روستای وردیج کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟| آرندتور

روستای وردیج کجاست و چگونه به وردیج برویم؟

شما هم امتیاز بدهید!

مکانی را متصور شوید سرسبز و کوهستانی که همجوارش سنگ‌ها و صخره‌هایی ارواح‌زده خوش‌آمدگوی مسافران باشد. چیزی شبیه انیمه شهر اشباح! این مکان همان روستای وردیج است و البته که آن سنگ‌ها و صخره‌ها ارواح‌زده و شبح‌زده نیستند بلکه فقط گرد سال‌ها بر آن‌ها نشسته است. روستایی زیبا با شهرت سنگ‌های چند میلیون ساله!  در این مقاله می‌خواهیم از این روستا و جاذبه‌های گردشگریش برای شما بگوییم. بهترین تور یک روزه برای ساکنین تهران و سفری جالب در آب و هوای پاک کوهستانی برای دیگر گردشگران و عاشقان طبیعت.

روستای وردیج، ییلاقی نزدیک به تهران!

در منطقه 22 در غرب شهر تهران، روستای وردیج قرار گرفته است. این روستا زیرمجموعه بخش کن و سولقان است.  روستای زیبای وردیج در دامنه کوه و با ارتفاع 1۸۵۰ متر از سطح دریا، به عنوان بزرگترین روستای شمال غرب تهران در این منطقه خوش آب و هوا میزبان گردشگرانی است که از آب و هوای مناطق ییلاقی لذت می‌برند.

در حدود 550 نفر ساکن روستای وردیج هستند و خانه‌هاشان در بخش جنوبی روستاست. در تابستان و بهار باغ‌های سرسبز و زیبای گردو، خرمالو، سیب، شاتوت و توت را با چشمه‌ها و رودخانه‌های روستا آبیاری می‌کنند. در زمستان اما به هنگام بارش شدید برف که دسترسی‌ها قطع می‌شود؛ بسیاری روستا را ترک می‌کنند و دوباره بهار بازمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

روستای وردیج، ییلاقی نزدیک به تهران!

برای پایتخت‌نشینان سفر به روستای وردیج مزیت زیادی دارد. آن‌ها می‌توانند سفری کوتاه و یک روزه به دل طبیعت خوش آب و هوای کوهستانی داشته باشند و یا اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستند به سمت قله لیچه و پهنه حصار بروند که روستای وردیج در مسیر دسترسی به آن قرار دارد.

تاریخچه روستای وردیج

عجیب‌ترین و پرجاذبه‌ترین قسمت روستای وردیج، به جز آبشارهای طبیعی، بخش صخره‌های حفره‌دار و سنگ‌های همچون مجسمه آن است که نام دره ارواح سنگی را به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود که زمین‌شناسان بر این عقیده‌اند که قدمت این سنگ‌ها به ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال می‌رسد.

به عقیده بومیان منطقه وردیج، پیشینیانشان در قلعه‌ای در این منطقه سکونت داشتند. آن‌ها سنگ‌ها را به جا مانده از آن می‌دانند. البته که از لحاظ علمی سنگ‌های حفره‌دار در طول چند میلیون سال فرسایش به این شکل درآمده‌اند. از زمان شکل‌گیری روستا اطلاعی در دست نیست. اما سنگ‌ها دلیلی بر قدمت چند میلیون ساله این منطقه هستند. برخی باور دارند که در گذشته از سنگ‌های منطقه به عنوان پناهگاهی برای اقامت استفاده می‌شده است.

تاریخچه روستای وردیج

روستای وردیج کجاست؟

برای پایتخت‌نشینان مسیرهای متفاوتی برای دسترسی راحت به روستای وردیج وجود دارد. حدودی می‌توان گفت که فاصله این روستا تا مرکز شهر تهران 40 کیلومتر است. بنابراین هر کدام از این راه‌ها برای رسیدن به روستای وردیج خیلی سخت نخواهد بود. برای مسافران از شهرهای دیگر، اگر وارد تهران شدند از این مسیرها می‌توانند خود را به روستای وردیج برسانند.

مسیر اول

از بزرگراه شیخ فضل‌الله وارد اتوبان تهران- کرج می‌شوید. باید وارد خیابان شهید اردستانی شوید که در همین اتوبان از ورودی پمپ بنزین وردآورد راه دارد. در ادامه مسیر تابلوی روستای وردیج را خواهید دید.

مسیر دوم

اگر دسترسی به اتوبان همت برای شما راحت‌تر است. وارد این اتوبان شوید و پس از شهرک شهید باقری و رسیدن به بلوار پژوهش وارد شهرک دانشگاه شریف شوید. خیابان شهید اردستانی است. در این شهرک نیز خروجی دارد. با وارد شدن به آن به روستای وردیج خواهید رسید.

مسیر دسترسی به روستای وردیج

مسیر سوم

از اتوبان همت مسیر دیگری نیز وجود دارد. در این مسیر باید وارد بزرگراه خرازی شوید و پس از پیمودن 8 کیلومتر تابلوی خروجی به سمت روستای وردیج را خواهید دید.

چه زمانی به روستای وردیج سفر کنیم؟

از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز بهترین زمان سفر به روستای وردیج و کوهنوردی در این منطقه است. چرا که در آب و هوای معتدل کوهپایه‌ای این زمان از سال خنک و دلپذیر است. در تابستان که شهر تهران بسیار گرم می‌شود، می‌توان سفری به این ییلاق خنک و زیبا داشت و از آب و هوای پاکش لذت برد. کنار رودخانه روستا نشست و از دیدن باغ‌های میوه مسرور شد.

