زیباترین دیدنی های لردگان |آرندتور

مهمترین و زیباترین جاذبه‌های دیدنی لردگان

شما هم امتیاز بدهید!

استان چهار محال و بختیاری از سبزترین استان‌های کشور است که با منابع آبی بسیار متنوع و زیاد و طبیعت بکر و زیبایی که دارد از زیبا‌ترین استان‌ها برای گشتن و دیدن طبیعت محسوب می‌شود. لردگان نیز از زیباترین شهرهای چهار محال و بختیاری است که دور و اطراف خود چندین و چند جاذبه طبیعی و دیدنی را جای داده است. در مقاله امروز قصد داریم لردگان را بیشتر بشناسیم و با دیدنی‌های اطراف آن بیشتر آشنا شویم، شاید این شهرستان مقصد سفر بعدی شما بود. 

رود ارمند

رود ارمند از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری لردگان و چهارمحال و بختیاری است. این رود زیبا و وسیع که بخش بزرگی از استان را در بر می‌گیرد، در نهایت به سد کارون ۴ می‌پیوندد و رودخانه‌ای خروشان و عظیم محسوب می‌شود. بهترین زمان سفر به این رود زیبا فصل بهار است که می‌توانید از مناظر سرسبز و زیبای اطراف مانند جنگل‌ها و دشت‌ها، آبشارهای کوچک و بزرگ و پوشش گیاهی اطراف لذت ببرید، اما این‌ها تنها جاذبه‌های رود ارمند نیستند. 

مهم‌ترین جاذبه رود ارمند که آن را تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری کرده است. ورزش رفتینگ یا همان قایق سواری در آب‌های خروشان در این رودخانه انجام می‌شود که می‌تواند تفریحی بسیار پر هیجان و جذاب باشد. البته که این کار برای افراد مبتدی به تنهایی امکان پذیر نیست و نیاز به راهنما و مربی وجود دارد، بنابراین برای دفعه اول بهتر است با یک تور رفتینگ ارمند به این منطقه سفر کنید و در کنار لذت بردن از طبیعت، از یک تفریح ببسیار هیجانی و پر جنب و جوش هم لذت ببرید. 

رفتینگ ارمند

چشمه برم

اگر به شهر لردگان سفر کردید و به دنبال یک جاذبه زیبا و دیدنی داخل خود شهر می‌گردید، دیدن چشمه برم را از دست ندهید. این چشمه زیبا در مرکز شهر واقع شده و به راحتی می توانید در اطراف آن به گشت و گذار بپردازید زیرا امکانات رفاهی و تفریحی نیز به همراه یک پارک در آن جا وجود دارد. این چشمه علاوه بر ظاهر زیبا، یک مکان مهم هم محسوب می‌شود. چشمه برم به تامین آب کشاورزی در منطقه کمک می کند و حتی یکی از سرشاخه‌های رود کارون نیز محسوب می‌شود. این چشمه یک چشمه باستانی و با قدمت بالاست که برای مردم منطقه مقدس محسوب می‌شود و احترام زیادی برای آن قائلند. 

آبشار آتشگاه

یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی اطراف لردگان آبشار آتشگاه است که از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه نیز به شمار می‌رود. این آبشار در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان و ۱۹۰ کیلومتری شهر کرد  و در داخل روستای آتشگاه قرار دارد. این آبشار زیبا از شمال کهگیلویه و بویر احمد و از رشته کوه زاگرس سرچشمه گرفته و در نهایت هم به رود کارون می‌پیوندد. برای رسیدن به این آبشار، باید از روستای آتشگاه شروع کنید و مسیری نسبتا طولانی را بپیمایید، اما اصلا نگران نباشید. دیدنی ها و طبیعت مسیر آنقدر زیبا و جذابند که خسته نمی‌شوید و به اندازه‌ی خود آبشار لذت بخش خواهند بود. این مسیر از کنار رودخانه ‌آغاز  و به بالای یک دره می‌رسد. این آبشار که به آن آبشار مینیاتوری هم گفته می‌شود، مجموعه‌ای از چند آبشار کوچک و بزرگ است که برخی فصلی و برخی ثابتند. با توجه به معتدل بودن آب و هوا می‌توانید هر زمانی دوست داشتید برای دیدن آبشار بروید، اما در بهار به دلیل حجم بالای آب احتمالا مجبور شوید مسیری را پیاده طی کنید و زمستان هم احتمالا هوا سردتر از آن است که بتوانید از آبتنی لذت ببرید. 

آبشار آتشگاه

 منطقه حفاظت شده سبز کوه

با تقریبا ۳۰ کیلومتر فاصله گرفتن از لردگان، می‌توانید به منطه‌ای بکر و جذاب به نام منطقه حفاظت شده سبزکوه برسید که دیدنش برای هر طبیعت گردی جذاب و از واجبات است. منطقه حفاظت شده سبزکوه منطقه‌ای وسیع با حدود ۵۶ هزار هکتار وسعت است و بین سه شهرستان لردگان، کیار و بروجن واقع شده است. این منطقه تنوع حیات وحش بسیار بالایی دارد؛ ۲۱ گونه خزنده، ۲۴ گونه پستاندار و انواع دوزیست و ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند و به همین دلیل هم یک منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده اعلام شده است. تنوع جانوری تنها جاذبه این مکان نیست. کوه‌های عظیم و صخره‌ای، طبیعت بکر، دشت‌های وسیع، چشمه‌ها و آبشارها همه و همه به جذابیت این مکان زیبا افزوده‌اند و قطعا از بازدید آن لذت خواهید برد. 

بیشتر بخوانید: رفتینگ چیست و چه تجهیزاتی لازم دارد؟

دره تنگ زندان

دره تنگ زندان در واقع یک بخش از منطقه حفاظت شده سبز کوه است، پس با بازدید از این منطقه می‌توانید از دره تنگ زندان هم دیدن کنید. این مکان در فاصله ۵۵ کیلومتری لردگان واقع شده است و چندین آبشار در دل خود دارد که معروف‌ترین آن‌‌ها به همین نام یعنی آبشار تنگ زندان است، اما چرا چنین نامی دارد؟ مسیر دسترسی به آبشارهای این دره سخت است و در یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه قرار گرفته است، همین سختی دسترسی و محسور بودنش هم سبب شده به آن دره تنگ زندان گفته شود. چشم انداز فوق العاده در کنار آبشار عظیم، جریان آب و طبیعت کاملا بکر و دست نخورده این دره را به یک جاذبه خاص تبدیل کرده است که بهترین زمان بازدید آن نیز اواخر بهار و تابستان است. البته همانطور که گفتیم بازدید از دره تنگ زندان چندان آسان نیست و بازدید از این جاذبه تنها به طبیعت گردهای حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. 

سد کارون ۴

یکی دیگر ازجاذبه‌های زیبای  شهر لردگان، سد کارون ۴ است. این سد در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از شهر کرد و در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهر لردگان قرار دارد و همانطور که از نامش هم پیداست، روی رود کارون احداث شده است. این سد پنجمین سد مرتفع و منبعی برای تولید انرژی برق-آبی است.  البته که جذابیت این مکان دیدنی نه به خاطر خود سد، بلکه به دلیل دریاچه‌ای است که پشت سد تشکیل شده است. از طریق مسیر بزرگراه لردگان به ایذه می‌توانید به این سد زیبا دسترسی پیدا کنید. ترکیب دشت‌ها و کوه‌های اطراف با دریاچه سد کارون ۴ منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده است و وجود کوه‌های زاگرس در دور و اطراف شکوه و عظمت خاصی به آن می بخشد. فراموش کنید در اوایل فصل بهار از این جاذبه دیدن کنید که طبیعت در بهترین آب و هوای خود قرار دارد، به علاوه امکان ماهیگیری هم در این مکان فراهم است و حتی می‌توانید از ماهیگیران محلی خرید کنید. 

منطقه حفاظت شده هلن

این منطقه دومین منطقه حفاظت شده استان چهار محال و بختیاری است که حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد و البته بر خلاف منطقه حفاظت ده سبزکوه، یک منطقه جنگلی محسوب می‌شود. منطقه حفاظت شده هلن در شهرستان‌های لردگان، کیار و اردل قرار گرفته و با شهر کرد تقریبا ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. فصل بهار بهترین زمان ممکن برای سفر به این منطقه حفاظت شده است که مقصد بسیاری از طبیعت‌گردها و افراد علاقه مند به کمپینگ هم هست. نیازی به گفتن نیست که این منطقه حفاظت شده پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی دارد که در کنار آبشارها و رودخانه‌ها به جذابیت آن می‌افزاید. قسمتی از این منطقه به دریاچه سد کارون ۴ می‌رسد و کمپ هلن هم در همین منطقه تاسیس شده است که می‌توانید هم اقامت کنید و هم ورزش‌های آبی را تجربه کنید و علاوه بر طبیعت گردی تفریحات دیگر مانند رفتینگ، شاتل و زیپ لاین و... را نیز تجربه کنید. 

هلن

پارک جنگلی پروز

آخرین جاذبه دیدنی اطراف لردگان که در ماله امروز قصد معرفی آن را داریم پارک جنگلی فلارد است. این پارک جنگلی در فاصله ۵۰ کیلومتری از لردگان و در ۱۵۵ کیلومتری شهر کرد قرار دارد و دسترسی به آن از مسیر یاسوج لردگان امکان پذیر است. این پارک جنگلی با درختان پر تراکم که بیشتر از درختان بلوط مخصوص زاگرس تشکیل شده، در امتداد رودخانه‌ای پرآب و زیبا در دره قرار گرفته است. از همه مهم‌تر این که این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی لازم است و خانواده و افراد مختلف نیز به اندازه طبیعت گرد‌ها می‌توانند از این مکان لذت ببرند. وسعت این پارک بزرگ حدود ۵۰ هکتار است و مناظر زیبا و منطقه دنج و آرام آن ارزش بازدید را دارد. 

بیشتر بخوانید: رودخانه ارمند کجاست

جمع بندی

لردگان و مناطق اطراف آن با وجود وسعت کم، پر است از مناظر و طبیعت بکر و دست نخورده که هر یک به تنهایی می‌تواند یک جاذبه دیدنی زیبا باشد، از کوه‌های عظیم و باشکوه رشته کوه زاگرس گرفته تا دشت‌ها، رودها و سد زیبای کارون. در این مقاله آژانس مسافرتی آرندتور تنها به چند مورد از این زیبایی‌ها اشاره کردیم که می‌توانند مقصد بعدی سفر برای شما باشند تا از طبیعت استان چهار محال و بختیاری لذت ببرید. 



1402/03/03 | کد مطلب: 1540
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.