تور کردستان فروردین 1403 + هزار ماسوله | تور کردستان اردیبهشت 1403

تور کردستان

177 رای شما هم امتیاز بدهید!
  • 12 اردیبهشت 1403 کردستان اورامانات
    • 3.5 روزه
    • 6,990,000 تومان
    • محدود
    جزئیات سفر

استان کردستان یکی از استان‌های غربی ایران است که به آن سرزمین طبیعت تاریخ و فرهنگ نیز می‌گویند. این استان دارای دشت‌های مرتفع و دره‌های پهناور سرسبزی است که هوش از سر شما می‌رباید.

علاوه بر طبیعت زیبای سرزمین کردستان، این استان غربی کشور را می‌توان سرزمین زبان، موسیقی و رقص و جشن و پایکوبی نیز دانست. مردم خونگرم و باصفای این منطقه پذیرای شما در چهار فصل سال هستند. اما بهترین فصل سفر به این منطقه اوایل بهار تا اوایل مهر است. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، سفر به کردستان قطعاً یکی از مقاصد سفری شما خواهد بود. آرندتور قصد دارد در یک سفر سه و نیم روزه شما را با بخشی از دیدنی‌های این استان بی‌نظیر کوهستانی آشنا کند.

اولین شهری که در تور کردستان به آن سفر خواهید کرد، سنندج است. ما در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های این سفر که شما به بازدید آن ها خواهید رفت، می‌پردازیم.

  1. موزه خانه کرد

عمارت «آصف خان تبریزی» یا همان خانه کرد در شهر سنندج قرار دارد و یکی از نمادهای فرهنگ اقوام کرد است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز در سال 1375 به ثبت رسیده‌است. موزه خانه کرد بزرگترین موزه مردم شناسی  در ایران که در مورد یک قوم بنا شده‌است. این خانه یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج بوده که توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث گشته‌است.

  1. موزه سنندج

موزه سنندج یا عمارت «سالار سعید» یکی از موزه‌های ایران در سنندج که از دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تشکیل شده‌است.

موزه سنندج توسط «ملا لطف الله شیخ الاسلام» ساخته شده و پس از مرگ او خانه در بین فرزندانش تقسیم شد و بخش بیرونی آن به عبدالحمید خان سنندجی (سالار سعید) رسید. سالار سعید، خانه را پس از چندسال به اداره فرهنگ واگذار کرد. این خانه در طی زمان کاربری‌های مختلفی همچون دانشسرا، کتابخانه و... داشته تا این که سال ۱۳۵۴ تبدیل به موزه سنندج شد. در سال ۱۳۷۱ بقیه قسمت‌های خانه نیز در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار گرفت.

  1. دریاچه زریوار مریوان

در ادامه‌ی سفر تور کردستان به سمت مریوان و «تالاب زریبار یا زریوار» خواهیم رفت. دریاچه زریوار مریوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مریوان است که از تعدادی چشمه‌ی کف‌جوش و بارش، آب آن تأمین می‌گردد و هیچ رودخانه‌ای به زریبار نمی‌ریزد.

آب این دریاچه سبز مایل به قهوه‌ای است و در همه‌ی فصل‌های سال تماشای این دریاچه زیباست. حجم آب زریوار 30 میلیون مترمکعب بوده و عمق متوسط آن 3 متر تخمین زده شده که البته در برخی مناطق تا هشت متر هم می‌رسد. تالاب زریبار یکی از خاص‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در دنیاست که کلیه شرایط یک تالاب بین المللی را داراست. دریاچه زریوار مریوان در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. جاذبه‌های شهر مریوان تنها دریاچه زریوار نیست، بلکه بازارهای مریوان و غذاهای خوشمزه این منطقه نیز از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

بازارهای مختلفی در داخل و اطراف شهر مریوان وجود دارند. از جمله این بازارها می‌توان به بازار مرزی، بازار ارومی‌ها، بازارچه‌ی باشماق اشاره کرد. در بازار مرزی و ارومی‌ها شما می‌توانید انواع کالاهای خارجی و داخلی را با قیمت مناسب خریداری کنید. بازار باشماق از دو بازار دیگر قدیمی‌تر بوده و در سال 1369 فعال شده‌است. این بازارچه برخلاف دو بازار قبلی محل فروش کالاهای سنتی، لباس‌ها و صنایع دستی است. هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی جذب این بازار می‌شوند. کفش گیوه‌ی محلی کردستان از اجناس فروشی این بازار است که در رنگ و مدل‌های مختلف در بازارچه‌ی باشماق وجود دارد.

