کنارک کجاست و جاذبه های آن چیست؟{راهنمای بازدید} | آرندتور

کنارک کجاست و جاذبه های آن چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!

سیستان و بلوچستان از بکرترین و ناشناخته‌ترین استان‌های کشور است اما جاذبه‌ها و شهرهای ساحلی آن زیبایی بی حد و حصری دارند که کافیست تنها یک بار به آن‌ها سفر کنید تا متوجه منظور ما شوید. یکی از این شهرها کنارک یا همان بندر کنارک است، شهری بکر و آرام در نزدیکی تور چابهار که با اسکله پر جنب و جوش و بزرگ خود شهری مهم برای سیستان و بلوچستان است. در ادامه بیشتر با این شهر زیبا و ویژگی‌ها و جاذبه‌های آن آشنا می‌شویم.

بندر کنارک کجاست؟

کنارک یک شهر بندری در استان سیستان و بلوچستان و در جنوب آن است که در نزدیکی چابهار قرار گرفته است. این شهر به ساحل عمان راه دارد و جایی بکر و آرام است. به دلیل موقعیت ویژه، این بندر اسکله بزرگی دارد که برای صنعت ماهیگیری و شیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر روز می‌توانید کشتی‌ها و لنج‌های مختلفی را ببینید که در آن پهلو می‌گیرند و بار صید خود را تخلیه می‌کنند. دلیل نامگذاری این شهر هم این است که در این منطقه (مانند بسیاری شهرهای جنوبی) درخت کنار فراوان است و از روی همین درخت هم نام این شهر کنارک شده است.

بندر کنارک

بهترین زمان سفر به کنارک

همانطور که می‌دانید سیستان و بلوچستان به طور کلی استانی گرم و به دلیل قرارگیری در کنار دریا مرطوب است. در فصل تابستان رطوبت بسیار در کنار گرما شرایط آب و هوایی سختی را به وجود می‌آورد اما به لطف بادهای موسمی، این گرما تا حدی کم‌تر و قابل تحمل می‌شود. در هر صورت مانند سایر شهرهای جنوبی، بهترین زمان سفر به کنارک هم فصل زمستان است. جالب است بدانید حتی در زمستان هم آب و هوای این شهر گرم و معتدل است و نسبت به سایر شهرهای جنوبی گرم‌تر محسوب می‌شود. وجود اقلیم متفاوت سبب شده میوه‌هایی در کنارک رشد کند که در این جا به ندرت دیده می‌شود مانند پاپایا، انبه و چیکو که می‌توانید از امتحان آن‌ها هم لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به کنارک

چگونه به کنارک برویم؟

برای دسترسی به کنارک راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • می‌توانید با ماشین شخصی یا اتوبوس به کنارک سفر کنید. کنارک از تهران حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و ۲۰ ساعت مسافت دارد و در مسیر از شهرهایی مانند کاشان و یزد، کرمان و بم رد می‌شود و می‌توانید یک سفر چند روزه را با دیدن این شهرها ترتیب بدهید.
  • با قطار هم می‌توانید تا سیستان و بلوچستان بروید اما خود کنارک و چابهار مسیر ریلی ندارد. بنابراین باید به زاهدان با قطار بروید که حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. بقیه راه را هم با ماشین و اتوبوس طی کنید که حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر است. البته می‌توانید بلیط بندرعباس را هم تهیه کنید و از آن جا به کنارک بروید.
  • راحت‌ترین راه برای سفر به کنارک سفر هوایی است. جالب است بدانید کنارک دارای فرودگاه است که البته به آن فرودگاه چابهار کنارک گفته می‌شود و بسیاری به آن فرودگاه چابهار می‌گویند. مسیر هوایی از تهران تا کنارک حدود ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد و در نزدیکی شهر کنارک فرود می‌آیید.

روش‌های دسترسی به بندر کنارک

جاذبه‌های کنارک و اطراف آن

با این که کنارک شهری کوچک است، ما چه در خود کنارک و چه در سواحل و مناطق اطراف آن می‌توانید جاذبه‌های مختلفی را پیدا کنید که در این جا به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

اسکله کنارک

اسکله کنارک مهم‌ترین بخش این شهر کوچک است که دیدنی و زیباست. جالب است بدانید اسکله کنارک طولانی‌ترین اسکله سیستان و بلوچستان است و حدود ۵ کیلومتر طول دارد. با قدم زدن کنار این اسکله می‌توانید انواع قایق‌ها و لنج‌های کوچک و بزرگ را ببینید که با رنگ‌آمیزی و ظاهر خاص خود جلوه جالبی را به وجود آورده‌اند. حتی می‌توانید ماهی تازه را هم از از لنج‌هایی که در حال خالی کردن بار صیادی خود هستند خریداری کنید که در نوع خود جالب است.

غار‌های بان مسیتی بندر کنارک

بازار کنارک چابهار

به بازار کنارک به اصطلاح لته بازار هم گفته می‌شود. البته این بازار بیشتر برای کسانی است که به دنبال اجناس استوک و اورجینال می‌گردند. چندین مغازه استوک فروشی و تاناکورا در بازار کنارک وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها انواع کفش و کتونی، لباس و لوازم طبیعت‌گردی را پیدا کنید. طبیعتا نباید انتظار مکانی لوکس و آنچنانی را داشته باشید اما برای کسانی که از قیمت‌های بالای کفش و لباس‌های اورجینال خبر دارند، این جا جای بسیار خوبی برای خرید است.

بیشتر بخوانید: معرفی مهمترین جاهای دیدنی چابهار

گل افشان تنگ

کوه‌های گل افشان در نزدیکی کنارک و در بندر تنگ قرار دارند و برای رسیدن به آن‌ها باید به جاده بندر جاسک و بندر صیادی تنگ بروید. این کوه‌ها اندازه ‌های مختلفی دارند اما کوه یا تپه اصلی گل فشان ارتفاع ۱۰۰ متری دارد. چیزی که کوه گل فشان را منحصر به فرد و بسیار خاص کرده است دهانه تپه است که قطر چندین سانتی‌متری دارد. در این دهانه گل خاکستری رنگ جالبی وجود دارد که درون تپه بیرون پاشیده می‌شود و دامنه کوه می‌رود. هربار با بیرون آمدن گل یک شکل حباب مانند بزرگ ایجاد می‌شود و صدای خاصی ایجاد می‌کند که بعضا با لرزش هم همراه است.

خلیج پزم

با طی کردن مسافت کوتاه ۱۰ کیلومتری از کنارک به خلیج پزم یا پزم تیاب می‌رسید. این خلیج از سواحل بسیار زیبای جنوب است که بسیار جذاب و بکر است و دماغه‌‌ای هم دارد که ظاهر آن‌ را جالب‌تر می‌کند. جاذبه‌های مختلفی در این خلیج و اطراف آن وجود دارد:

  • اسکله سنگی و صیادی
  • سواحل صخره‌ای بسیار زیبا در کنار ساحل ماسه‌ای
  • غار ساحلی
  • قایق سواری

همچنین جاذبه چشم اقیانوس هم در همین خلیج وجود دارد که نوعی جاذبه‌ی طبیعی و بسیار متفاوت است که با باد و پاشش آب اقیانوس در آن جالب‌تر هم می‌شود.

خلیج پزم بندر کنارک

غار‌های بان مسیتی

غارهای سه‌گانه بان مسیتی در روستای تیس واقع شده‌اند که حدود ۴۰ دقیقه‌ای با کنارک فاصله داشته و نزدیک چابهار است. دو تا از این غارها مصنوعی و یکی طبیعی است و با توجه شواهد و نام خود غارها، به نظر می‌رسد به عنوان پرستشگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و هر سه غار با پله به هم متصل شده‌اند.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مینیاتوری یا کو‌ه‌های مریخی یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های چابهار است که در شرق چابهار قرار دارد و حدود ۹۰ کیلومتر با کنارک فاصله دارد. این مجموعه کوه‌های خاص و زیبا در اثر فرسایش به وجود آمده‌اند و منظره بسیار عجیب و جالبی را به وجود آورده‌اند.

کوه‌های مریخی بندر کنارک

جمع بندی

بخش ساحلی سیستان و بلوچستان از زیباترین قسمت‌های این استان است که در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه شده و گردشگران زیادی را جذب می‌کند. بندر کنارک هم شهری ساحلی و کوچک است که با داشتن ساحل بکر و زیبا و جذابیت‌های مختلف اطرافش می‌تواند انتخابی عالی برای دیدن و لذت بردن باشد.

سوالات متداول

فاصله کنارک تا چابهار چقدر است؟

کنارک در بخش غربی چابهار قرار دارد. این دو بندر به هم نزدیک هستند و حدود ۵۰ کیلومتر فاصله بین آن‌هاست.

از کنارک چی بخریم؟

کنارک یکی از مکان‌های مناسب برای خرید اجناس استوک و اورجینال است که در مغازه‌های تاناکورا به فروش می‌رسند و مخصوصا انواع کفش و لباس‌‌های اصل را می‌توانید در آن جا پیدا کنید.

فاصله کنارک تا بندر عباس چقدر است؟

مسافت بین کنارک و بندر عباس تقریبا ۶۵۷ کیلومتر است که کل مسیر با فاصله کمی از دریا عبور می‌کند. برای رفتن از کنارک به بندر عباس (یا بالعکس) حدود ۸ ساعت زمان نیاز دارید.



1402/10/08 | کد مطلب: 1828
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.