دریاچه لفور کجاست؟ + جاذبه ها و مسیریابی | آرندتور

دریاچه لفور کجاست؟+جاذبه ها و مسیریابی

شما هم امتیاز بدهید!

دریاچه لفور، نام یکی از محل‌های گردشگری جذاب و بکری است که به احتمال زیاد در روزهای اخیر، آن را بسیار شنیده‌اید. این دریاچه که در جتگل‌های لفور قرار دارد، یکی از مکان‌های دیدنی و زیبا در خطه شمالی کشور و در استان مازندران است. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید و دوست دارید به این مکان زیبا سفر کنید، در این مطلب از آرند تور با دریاچه لفور، نحوه دسترسی به آن و همچنین ویژگی‌های این فضای طبیعی را در تور طبیعت گردی آشنا شوید.

لوکیشن دریاچه لفور کجاست؟

دریاچه لفور یکی از جاذبه‌های طبیعت است که در بخش از جنگل‌های هیرکانی به نام جنگل لفور قرار دارد. در حقیقت دریاچه یا سد لفور، در استان مازندران و در شیرگاه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری بکر در سوادکوه است.

این دریاچه، ساخته دست انسان است و زمان پیدایش آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد. در سال‌های آخر این دوره تصمیم گرفتند که برای تامین آب منطقه، یک سد مخزنی روی دریاچه بابلسر بسازند تا آب شرب برای ساکنین روستاهای اطراف تامین شود. با این‌حاف ساخت آن متوقف شد و پس از حدود بیست سال و در سال ۱۳۷۴ این دریاچه به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با جنگل های هیرکانی{ همراه با راهنمای سفر + بهترین مقاصد دیدنی}

لوکیشن دریاچه لفور کجاست؟

نام سد لفور در ابتدا سد صالحی مازندرانی بود که هنوز نام رسمی آن، سد صالحی مازندرانی است. با این‌حال، در طی سال‌ها به سد البرز و سپس سد لفور معروف شد. برای ایجاد سد لفور از مواد اولیه طبیعی و سنگ‌ریزه‌ها استفاده شده‌است؛ در نتیجه زیبایی آن در دل طبیعت دوچندان شده و آلودگی برای آن ایجاد نمی‌کند.

دریاچه لفور در ناحیه برخورد سه رودخانه کارسنگ، اسکلیم و آذررود به‌وجود آمده است و به روستاهایی که در بابل، قائمشهر، جویبار، امیرکلا، فریدون کنار و خزرشهر وجود دارند، آب‌رسانی می‌کند. دریاچه لفور حدود ۱۲۲ مترمکعب حجم مفید دارد.

آب و هوای دریاچه لفور و بهترین فصل آن

پیش از آن‌که به هر جایی سفر کنید، بهتر است درباره آب‌وهوای آن‌جا اطلاعات کافی داشته باشید. با وجود آن‌که آب‌وهوا همیشه ثابت و دقیق نیست، اما می‌تواند به شما در انتخاب نوع لباس و حتی نوع سفر شما که پیک‌نیکی باشد و یا در یک اقامتگاه سپری شود، کمک کند.

بهترین فصل برای سفر به دریاچه لفور، پاییز و بهار است. در حقیقت، این دریاچه تا دریا فاصله زیادی ندارد و در عین حال، آب‌وهوای کوهستانی دارد. به همین دلیل، معمولا زمستان‌های سرد، تابستان‌های گرم و شرجی، بهار معتدل و مرطوب و همچنین پاییز معتدل و خنک دارد.

آب و هوای دریاچه لفور و بهترین فصل آن

می‌توانید در تابستان‌ها که فصل رایج سفر کردن است، به دریاچه لفور بروید. با این‌حال، این نکته را به‌یاد داشته باشید که اگر اهل طبیعت‌گردی و یا تحمل شرایط آب‌وهوایی گرم و شرجی را ندارید، بهتر است سفر خود را به بعد از تابستان موکول کنید.

دمای هوا در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ درجه است و رطوبت بالایی دارد، در پاییز دما در حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه است و در زمستان حدود ۰ تا ۱۰ درجه است و بهار تا حدود ۲۰ درجه می‌رسد.

مسیر دریاچه لفور و دسترسی به آن

فاصله تهران تا دریاچه لفور در حدود ۲۴۰ کیلومتر است و بهتر است برای رسیدن به آن از جاده فیروزکوه بروید.

اگر از سمت جاده فیروزکوه می‌روید، باید به سمت جاده شیرگاه - بابل‌کنار بروید که از کلیج خیر و اسلام‌آباد عبور می‌کنید. سپس وارد جاده هراز می‌شوید و به شهر آمل و سپس بابل می‌روید. پس از رسیدن به بابل، از مسیر جاده گنج‌افروز به بابل‌کنار بروید. پس از پشت سر گذاشتن بابل‌کنار و رانندگی با احتیاط در این مسیر که کنار دره قرار دارد؛ به سه راهی شیردارکلا می‌رسید. در این نقطه، همه افراد مسیر رسیدن به دریاچه لفور را بلد هستند و می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. با این‌حال بهتر است تا دریاچه لفور، مسیریاب خود را روشن نگه‌دارید تا در جاده‌ها گم نشوید.

مسیر دریاچه لفور و دسترسی به آن

تور دریاچه لفور

می‌توانید برای دیدن دریاچه لفور، به تورهای گروهی بپیوندید و با افرادی که با این محل آشنایی بیشتری دارند و تجربه طبیعت‌گردی یا پیک‌نیک کردن آن‌ها بیشتر است؛ به این سفر بروید. برای مثال می‌توانید در بازه‌های زمانی مد نظر خود، تورهای آرند تور را برای یافتن تور دریاچه لفور چک کنید.

