از قدیمی‌ترین شهرها؛استروشن تاجیکستان{راهنمای سفر}| آرندتور

از قدیمی‌ترین شهرها؛استروشن تاجیکستان

شما هم امتیاز بدهید!

استروشن تاجیکستان مجموعه‌ای از مساجد، مدرسه‌ها و اماکن مقدس را در خود جای داده است و نمونه‌ای شاخص از معماری جاده ابریشم به شمار می‌آید. استروشن به اندازه‌ای کوچک است که می‌توانید نیم روز مثلاً در سفر بین خجند و دوشنبه یا پنجکنت را به گشت‌وگذار در آن اختصاص دهید و لذت ببرید. در این مطلب از آرند تور قصد داریم شهر تاریخی استروشن تور تاجیکستان را به شما معرفی کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

تاریخچه

استروشن تاجیکستان، شهری باستانی و پرجاذبه در آسیای مرکزی است که در دل دامنه‌های شمالی رشته‌کوه ترکستان جای گرفته است. این شهر که در ۷۸ کیلومتری جنوب غربی شهر خجند قرار دارد، دو شهر مهم تاجیکستان یعنی خجند و دوشنبه را به هم متصل می‌کند. استروشن از سمت‌های شمال و غرب با ازبکستان و از سمت شرق با قرقیزستان همسایه است.

موقعیت استروشن تاجیکستان

استروشن تاجیکستان با وسعت تقریبی ۱۸۳۰ کیلومتر مربع دارای جمعیتی حدود ۲۷۳,۵۰۰ نفر است که بیشتر آن‌ها (تقریباً ۷۶ درصد) در روستاهای اطراف شهر زندگی می‌کنند. این شهر تاریخی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال، از قدیمی‌ترین مراکز تجارت و صنایع‌دستی در منطقه است و به‌عنوان یکی از سه مکان پیشنهادی برای قرارگیری شهر باستانی سایروپولیس در قرن ششم پیش از میلاد توسط کوروش بزرگ شناخته می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری

شهر استروشن تاجیکستان، با میراث تاریخی و فرهنگی غنی خود جاذبه‌های تاریخی جذابی را در خود جای داده است. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر استروشن آشنا می‌کنیم:

موگ تپه

موگ تپه در شمال شرقی شهر بر فراز خانه‌های کم ارتفاع اطراف قرار دارد. این تپه که زمانی قلعه‌ای زیبا داشت، در سال 329 قبل از میلاد توسط اسکندر کبیر و در سال 772 میلادی توسط عرب‌ها مورد حمله قرار گرفت. امروزه تنها بقایای کمی از دیوارهای خشتی و گلی اصلی باقی مانده است. با این حال، این بقایا از سال 2002 با ساخت دروازه‌ای با گنبد آبی به مناسبت جشن‌های 2500 سالگی شهر استروشن تاجیکستان، تکمیل شده‌اند. این بنا از دور منظره‌ای تحسین‌برانگیز دارد و نقطه مناسبی برای تماشای افق کوهستانی شهر است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست بدهید

موگ تپه

مدرسه عبداللطیف سلطان

مدرسه عبداللطیف سلطان که در قرن پانزدهم ساخته شده است، همچنین به نام کوک گومباز (گنبد آبی) به دلیل گنبد فیروزه‌ای تیموری خود شناخته می‌شود. این مدرسه دینی که در دوران شوروی تعطیل بود، اکنون آموزش‌های گسترده‌ای، از جمله زبان انگلیسی، به حدود صد پسر ارائه می‌دهد. برخی از این دانش‌آموزان معمولاً در دروازه اصلی از بازدیدکنندگان استقبال می‌کنند. این مدرسه نه‌تنها یک نماد تاریخی است بلکه به‌عنوان یک مرکز آموزشی فعال، نقش مهمی در جامعه محلی دارد.

