کلیسای سنت باسیل کجاست؟{تاریخچه، راهنمای بازدید}

شما هم امتیاز بدهید!

کلیسای سنت باسیل واقع در قلب میدان سرخ مسکو از شناخته‌شده‌ترین نمادهای روسیه است که با گنبدهای رنگارنگ و منحصربه‌فردش خودنمایی می‌کند. در این مطلب از آرند تور، سفری خواهیم داشت به این شاهکار معماری و به بررسی تاریخچه، راهنمای بازدید و نکاتی جالب در مورد کلیسای جامع سنت باسیل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با این بنای شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

تور روسیه

معرفی کلیسای سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل، کلیسایی باشکوه، موزه و نمادی از معماری در مسکو است. این بنا که به‌طور رسمی کلیسای شفاعت مقدس‌ترین تئوتوکوس بر روی خندق نامیده می‌شود، همچنین به‌عنوان کلیسای سنت واسیلی (باسیل) یا کلیسای پوکروفسکی شناخته می‌شود. این ساختمان که در میدان سرخ مسکو واقع شده است، در قرن شانزدهم به‌عنوان یک کلیسای ارتدکس روسیه ساخته شده است.

کلیسای جامع سنت باسیل با ارتفاع حدود 47 متر تا سال 1600 که برج ناقوس ایوان کبیر از آن پیشی گرفت، بلندترین ساختمان پایتخت بود. این ساختمان که ابتدا به‌عنوان کلیسای تثلیث شناخته می‌شد، دارای نه گنبد پیازی شکل رنگارنگ، دو گلدسته و ده نمازخانه است. امروزه کلیسای جامع سنت باسیل از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی مسکو است که هر ساله پذیرای هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان است.

تاریخچه کلیسای سنت باسیل

ایوان چهارم که به‌طور معمول با عنوان ایوان مخوف شناخته می‌شود، تزار اول روسیه و نوه ایوان کبیر، دستور ساخت این کلیسا را برای یادبود پیروزی‌های خود در تصرف کازان و آستراخان صادر کرد.

  • معماران: کلیسای جامع سنت باسیل بین سال‌های ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ ساخته شد. مورخان معماری اغلب ایوان بارما و پوتنیک یاکوولف را به‌عنوان معماران و سازندگان این کلیسای مشهور می‌شناسند. با این حال، یک افسانه وجود دارد که معماران ایتالیایی این کلیسا را طراحی کرده‌اند و ایوان مخوف چشمان آن‌ها را کور کرده است تا نتوانند این طرح را تکرار کنند.
  • سنت باسیل: نام این کلیسا برگرفته از واسیلی (باسیلی) دیوانه مقدس است، قدیس ارتدکس روسیه که به خاطر دزدی از ثروتمندان برای کمک به فقرا شناخته می‌شد. باسیل در سال ۱۵۷۷ در این کلیسا به خاک سپرده شد.
  • رنگارنگ شدن: مورخان می‌گویند رنگ اصلی کلیسا سفید بوده است - برای مطابقت با سنگ کرملین و گنبدهای آن طلایی بوده است. با الهام از آیاتی در کتاب مکاشفه یوحنا، رنگ‌های زنده‌ای در قرن هفدهم روی گنبدها نقاشی شد که به این ساختمان ظاهری منحصربه‌فرد در میدان سرخ بخشید.
  • آسیب آتش‌سوزی: آتش‌سوزی در سال ۱۷۳۷ به کلیسا آسیب رساند و این بنا بیشتر قرن هجدهم در حال تعمیر بود.
  • سکولاریزاسیون: این مکان عبادی مورد احترام پس از مصادره توسط دولت در جریان انقلاب بلشویکی در سال ۱۹۲۹ سکولار شد.
  • استالین: بعداً در قرن بیستم، جوزف استالین می‌خواست پایتخت را بازسازی کند که ممکن بود باعث تخریب کلیسای جامع سنت باسیل شود. معمارانی مانند پیوتر بارانوفسکی علیه تخریب پیشنهادی استالین از این کلیسا مقاومت کردند. بارانوفسکی به زندان افتاد، اما ساختمان کلیسا از تخریب نجات یافت.
  • تأثیر ماندگار: امروزه این کلیسا به‌عنوان موزه‌ای با تورهای عمومی و خصوصی فعالیت می‌کند، اگرچه مراسم کلیسا همچنان به‌صورت نامنظم برگزار می‌شود. در سال ۱۹۹۰، این کلیسا به همراه کرملین و میدان سرخ، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد.

