۰ تا ۱۰۰ بازار بزرگ استانبول {راهنمای بازدید، آدرس و جاهای دیدنی مهم} + عکس | آرندتور

۰ تا ۱۰۰ بازار بزرگ استانبول+ عکس

شما هم امتیاز بدهید!

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)، یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب استانبول است. وقتی قدم به درون این بازار می‌گذارید، گویی وارد داستان هزار و یک شب شده‌اید. کاپالی چارشی که اسم بازار قدیمی استانبول است و فارسی آن بازار بزرگ می‌شود؛ از جاذبه‌های گردشگری در تور استانبول ترکیه محسوب می‌شود که در این مطلب از آرند تور می‌خواهیم این بازار استانبول ترکیه را معرفی کنیم.

درباره بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

همه‌چیز در بازار بزرگ، دیدنی و افسانه‌ای است. این بازار ۲۲ درب دارد که ۵۸ خیابان به آن منتهی می‌شود. این بازار استانبول ترکیه، در منطقه سلطان احمد و در نزدیکی محله‌های چمبرلی تاش (Cemberlitas) و بیاضیت (Beyazit) قرار گرفته است و فاصله کمی تا مرکز تاریخی این شهر دارد.

درباره بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

روزانه، صدها هزار گردشگر و بازدیدکننده از این بازار دیدن می‌کنند و در هزارتوی مغازه‌های این بازار قدیمی می‌گردند. در این بازار بزرگ، می‌توانید هرچیزی که می‌خواهید را پیدا کنید، از لباس و جواهرات و فرش گرفته تا ادویه‌ و خوراکی‌های متنوع. در ادامه، با تاریخچه بازار بزرگ استانبول بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین مراکز خرید استانبول

تاریخچه بازار بزرگ استانبول، سفری به زمان امپراطوری عثمانی

در قرن پانزدهم و در زمان سلطان محمد دوم، پیدایش چنین بازارهایی آغاز شد. سلطان محمد دوم، شروع کرد به ساختن بازارهایی سرپوشیده به‌نام «بدستن» (Bedesten) که برای فروش ابریشم و فرش بود. به مرور زمان، محصولات دیگری نیز وارد این بازارها شد و به فروش رسید.

به تدریج، هر بخش و منطقه از این بازار، به یک صنف خاص تعلق گرفت و در نهایت، خیابان‌هایی که این مغازه‌ها را در بر می‌گرفتند، سرپوشیده شدند و روی آن‌ها طاق قرار گرفت؛ در نتیجه بازار بزرگ استانبول، به شکل امروزی آن پدید آمد.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول، سفری به زمان امپراطوری عثمانی

دسته‌بندی مغازه‌ها براساس صنف‌های مختلف، هنوز در این بازار بزرگ به چشم می‌خورد. تعداد درب‌های این بازار ۲۲ عدد است که اگر با آن‌ها آشنا باشید، می‌توانید به راحتی به هر بخشی که می‌خواهید دسترسی داشته باشید؛ برای مثال به بازار لباس استانبول بروید یا از بخش ادویه‌ها یا جواهرات این بازار دیدن کنید.

در طول این سال‌ها، معماری این بازار هنوز به شکل قدیمی خود باقی است؛ با این‌که اتفاقات و بلایای زیادی برای آن به وجود آمده‌است. برای مثال در سال ۱۹۸۴ یک زلزله بزرگ، سبب شد که این بازار بازسازی شود و شکل کنونی آن با ۴۵۰۰۰ مترمربع زیربنا، به‌وجود بیاید.

از گذشته تا کنون، این مکان، تنها محلی برای تجارت نبوده‌است؛ بلکه یکی از زیبایی‌های بازار بزرگ استانبول، زمانی است که فروشندگان، چهارپایه‌های خود را بیرون مغازه‌ها می‌گذاشتند و درباره مسائل مختلف گفت‌وگو می‌کردند و یک فنجان قهوه ترک میل می‌کردند. این رسم هنوز هم برای افرادی قدیمی‌تر این بازار پابرجاست.

در این بازار، امروزه حدود ۱۰هزار نفر مشغول به‌کار هستند که نه‌تنها به دلیل توانایی بالا برای فروش و چانه‌زدن با مشتری، بلکه به دلیل تسلط به زبان‌های مختلف برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتری‌ها شناخته می‌شوند.

راسته‌های مختلف بازار بزرگ استانبول

راسته‌های مختلف بازار بزرگ استانبول

چه چیزهایی را نمی‌توان در کاپالی‌چارشی پیدا کرد؟! تقریبا هر چیزی که به دنبال آن باشید در یکی از مغازه‌های این بازار قابل خرید است. این بازار، همان‌طور که قبلا گفته شد، به راسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • راسته طلا فروشی‌ها: اگر به دنبال این راسته می‌گردید، باید درباره راسته صراف‌ها پرس‌وجو کنید تا به شما محل آن را نشان دهند. در این بخش می‌توانید انواع جواهرات و زیورآلات را خریداری کنید.
  • راسته صنایع‌ دستی: برای خرید سوغاتی، از این راسته دیدن کنید و هرآن‌چه دوست دارید، همچون آثار چوبی و گلیم و مینیاتورها و آثار خوش‌نویسی و... را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.
  • راسته قالی فروشی‌ها: یکی از هنرهای زیبایی که می‌توانید خریداری کنید؛ قالی‌ها و قالیچه‌هایی هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند. صنعت قالی‌بافی در ترکیه حدود ۷ هزارسال قدمت دارد.
  • راسته عتیقه‌ فروشی‌ها: یکی از جذابیت‌های بازار استانبول، ویترین مغازه‌های عتیقه‌فروشی است که حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، می‌تواند جذاب و دیدنی باشد. با این‌حال، اگر قصد خرید دارید، بهتر است با یک متخصص یا فردی که اطلاعات کافی در این زمینه دارد به خرید بروید تا اجناس تقلبی را خریداری نکنید.
  • راسته ادویه فروشی‌ها: با راه رفتن در این راسته، از بوی گیاهان مختلف و داروهای گیاهی، لذت می‌برید و می‌توانید هر آن‌چه نیاز دارید را از این قسمت تهیه کنید. ادویه‌های مختلف، محصولات گیاهی و هر آن‌چه در عطاری‌ها پیدا می‌شود را می‌توانید از این بخش بازار بزرگ استانبول، بخرید.

یکی دیگر از قسمت‌هایی که می‌توانید پس از یک خرید طولانی و پیاده‌روی در این بازار به سراغ آن بروید، رستوران‌های بازار استانبول یا کاپالی چارشی هستند. رستوران‌هایی همچون رستوران بورچ با کباب ترکی خوشمزه، رستوران گل ابرو کانتین با غذاها و کباب خوشمزه بازاری و رستوران حاووضلو که فضایی سنتی دارد؛ نمونه‌هایی از این رستوران‌ها هستند. همچنین رستوران اصلان نیز در فاصله بسیار نزدیکی به بازار بزرگ استانبول قرار دارد که غذاهای ترکی و عثمانی را برای مشتریان سخت‌پسند خود سرو می‌کند.

راه‌هاس دسترسی به بازار بزرگ استانبول

 راه‌هاس دسترسی به بازار بزرگ استانبول

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره آن اطلاعات داشته باشید، این است که چگونه به این بازار بروید. در حقیقت، از میادین اصلی شهر، به آسانی می‌توانید خود را به بازار بزرگ برسانید. فاصله بازار بزرگ استانبول تا میدان تکسیم تنها سه کیلومتر است و می‌توانید در عرض پنج دقیقه و به کمک تاکسی به آن برسید.

اگر ادرس بزرگ کاپالی چارشی استانبول یا همان آدرس بازار بزرگ استانبول را بخواهید، این بازار در منطقه فاتح و محله‌ای به نام کاپالی‌چارشی قرار دارد. این بازار تقریبا از غرب تا شرق بین مسجد بیازیت (Beyazit) و مسجد نور وسمانیه است.

ساعت کاری بازار بزرگ استانبول از ۹ صبح تا ۷ شب است و تنها در یکشنبه‌ها و روزهایی که به علت اعیاد و مراسم‌ها تعطیل اعلام می‌شوند، بسته هستند.

همچنین برای رسیدن به بازار بزرگ استانبول با مترو می‌توانید از میدان تکسیم یا بلوار آتاتورک به آن‌جا بروید.

  • برای آن‌که از میدان تکسیم به کاپالی چارشی بروید، باید توسط خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید و سپس با خط تراموای T1 در ایستگاه بایزید یا همان بازار بزرگ (کاپالی‌چارشی) پیاده شوید.
  • برای آن‌که از بلوار آتاترک به بازار بروید، باید ابتداوارد بلوار اسکی آنکارا شوید و سپس با خط 122H تا ایستگاه متروی لونت بروید. در ادامه با خط متروی M2 تا ایستگاه وزنکیلر می‌روید و سپس فاصله آن تا بازار بزرگ را پیاده می‌روید.

نکاتی برای خرید در کاپالی چارشی (بازار بزرگ استانبول)

نکاتی برای خرید در کاپالی چارشی

هنگام خرید در این بازار بزرگ بهتر است برای خرید هر کالای با قیمت مناسب‌تر از مهارت‌های چانه‌زنی خود استفاده کنید. در حقیقت، ممکن است قیمتی که توسط فروشنده به گردشگران خارجی گفته می‌شود، بیشتر از مقدار واقعی آن باشید؛ به همین دلیل بهتر است برای کاهش قیمت با آن‌ها چانه بزنید و تا حد امکان قیمت کالاها را کاهش دهید. یادتان باشید که اگر قیمت پایین‌تری را می‌خواهید به فروشنده پرداخت کنید، سر حرف خود باقی بمانید.

همچنین به یاد داشته باشید که اگر فروشنده به شما تخفیف نداد و نخواستید که خرید خود را انجام دهید، هیچ اشکالی ندارد اگر بدون خرید کردن از مغازه خارج شوید. شاید چانه‌زدن در فروشگاه‌های مدرن ترکیه رایج نباشد، اما در بازار بزرگ، هنوز این سنت قدیمی رواج دارد و مشتریان بر سر قیمت‌ها چانه می‌زنند.

کلام آخر

بازار بزرگ استانبول، همان‌طور که در این مطلب از آرند تور توضیح داده شد، نه‌تنها یک مکان تاریخی است، بلکه یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید که گردشگران نه‌تنها از معماری و سبک خاص این فضا لذت می‌برند؛ بلکه می‌توانند بسیاری از خریدهای خود را هنگام پیاده‌روی در این بازار بزرگ، انجام دهند. به همین دلیل، به یاد داشته باشید هنگام سفر به استانبول با تورهای آرند تور، از این مکان گردشگری دیدن کنید.



1402/08/11 | کد مطلب: 1761
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.