روسیه به دین مسیحیت و شاخه ارتدکس روسی ایمان دارند، ۹ درصد مسلمان هستند و مابقی نیز به ادیان دیگر یا بی‌دینی اعتقاد دارند.

این تنوع چشمگیر در کشور روسیه باعث شده است که شما شاهد کشوری رنگارنگ با آداب و رسوم متنوع و گسترده، زبان و ادبیات غنی و مردمی پذیرا در برابر فرهنگ‌های جدید باشید. این تنوع فرهنگی آنقدر در روسیه مهم است که بسیاری معتقدند یکی از دلایل غلبه روسیه در قرن ۱۸ تا ۲۰ میلادی، همین تنوع چشمگیر فرهنگی و فکری بوده است.

در ادامه این راهنمای سفر به روسیه به برخی از آداب و رسوم مردم روسیه در معاشرت‌های روزمره و باورهای عمومی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مردم روسیه اگرچه از بیرون سرد و خشک به نظر می‌رسند، در معاشرت‌های نزدیک، افرادی خونگرم و صمیمی هستند. به‌ویژه به اعضای خانواده بسیار اهمیت می‌دهند و معمولاً خانواده‌ها در یک آپارتمان زندگی می‌کنند. البته خانواده‌های روسی غالباً کم‌جمعیت هستند.
  • مردم روسیه به شدت وطن‌پرست هستند و معتقدند کشورشان دوران‌ سختی را پشت سر گذاشته است. از این رو به کشورشان، فرهنگ غنی و پیشرفت آن بسیار افتخار می‌کنند.
  • در هنگام دیدار با روس‌ها دست دادن اهمیت زیادی دارد و حتماً باید با یک دست و محکم دست بدهید. البته آقایان نباید برای دست دادن با خانم‌ها پیش‌قدم شوند.
  • احوال‌پرسی روس‌ها با احوال‌پرسی ما ایرانی‌ها کمی متفاوت است. برخلاف ما ایرانی‌ها که دوست داریم یک احوال‌پرسی مفصل داشته باشیم، روس‌ها احوال‌پرسی را کوتاه انجام می‌دهند و معمولاً به یک سلام کوتاه اکتفا می‌کنند. همچنین اگر وارد جمع می‌شوید و همه افراد را نمی‌شناسید تنها به کسانی که می‌شناسید سلام کنید.
  • در خندیدن، شوخی کردن یا تعریف و تمجید کردن اغراق نکنید و به‌ویژه به غریبه‌ها لبخند نزنید.
  • با صدای بلند صحبت نکنید؛ چراکه اساساً مردم روسیه از ما ایرانی‌ها آهسته‌تر صحبت می‌کنند.
  • اگر به منزل یک روس دعوت شدید، حتماً با خودتان یک هدیه کوچک یا گل ببرید. البته به هیچ عنوان گل زرد نبرید؛ چراکه از نظر آن‌ها بدیمن است.
  • با کودکان با احتیاط برخورد کنید و ترجیحاً آن‌ها را به‌ویژه اگر نوزاد هستند، نبوسید. لمس کردن بچه‌ها از نظر روس‌ها چندان کار جالبی نیست. ضمناً برای نوزادها هدیه نبرید. روس‌ها این کار را نیز بدیمن می‌دانند.

بهترین راه سفر به روسیه و شرایط و قوانین

برای سفر به روسیه می‌توانید با تورهایی که آژانس‌های گردشگری برگزار می‌کنند همراه شوید یا اینکه خودتان بدون تور سفر کنید. سفر با تور به روسیه، سفری آسان‌تر و با دغدغه‌های کمتر است که شما را از بسیاری نگرانی‌ها مانند انتخاب هتل، پیدا کردن بلیط هواپیما، دریافت ویزا و... رها می‌کند. باوجوداین، اگر قصد سفر به روسیه بدون تور را دارید می‌توانید از طریق خرید بلیط هواپیما، انتخاب هتل موردنظر و دریافت ویزا از سفارت روسیه، مراحل سفر خود را آغاز کنید و به روسیه بروید.

البته بد نیست بدانید که سفر زمینی به روسیه، با استفاده از قطار نیز ممکن است. فاصله ایران تا روسیه از طریق مسیر ریلی، حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است. برای سفر زمینی باید ابتدا به کشور ترکیه و شهر استانبول بروید و از آنجا قطار مستقیم استانبول - بخارست (در کشور رومانی) را سوار شوید. سپس در بخارست سوار قطار به مقصد کیشیناو (در کشور مولداوی) شده و درنهایت، از کیشیناو نیز قطار مسکو را سوار شوید و به مسکو بروید.

سخن پایانی

راهنمای سفر به روسیه، فرصتی برای تجربه فرهنگ و تاریخ غنی این کشور پهناور است. با تنوع بی‌نظیر جاذبه‌های گردشگری، روسیه مقصدی ایده‌آل برای هر سلیقه‌ای است. شما می‌توانید برای برنامه‌ریزی سفر خود به روسیه، از خدمات آرندتور، مجری مستقیم تور طبیعت‌گردی داخلی و خارجی، استفاده کنید. این شرکت معتبر با ارائه خدمات متنوعی مانند رزرو بلیط هواپیما، هتل، تور و ویزا، شما را در تمام مراحل سفرتان همراهی خواهد کرد.

سوالات متداول

بهترین شهرهای توریستی روسیه کدامند؟

مسکو، سن‌پترزبورگ، کازان و ایرکوتسک از بهترین شهرهای روسیه برای سفر هستند.

بهترین زمان سفر به روسیه چه فصلی است؟

روسیه در بیشتر فصول سال، آب‌وهوایی بسیار سرد دارد؛ اما اواخر بهار تا اواخر تابستان در این کشور، هوایی بسیار مطلوب را تجربه خواهید کرد. زمستان‌های روسیه نیز برای افرادی که به سرما و تفریحات زمستانی علاقه دارند، توصیه می‌شود.

سوغات روسیه چیست؟

عروسک ماتریوشکا، ظروف خولخوم، شال روسی و سینی‌های روسی از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از این کشور برای عزیزانتان بیاورید.



1403/03/26 | کد مطلب: 2121
برچسب‌ها: راهنمای سفر


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
شهلا ملاوردی
1403/04/02 11:16
این داستان جنگ روسیه روی اقتصاد توریسم شون خیلی تاثیر گذاشته. برای خرید چقد به صرفه ست؟ من تا اذربایجان و ارمنستان برای خرید رفتم ولی دیگه حوصله م رو سر بردن. روسیه رو برای تفریح هم میتونم برم که خرید هم بکنم و برگردم.
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1403/04/11 14:10
با سلام و وقت بخیر
از لحاظ خرید یک مقداری شهر گرونی هستش
باتشکر از پیام شما
محمد ساعدی
1403/03/30 14:58
اگه خواستین به کافه پوشکین برین، بهتره که رزرو کنین از قبل. انقد شلوغه که ممکنه جا گیرتون نیاد
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1403/04/11 13:57
با سلام و وقت بخیر
باتشکر از پیام شما