عمارت امیریه، موزه مردم شناسی بوشهر
معرفی جاهای دیدنی بوشهر

عمارت امیریه، موزه مردم شناسی بوشهر

4 رای   شما هم امتیاز بدهید!

عمارت امیریه یکی دیگر عمارت‌ های تاریخی بوشهر است که در دوره قاجار ساخته شده و به ثبت ملی رسیده است. این موزه، امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی شده‌ است.

تور بوشهر

یکی از جاهای دیدنی و جذاب بوشهر، عمارت امیریه است که در دوره قاجار ساخته شده و همانطور که اشاره شد، در سال 1378 به ثبت ملی رسید. عمارت امیریه به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل شد.

ما در وبلاگ آرندتور، امروز سراغ معرفی این عمارت، معماری و مصالحی که در ساخت آن استفاده شده می‌رویم. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی عمارت امیریه

عمارت امیریه که به «عمارت طاهری» نیز شهرت دارد، بنایی سفید رنگ و دو طبقه است که در دوره قاجار ساخته شده و از زمان پهلوی اول تا پس از انقلاب اسلامی از این بنا، به عنوان ساختمان بلدیه یا شهرداری بوشهر استفاده می‌کردند. در سال 1376، استانداری و سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفتند، این بنا را به موزه مردم شناسی بوشهر تبدیل کنند.

عمارت امیریه به عمارت طاهری و موزه مردم شناسی بوشهر شهرت دارد.

موقعیت جغرافیایی عمارت امیریه

عمارت امیریه در خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس در محله قدیمی کوتی واقع شده‌است. «سدید السلطنه کبابی» درباره موقعیت جغرافیایی این عمارت می‌نویسد:« مغرب آن محله‌ای نیست و دریاست و مشرق آن محله عرب‌ها و شمال محله یهودی‌ها و جنوب محله کوتی است.»

عمارت طاهری در اردیبهشت ماه 1378 به ثبت ملی رسید.

مشخصات عمارت امیریه

عمارت امیریه، یکی از زیباترین عمارت‌های بوشهر است که توسط «احمد خان دریابیگی» رئیس کل بنادر و جزایر خلیج فارس، در سال 1317 هجری قمری ساختش شروع شد.

این عمارت پس از تخریب بنای «چهار برج» که امروزه به اداره گمرک تبدیل شده از فردی به نام «جمشیدیان» خریداری شد و ساخت آن دو سال زمان برد و در سال 1319 هجری قمری به اتمام رسید. این عمارت به «دارالحکومه بوشهر» تبدیل شد.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است، که برخی ساخت این عمارت را، به «سید حسین بلدیه» نسبت می‌دهند. در حالیکه این بنا 25 سال قبل و در دوره قاجار ساخته شده‌بود. در این مورد گفته شده:« عمارت امیریه در اوایل حکومت رضاشاه به عنوان ساختمان بلدیه (شهرداری) منظور گردید، و شهردار وقت بوشهر سید حسین سیادت که به سید حسین بلدیه مشهور شده، در آن انجام وظیفه می‌کرد.»

عمارت امیریه، در گذشته به عنوان بلدیه یا شهرداری بوشهر استفاده می‌شده‌است.

معماری عمارت امیریه

عمارت امیریه، بنایی دوطبقه است که در جلوی ساختمان، ایوانی بزرگ با دو درگاه ورودی دارد. یک بالکن بزرگ چوبی، در طبقه‌ی دوم دارد. در وسط دو درگاه ورودی از داخل ساختمان، اتاق بزرگی به نام شاه نشین وجود دارد.

هر طبقه عمارت امیریه 10 اتاق دارد. حیاط در وسط قرار گرفته و اتاق‌ها، پیرامون آن ساخته شده‌اند. در قسمت شرقی ساختمان راه پله‌ای برای رفتن به پشت بام وجود دارد.

درها و پنجره‌ها از چوب ساج ساخته شده‌اند و حفاظ آنها در قسمت جلو قرار دارد. درها به صورت دولنگه و با نقش و نگار هستند. سقف خانه از چوب صندل یا «چندل» ساخته شده  و ستون‌ها نیز از چوب ساج ساخته شده‌اند.

به منظور جلوگیری از موریانه افتادن ستون‌ها و جذب رطوبت، پیرامون آنها را با بند «کنبال» یا «کومیار» که از پوست درخت نارگیل تهیه شده، می‌پوشاندند و سپس روی آن گچکاری می‌کردند.

موزه مردم شناسی بوشهر

همانطور که اشاره شد، عمارت امیریه، تبدیل به موزه مردم شناسی شده‌است. وارد حیاط خانه امیریه که می‌شوید، شما شاهد، یک سری ادوات کشاورزی و ماکت لنج خواهید بود.

در طبقه‌ی اول، نقشه‌های هوایی بندر بوشهر، ماکت بافت تاریخی فرهنگی شهر معروف به چهار محل، تابلوهای تصاویر آثار تاریخی طبیعی، اتاق آب، مطبخ یا آشپزخانه، اتاق حنابندان و در طبقه‌ی دوم چند نمونه از مشاغل مربوط به بازار قدیم، صنایع دستی، اتاق نشیمن بوشهری و اتاق موسیقی سنتی و آئینی بوشهر قرار دارد. در راهرو و بالکن طبقه دوم نیز، نمونه‌هایی از آبزیان خلیج فارس و صنایع‌دستی دریایی به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

تور بوشهر آرندتور

یکی از روش‌های ساده و بی‌دردسر سفر به بوشهر و بازدید از عمارت امیریه، استفاده از تور آژانس‌های مسافری، همچون آرندتور است. در این سفر پنج و نیم روزه شما به بازدید از دو استان بوشهر و فارس و بازدید از شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد خواهید رفت. آرندتور در تور بوشهر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/17 | کد مطلب: 1228
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1228
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.