معروف‌ترین پل های اهواز که حتما باید از آن‌ها گذر کنید | آرندتور

معرفی معروف‌ترین پل های اهواز

شما هم امتیاز بدهید!

شهرهای خوزستان به خونگرمی مردمانش شهره است. اهواز مرکز این استان نیز چنین است. این خونگرمی اما از کهن بودن تمدن این منطقه می‌آید. تمدنی که در اطراف رود کارون شکل گرفت. پل های اهواز بر روی رود کارون از جذابیت‌های بی‌چون و چرای این شهر تاریخی است. به دلیل این پل‌ها منظره شهر در شب زبانزد همگان است. رود کارون که از وسط این شهر می‌گذرد نعمتی برای اهواز بوده که هم صنعت کشاورزی‌اش را گسترش داده و هم جلوه‌ای زیبا به شهر با پل‌های استراتژیک و جذابش داده است. از این رو تعدادی از پل های اهواز را در این مقاله برای تور خوزستان با هم خواهیم شناخت.

پل های اهواز چگونه شکل گرفتند؟

سرزمین ایران‌زمین رودهای بسیاری را در خود داشته است. رودهایی که موقعیت‌های بسیار خوبی برای شکل گرفتن تمدن‌ها به وجود می‌آوردند. از میانشان رود کارون از اهمیت و شهرت زیادی برخوردار است. چراکه این رود بزرگترین رود ایران بوده و این امکان را داشته که کشتیرانی در آن جریان داشته باشد.

ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری موجب شکل گرفتن رود کارون شد و بعدها شهر اهواز در اطراف رود به وجود آمد. برای اتصال نقاط شهر به هم در طول سال‌ها پل‌هایی ساخته شد. تعداد و مهم بودن پل‌ های اهواز به‌گونه‌ای است که حتی می‌توان این شهر را شهر پل‌ها نامید.

پل های اهواز چگونه شکل گرفتند؟

پل سیاه یا پل پیروزی

از قدیمی‌ترین پل های اهواز که داستانی تاریخی را بر روی دوش خود حمل می‌کند؛ پل سیاه اهواز است. پل سیاه را با نام پل پیروزی نیز می‌شناسند. این نام دوم به همان داستان تاریخی و چگونگی شکل‌گیری پل بازمی‌گردد. در سال 1308 در جریان جنگ جهانی دوم پل سیاه جایی که پیشتر پل شادووان قرار داشت ساخته شد.

پل شادووان پلی بود که در زمان ساسانیان بر روی رود کارون در این مکان ساخته شده بود. دلیل ساخت پل سیاه این بود که با شروع جنگ جهانی دوم متفقین قصد داشتند که از ایران آذوقه با قطار به سربازان برسانند. از آنجایی که عملیات رساندن آذوقه به سربازان در طول جنگ بسیار مهم بود؛ همزمان با احداث راه‌آهن سراسری در کشور پل سیاه برای عبور قطار از روی آن ساخته شد. 

در نهایت این پل تأثیر بسیاری در پیروزی متفقین داشت و به همین دلیل نام پل پیروزی را نیز به خود گرفت. اما نام پل سیاه در میان پل های اهواز به دلیل رنگ پل بر روی آن گذاشته شد. امروزه این پل فلزی با 52 پایه بتنی، خط راه‌آهن بندر امام خمینی را به خط راه‌آهن خرمشهر-تهران متصل می‌کند.

پل سیاه یا پل پیروزی از پل‌های زیبای اهواز

پل سفید یا پل معلق

اهواز به دلیل وجود رود‌ کارون به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. یکی از مشهورترین پل‌ های اهواز که این دو بخش را به هم متصل کرده پل سفید یا پل معلق است. در سال 1312 شمسی این جاذبه‌ توریستی و پل مهم در زمان رضاخان ساخته شد. این پل زیبا قسمت شرقی و صنعتی شهر اهواز را به قسمت غربی و مسکونی و تجاری آن متصل کرده است.

پل سفید اهواز نخستین پل معلق خاورمیانه نیز هست. یک مهندس آلمانی با همسرش این پل معلق را ساختند که در جهان چهارمین پل معلق به حساب می‌آید. پل معلق به هنگام ساخت با هزینه‌ای حدود 5.7 میلیارد ریال با حمایت بانک ملی ایران و سفارت ایران در استکهلم شکل گرفت.

به دلیل رنگ سفید پل است که نامش به پل سفید نیز شهره شده است. این سفیدی و خاصیت هلالی پل است که با نورپردازی زیبا جلوه زیبایی به به آن در شب داده است. اگرچه هنگامی که به شهر وارد شوید آن را از دور هم خواهید دید ولی برای رسیدن به یکی از زیباترین پل های اهواز باید از خیابان طالقانی اهواز به سمت میدان شهدا بروید و در بینابین این میدان و خیابان فلسطین است که، پل سفید را خواهید دید.

پل سفید یا پل معلق از پل‌های معروف اهواز

پل سوم یا پل ترانزیتی

در شهریورماه سال ۱۳۳۶ فرآیند ساخت پل سوم اهواز آغاز شد. در بهمن‌ماه ۱۳۴۹ این پل به طول 496 متر به بهره‌برداری رسید. در میام پل های اهواز این سومین پلی بود که ساخته می‌شد. پل سوم دو منطقه شمال کیانپارس را به میدان شهید بندر یا چهارشیر متصل می‌کند.

دلیل ساخت پل سوم این بود که کالاها را از بندر امام به صورت ترانزیتی به دیگر نقاط کشور منتقل کند. از این رو نام دوم پل ترانزیتی را به خود اختصاص داد. در واقع تصمیم بر این بود که پل سوم به راه‌آهن اهواز-تهران با یک رشته خط آهن متصل شود. اما هرگز قطاری از آن عبور نکرد و به هنگام مرمت پل در سال 1387 ریل‌ها به طور کامل برداشته شدند.

پل سوم یا پل ترانزیتی از پل‌های زیبای اهواز

پل چهارم یا پل نادری

مابین پل سفید و پل هشتم اهواز، پلی قرار دارد که در سال 1354 به بهره‌برداری رسیده است. از این رو چهارمین پل از لحاظ قدمت در میان پل های اهواز است. این پل با طول 576 متر از این رو که خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی و میدان مولوی متصل می‌کند؛ به نام‌های سلمان فارسی و همچنین به دلیل قدمتش، به نام پل چهارم نیز شناخته می‌شود.

پل پنجم یا پل دانشگاه

در سوم خرداد سال 1375 پلی به طول 480 متر برای کاهش بار ترافیکی پل چهارم اهواز ساخته شد. این پل که به نام پل دانشگاه نیز معروف است، خیابان دکتر شریعتی را به اتوبان گلستان اهواز متصل می‌کند. این پل نیز یکی از دیدنی‌ترین پل های اهواز است.

پل ششم یا پل صنایع فولاد

در بلوار ساحلی غربی و در جنوبی‌ترین قسمت اهواز پل ششم یا پل صنایع فولاد اهواز وجود دارد. این پل به روستای چنیبه در غرب رود کارون بسیار نزدیک است. در سال 1386 این پل به طول 740 متر به عنوان راه ارتباطی میان دو کارخانه نورد و صنایع دستی که از کارخانه‌های صنعت فولاد اهواز هستند، بر فراز رود کارون افتتاح شد.

پل ششم یا پل صنایع فولاد اهواز

پل هفتم یا پل گفت و گوی تمدن‌ها یا پل آبشار

یکی از دیدنی‌ترین پل های اهواز پل گفت و گوی تمدن‌هاست که یک ویژگی جالب دارد. این پل که از لحاظ قدمت هفتمین پل اهواز است بر روی یک آبشار مصنوعی ساخته شده است. این آبشار مصنوعی طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه است. از همین رو پل گفت و گوی تمدن‌ها به نام پل آبشار نیز شناخته می‌شود.

در این آبشار مصنوعی از ۶ الکتروپمپ ۹۰۰ کیلوواتی استفاده شده است. طول قوس خارجی آبشار ۲۰۰ متر و طول قوس داخلیش ۱۵۰ متر است. درواقع اینگونه است که در این سازه آب از رود به بالای پل کشیده می‌شود و فواره‌ها آب را از دو طرف پل دوباره به داخل رود بازمی‌گردانند. این تصویر را در شب با نورپردازی مجسم کنید! حتی تجسمش نیز می‌تواند خیره‌کننده باشد.

پل هفتم یا پل گفت و گوی تمدن‌ها یا پل آبشار اهواز

پل هشتم یا پل غدیر یا پل کابلی

اتصال غرب و شرق کارون به عهده پل هشتم یا پل غدیر نیز هست. این پل به طول 1014 متر منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان در منطقه غربی را به خیابان زند در منطقه شرقی رود کارون متصل می‌کند. این پل یک سازه کابلی است که ساخت آن در سال 1384 آغاز شد. در نهایت در پایان سال 1390 پل غدیر با صرف هزینه ۴۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این پل بزرگ‌ترین پل کابلی خاورمیانه است که به این نام نیز شناخته می‌شود.

پل نهم یا پل شمالی

منطقه کیانپارس از مناطق معروف اهواز است که نامش را عموم گردشگران می‌شناسند. از این رو همیشه در این منطقه ترافیک سنگینی است. پل نهمی در میان پل های اهواز وجود دارد که به قصد کاهش ترافیک منطقه کیانپارس ساخته شده است. پل نهم اهواز یا پل شمالی یک پل 980 متری است که بلوار منتهی به فلکه فرودگاه اهواز را به خیابان ۱۸ متری چهارم کیان‌آباد متصل می‌کند.

از نکات جالب این پل تعداد پایه‌های کم آن در داخل رود کارون است. از انجایی که وجود پایه‌های زیاد پل در رود موجب رسوب و پیری رود خواهد شد، این پل در میان پل های اهواز پلی مناسب‌تر برای سلامت رود به حساب می‌آید.

پل طبیعت کیانپارس

در بزرگراه مدرس جنب پارک ساحلی و پارک لاله پلی وجود دارد که این دو پارک را به یکدیگر وصل می‌کند. می‌توان گفت در میان پل های اهواز، این پل توریستی‌ترین پل اهواز است که در سال 1392 افتتاح شد. این پل با طول 500 متر تقریبا شبیه به پل طبیعت تهران است. مهندسان جوان ایرانی آن را طراحی کرده و تنها عابرین می‌توانند از آن عبور کنند.

بیشتر بخوانید: مهمترین و بهترین جاهای دیدنی اهواز {۱۵ جاذبه دیدنی}

پل طبیعت کیانپارس از پل‌های زیبای اهواز

کلام آخر

در میان پل های اهواز تنها زیبایی جا خوش نکرده است. تمدن اهواز و کارون را می‌توان در پایه‌ها و مناطق اطراف پل‌ها نظاره کرد. نور و آب و سبزی پیاپی است که اهواز را به عروسی در کنار کارون تبدیل کرده است و نام آن با خوزستان در دل ایران‌دوستان همیشه آشناست. از این رو این مقاله به نام بردن و توضیح کوتاهی درباره هر پل زیبای اهواز اکتفا کرد تا بخشی از این شگفتی را انتقال دهد.



1402/08/14 | کد مطلب: 1768
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.