باغ نگارستان تهران کجاست؟{جاذبه ها+آدرس و راهنمای بازدید} | آرندتور

باغ نگارستان تهران کجاست؟{جاذبه ها و راهنمای بازدید}

شما هم امتیاز بدهید!

اگر به دنبال جای باصفا و آرامش بخشی در تهران می‌گردید که بتوانید با گذراندن ساعاتی در آنجا، از شلوغی و هیاهوی پایتخت دور شوید و درعین‌حال، از سرسبزی و زیبایی آن هم لذت ببرید، می‌توانید سری به باغ نگارستان بزنید. باغ نگارستان یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است که همه‌ساله افراد زیادی را مجذوب زیبایی‌های خودش می‌کند. این باغ که پر از نقش‌ها و معماری‌های بی‌نظیر است، در دوران قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است. در این مطلب قصد داریم شما را با امکانات، مراکز تفریحی و جاذبه‌های این باغ زیبا در تور یک روزه آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

باغ نگارستان کجاست؟

باغ نگارستان که یکی از بناهای تاریخی و دیدنی تهران است، در بخش شمالی میدان بهارستان و نزدیک به مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. محدوده و وسعت این باغ بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که از هر جهت جغرافیایی که به آن نگاه کنیم به صورت مجزا تقسیم‌بندی می‌شود. از سمت شرق به خیابان صفی علی شاه، از غرب به خیابان دروازه شمیران، از جنوب به میدان بهارستان، از سمت جنوب غربی به ساختمان سازمان برنامه و از سمت شمال به خیابان آتشکده و محل سابق دانشکده ادبیات راه دارد. وسعت این باغ در قدیم حدود ۴۳۲۰۰ مترمربع بوده اما متاسفانه با گذشت زمان به دلیل دست‌کاری‌های انسانی و اثرات مخرب زیست محیطی از وسعت آن کاسته شده، به‌طوری‌که امروزه به ۱۱۴۶۹ مترمربع رسیده است.

باغ موزه نگارستان؛ اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه قاجار

این باغ موزه در سال 1222 قمری به دستور فتحعلی شاه ساخته شد تا بتواند به عنوان اقامتگاه تابستانی از آن استفاده کند. در زمان ساخت، این باغ در خارج از محدوده شهر قرار داشته و به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع، فتحعلی شاه تابستان‌هایش را در این مکان می‌گذرانده است. علت نام‌گذاری آن به نگارستان هم وجود تابلوهای نقاشی پرتره زیاد در یکی از اتاق‌هایش است.

سبک معماری این باغ کلاه فرنگی است و دو بنای تاریخی بی‌نظیر به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان را در خود جای داده است. در مجاورت باغ نیز، ساختمان‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شده‌اند. علاوه بر این، در دو طرف ساختمان مرکزی باغ، دو تالار بزرگ و چند اتاق قدیمی وجود دارد که در بعضی از آن‌ها تعداد کمی ظروف قدیمی دیده می‌شود. حتی اگر هیچ یک از این ظروف هم وجود نداشته باشند، خود اتاق‌ها به تنهایی زیبا و تماشایی هستند.

باغ نگارستان 64 اتاق،4 تالار و یک کتابخانه با 4 سالن دارد. تالارهای آن پر از تزئینات آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های تاریخی ارزشمند هستند.

باغ موزه نگارستان؛ اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه قاجار

مجموعه‌های باغ نگارستان کدام هستند؟

باغ نگارستان مجموعه‌های مختلفی دارد که هر کدام به نحوی جذاب هستند. در این قسمت، به بررسی کامل این مجموعه‌ها می‌پردازیم تا بتوانید اطلاعات خوبی در این باره داشته باشید.

یادبود حافظیه شیراز

در بدو ورود به باغ نگارستان، در نزدیکی باغ و سمت راست، یادبودی از حافظیه شیراز را خواهید دید که یاد این شاعر گران‌قدر را برایتان زنده می‌کند.

یادبود حافظیه شیراز از مجموعه‌های باغ نگارستان تهران

موزه کمال‌الملک

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این باغ، موزه کمال‌الملک است. کمال‌الملک، معروف‌ترین نقاش دوران قاجار بوده که آثار هنری زیبایی را از خود به یادگار گذاشته است.

