آشنایی با بزرگترین و جذاب‌ترین جزیره ترکیه ‌جزیره جوندا

آشنایی با بزرگترین و جذاب‌ترین جزیره ترکیه ‌جزیره جوندا

شما هم امتیاز بدهید!

جوندا یکی از دیدنی‌ترین جزایر ترکیه است که هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر خارجی است. این جزیره در دریای اژه قرار دارد و بیشتر حال و هوای مدیرترانه‌‌ای دارد.

جزیره جوندا (Cunda) که با نام جزیره علی‌بی (AliBey) نیز شناخته می‌شود، بیشترین مساحت را در بین تمام جزایر ترکیه به خود اختصاص داده است و مکانی زیبا است که در آن دریای بیکران با کاج‌های سبز و درختان زیتون ترکیب شده است. این جزیره که توسط ساختمان‌های نئوکلاسیک احاطه شده است، یک استراحتگاه فراموش نشدنی برای کسانی است که به دنبال تعطیلات آرامش‌بخش در طبیعت هستند. با شرکت در تور ترکیه و بازدید از جوندا می‌توانید آثار باقی مانده از خانه‌های عثمانی و یونانی را ببینید که در اطراف بقایای کلیسای عظیم تاکسییارحیس جمع شده‌اند. با کاوش در جزیره، احساس می‌کنید که یک مسافر زمان هستید. با ما همراه باشید تا شما را با جزیره جوندا، بزرگترین و جذاب‌ترین جزیره ترکیه بیشتر آشنا کنیم.

جزیره جوندا

جوندا بزرگترین جزیره آیوالیک یک شهر قدیمی یونانی است که در دریای اژه بین یونان و ترکیه قرار دارد. امروزه خانه‌های سنگی زیبا با کرکره‌های رنگارنگ و نقطه عطف اصلی جزیره، کلیسای تاکسییارحیس، تنها یادآور گذشته است. جزیره جوندا با درختان زیتون، قایق‌های ماهیگیران کوچک که در دریا در حال حرکت هستند و خیابان‌های سنگفرش شده پیچ در پیچ، بهشتی غیر قابل انکار در انتظار کشف است. با شرکت در تور ترکیه مختص جزیره جوندا می‌توانید از این جزیره بازدید کنید، چنانچه در تور استانبول هستید می‌توانید یک روز را به بازدید از جوندا اختصاص دهید.

مکان‌های دیدنی در جزیره جوندا

در حین اقامت در جزیره جوندا، در هر خیابان و گوشه جزیره شگفتی‌های شیرینی در انتظار شماست. هنگام قدم زدن در خیابان‌های تاریخی و خانه‌های سنگی جوندا، با خانه‌های زیبا، گل‌های رنگارنگ جلوی پنجره و حیوانات خیابانی که صاحبان واقعی جزیره هستند، روبرو می‌شوید که برای قاب عکس‌های باشکوه ژست می‌گیرند. جزیره جوندا از نظر مکان‌های دیدنی منطقه‌ای بسیار غنی است. این جزیره با تاریخ، نقاط خرید و سواحل خود، توقفگاه‌هایی دارد که لحظات خوشی را برای هر بازدیدکننده‌ای رقم می‌زند. در این بخش شما را با مکان‌های دیدنی این جزیره زیبا آشنا می‌کنیم:

کلیسای تاکسییارحیس

کلیسای تاکسییارحیس (Taksiyarhis) کلیسای قرن نوزدهمی، که نقطه عطف تاریخی جزیره است، یکی از مکان‌هایی است که باید در جوندا ببینید. این کلیسا که در سال 1873 ساخته شد و پس از آسیب دیدن در زلزله مدتی به عنوان مسجد رها شد. پس از یک دوره مرمت فشرده، امروز می‌توان از این بنا به عنوان موزه رحمی کوچ بازدید کرد. بسیاری از اشیا و ابزار مرتبط با صنعت و مهندسی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. فضای داخلی زیبای این کلیسا دارای نقاشی‌های دیواری است که زندگی عیسی مسیح و طرح‌های مرمری پیچیده را به تصویر می‌کشد.