سبک کلیسای سنت باسیل

سبک معماری منحصربه‌فرد کلیسای جامع سنت باسیل با دیگر بناهای ساخته‌شده به سبک‌های رایج در روسیه مرکزی و بیزانس تفاوت دارد. رواج ساخت کلیساهای چوبی ساده در روسیه باعث شده تا برخی از مورخان معماری بر این باور باشند که کلیسای جامع سنت باسیل ترکیبی از این نوع طراحی‌ها با المان‌های بیزانسی و حتی آسیایی است. حضور معماران ایتالیایی در مسکو در زمان ساخت این کلیسا، به همراه سکونت پناهندگان یونانی در پایتخت آن دوران، باعث شده تا معماری سنت باسیل تلفیقی از سبک‌های فرهنگی مختلف باشد. معماران ایتالیایی که در طراحی با پرسپکتیو آموزش دیده بودند، ممکن است بر عمق و پویایی این شاهکار بی‌همتا تأثیر گذاشته باشند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مسکو

معماری کلیسای سنت باسیل

سنت باسیل شاهکاری حیرت‌انگیز در عرصه معماری است که نشان‌دهنده اوج معماری ملی روسیه به شمار می‌رود. این کلیسا دارای یک پلان قرینه با ده نمازخانه است: هشت نمازخانه کلیسای مرکزی نهم به نام «کلیسای شفاعت» را احاطه کرده‌اند و دهمین نمازخانه در سال ۱۵۸۸ بر فراز قبر سنت باسیل بنا شده است.

بنیاد آن از سنگ سفید ساخته شده است، درحالی‌که کلیساهای مجزا با آجر قرمز ساخته شده‌اند. پشت این آجرها، قاب‌های چوبی به ارتفاع کلیسا بالا می‌روند. آجر قرمز یک متریال جدید در آن روزگار بود و معماران از آن هم به لحاظ کاربردی و هم تزئینی استفاده می‌کردند. آجرکاری به شکل نمایان است و الگوهایی روی هر دیوار گچ‌کاری شده‌ای نقاشی شده است.

راهنمای بازدید از کلیسای سنت باسیل

هر گردشگری که به مسکو سفر می‌کند برای تماشای طراحی خیره‌کننده سنت باسیل از میدان سرخ عبور می‌کند، اما این کلیسا از داخل به همان اندازه از بیرون چشمگیر است. ازآنجایی‌که این کلیسا هنوز به‌عنوان موزه دولتی فعالیت می‌کند، همه روزه قابل بازدید است. برای بازدید در نظر گرفتن این نکات می‌تواند تجربه شما را بهبود ببخشد:

ساعات کاری

از ۷ سپتامبر تا ۸ نوامبر:

روزانه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر

از ۹ نوامبر تا ۳۱ دسامبر:

روزانه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۷ عصر

  • آخرین ورود: ۴۵ دقیقه قبل از بسته شدن
  • در دمای زیر -۱۵ درجه سانتی‌گراد، ساعات کاری موزه کاهش می‌یابد.
  • در زمان تعطیلات مدارس (پاییز، زمستان و بهار)، ساعت کار موزه یک ساعت افزایش می‌یابد.
  • بهتر است بین 1 الی 2 ساعت زمان برای بازدید اختصاص دهید.

بلیط ورودی

از ۱۵ مه تا ۳۱ آگوست— ۱۰۰۰ روبل

از ۱ سپتامبر تا ۱۴ مه — ۷۰۰ روبل

بلیط ورودی همراه با راهنمای صوتی (انگلیسی، فرانسوی، چینی، اسپانیایی):

از ۱۵ مه تا ۳۱ آگوست— ۱۵۰۰ روبل

از ۱ سپتامبر تا ۱۴ مه — ۱۲۰۰ روبل

آدرس و راه‌های دسترسی

آدرس: Red Square 7, Moscow 109012 Russia

این کلیسا درست در قلب شهر در میدان سرخ قرار دارد و تنها چند قدمی از کرملین، موزه دولتی تاریخ، آرامگاه لنین و مرکز خرید گوم فاصله دارد. این میدان به‌عنوان مرکز اصلی شهر، به‌راحتی به متروی مسکو متصل می‌شود و نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها اوخوتنی ریاد (Okhotny Ryad)، تئاترالنایا (Teatralnaya)، پلوشاد روالوتسی (Ploshchad Revolyutsii) و کیتای-گورود (Kitay-Gorod) هستند.

سخن‌ آخر

این مطلب کلیسای سنت باسیل را به شما معرفی کردیم و از تاریخچه و معماری آن برای شما گفتیم. همچنین یک راهنمای جامع برای بازدید از این بنای باشکوه ارائه کردیم. کلیسای جامع سنت باسیل با زیبایی‌های معماری و تاریخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو است که فرصت بازدید از آن را نباید از دست داد. امیدواریم خواندن این مطلب، شما را برای بازدید از این میراث جهانی در سفر به مسکو ترغیب کرده باشد.

سؤالات متداول

کلیسای سنت باسیل کجا قرار دارد؟

کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ شهر مسکو، روسیه واقع شده است.

چرا کلیسای جامع سنت باسیل معروف است؟

کلیسای جامع سنت باسیل به خاطر معماری منحصربه‌فرد و گنبدهای رنگارنگش معروف است. این کلیسا شامل نه گنبد رنگارنگ پیازی شکل است که هر یک نمایانگر یک کلیسای جداگانه در داخل مجموعه است.

هزینه بلیط برای ورود به کلیسا چقدر است؟

هزینه بلیط بسته به فصل متغیر است، با قیمت‌های مختلف برای دوره‌های مختلف سال و گزینه‌های اضافی مانند راهنمای صوتی.



1403/02/27 | کد مطلب: 2046
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل