از بوشهر چی بخریم ؟|معرفی کامل انواع سوغات بوشهر
بهترین سوغاتی‌های بوشهر

به نظر شما از بوشهر چی بخریم؟

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

بندر بوشهر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش، سوغات و شیرینی‌های معروفی دارد که جذابیت این بندر چندین هزارساله را جذاب‌تر می‌کند.

تور بوشهر

هربار نام بندر بوشهر را می‌شنویم، دوست داریم بدانیم بنای اصلی آن چه موقع ساخته شده و بندر چه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دارد؟ سوغات بوشهر چیست؟ آیا این بندر، صنایع دستی خاصی دارد؟ در سفر به بوشهر، از بوشهر چی بخریم و...

ما در وبلاگ آرندتور این بار قصد داریم در مورد خرید سوغات بوشهر، صنایع دستی بوشهر و برخی از شیرینی‌های معروف بوشهر با شما سخن بگوییم. پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه‌ای مختصر در مورد بوشهر

نادر شاه، بوشهر را در سال 1736 میلادی، در جای فعلی تأسیس کرد. نام این محل قبل از بوشهر، «ریشهر» بود. این بندر یکی از اولین مراکز دارای چاپ سنگی است. مردم بوشهر اولین مردمانی در ایران بودند که با نشریه و مجله آشنا شدند. از اولین مجلات بوشهر می‌توان به روزنامه‌های مظفری، خلیج فارس و ندای جنوب اشاره کرد.

 بوشهر در صنعت یخ سازی و برق نیز از شهرهای پیشرو بود. اگر دوست دارید با تاریخچه بوشهر، بیشتر آشنا شوید، بهتر است مقاله «همه چیز درباره بوشهر و بوشهری‌ها» را مطالعه بفرمایید.

اما برای پاسخ به پرسش از بوشهر چی بخریم؟ ما انواع سوغاتی‌های بوشهر را به شما معرفی خواهیم کرد. پس همراه ما باشید:

 

سوغاتی‌های خوراکی بوشهر

  • خرما

در شهر بوشهر انواع خرما وجود دارد. در این شهر شما با انواعی از خرما روبرو خواهید شد که تا به حال آنها را ندیده‌اید. بهترین سوغات بوشهر خرید انواع خرما از این بندر است. خرماهای بوشهر با کیفیت‌ترین نمونه خرما هستند که به شهرها و کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

هرساله تا اواسط آبان ماه، نزدیک به 102 هزار تن خرما از نخلستان‌های بوشهر برداشت می‌شود. این شهر سومین مرکز تولید خرما پس از جیرفت و کهنوج است.

مرغوب‌ترین خرمای بوشهر «کبکاب» نام دارد. کبکاب خرمای زردرنگی است که وقتی کامل برسد به رنگ قهوه‌ای تیره، در می‌آید.

  • پنیر نخل

یکی دیگر از سوغات بوشهر که بسیار جالب و متفاوت است، پنیر نخل است.پنیر نخل ماده‌ای ترد و سفید رنگ است که در بخش میانی خرما قرار دارد. این خوراکی بر خلاف نامش، بسیار شیرین و خوشمزه است و در جهرم و هرمزگان نیز تولید می‌شود.

در بوشهر به پنیر خرما «غاپ» می‌‌گویند. این سوغات بوشهر بسیار گران قیمت بوده و سرشار از خاصیت‌های مختلف است.

شیرینی سنتی بوشهر را بیشتر بشناسید

  • ارده بوشهر

ارده بوشهر یکی از شیره‌های بسیار مرغوب بوشهر است که از کنجد تهیه شده و با شیره خرما یا انگور میل می‌شود. اگر به بوشهر سفر کردید، خرید ارده آن را فراموش نکنید!

ارده بوشهر، منبع غنی از ویتامین، آنتی اکسیدان و چربی اشباع شده‌است.

  • خارک پخته

یکی از لذیذترین خوراکی‌های جنوبی خارک است. خارک در واقع خرمای نارس است. خارک را به دو صورت معمولی و پخته استفاده می‌کنند.