تپه عاشقان

برای تماشای مناظر مسحورکننده جزیره جوندا و دریای اژه از منظره یک پرنده و گرفتن عکس‌های عاشقانه در غروب‌های سرخ، حتماً باید از تپه عاشقان دیدن کنید. تپه عاشقان (Âşıklar Tepesi) نام خود را از مناظر کارت پستالی‌اش در طلوع و غروب خورشید گرفته است. این تپه میزبان مکان‌های گردشگری مانند کتابخانه سویم نجدت کنت (Sevim Necdet Kent) و آسیاب‌های بادی تاریخی است که پربازدیدترین مکان‌های جزیره هستند. می‌توانید از مرکز جزیره کمی پیاده‌روی کنید، زیباترین عکس‌ها را از مناظر پانوراما که تا جزیره لسبوس امتداد دارد، بگیرید و با نوشیدن قهوه در هوای تازه در تپه عاشقان، روح خود را آرام کنید.

آسیاب‌های بادی تاریخی

آسیاب‌های بادی تاریخی یکی از برجسته‌ترین مکان‌های منطقه در میان سازه‌های نمادین است. تاریخچه آسیاب بادی که با گذشت زمان بیشتر و بیشتر محبوب شد، به دهه 1600 برمی‌گردد. این آسیاب قدیمی در یک نقطه مرتفع قرار دارد؛ بنابراین مکان مناسبی برای تماشای مناظر و گرفتن چند عکس است. در حال حاضر این آسیاب یک فروشگاه سوغات، کافه و کتابخانه‌ای که کتاب‌های سیاسی نجدت دیپلماتی که جان خود را برای نجات یهودیان ترکیه در طول جنگ جهانی دوم فدا کرد را در خود جای داده است.

می‌توانید نگاه دقیق‌تری به معماری سنگی صدساله آسیاب‌های بادی تاریخی جوندا بیندازید که به دلیل مناظر زیبایی که در هنگام طلوع و غروب خورشید ارائه می‌دهند، هم دوستداران تاریخ و هم عاشقان عکاسی را به خود جذب می‌کند، می‌توانید عکس‌های رمانتیک تأثیرگذاری بگیرید و از مناظر پانوراما لذت ببرید.

ساحل ساریمساکلی

در سفر به جزیره جوندا می‌توانید از ساحل ساریمساکلی (Sarımsaklı Plajı) که یکی از طولانی‌ترین و زیباترین سواحل ترکیه با خط ساحلی چشمگیر هفت کیلومتری است لذت ببرید. ساحل ساریمساکلی امکاناتی مانند امکانات توریستی، رستوران‌های ماهی، کافه‌ها و مراکز تفریحی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید چترهای آفتاب‌گیر و صندلی‌های آفتاب‌گیر کرایه کنید.

جاده ساحلی ساحل ساریمساکلی که در ماه‌های گرم تابستان مملو از گردشگران داخلی و خارجی است، یکی از مکان‌های مورد علاقه منطقه برای پیاده‌روی عصرگاهی همراه با مناظر شگفت انگیز غروب خورشید است. می‌توانید در مناطق تفریحی اطراف ساحل ساریمساکلی استراحت کنید که به دلیل شن‌های شفابخش آن که برای سلامتی مفید است، اغلب از آن بازدید می‌شود. می‌توانید تعطیلات تابستانی خوبی را در هتل‌ بوتیک‌ها، هتل‌های مدرن و پانسیون‌های خانوادگی که برای همه بودجه‌ها مناسب هستند، در اطراف ساحل داشته باشید.

تور قایق‌سواری

یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که در جزیره جوندا انجام می‌شود، تور قایق است. هنگام شرکت در تور ترکیه برای بازدید از جزیره جوندا قایق‌هایی را خواهید دید که در ساحل جزیره صف کشیده‌اند. اگر قصد انتخاب قایق‌های شلوغ را ندارید، می‌توانید یک قایق خصوصی اجاره کنید و تور خود را در گروه کوچک‌تر انجام دهید. این تورها شما را به بازدید از محبوب‌ترین خلیج‌ها می‌برند و در جزیره‌های اطراف هم توقف‌هایی دارند.