در این موزه تابلوهایی از کمال‌الملک و شاگردانش به چشم می‌خورند. اگر جزء افرادی هستید که به هنر و نقاشی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این مکان دیدن کنید. کنار تمامی آثار موجود در این مجموعه، نام هنرمندان آن هم آمده است.

بیشتر بخوانید: بازدید از موزه‌ های تهران در گشتی یک روزه

دیوارنگاره صف سلام فتحعلی شاه

در زمان فتحعلی شاه قاجار، در کنار حرم حضرت معصومه (ع)، خانه‌ای ساخته شد که عمارت شاهی نام داشت. در این عمارت، تنها شخصیت‌های مهم و خاص می‌توانستند مستقر شوند. سال 1328 بود که آیت‌الله بروجردی، هنگام احداث مسجد اعظم قم، این بنا را تخریب کرد. قبل از تخریب، نقاشی‌های موجود در این عمارت، خارج شدند و بعد از مرمت، در بخشی از باغ نگارستان نگه داشته می‌شوند. در هر یک از این دیوارنگاره‌ها، تکنیک‌های هنری بسیار خاصی به کار رفته است.

نقاشی‌های فتح‌الله عباد

حدود 30 نمونه از تابلوهای نقاشی این باغ موزه را، کارهای فتح‌الله عباد، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تشکیل می‌دهد. این تابلوها را نادره حاجیان، خواهرزاده استاد عباد از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران خریداری کرد و به منظور حفظ و مرمت، به باغ نگارستان انتقال داد. لازم به ذکر است، منزل مسکونی این هنرمند نیز توسط خواهرش، وقف دانشگاه تهران شده است.

نقاشی‌های علی اسفرجانی

علی اسفرجانی یکی دیگر از هنرمندان ایرانی است که در زمینه‌های مختلفی همچون مینیاتور، تذهیب و معرق مهارت داشته است. خانواده استاد در سال 1386، طبق وصیت ایشان،18 تابلو مینیاتور معرق سوخت او را به باغ نگارستان اهدا کردند. تابلوهای سوخت و معرق اسفرجانی، برگرفته و تکامل یافته از هنر جلدسازی و صحافی هستند. سوخت، هنری ظریف و قدیمی است که روی جلد کتاب‌های نفیس و گران‌بها و همچنین جلدهای قرآن به کار می‌رفته است.

مجسمه‌های جهانگیر ارجمند

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی باغ نگارستان، مجسمه‌های مینیاتوری جهانگیر ارجمند است. این هنرمند، مجسمه‌هایش را در سال 1391 به این باغ اهدا کرده است. تمامی این مجسمه‌ها از یونولیت، کاغذ، مقوا، چوب و وسایل دورریختنی و با استفاده از تیغ ریش تراشی به دست این هنرمند خلاق ساخته شده است.

تعدادی از آثار جهانگیر ارجمند، در موزه صنایع دستی ولنجک و تعدادی هم در آمریکا هستند. بخش دیگری از آن‌ها را هم آلمان خریداری کرده است. اگر دوست دارید مجسمه‌های این هنرمند را ببینید، می‌توانید به باغ نگارستان بروید.

مجسمه‌های جهانگیر ارجمند از جاذبه‌های باغ نگارستان تهران

تالار منیر فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، یکی از نقاشان و جمع‌آوری‌کنندگان هنرهای مردمی است. این هنرمند با استفاده از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی، نقش مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه، آثار بسیار جذاب و ارزشمندی را خلق می‌کند. سبکی که این بانو به کار می‌برد، از پیوندهای قوی و عمیق در ایران و همچنین کارآموزی در نیویورک به‌دست‌آمده است.

51 اثر از این هنرمند در تالار منیر فرمانفرمائیان باغ نگارستان نگهداری می‌شود که ترکیبی از طرح‌های سنتی اسلامی و مدرن را نشان می‌دهند.