مدرسه عبداللطیف سلطان

مجموعه ساری مزار

ساری مزار، مکانی تاریخی در استروشن تاجیکستان که در سایه‌سار درختان چنار کهنسال قرار دارد. این مکان دارای دو آرامگاه کوچک با نمای گچبری زیبا از قرن هفدهم است که در کنار یک مسجد قدیمی با ستون‌های چوبی نازک قرار دارند. مجموعه‌ای از ۱۸ حجره کوچک و بدون پنجره به نام چهلخانه در اینجا وجود دارد که برای مراقبه توسط کسانی که قرآن را برای تبدیل شدن به رهبران دینی مطالعه می‌کردند، استفاده می‌شده است. معمولاً این دوره انزوا چهل روز به طول می‌انجامید و در طی آن زمان زائر فقط برای انجام نیازهای جسمی و بسیار مختصر از حجره خارج می‌شد.

مجموعه ساری مزار

شهر کهنه

شهر قدیمی که به‌عنوان شهر کهنه شناخته می‌شود، یک مجموعه پیچیده و جذاب از کوچه‌های خشتی با کانال‌های آبی است که در مرکز خیابان‌ها جریان دارند. از دو طرف مسجد دیدنی حضرت شاه می‌توانید خود را به بافت قدیمی برسانید و در کوچه پس کوچه‌های باریک با خانه‌هایی که پشت دیوارهای کاهگلی پنهان شده‌اند، قدم بزنید و گاهی اوقات نگاهی به حیاط مرکزی خانه‌ها که معمولاً با گل رز تزئین شده‌اند، بیندازید، با مردم محلی معاشرت کنید و هم‌صحبت شوید و از گشت خود لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین سوغات تاجیکستان

شهر کهنه

مسجد حضرتی شاه

مجموعه تاریخی معروف حضرتی ‌شاه، در بخش قدیمی شهر واقع شده و شامل سه بنای مذهبی است: آرامگاه حضرتی‌شاه، آرامگاه خداور ولامی و مسجد حضرتی‌شاه (نمازگاه). هر یک از این بناها در زمان‌های مختلف ساخته شده و دارای تاریخچه و کاربرد خاص خود هستند. مسجد حضرتی‌شاه با وجود ستون‌های منبت‌کاری شده و نقاشی‌های سقفی باشکوه، مورد توجه است. این مجموعه امروزه به‌عنوان مسجد مرکزی شهر و محل برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد بزرگ مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در فرهنگ و معنویت محلی دارد.

مسجد حضرتی شاه

چهار گنبد

مزار چهار گنبد، واقع در گوشه شمال غربی شهر استروشن تاجیکستان تنها یک اتاق دارد و بسیار کوچک است؛ اما چهار گنبد فلزی آن، برخی از باشکوه‌ترین نقاشی‌های سقفی قدیمی تاجیکستان را در خود جای‌داده‌اند. این مکان تاریخی نه‌تنها به دلیل معماری منحصربه‌فرد خود، بلکه به خاطر نقاشی‌های باستانی سقفش که نمونه‌ای از هنر و فرهنگ غنی منطقه هستند، معروف است. بازدید از این مزار فرصتی عالی برای تجربه تاریخ معماری و هنر نقاشی سنتی در تاجیکستان فراهم می‌کند.

چهار گنبد

مسجد حوض سنگین

مسجد حوض سنگین که در سال 1910 ساخته شده، در پشت سایت یک مسجد بزرگ جدید قرار دارد. این مسجد با نقاشی‌های زیبا روی سقف و یک حوض هشت‌ضلعی خشک در حیاط که با گل‌های هالیهاک احاطه شده‌اند، شناخته می‌شود. اتاق کوچک و بازسازی‌شده‌ی مقدس در این مسجد، محل دفن شاه فضل ابن عباس است. این مکان که معماری سنتی و هنر اسلامی را به نمایش می‌گذارد، نه‌تنها یک مکان مذهبی، بلکه یک جاذبه تاریخی و فرهنگی مهم در منطقه به شمار می‌رود.