خارک پخته، یکی از شیرینی‌های معروف بوشهر است. برای تهیه خارک پخته، خارک و شکر را در یک قابلمه ریخته و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند و آن را می‌جوشانند تا نرم شود. سپس آنقدر آن را روی حرارت قرار می‌دهند تا آب خارک‌ها کاملا گرفته شد. هسته خرماها را از آن بیرون می‌کشند و خارک‌ها را روی حصیر پخش کرده تا کاملا خشک شوند.

خارک پخته یکی از شیرینی‌های معروف بوشهر است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

  • انواع حلوا

بوشهری‌ها حلوا بسیار دوست دارند و آن را در مدل‌های مختلف می‌پزند. در این شهر بندری 3 حلوای معروف وجود دارد.

  1. حلوای راشی که از شیره خرما و عصاره کنجد تهیه می‌شود.
  2. حلوای سنگک که از شیره خرما به عنوان شهد، استفاده می‌کنند.
  3. حلوای پسکی که خرمای له شده به همراه آرد و ماست است. این حلوا را تنها در برازجان می‌توانید پیدا کنید.

حلوا پسکی نوعی حلواست که در آن خرمای رسیده را با آرد و روغن سرخ می‌کنند. سپس مقداری ماست به حلوا اضافه می‌کنند و آن را ورز می‌دهند.

  • مسقطی بوشهر

تعجب نکنید در بوشهر نیز این شیرینی خوشمزه سنتی تهیه می‌شود و آن را به گردشگران عرضه می‌کنند. مسقطی در حدود 200 سال پیش از مسقط، پایتخت عمان به سواحل خلیج فارس رسید و به همین دلیل نامش را مسقطی گذاشتند.  برای تهیه مسقطی باید از نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب استفاده کرد. ترکیب مسقطی با چای، یک شیرینی بسیار بی‌نظیر و خوشمزه است!

تقریبا 2 قرن پیش مسقطی از مسقط، پایتخت عمان به سواحل خلیج فارس آمد.

  • انواع نان بوشهر

در بوشهر 3 نان محلی مشهور و خوشمزه به نام نان نازک، نان گرده و نان بلبل وجود دارد. نان بلبل را روی تابه می‌پزند. کماج نیز یکی دیگر از نان‌های حجیم بوشهر است که با آرد گندم سفید و مایه‌ی خمیری که از نخود تهیه شده، درست می‌شود.

اغلب شهرها، نان محلی خودشان را دارند. بوشهر نیز 3 نان محلی، نان نازک، نان گرده و نان بلبل دارد.

  • انواع ترشی بوشهر

اگر به انواع ترشی علاقه‌مند هستید، در بوشهر می‌توانید انواع ترشی را تهیه کنید. ترشی انبه یکی از محبوب‌ترین ترشی‌ها و یک هدیه برای سوغات بوشهر است که همه آن را دوست دارند. از دیگر ترشی‌های  خوشمزه منطقه می‌توان به ترشی لیموعمانی و ترشی بادمجان اشاره کرد.

سه ترشی انبه، لیمو عمانی و بادمجان، از محبوب‌ترین ترشی‌های بندر هستند که می‌توان به عنوان سوغات بوشهر همراه خود از این شهر برد!

  • میگو و ماهی بوشهر

در سواحل جنوب ایران می‌توان خوشمزه و تازه‌ترین ماهی را انتخاب کرد. اگر به دنبال ماهی تازه هستید، در ماهی فروشی‌های بوشهر می‌توانید از صید هر روزه آنها تازه‌ترین ماهی را انتخاب کنید. از جمله ماهی‌های بوشهر می‌توان به ماهی سنگسر، هامون، ماهی مرکب، ماهی شیر و بسیاری از گونه‌های ماهی‌ها اشاره کرد. میگو بوشهری را هم نباید فراموش کرد.

اگر به دنبال ماهی و میگوی تازه هستید، بندر بوشهر بهترین انتخاب است.

