ماسال کجاست؟ + راهنمای سفر و عکس |آرندتور

ماسال کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

شما هم امتیاز بدهید!

بهار از راه رسیده و فصل سفر به ییلاقات و گردش در طبیعت روح‌نواز فرارسیده، از ییلاقات ایران چقدر می‌دانید؟ تابه‌حال نام ماسال به گوشتان خورده است؟ آیا می‌دانید ماسال کجاست؟ برای اینکه بدانید ماسال کجاست و چگونه می‌توانید سفری بی‌نظیر به طبیعت بکر و فوق‌العاده آن داشته باشید، با این  مطلب از آژانس مسافرتی آرند تور همراه ما باشید.

ماسال کجاست؟

ماسال از زیباترین مناطق گیلان است. منطقه‌ای کوهپایه‌ای با آب و هوایی منحصربه‌فرد و طبیعتی سحرانگیز در کنار کوه‌های سرسبز تالش. ماسال از طرف شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن و صومعه‌سرا و از جنوب و غرب به خلخال و استان اردبیل محدود می‌شود.

و اما ماسال کجاست؟ ماسال در حدود 5۵ کیلومتری شهر رشت، قرار دارد. فاصله ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر است و با رشت از راه صومعه‌سرا ۵۵ کیلومتر فاصله دارد.

جمعیت شهرستان ماسال حدود ۵۰ هزار نفر است و مردم این منطقه به زبان تالشی صحبت می‌کنند. ماسال به معنای کنار کوه است و در قدیم رودکنار نامیده می‌شده. این شهر در کنار رودخانه خالکایی واقع‌شده است. صدای رودخانه خالکایی و لمس خنکای آب لذت سفر به ماسال را دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی ماسال را بشناسید

شاندرمن ماسال کجاست؟

ماسال شامل دو بخش مرکزی و شاندرمن می‌شود. شاندرمن در فاصله حدود 40 کیلومتر از ماسال قرار دارد. هر دو آن‌ها دارای طبیعتی سرسبز و زیبا هستند. شاندرمن در گذشته نام ایل بزرگی بوده که در این منطقه ساکن بودند. شاندرمن در گویش تالشی به معنای «با من رفتن» است و با آرامش بی‌اندازه‌اش روح را جلا می‌دهد.

جاهای دیدنی شاندرمن ماسال کجاست؟ از دیدنی‌های شاندرمن، روستای سیاهمرد است که پهناورترین روستای استان گیلان است. همچنین آبشارهای بسیار زیبایی مانند آبشار ویوز در مجاورت محدوده ییلاقی النزه شاندرمن قرار دارد که در زیبایی و طراوت بی‌همتا است.

بازارهای محلی ماسال کجاست؟

ماسال از قدیم محل تشکیل شنبه‌بازار بوده، قدمت شنبه‌بازار ماسال به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. بازارهای محلی جزئی از فرهنگ مردم گیلان است و وجود همین شنبه‌بازار محلی باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شده است و گردشگران و مسافران می‌توانند در این بازار سنتی انواع صنایع‌دستی مخصوص منطقه را تهیه کنند.

و اما شنبه‌بازار ماسال کجاست؟ بازار هفتگی ماسال در روزهای شنبه در خیابان طباطبایی یکم، خیابان کارساز برگزار می‌شود و بیشتر برای تجربه حال و هوای بازار محلی، حمایت از اقتصاد منطقه و گشت‌وگذار، بازدید از آن پیشنهاد می‌شود.

جمعه‌بازار شاندرمن هم از بازارهای مطرح ماسال است. این بازار پرجنب‌وجوش محلی بسیار دو بخش سرپوشیده و سرباز دارد و در آن محصولات محلی و صنایع‌دستی تالشی عرضه می‌شود. این بازار محلی نیز بسیار پررونق و باصفا است.

 روستای چسلی

جاهای دیدنی ماسال کجاست؟

تور ماسال از مناطق بسیار زیبای شمال است که با جاهای دیدنی که در خود جای‌داده می‌تواند تجربه سفری رؤیایی را برای شما به ارمغان بیاورد. بهترین مکان‌های شگفت‌انگیز ماسال جنگل‌های سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، غارها، حیات‌وحش متنوع و مراتع سرسبز است؛ که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

غار آویشو ماسال کجاست؟

در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها غار آویشو است. آویشو به تالشی به معنای  محل فرورفتن آب است. این غار آهکی با قدمت حدود ۷۵ میلیون سال، طولانی‌ترین غار گیلان است. ارتفاع دهانه آن ۱۹ متر و عرض آن ۱۴ متر است. این غار در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن در نزدیکی روستای سیاهمرد قرار دارد.

