عمارت گلشن، موزه سنگ بوشهر!
معرفی جاهای دیدنی نوشهر

عمارت گلشن، موزه سنگ بوشهر!

8 رای   شما هم امتیاز بدهید!

عمارت گلشن، خانه‌ای سپیدگون و یکی از عمارت‌های تاریخی بوشهر با قدمتی 170 ساله است که در دوره قاجار ساخته شده‌است.

تور بوشهر

اگر دوست دارید با جاهای دیدنی بوشهر آشنا شوید، کافی است با ما در وبلاگ آرندتور همراه شده و سری به یکی از عمارت‌های تاریخی این خطه بیاندازید و در مورد موقعیت جغرافیایی، معماری و صاحبان خانه با هم صحبت کنیم.

 

معرفی عمارت گلشن

عمارت گلشن، خانه‌ای 3 طبقه است که در 10 متری دریا واقع شده و متعلق به تاجری به نام «میرزا غلام حسین گلشن» بوده‌است. این عمارت سپس به فردی به نام «آقای مهربان» فروخته شد.

در سال 1365، سازمان میراث فرهنگی بوشهر، این خانه را از ورثه‌ی آقای مهربان خریداری کرد و شروع به مرمت آن نمود. در این بازسازی و مرمت، سعی براین شد که ساختار عمارت حفظ شود و تغییر زیادی در خانه داده نشود. تنها به تعویض درب و پنجره‌هایی پوسیده، سنگ کاری کف حیاط و اتاق‌ها و تعمیر نرده‌های کناره راهرو و طبقات بالایی و پاکسازی نمای بیرونی به رنگ سفید پرداخته شد. در نهایت در سال 1377 این عمارت گلشن، به ثبت ملی رسید و به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی بوشهر معرفی شد.

عمارت گلشن قدمتی 170 ساله داشته و در دوره قاجار ساخته شده‌است.

 

معماری عمارت گلشن

عمارت گلشن، بنایی با مساحت 1230 مترمربع است که در 3 طبقه ساخته شده‌است. طبقه‌ی اول آن شامل، آب انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و اتاق خدمه بود. طبقه‌ی دوم و سوم آن، برای سکونت و پذیرایی و امور تجاری استفاده می‌شده‌است.

عمارت گلشن از 4 طرف با پلکان حلزونی به پشت بام راه دارد. در طبقه‌ی سوم ضلع شمالی اتاقی ساخته نشده و خالی است. این عمل باعث وزیدن باد خنک در داخل عمارت می‌شود. علاوه براین قرار گرفتن این خانه در کنار دریا، باعث وزیدن نسیم دریا و باد شمال در ساختمان می‌شود.

نکته‌ی بعدی که در نحوه‌ی چیدمان و ساخت عمارت باید به آن اشاره کرد، وجود حیاط عمارت در مرکز و اتاق‌ها در اطراف آن هستند. همه‌ی اتاق‌ها با درهای دولنگه با هم ارتباط دارند. سیستم خنک کننده ساختمان در آن زمان وجود درهای متعدد پنج دری بوده که بین آنها راهرو وجود دارد.

سیستم خنک کننده یا کولر عمارت گلشن، وجود درهای متعدد پنج دری و راهروهای بین آنهاست.

مصالحی که برای ساخت عمارت گلشن استفاده شده عبارتند از سنگ‌های مرجانی یا آهکی که از رسوبات دریا ساخته شده‌اند و در میان لایه‌های آنها، آثاری از گیاهان و جانوران و...  وجود دارد و با ملات گچ ساخته شده‌است. درها و پنجره‌ها از جنس چوب ساج و سقف از جنس چوب صندل ساخته شده‌است.

سبک معماری عمارت گلشن، «بیت میلانی» است. سبک معماری بیت میلانی در خانه‌های بوشهر و شهرهای سواحل شمال خلیج فارس و شمال سوریه استفاده می‌شود. در سبک بیت میلانی، جلوی خانه‌ها، راهروی ستون‌داری ساخته می‌شود که  از یک طرف به درب اتاق‌ها و از طرف دیگر مشرف به حیاط است. سطح بام خانه‌ها، مسطح است و در حاشیه‌ی آنها، دیوارهای مشبکی وجود دارد.

سبک معماری عمارت گلشن، بیت میلانی است.

 

موقعیت جغرافیایی عمارت گلشن

عمارت گلشن، این خانه سپیدرنگ، یکی از پربازدیدترین عمارت‌های تاریخی بوشهر است که در شمال شهر بوشهر، پشت اداره‌ی بندر و حاشیه خلیج فارس در محله‌ی بهبهانی واقع شده‌است.

عمارت گلشن هم اکنون با وجود 20 نوع سنگ قیمتی، کاربری فرهنگی پیدا کرده و به عنوان موزه سنگ مورد استفاده قرار گرفته‌است.

تور بوشهر آرندتور

یکی از روش‌های ساده و بی‌دردسر سفر به بوشهر و بازدید از عمارت گلشن، استفاده از تور آژانس‌های مسافری، همچون آرندتور است. در این سفر پنج و نیم روزه شما به بازدید از دو استان بوشهر و فارس و بازدید از شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد خواهید رفت. آرندتور در تور بوشهر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/17 | کد مطلب: 1227
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1227
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.