فرش‌ها و نقره‌های قلم‌زنی اهدایی غلامعلی ملول

این باغ دارای مجموعه نقره‌های باارزشی است که غلامعلی ملول، هنرمند اراکی، آن‌ها را اهدا کرده است. این مجموعه شامل 125 قطعه نقره قلم‌زنی اصفهان می‌شود که قدمت آن‌ها مربوط به دوره قاجار تا زمان معاصر است. وزن مجموعه نقره حدود 19 هزار مثقال است که برابر با 80 کیلوگرم می‌شود وزن اشیا فلزی، مفرغی و مسی نیز حدود 25 کیلوگرم می‌شود.

علاوه بر این، او 13 قطعه فرش ایرانی نفیس را هم به باغ هدیه کرده که در دوران قاجار و معاصر، در شهرهای کاشان، اراک، اصفهان و کرمان بافته شده‌اند.

اتاق کاشی‌ها

اتاق کاشی‌ها یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه در باغ نگارستان است. در این بخش می‌توانید مجموعه‌ای از کاشی‌های باقیمانده از معماری گذشته را ببینید که بیشتر آن‌ها مربوط به قرن‌های 13 و 14 هجری قمری هستند.

سردیس فردوسی

در سال 1313 شمسی، حدود 410 نفر از دانشجویان مقیم فرانسه برای شرکت در کنگره بین‌المللی فردوسی، سردیس او را ساختند. هر یک از این اعضا با روی هم گذاشتن حدود 20 تا 100 فرانک، توانستند 15 هزار فرانک را جمع‌آوری کنند و این پول را به لورنزی، مجسمه‌ساز مشهور فرانسوی بدهند تا این سردیس را بسازد.

بعد از ساخت سردیس و ارسال آن به کنگره، آن را در محوطه دانشگاه ادبیات دانشسرای عالی نصب کردند و تاکنون در همانجا قرار دارد و شما می‌توانید آن را در باغ نگارستان ببینید.

رستوران و کافه روحی باغ نگارستان

بعد از باغ‌گردی و تماشای تاریخ قاجار در موزه‌ها، می‌توانید خودتان را به رستوران و کافه روحی باغ دعوت کنید و از صرف غذاها و نوشیدنی‌های دلچسب لذت ببرید.

  • ساعت کاری رستوران روحی باغ نگارستان: از ساعت ۱۲ تا ۱۷
  • ساعت کاری کافه روحی باغ نگارستان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۰

رستوران و کافه روحی باغ نگارستان تهران

بهترین زمان بازدید از باغ نگارستان

بهترین زمان بازدید از این باغ و لذت بردن از هوای دلچسب و فضای سرسبزش، فصل بهار و ماه اردیبهشت است. باغ در این فصل، با جوانه زدن درختان و شکوفه کردن گل‌ها، تکه‌ای از بهشت می‌شود.

در فصل پاییز و آبان ماه نیز که برگ‌های درختان نارنجی، قرمز و زرد می‌شوند و زمین را برگ‌های پاییزی فرامی‌گیرد، می‌توانید در یک عصر پاییزی از این باغ بازدید کنید و عکس‌های فوق‌العاده زیبایی بگیرید. در کل می‌توان گفت این باغ در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌توان بازدید از آن را به ماه یا فصل خاصی محدود کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین و معروفترین جاهای دیدنی تهران در شب

بهترین زمان بازدید از باغ نگارستان

ساعت بازدید از باغ موزه نگارستان

از ساعت 9 صبح تا 18 می‌توانید از موزه بازدید کنید. ساعات بازدید از محوطه باغ نیز 9 صبح تا 20 خواهد بود. لازم به ذکر است این باغ در روزهای دوشنبه تعطیل است؛ اما می‌توانید از فضای سبز و محوطه باغ نگارستان بازدید کنید. همچنین امکان استفاده از کافه و رستوران باغ را خواهید داشت.

قیمت بلیط باغ نگارستان

بهای بلیط برای شهروندان به ازای هر نفر 30 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 200 هزار تومان خواهد بود.

بلیط ورودی باغ نیز برای استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران رایگان است. از دیگر گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در صورت هماهنگی قبلی، نیم‌بها دریافت خواهد شد.

دسترسی به باغ موزه نگارستان

دسترسی به این مکان زیبا با استفاده از مترو بسیار راحت، سریع و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. برای این منظور کافیست در خط دو ایستگاه بهارستان پیاده شوید و تنها با چند دقیقه پیاده‌روی به ورودی غربی باغ در خیابان دانشسرا یا ورودی شمالی آن در خیابان شریعتمدار برسید.

دسترسی به باغ موزه نگارستان

شماره تماس باغ موزه نگارستان

  • شماره تلفن هماهنگی بازدیدهای گروهی از باغ موزه نگارستان: ۳۳۱۱۹۰۹۸
  • شماره تلفن اطلاعات موزه: ٣٣١١۹۵۸۶
  • شماره تلفن کافه: ۳۳۹۰۰۱۳۸
  • شماره تلفن رستوران: ۳۳۹۴۵۴۶۰

بعد از باغ موزه نگارستان به کجا برویم؟

همان‌طور که گفته شد، باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان و در همسایگی چند خیابان پر رفت‌وآمد و شلوغ تهران قرار گرفته است. دیدنی‌های اطراف این باغ بسیارند و برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از ساختمان‌های قدیمی متعلق به دوران قاجار است که در میدان بهارستان تهران قرار گرفته است. این بنا به دستور مسعود میرزا، فرزند ناصرالدین‌شاه ساخته شده و 15600 مترمربع مساحت دارد. عمارت مسعودیه، بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است که شامل عمارت دیوان‌خانه، عمارت سفره‌خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده‌رو، عمارت سر در کالسکه‌رو، باغ دیوان‌خانه و بناهای جدید از شمال به جنوب می‌شوند. از تزئینات به کار رفته در ساخت بنا هم می‌توان به گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی و نقاشی دیواری اشاره کرد.

خیابان جمهوری

جمهوری یکی از خیابان‌های مرکز شهر تهران است که در گذشته دارای نام‌های مختلفی همچون خیابان شاه، خیابان نادری، خیابان استانبول و خیابان شاه‌آباد بوده است. این خیابان شلوغ، پاساژها و مراکز خرید بسیاری را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها شامل پاساژ علاءالدین، پاساژ چارسو، ساختمان پلاسکو، شانزلیزه، پاساژ کمپانی، پاساژ حافظ، پاساژ کویتی‌ها و غیره می‌شوند.

خیابان سپه سالار

خیابان سپه سالار، یک پیاده راه سنگفرش شده بوده که بورس فروش کیف و کفش زنانه است. از ابتدا تا انتهای این خیابان می‌توانید انواع فروشگاه‌ها و مراکز خرید مرتبط با کیف و کفش و یراق‌آلات را پیدا کنید. اگر به دنبال پارچه جیر و چرم هم می‌گردید، این خیابان مکان مناسبی است.

بیشتر بخوانید: مهمترین جاذبه های گردشگری تهران {۲۰ جای دیدنی}

خیابان لاله‌زار

لاله‌زار یکی از خیابان‌های قدیمی و اصلی و همچنین یکی از جاهای دیدنی تهران است که با نام شانزلیزه هم شناخته می‌شود. در این خیابان تئاترها، رستوران‌ها و سینماهای بسیاری وجود داشت، اما امروزه اصلا حال و روز خوشی ندارد و بافت تاریخی آن در حال نابودی است. گراند هتل معروف این خیابان، تبدیل به یک انباری متروکه شده و سینماها و بافت‌های تاریخی‌اش یکی پس از دیگری در حال تخریب هستند؛ اما همچنان می‌توانید برخی از سینماهای زیبای قدیمی این خیابان را ملاقات کنید و فیلمی در آن ببینید.

سخن پایانی

در باغ نگارستان به قدری فرصت برای عکاسی زیاد است که می‌توانید آلبومی پر از عکس داشته باشید. حوض‌های پرآب، نیلوفرهای روی آب، جوی‌های آبی که با گلدان‌های سفالی محاصره شده‌اند و درختان سر به فلک کشیده زیبا، همگی مناسب عکاسی هستند. اگر تجربه بازدید از این باغ موزه زیبا را داشته‌اید، آن را در بخش دیدگاه‌های پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.



1402/09/08 | کد مطلب: 1799
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.