مهمترین جاهای دیدنی شهر سبز

شما هم امتیاز بدهید!

شهر سبز یکی از زیباترین و رنگارنگ ترین شهرهای ازبکستان است که در 80 کیلومتری جنوب سمرقند و آن سوی گردنه کوهستانی تخته کراچه قرار دارد. با نگاهی به ظاهر مدرن و آراسته آن به سختی می‌توان باور کرد که این شهر قدمتی 2700 ساله دارد و نقش مهمی در تاریخ منطقه آسیای مرکزی داشته است. شهر سبز در سراسر جهان به عنوان زادگاه سردار بزرگ امیر تیمور (تامور) شناخته می‌شود. تحت رهبری او، این شهر به یک مرکز واقعی علم و هنر تبدیل شد. می‌توانید جاذبه های معماری زیادی را در این شهر بیابید. مراکز تاریخی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دولت ازبکستان به طور فعال مفهوم «شاخریسبز - شهر جشنواره ها» را معرفی می‌کند که پتانسیل عظیم شهر سبز را به عنوان مرکز فرهنگ و گردشگری نشان می‌دهد.

تور ازبکستان

جاهای دیدنی شهر سبز

متاسفانه آثار تاریخی کمی در شهر باقی مانده است، اما همه آن‌ها منحصر به فرد هستند یا ارزش تاریخی فوق العاده ای دارند که در ادامه این مقاله از جاهای دیدنی شهر سبز به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

کاخ آک-سارای

Ak-Saray  به معنای "کاخ سفید" است و به عنوان مقر دولت و دربار امپراتوری طراحی شده است. از اصلی ترین جاهای دیدنی‌ شهر سبز است. زمانی که امیر تیمور در سال 1380 دستور ساخت آن را داد، خواست کاخی باشد که عظمت، اقتدار و شکوه امپراتوری او را منتقل کند و موفق شد! تکمیل این کار دیدنی 25 سال به طول انجامید و تخمین زده می‌شود که بیش از 50000 نفر از برده گرفته تا بهترین معماران و صنعتگران روی آن کار کرده اند. این کاخ ساختمانی عظیم و مجلل با حیاط داخلی به طول 250 متر و عرض 125 متر بود. درگاه اصلی 70 متر ارتفاع و برج‌های گوشه 80 متر ارتفاع داشتند. این کاخ با موزاییک‌ و کاشی‌های  رنگی تزئین شده بود که اگر وارد محوطه کاخ شوید هنوز هم در برخی قسمت‌ها دیده می‌شود.

برای درک ابعاد آن باید دو نکته را در نظر گرفت:

  1. مجسمه باشکوه امیر تیمور که از کاخ قابل مشاهده است، در جایی قرار دارد که در گذشته قلب کاخ بزرگ بوده است.
  2. امروزه آنچه پابرجاست، ورودی عظیم 40 متری است که با موزاییک‌هایی در سایه های آبی، سفید و طلایی مزین شده است.

در قرن شانزدهم میلادی این شهر مورد حمله امیر بخارا عبدالله خان قرار گرفت و این کاخ به همراه سایر بناهای تاریخی تقریباً به طور کامل ویران شد.

مجسمه امیر تیمور

مجسمه امیر تیمور در شهرسبز ادای احترام به فاتح افسانه ای قرن چهاردهم است. از آنجایی که اهالی و مسافران اطراف مجسمه جمع می‌شوند تا عکس بگیرند، بهتر است به جزئیات کار و رسا بودن چهره امیر تیمور دقت کنید. این مجسمه با نگاه نافذ و موضع باشکوه خود، نه تنها عظمت تیمور را تجلیل می‌کند، بلکه عظمت امپراتوری او، میراث بزرگی که او در ازبکستان به جا گذاشته و نقش حیاتی او در تاریخ جهان را تداعی می‌کند.

بیشتر بخوانید: ازبکستان کجاست؟ راهنمای جامع سفر به ازبکستان

موزه امیر تیمور

با قدم زدن به سمت چپ، پس از دیدن مجسمه باشکوه امیر تیمور، با موزه تاریخ و فرهنگ مادی شهر سبز که به موزه امیر تیمور نیز معروف است، برخورد خواهید کرد. این موزه که در مجموعه مدرسه چوبین واقع شده است، گنجینه هایی از گذشته، عمدتاً از دوره تیموریان را در خود جای داده است: از مصنوعات تا مبلمان، مجموعه ای از ظروف باستانی، مجسمه ها، سکه ها و کتاب‌های قدیمی. هر اثری که به نمایش گذاشته می‌شود گواهی بر هنر، فرهنگ و زندگی روزمره است که شهر سبز را در طول قرن‌ها تعریف کرده است.

مجتمع دوروت تیلوات (مسجد کوک گمباز) 

اگر چیزی است که باید در شهر سبز ببینید، آن مجموعه دوروت تیلوات است که معنای آن با "خانه مراقبه" طنین انداز می‌شود. در داخل مسجد باشکوه کوک گمباز قرار دارد که به مسجد جمعه نیز معروف است. اولوگ بیک، نوه امیر تیمور بود که به احترام پدرش شاهرخ دستور ساخت این مسجد باشکوه را با دروازه خاص و گنبد آبی زیبای آن داد.