در کنار دریاچه زریوار و بازارهای مریوان از خوردنی‌های این شهر کوهستانی همچون « کلانه» و « ماهی کباب زریوار» هم غافل نشوید. کلانه یک نان شناخته شده در کردستان است که از لحاظ کیفیت و مقدار موادی که در آن بکار رفته در حد یک وعده غذایی کامل است و می‌توان آن را قدیمی‌ترین فست فود جهان دانست.

در اطراف دریاچه زریوار رستوران و غذاخوری‌های متنوعی وجود دارد که غذای مشترک همه‌ی آن‌ها ماهی کباب زریوار است. هرساله هزاران گردشگر به این منطقه می‌آیند تا طعم و مزه‌ی این غذای خوشمزه را بچشند. در کنار دریاچه‌ی زریوار از خوردن این وعده‌ی غذایی کامل و خوشمزه غافل نشوید.

  1. اورامان تخت

«اورامان تخت» روستایی که بر دل کوه‌های زاگرس و در دامنه‌شیب‌دار ساخته شده‌است. این روستا نیز به مانند ماسوله به صورت پلکانی و فشرده است. در این روستای کوهستانی جنگل‌های سرسبز و متراکم وجود دارد که درختانی برافراشته و بلندقامت دارند. قدمت این روستای بهشت گونه به عصر آهن می‌رسد و ارتفاع آن از سطح دریا 1450 متر است. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

نام اورامان تخت از دو قسمت اورا و مان تشکیل شده که در لغت به معنای سرزمین اهوراست. البته در اوستا اور به معنای خورشید بوده و اورامان را می‌توان «سرزمین خورشید» معنا کرد.

  1. پیر شالیار

یکی از جاذبه های روستای اورامان تخت، «پیر شالیار» است. پیر شالیار یکی از روحانیان زرتشتی بوده که با ظهور اسلام به این دین روی می‌آورد و مبلغ  اسلام می‌شود. مراسم پیر شالیار هرساله دو بار در نیمه زمستان و نیمه اردیبهشت برگزار می‌گردد که مراسم زمستان آن معمولاً به علت سردی هوا، گردشگران کمتری دارد. مراسمی که در زمستان برگزار می‌شود به عروسی « پیر شالیار» شهرت دارد. مراسم عروسی پیر شالیار شامل ذبح دام قربانی، دف‌زنی، ذکر گفتن، خوردن آش مخصوص و شب‌نشینی است. مراسمی که در آخرین جمعه قبل از نیمه اردیبهشت برگزار می‌شود به آن مراسم «کومسای» می‌گویند و شامل فاتحه‌خوانی، دف نوازی و اجرای مراسم تلیله‌خوانی است. در پایان هر مراسم سنگی را می‌شکنند که به باور مردم دوباره تا سال بعد رشد می‌کند.

  1. قرآن نگل

وقتی صحبت از کردستان و جاذبه های تاریخی این استان می‌شود، کمتر کسی پیدا می‌شود که در مورد «قرآن نگل» چیزی نشنیده‌باشد. در ادامه تور کردستان این بار به دیدن جاذبه‌های طبیعی آن نرفته و به بازدید یکی از نفیس‌ترین قرآن‌های موجود در ایران، قرآن نگل می‌رویم. قرآن نگل قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده‌ و اهالی روستا تصور می‌کنند که بر «پوست آهو» این کتابت انجام شده‌است. سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا می‌گویند که این قرآن در زمان «عثمان بن عفان» خلیفه سوم نوشته‌ شده‌است. قرآن نگل در مسجد روستا واقع در مسیر جاده مریوان و در ۶۰ کیلومتری سنندج نگهداری می‌شود و احترام بسیار زیادی در میان مردم دارد.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
امیدطهماسبی
1402/12/15 22:33
سلام اوایل عیدنوروزبرای سفرکردستان مناسب است هواسردنیست؟؟؟
پاسخ دهید...
شیوا
1402/12/14 12:58
پول نهار و شام حساب کردی یا سوا؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1401/06/21 15:39
سلام چرا تور کردستان کرمانشاه اجرا نمیشه؟
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1401/07/17 12:01
با سلام و احترام
تور کردستان در وبسایت گذاشته شده به زودی تور کرمانشاه هم گذاشته می شود
باتشکر از پیام شما
ناشناس
1400/02/19 15:53
چرا قیمت تورها با توجه به خدماتی که ارایه میدن اینقدر زیاده؟
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1400/03/29 13:57
با سلام و احترام
متاسفانه قیمت وعده های غذایی، محل اقامت، اتوبوس و.... به شدت افزایش پیدا کرده و سبب شده که قیمت تور هم افزایش پیدا کنه باز با این حال خیلی تلاش کردیم قیمت هارو افزایش ندیم
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.