مسجد حوض سنگین

سردیس لنین

یکی از جاذبه‌های بسیار مهم، مجسمه عظیم لنین است که بر فراز سد زیبای کتاسوی در جنوب استروشن تاجیکستان قرار گرفته است. این مجسمه به‌عنوان یکی از جالب‌ترین تصاویر لنین در دنیای پس از شوروی شناخته می‌شود. طراحی مجموعه اطراف این مجسمه نیز دارای معنای خاصی است. ۳۶۵ پله به سمت مجسمه لنین منتهی می‌شود که هر پله نماینده یک روز از سال است. در مسیر این پله‌ها، ۱۵ سکو با اندازه‌های مختلفی قرار دارند که هر سکو نماینده یکی از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است که روسیه با بزرگ‌ترین سکو و ارمنستان با کوچک‌ترین سکو نمایش داده شده‌اند.

سردیس لنین

سایت تاریخی بونجیکت

این محوطه باستانی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی استروشن، قرار دارد و از جاذبه‌های نزدیک به شهر محسوب می‌شود. این ویرانه‌ها که حدود ۱۵۰۰ سال پیش پایتخت دولتی مستقل به نام اسروشانا بودند، روی مسیر تجاری بین سمرقند و خجند واقع شده‌اند. این سایت باستان‌شناسی قبلاً حفاری شده و در موزه باستان‌شناسی دوشنبه می‌توانید آثار کشف شده مانند مجسمه‌هایی از معبد زرتشتی و فرسک‌هایی که صحنه‌هایی از داستان‌های ایسوپ را نشان می‌دهند، مشابه آنچه در پنجکنت یافت می‌شود، مشاهده کنید. مشهورترین اثر، مجسمه‌ای از یک گرگینه است که دوقلوها را شیر می‌دهد که احتمالاً نشان‌دهنده ارتباط بین تاجیکستان با روم باستان بوده است.

سایت تاریخی بونجیکت

راه‌های دسترسی به استروشن

از دوشنبه: به ایستگاه تاکسی سمنت زاوود (Cement Zavod) در شمال دوشنبه بروید. به رانندگانی که به شما نزدیک می‌شوند فقط کافی است بگویید «استروشن» و آن‌ها شما را به یک ماشین که به سمت شمال و استراوشن (و معمولاً به سمت خجند) می‌رود، هدایت می‌کنند. فراموش نکنید که بر سر قیمت چانه‌زنی کنید.

از پنجکنت: تاکسی‌های مشترک برای استروشن را می‌توانید در یک محوطه کوچک در سمت مقابل بازار پیدا کنید با قیمتی مناسب پیدا کنید.

راه‌های دسترسی به استروشن

از خجند: می‌توانید از طریق ایستگاه اتوبوس یووا (Yova) به مقصد استروشن حرکت کنید. این گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش است.

سفر به استروشن تاجیکستان از این شهرها راحت و دسترسی به آن آسان است. راهنمایی‌های محلی و تابلوهای راهنما در این مسیرها به شما کمک خواهند کرد تا به مقصد برسید. اکثر این وسایل نقلیه شما را در محدوده بازار استروشن پیاده می‌کنند و از آنجا می‌توانید برای گشت‌وگذار یا رفتن به سمت اقامتگاه خود، اقدام کنید.

رستوران‌ها و مراکز خرید

شهر استروشن تاجیکستان با رستوران‌ها و بازارهایش، تجربیات گوناگونی را برای گردشگران فراهم می‌کند. در این شهر می‌توانید از چایخانه‌های سنتی تا رستوران‌های مدرن با غذاهای محلی و بین‌المللی لذت ببرید. همچنین، بازارها و فروشگاه‌های استروشن امکان خرید صنایع‌دستی و محصولات محلی را به شما می‌دهند،در ادامه با این امکانات بیشتر آشنا می‌شویم:

بازار قدیمی

بازار پرجنب‌وجوش و سه طبقه استروشن، بازدیدی ارزشمند برای بررسی صنایع‌دستی و اجناس موجود محلی برای فروش است. این بازار بزرگ و رنگارنگ به‌تنهایی مانند یک شهر است و در غرفه‌های آن همه چیز پیدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مراکز خرید تاجیکستان

بازار قدیمی شهر استروشن تاجیکستان

بازار قدیمی استروشن تاجیکستان مانند یک شهر کوچک است که در دو طرف جاده اصلی قرار دارد. حتماً از قسمت آهنگران که در ضلع غربی خیابان قرار دارد و آهنگران بر روی چاقوهای دست‌ساز کار می‌کنند، بازدید کنید.

راسته آهنگران بازار قدیمی استروشن تاجیکستان

رستوران‌ها و چایخانه‌ها

در استراوشن، گزینه‌های متنوعی برای تجربه غذاهای محلی وجود دارد. بیشتر این مکان‌ها، چایخانه‌هایی هستند که غذاهای سنتی تاجیکی را عرضه می‌کنند. در خیابان اسماعیل سمانی، دو رستوران جدید با سبک کافه‌تریا افتتاح شده‌اند: رستوران سلطان و رستوران فاروون که هر دو غذاهای معمول تاجیکی را به قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای تاجیکستان را بشناسید

رستوران‌ها و چای‌خانه‌ها در استراوشن

این رستوران‌ها علاوه بر غذاهای سنتی، انواع متنوعی از غذاهای آسیای مرکزی، قفقاز و بین‌المللی نیز در منوی خود دارند. چایخانه‌های اطراف بازار و در خیابان اسماعیل سمانی مکان‌های خوبی برای کشف غذاهای محلی هستند، اما باید توجه داشته باشید که انتخاب‌های غذایی در اواخر شب محدود می‌شوند.

اقامت در استروشن تاجیکستان

هر چند برای اقامت در استروشن تاجیکستان، گزینه‌های متنوعی از هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها وجود دارد که می‌توانند نیازهای مختلف گردشگران را برآورده کنند اما. از جمله معروف‌ترین هتل‌های استروشن «هتل صدبرگ» و «هتل خواجه نصیر» هستند.

اقامت در استروشن تاجیکستان

از اقامتگاه‌های اقتصادی گرفته تا هتل‌های با امکانات بیشتر، هر نوع گردشگری می‌تواند مکان مناسبی برای اقامت خود پیدا کند. بسیاری از این امکانات اقامتی در نزدیکی جاذبه‌های اصلی شهر واقع شده‌اند که دسترسی به مکان‌های دیدنی و بازارها را آسان‌تر می‌کند.

سخن آخر

چنانچه گفتیم استروشن تاجیکستان شهری کوچک اما فوق‌العاده قدیمی و دیدنی است. با این حال انتظارات خود را بیش از حد بالا نبرید، چرا که این شهر سمرقند نیست، اما مزیت آن عدم ازدحام گردشگران و جاذبه‌های گردشگری خاص و متفاوت است. امیدواریم در سفر خود به تاجیکستان حتماً بازدید از این شهر تاریخی را در برنامه سفر خود بگنجانید.

سؤالات متداول

چه جاذبه‌هایی در استروشن وجود دارد؟

استروشن تاجیکستان دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است، از جمله مساجد و مدرسه‌های قدیمی، آرامگاه‌ها و معماری سنتی. بافت قدیمی شهر نیز بخشی از جذابیت‌های فرهنگی آن به شمار می‌روند.

بهترین زمان برای بازدید از استروشن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از استروشن بهار و پاییز است. این فصول از سال فرصت‌هایی عالی برای کاوش در جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر فراهم می‌آورند بدون اینکه با گرمای شدید تابستان یا سرمای زمستان روبرو شوید.

چگونه می‌توان به استروشن سفر کرد؟

برای سفر به استراوشن، می‌توان از تاکسی، تاکسی‌های‌ مشترک یا اتوبوس‌ها از شهرهای دوشنبه، پنجکنت یا خجند استفاده کرد. این گزینه‌ها دسترسی آسان به شهر را فراهم می‌کنند.



1402/11/04 | کد مطلب: 1871
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.