اوایل بهار و اواخر پاییز اگر برف و بارندگی سنگین نباشد، این روستا زیبایی متفاوتی دارد و به گونه‌ای دیگر می‌توان از آن لذت برد. فقط لباس گرم یادتان نرود. اما در زمستان به دلیل بارش سنگین برف و یخ بستن جاده‌ها دسترسی به آن بسیار سخت و خطرناک می‌شود. در صورت دسترسی نیز به دلیل سرمای کوهستانی منطقه، نخواهید توانست تا از سفر خود لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: 10 پیشنهاد برای سفر یک روزه در پاییز

بهترین زمان بازدید از روستای وردیج

اقامت در روستای وردیج

اگر تمایل به ماندن بعد از سفر به روستای وردیج را دارید؛ باید با خود وسایل کمپ کردن به همراه داشته باشید. چون گزینه دیگری برای اقامت در این روستا وجود ندارد. نه هتلی وجود دارد و نه بوم‌گردی!

برای کمپینگ حتما امکانات مورد نیاز از جمله لوازم بهداشتی و غذا و لباس اضافه با خود همراه داشته باشید. یک لیست درست کنید و تمام وسایل مورد نیاز را در آن یادداشت کنید. اگر هم از شهر دیگری مسافر وردیج هستید می‌توانید در یکی از بوم‌گردی‌های تهران اقامت کنید.

جاذبه‌های گردشگری روستای وردیج

اگرچه نمی‌توان از زمین‌ها و باغ‌های وردیج به دلیل شخصی بودن، دیدن کرد اما دیدنی‌های دیگری هست که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

· دامنه ارواح سنگی

دامنه ارواح سنگی با نام آدمک‌جیان نیاز شناخته می‌شود. این نام دوم اشاره به شکل خاص سنگ‌ها و صخره‌های یک تپه دارد. به دلیل وجود سوراخ‌هایی در طول سال‌ها فرسایش بر روی سنگ‌ها، اشکالی از حیوانات، موجودات غیر اورگانیک در ذهن تداعی می‌شود.

در واقع این سنگ‌ها به جا مانده از رسوب کوه‌های آتشفشانی‌ هستند که بیش از ۳۵ میلیون سال پیش فوران می‌کردند. نمونه دیگر این دسته از سنگ‌ها در روستای کندوان تبریز نیز وجود دارد. سرعت فرسایش سنگ‌های آدمک‌جیان از دویست تا صدهزار سال پیش تاکنون، افزایش یافته‌ است.

جاذبه‌های گردشگری روستای وردیج

از آنجایی که این سنگ‌ها در طول سال‌ها فرسایش به این اشکال عجیب و زیبا درآمده‌اند، نظر کارشناسان بر این است که نباید در وضعیت روند فراسایش طبیعی آن‌ها دست برد. بهتر است به جای مداخله در حفظه و نگهداریشان، تا زمانی که می‌توان از دیدن آن‌ها لذت برد.

باورهای جالبی در رابطه با دامنه ارواح سنگی در میان مردم محلی وجود دارد. پیشتر گفتیم که برخی معتقد بودند که پیشینیانشان در قلعه‌ای زندگی می‌کرده‌اند و این بقایای قلعه است. برخی نیز معتقدند که این صخره‌ها در حقیقت حیوان بوده‌اند که به سنگ تبدیل شده‌اند!

انتخاب با شما! برای دیدن بقایای قلعه یا ارواح حیوانات سنگ شده باید 6 کیلومتر از روستای وردیج به سمت روستای واریش بروید تا این دامنه زیبای در حال فرسایش را مشاهده کنید.

· آبشار لت‌مال

در جاده‌ای کوهستانی منتهی به روستای وردیج و به فاصله 10 کیلومتری از تهران، آبشارهای لت‌مال واقع شده‌اند که برای دیدنشان می‌توانید بعد از مجتمع معلم تهران وارد دره شوید و یک ساعت پیاده‌روی کنید تا ابتدا آبشارهای کوتاه‌تر لت‌مال در حدود 5 متری و بعد آبشار بلند 35 متری پلکانی‌اش را ببینید.

آبشار لت‌مال روستای وردیج

لت به معنای سنگ و مال نیز به معنای مالش یا مالیده شدن است. از تلاقی آب و سنگ و همزیستی این دو با هم، این نام بر آبشار گذاشته شده است.  لت‌مال یک آبشار فصلی است. به این معنا که از اواسط پاییز بعد از شروع بارندگی‌ها تا اواخر بهار که بارندگی‌ها کم و تمام می‌شود، در دره شکل می‌گیرد. این آبشار زیبا در منطقه با به هم پیوستن نهرهای جاری شده از کوه بر اثر بارش‌هاست که به وجود می‌آید.

نتیجه‌گیری

روستاهای مناطق کوهستانی علاوه بر آب و هوای پاک زندگی سخت در کوهستان را هم به دیدگان شما خواهند آورد. زیبایی اینگونه است که شکل می‌گیرد. از این روست که روستایی چون روستای وردیج عجیب و ویژه می‌شود. آنچه سالیان بر او وارد کرده را می‌توان نشست و نگاه کرد. در این مقاله از ویژگی و تاریخچه و جاذبه‌های روستای وردیج گفتیم و برای علاقه‌مندان هم گفتیم که چگونه می‌توانند به آنجا سفر کنند. وردیج لواشک‌های خوشمزه‌ای دارد پس سوغاتی یادتان نرود!



1402/08/06 | کد مطلب: 1751
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.