صنایع دستی، سوغات بوشهر

صنایع دستی بوشهر، نیز گزینه بسیار خوبی برای سوغات بوشهر است. در این بندر تاریخی شما می‌توانید انواع صنایع دستی منحصر به فرد را تماشا کنید. با ما همراه باشید تا در مورد صنایع دستی بوشهر بیشتر صحبت کنیم:

1.گبه و گلیم

یکی از مشهورترین صنایع دستی بوشهر، گبه و گلیم صادراتی این سرزمین است. تارهای گلیم‌های روستایی را از موی بز استفاده کرده که دوام بیشتری دارد. اما پود آن را از پشم تهیه می‌کنند. زمان بافتن گبه و گلیم، زمستان است.

گبه و گلیم بوشهر شهرتی جهانی دارد.

2.عبا بافی

عبا بافی، یکی دیگر از صنایع دستی بوشهر است. عبا بافی قدمتی 500 ساله دارد و از پشم شتر تهیه می‌شود. گران‌ترین نوع عباها، عبای شتر است.

عباهای بوشهر را از پشم شتری از نژاد دشتی تهیه می‌کنند. تولید این عباها به صورت محدود است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار طرفدار دارد.

3.حصیربافی

حصیربافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی بوشهر است که از برگ درخت خرما به عنوان مواد اولیه در تهیه حصیر استفاده می‌شود. اکثر روستاییان به ویژه مردان در دوره فراغت از فعالیت کشاورزی و دامپروری به حصیربافی مشغول هستند.

در گذشته مصرف حصیر بسیار بیشتر بود. اما امروزه کمتر استفاده می‌شود و اغلب مسافران در سفر به بوشهر، زیر انداز، ظروف حصیری، کلاه، بادبزن و... به عنوان سوغات بوشهر می‌خرند.

در بوشهر کشت خرما به صورت وسیع انجام می‌شود. همین امر موجب رونق حصیربافی در این خطه شده‌است.

4.سفالگری

از آنجاکه آب خنک در این خطه بسیار مهم است. تهیه وسایلی همچون کوزه که آب را به صورت طبیعی خنک نگه می‌دارد، بسیار ارزشمند است. با توجه به این امر کارگاه‌های سفالگری از دیرباز در این منطقه وجود داشتند. خاک مصنوعی مور نیاز سفالگران را از معادن موجود در شهرهای اطراف تأمین می‌کردند.

با توجه به آب و هوای گرم بوشهر استفاده از آب خنک و وسایل طبیعی که آب را خنک نگه می‌دارد، از دیرباز در این سرزمین مهم بوده‌است.

5.گرگور بافی

گرگور نوعی تور ماهیگیری است که با فلز ساخته می‌شود و ماهی‌ها را زنده صید کرده و کمترین آسیب را به صنعت صیادی می‌زند. بوشهر یکی از مراکز مهم گرگوربافی است. صیادان بوشهری ابتدا گرگورهایشان را با چوب هندی و چینی به نام «باصچیل»می‌ساختند، اما از 60 سال پیش که سیم بکسل وارد ایران شد، برای بافت گرگور از سیم بکسل و باصچیل استفاده می‌کردند. از دهه 40 شمسی که سیم‌های مخصوص گالوانیزه از انگلیس و بلژیک وارد ایران شد، گرگورها کاملا سیمی شدند.

گرگوربافی یکی از صنایع دستی بوشهر است که مردان آن را با سیم فلزی و به شکل نیم کره می‌بافند.

6.لنج و قایق سازی

یکی  از قدیمی‌ترین صنایع دستی بوشهر، لنج و قایق سازی است که قدمت آن به دوره افشاریه بر می‌گردد.

سخن آخر

در این مقاله، ما در آرندتور، سعی کردیم شما را با  انواع سوغاتی که از بندر بوشهر می‌توانید خریداری کنید، آشنا کنیم. علاوه براین انواع متنوع صنایع دستی بوشهر را به شما معرفی کردیم. چنانچه با ما در سفر بوشهر همراه شدید، می‌توانید از انواع سوغات بوشهر، مطابق سلیقه‌ی خود، سوغاتی بخرید.

سفر بوشهر آرندتور، سفری پنج و نیم روزه است که در آن شما به بازدید از دو استان بوشهر و فارس و بازدید از شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد خواهید رفت. آرندتور در این سفر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/18 | کد مطلب: 1232
برچسب‌ها: سوغات
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1232
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.