در کنار دریاچه لفور، مکان‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و یا در طول مسیر دیده می‌شوند. این مکان‌های دیدنی را در ادامه آورده‌ایم:

  • پل ورسک: این پل که در شهرستان سوادکوه و روستای ورسک قرار دارد، یکی از ساخته‌های زیبای انسان است که می‌توانید آن را از جاده نیز ببینید.
  • روستای کامی کلا: این روستا در اطراف کوه‌های البرز و بخش بندپی غربی قرار دارد. از زیبایی‌های این روستا می‌توان به وجود یک آبشار کوچک و زیبا و همچنین دشت‌های پر از گل و باطراوت آن اشاره کرد.
  • آبشار اسکلیم: این آبشار در شهرستان سوادکوه و در نزدیکی دریاچه لفور قرار دارد. این آبشار فضای بسیاری زیبایی را ایجاد کرده است که صدای آب در کنار صخره‌های سرسبز آن را کامل می‌کند.
  • آبشار گزو: این آبشار که با ارتفاع ۴۸ متر، یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود، در ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب و در جنگل‌ لفور قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه لفور است.
  • آبشار ترز: این آبشار با طول ۱۸ متر نیز یکی از آبشارهای واقع در منطقه لفور است که برای گردشگران بسیار جذاب است.

این دیدنی‌های اطراف دریاچه، تنها یکی از علت‌هایی است که سبب می‌شود این دریاچه طرفداران زیادی داشته باشد. فعالیت‌هایی که می‌توانید در هنگام اقامت در کنار دریاچه تجریه کنید، یکی دیگر از دلایل سفر به سد لفور است که در ادامه آورده‌ایم.

تور دریاچه لفور

ماهیگیری در دریاچه لفور

جالب است بدانید که یکی از جاذبه‌های دریاچه یا رودخانه لفور، امکان ماهیگیری آن است. در این دریاچه می‌توانید ماهی‌هایی همچون ماهی زردپر، سرخ باله و ماهی سفید رودخانه‌ای را صید کنید. اگر تجهیزات ماهیگیری دارید و به آن علاقمند هستند؛ می‌توانید برای گذراندن اوقات فراغت خود کنار دریاجه، از ماهیگیری لذت ببرید.

پیاده‌روی و جنگل‌نوردی

همان‌طور که گفته شد، دریاچه لفور در جنگلی قرار دارد که بخشی از جنگل‌های هیرکانی با پوشش گیاهی خاص آن است. اگر به پیاده‌روی علاقه دارید، می‌توانید زمانی را در سکوت این مکان بکر به پیاده‌روی بپردازید. البته هنگام ورود به جنگل، مراقب وجود حیوانات وحشی باشید و ترجیحات به همراه یک فرد آشنا به محیط یا جنگل‌گردی به فضای جنگلی وارد شوید.

پیک‌نیک و کمپ کنار دریاچه

یکی از لذت‌های گذراندن تعطیلات در کنار دریاچه، برگزاری شرایط پیک‌نیک و حتی چادر زدن در کنار دریاچه است. البته یادتان باشد که از قبل آب‌وهوا را چک کرده باشید تا به هوای بارانی گرفتار نشوید. همچنین حتما دقت کنید که با ایجاد آتش و یا ریختن زباله، به طبیعت آسیب نزنید.

عکاسی در طبیعت لفور

این فضای زیبا، به‌قدری سرسبز و زیباست که می‌تواند محل خوبی برای عکاسی باشد. در کنار دریاچه و یا در میان درخت‌های سربه‌فلک کشیده، می‌توانید عکس‌های زیادی را به عنوان یادگاری، ثبت کنید.

مدیتیشن و یوگا

اگر اهل ورزش‌هایی همچون یوگا هستید و یا فضای اطراف شما آرام است، می‌توانید روبه‌روی دریاچه بنشینید و از این هوای تمیز و زیبایی و سکوت استفاده کنید تا ذهن خود را از نگرانی‌ها پاک کنید.

اقامت در دریاچه لفور

اقامت در دریاچه لفور

ممکن است بخواهید در این محل کمپ برپا کنید و زمان زیادی را در اینجا بگذرانید؛ بنابراین به این نکته دقت داشته باشید که تنها چندین اتاقک به‌عنوان سرویس بهداشتی در این فضا وجود دارد و امکانات دیگری در این فضای طبیعی تعبیه نشده‌است.

به دلیل نبود امکانات خاصی در فضای جنگلی، برخی از افراد دوست دارند که با اجاره کلبه در دریاچه لفور و یا اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی، از این فضای دلنشین و طبیعت زیبا بهره‌مند شوند.

اگر می‌خواهید اار اقامت‌گاه‌های اطراف دریاچه لفور و یا انواع تور دریاچه لفور اطلاع پیدا کنید، می‌توانید از کارشناسان آرند تور راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

اگر به طبیعت علاقه‌ دارید، یکی از بهترین مکان‌های بکر، دریاچه لفور است که می‌توانید توسط تور یا به‌تنهایی به آن‌جا سفر کنید. تنها به یاد داشته باشید که اگر به خرید کردن برای اقامت در دریاچه لفور نیاز دارید، پیش از رسیدن به مقصد انجام دهید؛ زیرا امکانات رفاهی همچون فروشگاه در این محدوده وجود ندارد. در این فضا لباس گرم همراه داشته باشید، آب‌وهوا را چک کنید و از پاکیزگی محیط زیست حفاظت کنید. برای تجربه یک تور جذاب، از کارشناسان آرند تور کمک بگیرید.



1402/08/09 | کد مطلب: 1757
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.