جزیره لسبوس

با قایق‌سواری یک ساعته به جزیره توریستی لسبوس (Lesbos Adasi) که درست روبروی جزیره جوندا قرار دارد، می‌توانید یک سفر یک روزه فراموش نشدنی را در فضای تاریخی جزیره داشته باشید. شما می‌توانید هم از دریای عمیق آبی و هم از زیبایی‌های تاریخی در جزیره لسبوس لذت ببرید. این جزیره به دلیل عمارت‌های تاریخی که در دامنه‌های جزیره ردیف شده‌اند و کلیساهایی که با تزئینات داخلی با نقوش مذهبی چشمگیر توجه را به خود جلب می‌کنند، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

خلیج اورتونچ

خلیج اورتونچ (Ortunç)، یکی دیگر از خلیج‌های جذاب جزیره جوندا، جایی که جنگل‌های سرسبز کاج و دریای آبی عمیق دریای اژه به هم می‌رسند. می‌توانید این خلیج را با تورهای قایق کاوش کنید. خلیج اورتونچ که با زیبایی‌های دست نخورده و دریای شفاف و شیشه‌ای خود به مرکز اصلی تورهای غواصی، طبیعت‌گردی، دوچرخه سواری و سافاری تبدیل شده است، با ساحل پرچم آبی خود مسافران را مجذوب خود می‌کند.

خلیج اورتونچ که درست در سراسر جزیره لسبوس قرار دارد، به دلیل زیبایی‌های طبیعی دست نخورده خود به عنوان یک پارک ملی تحت حفاظت قرار گرفته است. این خلیج یکی از خاص‌ترین نقاط برای تماشای حیات زیر آب جذاب دریای اژه است، زیرا در محل عبور ماهی قرار دارد. می‌توانید در میان جنگل‌های کاج اطراف خلیج اورتونچ، عکس‌های پانوراما از دریا و مناظر طبیعت جذاب در تراس‌های طبیعی در پای کوه‌ها بگیرید.

 

جزیره تیمرهانه

جزیره تیمرهانه (Tımarhane Adası) که در بین مردم با نام تاشلی آدا یا صومعه تاشلی نیز شناخته می‌شود، یکی از پربازدیدترین مکان‌های جزیره جوندا با سفرهای قایق است و با زیبایی‌های دست نخورده و گنجینه‌های باستانی یکی از مکان‌هایی است که ارزش گشت و گذار را دارد. این جزیره خالی از سکنه که در دوره عثمانی با فضایی آرام به عنوان مرکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت، نام خود را از رها شدن بیماران روانی در دوره بیزانس گرفته است.

بازار تاریخی جوندا

بازار تاریخی جوندا، که با یک پیاده‌روی کوتاه از مرکز جزیره به آن می‌رسید، هر یکشنبه در مرکز جزیره برپا می‌شود. در بازاری که با غرفه‌های رنگارنگش مردم را به خود جذب می‌کند، می‌توانید صدها محصول از گیاهان دارویی دریای اژه گرفته تا غذاهای لذیذ محلی، از آثار هنری دست ساز گرفته تا جواهرات و زیورآلات زیبا پیدا کنید. می‌توانید با چشیدن غذاهای محلی اژه‌ای در رستوران‌های کوچک اطراف بازار استراحت کنید، جایی که می‌توانید محصولات ارگانیک که در این منطقه رشد می‌کنند و ده‌ها محصول روغن زیتون خریداری کنید.

بیشتر بخوانیدساحل ببک استانبول کجاست؟ + راهنمای بازدید و دیدنی‌ها

بهترین زمان برای بازدید از جزیره جوندا

بهترین زمان جزیره جوندا (به ویژه برای کوهنوردان) می، سپتامبر و اکتبر است. کسانی که می‌خواهند برای فصل دریا و تعطیلات تابستانی به این جزیره بیایند، می‌تواند ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست در تور ترکیه مختص جزیره جوندا شرکت کنند یا با شرکت در تور استانبول یک روز را به بازدید از این جزیره اختصاص دهند.

سخن پایانی

جزیره جوندا در 3 کیلومتری شمال غربی مجمع‌الجزایر آیوالیک قرار دارد و بزرگترین جزیره آن است. جوندا که آیوالیک را با دو پل مجزا به هم متصل می‌کند، با زیبایی‌های طبیعی، آثار تاریخی یونانی‌ها، خیابان‌های باریک رنگارنگ و خانه‌های سنگی یکی از قابل‌توجه‌ترین مقاصد تعطیلات است. این جزیره توسط سواحل شنی طلایی با پرچم آبی احاطه شده است یکی از مکان‌های بسیار خاصی است که می‌توانید از دریا و طبیعت لذت ببرید.



1401/09/23 | کد مطلب: 1385
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.