بزرگترین درخت جهان کجاست و چه نام دارد؟

شما هم امتیاز بدهید!

همه‌ی ما هر روز با انواع درختان در مسیر رفت و آمد برخورد می‌کنیم بدون اینکه به نقش حیاتی آن‌ها در پاکیزه نگه‌داشتن هوا و زیباسازی محیط توجه کنیم. درختان در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند اما ارتفاع تعدادی از آن‌ها حتی از آبشار نیاگارا و مجسمه‌ی آزادی هم بیشتر است. اگر می‌خواهید با بزرگترین درخت جهان آشنا شوید با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ آرند تور همراه باشید.

تور طبیعت گردی

چرا درختان تا این حد رشد می‌کنند؟

پیش از معرفی بزرگترین درخت جهان ببینیم که چرا درختان می‌توانند تا این ارتفاع رشد کنند. حقیقت این است که درختان زمانی تا این حد رشد می‌کنند که دسترسی کافی به ترکیبات مغذی و نور داشته باشند و بتوانند از آسیب‌های مختلف محیطی هم در امان بمانند. با این وجود زیست‌شناسان باور دارند که برای این رشد حد مشخصی بین ۱۲۲ تا ۱۳۰ متر وجود دارد و درختان از گونه‌های مختلف با هر استانداردی که تصور کنید نمی‌توانند بیشتر از این ارتفاع رشد کنند.

در این بخش با تعدادی از بزرگترین درختان جهان به انتخاب وب‌سایت science.howstuffworks.com آشنا می‌شویم:

۱. درخت سکویا غول پیکر (Giant Sequoia Tree)

سکویا غول پیکر از بزرگترین درخت جهان به شکل هرمی با پوست قهوه‌ای مایل به سرخ است. معمولاً این درختان به صورت طبیعی در دامنه‌های غربی کوهستان سیرا نوادا کالیفرنیا در ارتفاعات ۹۰۰ تا ۲۶۰۰ متری یافت می‌شوند و علاوه بر اینکه از قدیمی‌ترین جانداران کره‌ی زمینی هستند می‌توانند بین ۵۰ تا ۸۵ متر هم ارتفاع داشته باشند.

۲. هایپریون (Hyperion)

هایپریون بلندترین درخت زنده در دنیا است که معمولاً در شیب رشد می‌کند و متوسط ارتفاع حدود ۱۱۶ متر و قطر تنه آن هم کمی از ۴.۹۴ متر بیشتر است. این درخت در پارک ملی ردوود شمال کالیفرنیا قرار دارد و آمارها نشان می‌دهد که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ سال سن دارد؛ بنابراین در مقایسه با سایر درختان بزرگ دنیا نسبتاً جوان محسوب می‌شود.

۳. منارا (Menara)

بزرگترین درخت استوایی جهان یک نوع مرانتی زرد به نام منارا است که در دره‌ی حفاظت‌شده‌ی دانوم مالزی نگهداری می‌شود. در مورد ارتفاع دقیق این درخت اختلاف نظرات زیادی وجود دارد؛ با این حال جدیدترین اندازه‌گیری‌ها نشان داده‌اند که منارا ۱۰۰.۸ متر ارتفاع دارد و به همین دلیل نام برج را بر روی آن قرار داده‌اند.به احتمال بسیار زیاد منارا بلندترین آنژیوسپرم یا همان گیاه گلدار جهان هم محسوب می‌شود.

۴. سنتوریون (Centurion)

دره آروه (Arve) تاسمانی استرالیا محل زندگی سنتوریون یکی دیگر از بزرگترین درخت جهان به ارتفاع ۱۰۰.۵ متر و قطر تنه ۴.۰۵ متر است. متأسفانه در سال ۲۰۱۹ بر اثر رعد و برق، بوته‌های اطراف دچار آتش‌سوزی شدند و حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن‌ها از بین رفتند. این آتش‌سوزی باعث آسیب به پایه‌ی تنه‌ی درخت هم شد؛ با این وجود به نظر می‌رسد که سنتوریون توانست این بحران را پشت سر بگذارد، هر چند دانشمندان بر این باور هستند که بخاطر این آسیب دیگر بلندتر از ۱۰۰ متر نمی‌شود.

۵. برج ریون (Raven's Tower)

برج ریون نوعی صنوبر است که در بین بزرگترین درخت جهان قرار دارد و کشف آن در سال ۲۰۰۱ توسط مایکل تیلور انجام شد. جالب است بدانید که این شخص مسئولیت کشف سایر درختان بلند دنیا مثل هایپریون، هلیوس، ایکاروس و موارد مشابه را هم برعهده داشت. با وجود اینکه مکان دقیق برج ریون مشخص نیست اما در پارک ایالتی پریری کریک ردوودز (Prairie Creek Redwoods State Park) در شمال کالیفرنیا قرار دارد.