تاکنون بیش از 2 کیلومتر از طول این غار توسط غارنوردان اکتشاف شده، اما تنها حدود 800 متر آن برای بازدید عموم در دسترس قرار دارد. از پدیده‌های گردشگری و زیبای این غار می‌توان به قندیل‌ها و هفت آبشار بسیار چشم‌نواز آن اشاره کرد.

زیباترین آبشار ماسال کجاست؟

آبشارهای متعدد ماسال از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است؛ و اما زیباترین آبشار ماسال کجاست؟ آبشار بلند و خروشان رامینه زیباترین آبشار ماسال است که در نزدیکی  منطقه اسبه ریسه قرار دارد. این آبشار با ارتفاع حدود ده متر  در میان جنگل قرار دارد.

به‌جز آبشار رامینه کدام زیباترین آبشار ماسال کجاست؟ آبشار کمتر شناخته‌شده چسلی آبشاری بی‌نظیر در دل جنگل است که  زیبایی مثال‌زدنی دارد. این آبشار در ابتدای روستای چسلی در دل جنگل‌های هیرکانی در ماسال قرار دارد که باوجودی که کوچک است بکر و دیدنی است.

جنگل‌های ماسال کجاست؟

ابتدا ببینیم پارک جنگلی ماسال کجاست. پارک جنگلی ماسال «ریزه مندان» نام دارد. این پارک زیبا در میدان تالشان شهر ماسال قرار دارد. ریزه مندان با توجه به تنوع گیاهی و درختچه‌های موجود در آن بستر بسیار مناسبی برای گردشگری طبیعت را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده و از دیدنی‌های ماسال است.

 و اما جنگل معروف ماسال کجاست؟ جنگل شالما در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب ماسال از دیگر جاذبه‌های منطقه در روستای شالما است که طبیعت بکر و سرسبزی دارد، ۵ چشمه دارد و دو رود شالما و چسلی در این روستا به هم می‌پیوندند و طراوت را به منطقه می‌آورند. برای رسیدن به رودخانه باید از میان شالیزارها عبور کنید که بسیار لذت‌بخش است.

اوسلبلانگاه ماسال

بهترین ییلاق‌های ماسال کجاست؟

شاید همه بدانیم بهترین ییلاق ماسال کجاست. ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین و مشهورترین ییلاق ماسال است که سالانه مسافران زیادی را برای دیدن زیبایی‌های بی‌حدوحصرش به سمت خود می‌کشاند.

پس از اولسبلنگاه بهترین ییلاق ماسال کجاست؟ اطراف ماسال ییلاقات زیادی دارد. سوئه چاله پس از اولسبلنگاه معروف‌ترین ییلاق ماسال است که در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از ارتفاعات ماسال، در میان کوه‌ها قرار دارد و به چشم‌اندازهای بی‌نظیر، خانه‌های رنگارنگ دوطبقه‌ و مناظر سرسبزش شهرت دارد.

بهترین روستاهای ماسال کجاست؟

ماسال روستاهای بسیاری دارد که معروف‌ترین آن‌ها، روستای اولسبلنگاه است. روستای شالما  در 12 کیلومتری غرب ماسال و روستای بکر و جنگلی چسلی با مناظر روستایی در کنار طبیعت زیبا از بهترین روستاهای ماسال هستند.

اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

اولسبلنگاه روستایی است بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان که در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرارگرفته است. این ییلاق میان کوهی و پرجمعیت با خانه‌های چوبی جایگاه خاصی در بین مردم ماسال دارد. از قدیم آن را به‌عنوان ییلاق اصلی خود برگزیده و بهار و تابستان به آنجا می‌روند.

 قدم زدن عصرگاهی در مراتع ییلاقی اولسبلنگاه بسیار لذت‌بخش است. به‌خصوص هنگام غروب این مکان بسیار خیال‌انگیز است. بازدید از این جاذبه دیدنی شاید مهم‌ترین کاری است که در باید در سفر خود به ماسال بگنجانید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اولسبلنگاه ماسال

جنگل ابر ماسال کجاست؟

جنگل ابر پدیده‌ای شگفت‌انگیزاست که در برخی شهرهای ایران می‌توانید شاهد آن باشید. ماسال یکی از این نقاط است. در ارتفاعات اولسبلنگاه اگر خوش‌شانس باشید مناظر مه‌گرفته و ابری روستا همچون جنگل یا اقیانوسی از ابر را می‌توانید ببینید. اینجا جایی است که گویی ابرهای آسمان و زمین با هم پیوند می‌خورند و شما می‌توانید در میان ابرها قدم بزنید.

بام سبز ماسال کجاست؟

آیا می‌دانید بام سبز معروف ماسال کجاست؟ بام سبز ماسال چشم‌انداز زیبای این شهر است که در یک کیلومتری جنوب غربی شهر در جاده بام سبز واقع‌شده است. در این منطقه علاوه بر ماسال بخش‌هایی از شهرستان صومعه‌سرا و بندرانزلی با مناظری زیبا قابل‌رؤیت هستند. چشم‌انداز باشکوه بام سبز آن را در بین گردشگران بسیار محبوب کرده است.

منطقه باستانی ماسال کجاست؟

آیا می‌دانید منطقه باستانی ماسال کجاست؟ منطقه باستانی اسبه ریسه در نزدیکی روستای اسبه ریسه، در شهرستان ماسال قرار دارد و قدمت آن به هزاره پیش از میلاد بازمی‌گردد روستایی است که دو دوره تاریخی را سپری کرده است. دوره عصر آهن و دوره هخامنشیان.

در حفاری‌های صورت گرفته اشیای زیادی کشف‌شده است. همچنین در این روستا، بقایای استودان و دخمه‌های سنگی وجود دارد که از دوران ایران باستان، به‌جامانده و قدیمی‌ترین و تنهاترین دخمه و استودان استان گیلان در این روستا قابل بازدید است.

بهترین اقامتگاه ماسال کجاست؟

در بین هتل‌های ماسال هتل فردین معصومی معروف‌ترین هتل مدرن شهر است؛ اما برای شناخت بهتر منطقه و لذت بیشتر از طبیعت، پیشنهاد می‌کنیم در ییلاق در ویلاها، کلبه‌های چوبی و اقامتگاه‌های بومگردی ماسال اقامت کنید.

کلبه‌های چوبی ازآنجایی‌که به دور از هیاهوی شهر و با چشم‌انداز به جنگل و کوه دارند، پرطرفدارتر هستند. همچنین سوئیت و ویلا و هتل‌های زیادی برای اقامت در منطقه ماسال وجود دارد که بنا بر روحیه و سبک سفر خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شالما

بهترین رستوران ماسال کجاست؟

و اما بهترین جاها برای غذاهای خوشمزه گیلکی در ماسال کجاست؟ رستوران خزر از بهترین رستوران‌های ماسال است که به خاطر کباب‌های خوشمزه‌اش معروف است. در ییلاق هم رستوران سنتی اولسبلنگاه ماسال از گزینه‌های مطلوب غذاخوری است؛ اما برای صرف غذاهای محلی به‌طور خاص، اقامتگاه‌های بومگردی یا خانه‌های محلی گزینه بسیار مطلوبی به شمار می‌روند.

بهترین زمان سفر به ماسال چه زمانی است؟

ماسال یکی از نقاط مرتفع گیلان است. در بهار و تابستان هوای آن مطبوع و دلپذیر است. اقلیم منطقه معتدل و مرطوب است و در مناطق مرتفع آب‌وهوای معتدل کوهستانی وجود دارد. بهترین زمان سفر به ماسال از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا مهر ماه ادامه می‌یابد.

چگونه برویم ماسال؟

فاصله تهران تا ماسال، حدود ۳۸۰ کیلومتر است که این فاصله بین چهار ساعت و نیم تا پنج ساعت طول می‌کشد. برای رفتن به ماسال چندین راه دسترسی وجود دارد. شما می‌توانید با خودروی شخصی، اتوبوس، سواری و قطار از تهران به ماسال بروید.

همچنین تورهای ماسال گردی، طبیعت‌گردی و کمپینگ توسط آژانس‌های گردشگری با برنامه سفرهای متنوع در طول سال به‌خصوص در بهار و تابستان به مقصد ماسال و اولسبلنگاه عمدتاً به‌صورت دو الی سه‌روزه برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

کلام آخر

در این مطلب به شما گفتیم ماسال کجاست و شما را با جاذبه‌های این منطقه زیبا و بی‌نظیر تا حدودی آشنا کردیم. تا بدانید جاهای دیدنی ماسال کجاست از ییلاقات گرفته تا آبشار و غار و بازارهای محلی. امیدواریم در بهار و تابستان سفر فوق‌العاده‌ای را به این منطقه بی‌نظیر تجربه کنید.



1402/01/29 | کد مطلب: 1512
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.