این مجموعه از زیباترین جاهای دیدنی شهر سبز، شامل دو مقبره مهم است که هر کدام داستان خود را روایت می‌کنند. یکی از آن‌ها نگهبان یاد شیخ شمس الدین کولیال، راهنمای معنوی امیر تیمور است و به عنوان بنایی مزین به کاشی کاری معرق و در چوبی کنده کاری شده معرفی شده است. دیگری که به نام گومبازی سیدان شناخته می‌شود، به عنوان مقبره نوادگان اولوگ بیک عمل می‌کند و سه گانه ساختمان‌هایی را که با یک حیاط کشیده گسترده به هم متصل می‌شوند، تکمیل می‌کند.

مجموعه دوروس سائودات (آرامگاه جهانگیر و سرداب امیر تیمور)

مجموعه دوروس سائودات که نام آن به معنای «مرکز قدرت» است، یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر سبز، توسط امیر تیمور به عنوان آخرین آرامگاه او و خانواده اش در شهر سبز ساخته شد. این مجموعه مقبره جهانگیر، پسر اول و مورد علاقه امیر تیمور را در خود جای داده است که زندگی او در سن 22 سالگی به پایان رسید. در فاصله ای دورتر از مقبره جهانگیر، سرداب امیر تیمور قرار دارد، فضایی که امروزه خالی مانده است. اگرچه اعتقاد بر این است که سرداب هرگز تکمیل نشد، اما این مکانی بود که امیر تیمور برای آرامگاه ابدی خود، نزدیک به پسرش انتخاب کرد.

با این حال، مانند خود زندگی، تاریخ نیز پیچ و تاب‌های غیرمنتظره خود را داشت. پس از مرگ امیر تیمور، طوفانی منطقه را درنوردید و به دلیل بارش برف مانع از دسترسی به گردنه کوهستان بین شهر سبز و سمرقند شد و در نهایت منجر به دفن امیر تیمور در مقبره گور امیر در شهر سمرقند شد.

بازار چورسو

بازار چورسو که مانند همتای معروف خود در تاشکند نامگذاری شده است به معنای "بازار چهار نهر" است که نشان می‌دهد در تقاطع چهار محور اصلی گردش بازار باستانی ساخته شده است. بنابراین فرض بر این است که در خارج از آن، و همچنین در داخل آن، منطقه تجاری پر جنب و جوش شهر سبز به طور گسترده توسعه یافته است.

متاسفانه امروزه این بنای تاریخی در داخل و خارج از بازار فقط یک خاطره کم رنگ است. بازار، به تاریخ 1602، یک سازه زیبا با پلان مرکزی کاملاً آجری ساخته شده است، در دهه گذشته بازسازی شد، و بنابراین مطمئناً در وضعیت حفاظتی خوبی قرار دارد. اما به یک گالری هنری تبدیل شده است و تمام فضای اطراف به یک پارک عمومی تبدیل شده است که منجر به از بین رفتن حس شهر اصلی شده است. گمان می‌کنم بنا به دلایلی مشابه، یونسکو در سال 2016 منطقه شهر سبز متعلق به دوران تیموریان را در فهرست سایت‌های در معرض خطر یونسکو قرار داد و این ارزیابی را در سال 2020 تأیید کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ازبکستان {۲۰ جاذبه توریستی}

سخن آخر

در پایان این مقاله از "آرند تور" در معرفی مهمترین جاهای دیدنی شهر سبز، اگر قبلاً شکوه معماری شهرهایی مانند سمرقند یا بخارا را تحسین کرده اید، این درست است که میراث شهر سبز ممکن است همان تصور هیبت را ایجاد نکند. با این حال، این شهر به عنوان مهد امپراتوری تیموری ارزش تاریخی قابل توجهی دارد. شهر سبز یک سفر یک روزه عالی از سمرقند است که شما را به گردنه های کوهستانی با مناظر زیبای پانوراما می برد. به نظر من اگر روزهای بیشتری در سمرقند داشته باشید و به تاریخ علاقه مند باشید، ادای احترام به اجداد تیموریان یک سفر ارزشمند است.

سوالات متداول

شهر سبز کجاست؟

شَهرِ سَبز یا کِش یکی از شهرهای تاریخی ازبکستان است. نام شهر فارسی است. هسته مرکزی این شهر به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است. تیمور گورکانی در ۷۳۶ ه‍.ق / ۱۳۳۵ م در شهر سبز که در آن روزگار کش یا کیش نامیده می‌شد دیده به جهان گشود.

بهترین زمان بازدید از شهر سبز چه موقع است؟

برای بهترین تجربه، سفر خود را به شهر سبز در طول فصل گردشگری که از مارس تا اوایل ژوئن و سپس دوباره از سپتامبر تا اکتبر را در بر می‌گیرد، برنامه ریزی کنید. تابستان‌ها در شهر سبز می‌تواند به شدت گرم باشد، در حالی که زمستان‌ها کمتر شلوغ است و فضای آرام‌تری را ارائه می‌دهد.

جاهای دیدنی شهر سبز چه نام دارد؟

کاخ آک سارای، مجسمه و موزه امیر تیمور، مجتمع دوروت تیلوات (مسجد کوک گمباز)، مجموعه دوروس سائودات (آرامگاه جهانگیر و سرداب امیر تیمور) و بازار چورسو



1403/03/22 | کد مطلب: 2105
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل