بزرگترین میدان روسیه را بشناسید {میدان سرخ مسکو} | آرندتور

بزرگترین میدان روسیه را بشناسید {میدان سرخ مسکو}

شما هم امتیاز بدهید!

یکی از اصلی‌ترین نمادهای شهر مسکو و جاذبه‌ی دیدنی آن میدان سرخ است که در کنار اهمیت تاریخی خود هنوز هم میزبان بسیاری از رویدادهای مهم در کشور روسیه مثل جشن سال نو و رژه سرآمد در روز پیروزی است. در صورتی که قصد سفر به کشور روسیه و بازدید از مسکو را دارید باید حتماً به این میدان مشهور سر بزنید و از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن هم دیدن کنید؛ به همین جهت ما در این مطلب از وبلاگ آرند تور به معرفی میدان سرخ مسکو و تمامی جزئیات مرتبط با آن پرداخته‌ایم.

تور روسیه

بررسی مفهوم میدان سرخ

بعضی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که نام میدان سرخ مرتبط با کمونیسم یا اتحاد جماهیر شوروی است در حالی که اصلاً اینطور نیست و این میدان کوچک‌ترین ارتباطی با کمونیسم ندارد و علت قرار دادن نام سرخ بر روی آن این است که کلمه‌ی روسی مورد استفاده برای زیبا و قرمز در گذشته یکسان بوده و میدان سرخ در اصل به معنای میدان زیبا است.

همه چیز در مورد میدان سرخ

تاریخچه میدان سرخ مسکو

میدان سرخ مسکو همیشه میدان اصلی این شهر بوده و تاریخچه‌ی آن هم به دهه‌ی ۱۴۹۰ باز می‌گردد یعنی زمانی که کاخ کرملین جدید با آجرهای قرمز خود ساخته شد. از آنجایی که ضلع شرقی این کاخ آسیب‌پذیر بود و توسط هیچ مانع طبیعی دیگری محافظت نمی‌شد،‌ تصمیم گرفته شد که بخش بیرون از دیوارها برای ایجاد میدان تیراندازی پاکسازی شود و به این شکل بود که میدان سرخ رسماً ایجاد شد.

بازرگانان از سراسر دنیا برای تجارت به این بخش می‌آمدند و باعث شدند تا میدان به یک بازار بزرگ تبدیل شود. بعد از این بود که میدان سرخ مسکو به مکانی برای اعلام دستورات تزارها و برگزاری فستیوال‌های مذهبی تبدیل شد. بعد از انقلاب، این میدان همچنان اهمیت خود را حفظ کرده و با ساخت مقبره‌ی لنین در نزدیکی دیوار کرملین، میدان سرخ به یک مرکز ایدئولوژیک در روسیه تبدیل شد.

در طی ۱۰۰ صد گذشته تغییرات چندان زیادی در میدان صورت نگرفته و جاذبه‌های آن شامل کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، موزه تاریخ و GUM که یک فروشگاه مشهور جهانی است همچنان پابرجا هستند و در قرن بیستم تخریب نشدند.

تاریخچه میدان سرخ مسکو

میدان سرخ کجاست؟

همان‌طور که اشاره کردیم در بخش شرقی کاخ کرملین و در شمال رودخانه مسکو می‌توانید میدان سرخ را مشاهده کنید. علاوه بر این از بخش شمالی این میدان تا ایستگاه مترو بلاروس هم یکی از لوکس‌ترین خیابان‌های این شهر به نام تورس‌کایا قرار گرفته است.

از آنجایی که میدان سرخ مسکو در مرکز این شهر قرار دارد و عمده‌ی خیابان‌های اصلی به آن می‌رسند می‌توانید به راحتی با استفاده از تاکسی آنلاین یا خط مترو خود را به آن برسانید. البته تاکسی‌ معمولاً گزینه‌ی گران‌تری در مقایسه با مترو محسوب می‌شود؛ بنابراین در صورت استفاده از مترو می‌توانید با استفاده از یکی از خطوط زیر خود را به میدان برسانید:

  • خط قرمز یا یک (سوکولینچسکایا): ایستگاه اوکانتی راید
  • خط سبز تیره یا دو (زاموسک‌ورتسکایا): ایستگاه تئاتر
  • خط آبی یا سه (آرباتسکو-پوکروفسکایا): ایستگاه میدان انقلاب

بهترین زمان بازدید از میدان سرخ مسکو

همان‌طور که می‌دانید روسیه کشوری سردسیر بوده که پاییز و زمستان‌ها در آن بسیار سرد و سخت است. با توجه به این مسئله باید اشاره کنیم که بهترین زمان بازدید از میدان سرخ مسکو فصول بهار و تابستان هستند؛ با این وجود به دلیل اینکه بیشتر گردشگران سفر خود را به این زمان‌ها موکول می‌کنند، اکثر جاهای دیدنی مسکو شلوغ هستند و این مسئله می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد.

علاوه بر این در شرایط مساعد آب و هوایی هزینه‌ی تور روسیه و اقامت در آن افزایش می‌یابد؛ در نتیجه اگر به دنبال یک تور نسبتاً اقتصادی هستید باید سفر خود را به فصل‌های پاییز و زمستان موکول کنید.

جاذبه‌های اطراف میدان سرخ مسکو

حال که با تاریخچه میدان سرخ آشنا شدیم بهتر است نگاهی هم به جاذبه‌های اطراف این میدان بیندازیم:

۱. کاخ کرملین

در شرق میدان سرخ مسکو در نزدیکی باغ الکساندر می‌توانید از کاخ کرملین که یکی از نمادهای مهم قدرت و اقتدار این شهر است دیدن کنید. در این کاخ که چهار دروازه و یک گذرگاه مخفی به سمت رودخانه دارد در گذشته‌های نه چندان دور امپراتورها و تزارهای روسیه زندگی می‌کردند و از سال ۱۹۹۱ هم به ‌عنوان اقامتگاهی رسمی به رئیس‌جمهور این کشور اختصاص داده شده است.

کرملین تاریخ پرفراز و فرودی را پشت سر گذاشت تا اینکه در در نهایت در سال ۱۹۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و درهای آن به عنوان موزه بر روی عموم مردم باز شد.

کاخ کرملین دز میدان سرخ مسکو

۲. کلیسای جامع سنت باسیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی مسکو در میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل است که به نام‌های کلیسای میدان سرخ مسکو، کلیسای جامع شفاعت مریم مقدس در خندق، واسیلی متبرک و پوکروفسکی هم شناخته می‌شود.

ساخت این بنا در قرن شانزدهم به عنوان کلیسایی ارتدکسی انجام شد و با ارتفاع ۶۵ متری خود زمانی بلندترین ساختمان شهر مسکو محسوب می‌شد؛ تا اینکه در سال ۱۶۰۰ برج ناقوس ایوان بزرگ به ارتفاع ۸۱ متر ساخته شد و عنوان بلندترین ساختمان را از چنگ این کلیسا درآورد.

کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ مسکو

۳. مرکز خرید GUM

در بخش شمال شرق میدان سرخ مسکو می‌توانید از یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها در کشور روسیه که مساحتی دو برابر یک زمین فوتبال و معماری جذاب رونسانسی دارد، دیدن کنید. جالب است بدانید که مرکز خرید GUM در دهه‌ی ۱۸۹۰ چند سال پیش از قدرت‌گرفتن بلشویک‌ها افتتاح شد و هدف اصلی آن خدمت کردن به نخبگان بود و یکی از بهترین مراکز خرید مسکو است.

در دوره‌ی اتحاد جماهیر شوروی بوتیک‌هایی که در این مجموعه وجود داشتند به آپارتمان‌هایی عمومی، دفاتر اداری و در نهایت مغازه‌های دولتی تبدیل شدند؛ حتی یکی از فروشگاه‌های مخفی آن به نام بخش ۲۲ به افراد وفادار به حزب کت و شلوار و لباس‌های مجلل می‌فروخت.

در صورتی که قصد خرید دارید می‌توانید تمامی نیازهای خود اعم از زیورآلات، لوازم‌خانگی،‌ آرایشی، الکترونیک، پوشاک و... را به صورت یکجا در این مرکز خرید برطرف کرده و بهترین کالاها را از برندهای مختلف موجود در آن خریداری کنید.

مرکز خرید GUM در میدان سرخ مسکو

۴. کلیسای کازان

در سال ۱۶۱۲ میلادی به افتخار بازپس‌گیری مسکو از دست اشغال‌گران لهستانی و به منظور تشکر از نقش موثر شاهزاده دیمیتری پوژارسکی در این زمینه کلیسای کازان ساخته شد. این کلیسا در ابتدا از چوب ساخته شده بود، اما بعد از آتش‌سوزی و تخریب، مجدداً با استفاده از آجر بازسازی شده و در حال حاضر هم در بین مهم‌ترین کلیساهای شهر مسکو قرار دارد.

جالب است بدانید که استالین در سال ۱۹۳۶ میلادی تصمیم گرفت کلیساهای میدان سرخ مسکو را تخریب کند تا فضای کافی برای رژه‌های نظامی و جشن‌های کارگران ایجاد کند و آنچه که امروز به عنوان کلیسای کازان مشاهده می‌کنید در اصل در سال ۱۹۹۳ میلادی بعد از سقوط جماهیر شوروی بنا شده است.

کلیسای کازان در میدان سرخ مسکو

۵. دروازه ایبرین

در بخش شمال غربی میدان سرخ مسکو می‌توانید از دروازه ایبرین که به نام‌های رستاخیز و وسکرسنسکی هم شهرت دارد بازدید کنید. جالب است بدانید که در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی یک منطقه‌ی تجاری در مسکو به نام کیتای گورود وجود داشت که دور آن ۱۳ برج به همراه دیواری بلند ساخته بودند. ساخت این دوازه در سال ۱۵۳۵ میلادی در زمان بازسازی دیوارهای این منطقه‌ی تجاری با آجر انجام گرفت که بعداً در سال ۱۶۸۰ در راهروهای آن اتاق‌هایی دو طبقه طراحی شدند.

با گذشت زمان بیشتر دیوارهایی که در اطراف کیتای گورود قرار داشتند، فرو ریختند و از بین ۶ دروازه‌ی موجود فقط دروازه‌ی رستاخیز از آن باقی‌ماند که در آخر در سال ۱۹۳۱ توسط رژیم شوروی تخریب شد تا فضای کافی برای عبور وسایل نظامی در میدان سرخ فراهم شود.

آنچه که امروز به عنوان دروازه‌ی رستاخیز مشاهده می‌کنید در اصل در سال ۱۹۹۵ ساخته شد و بر روی آن هم دو مناره‌ی سبز رنگ قرار گرفته‌اند.

دروازه ایبرین در میدان سرخ مسکو

سخن آخر

در این مطلب به اطلاعات جامع و کاملی در مورد میدان سرخ مسکو،‌ تاریخچه و جاذبه‌های آن دست پیدا کردیم. اگر قصد سفر به روسیه و بازدید از مسکو را دارید بهتر است راهی تور روسیه آرند تور شوید. مجموعه‌ی ما مجری تخصصی تورهای خارجی و داخلی است و همواره توانسته رضایت صددرصدی مشتریان عزیز را به دست آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۸۴۰۷ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. میدان سرخ مسکو کجاست؟

میدان سرخ مسکو در بخش شرقی کاخ کرملین و شمال رودخانه مسکو قرار گرفته است.

۲. جاذبه‌های اطراف میدان سرخ مسکو چه نام دارند؟

از جمله جاذبه‌های اطراف این میدان می‌توان به کاخ کرملین، کلیسای سنت باسیل،‌ دروازه رستاخیز و مرکز خرید GUM اشاره کرد.

۳. مفهوم کلمه‌ی سرخ در نام این میدان چیست؟

سرخ در زبان روسی قدیم به معنای زیبا است.

۴. بهترین زمان بازدید از میدان سرخ مسکو چه موقع است؟

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این میدان هستند.

۵. راه‌های دسترسی به میدان سرخ مسکو چیست؟

شما می‌توانید برای دسترسی به این میدان از تاکسی یا مترو استفاده کنید.



1403/01/12 | کد مطلب: 1973
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.