۶. شوالیه سفید (White Knight)

درختان اکالیپتوس که به درختان نعنا سفید هم معروف هستند عمدتاً در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی جنگلی اورکریچ (Evercreech) تاسمانی واقع شده‌اند و در سراسر جهان به ارتفاع زیاد خود شهرت دارند؛ اما از بین آن‌ها شوالیه‌ی سفید بلندترین درخت است که ۹۱ متر ارتفاع دارد و گردشگران زیادی برای تماشای آن از نزدیک به استرالیا سفر می‌کنند.

۷. درخت باران (The Monkey Pod Tree)

یکی از جالب‌ترین گونه‌های موجود در فهرست بزرگترین درخت جهان، سامانیا سامان یا همان درخت باران، بومی مناطق گرمسیری آمریکا است که به خاطر سایه‌ی بزرگ خود شهرت و محبوبیت بالایی دارد. قطر تاج این درخت به حدود ۶۰ متر می‌رسد و از چوب آن عمدتاً برای کنده‌کاری، ساخت کاسه یا بشقاب استفاده می‌شود. جالب است بدانید که غلاف‌های درخت باران به همراه خمیرهای قهوه‌ای چسبنده به عنوان خوراک دام در آمریکای مرکزی کاربرد دارند.

۸. صنوبر دورنر (The Doerner Fir)

این درخت که نام خود را از یک نوع صنوبر داگلاس خاص گرفته است، بلندترین درخت غیرقرمز دنیا به ارتفاع ۹۹.۷ متر محسوب می‌شود و نزدیک به ۵۰۰ سال هم عمر دارد. با وجود اینکه درختان بلندتر از این هم وجود دارند، صنوبر دورنر به دلیل سن و اندازه‌ی متمایز خود در این مطلب معرفی شده است.

۹. درخت کائوری (Kauri Tree)

کائوری از بزرگترین درخت جهان در نیوزلند عنوان ارباب جنگل را به خود اختصاص داده است. این درخت ۵۱ متری محیطی برابر با ۱۳.۸ متر و حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. متأسفانه از زمان ورود مهاجران اروپایی به نیوزلند روند نابودی درختان کائوری سرعت گرفته است.

۱۰. درخت بائوباب (Baobab Tree)

درخت بائوباب از جمله درخت‌هایی است که در ساوانای آفریقا یافت می‌شود و عنوان درخت بطری یا درخت زندگی را هم به خود اختصاص داده است. بائوباب تنه‌ای پهن و مقاوم در برابر آتش دارد که گاهی اوقات هم توخالی است به همین جهت زیستگاه مناسبی برای جانوران مختلف و حتی انسان‌ها محسوب می‌شود. مردم بومی بر این باورند که درختان بائوباب با ۲۰۰۰ سال قدمت توانایی‌های حفاظتی جادویی دارند.

سخن آخر

در این مطلب با تعدادی از بزرگترین درختان دنیا آشنا شدیم. همان‌طور که ملاحظه کردید این درخت‌ها قدمتی طولانی دارند و به نوعی سرمایه‌های زمین محسوب می‌شوند؛ به همین جهت همه‌ی ما باید نهایت تلاش خود را برای محافظت از این ثروت عظیم و ارزشمند به کار ببریم تا همچنان نسل‌های آینده از موهبات کره‌ی زمین بهره‌مند شوند.

سوالات متداول

۱. بلندترین درخت دنیا کجاست؟

بلندترین و بزرگترین درخت جهان سکویا غول پیکر است که در پارکی ملی به همین نام قرار دارد.

۲. بلندترین درخت اروپا چه نام دارد؟

اکالیپتوس دیورسیکالر به ارتفاع ۷۲.۹ متر و عرض ۵.۷۱ متر بلندترین درخت در قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود.

۳. آیا درخت ۹۰۰۰ ساله در کره‌ی زمین وجود دارد؟

بله؛ محققان توانسته‌اند در قسمت‌هایی از سوئد درختان صنوبری را پیدا کنند که بیشتر از ۸۰۰۰ سال قدمت دارند.

۴. بلندترین درخت دنیا چند ساله است؟

محققان بر این باور هستند که درخت سکویا غول پیکر حدود ۲۲۰۰ سال عمر دارد.

۵. قدیمی‌ترین و بلندترین درخت ایران چه نام دارد؟

سرو ابرکوه یا زرتشتی با ارتفاع ۲۵ متر، قطر ۴.۵ متر و عمر ۷ هزار ساله‌ی خود قدیمی‌ترین و در عین حال یکی از بلندترین درختان ایران محسوب می‌شود.



1403/02/21 | کد مطلب: 2033
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل