دریاچه نمک خور و بیابانک | دریاچه‌ی نمک‌خور
دریاچه‌ی چندضلعی‌ها

جاذبه‌های طبیعی دریاچه‌ی نمک‌خور

شما هم امتیاز بدهید!

دریاچه‌ی نمک‌خور در منطقه‌ی خور و بیابانک اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین منابع نمک در ایران است. این دریاچه اگرچه در میان کویر مرکزی ایران قرار دارد، ولی پس از بارش باران به یک نقاشی بزرگ از طبیعت زیبای آبی و خاکی تبدیل می‌شود.

پلی‌گون‌ها

پلی‌گون یا چندضلعی، اشکال منظم هندسی هستند که در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و تبخیر آب روی دریاچه شما می‌گیرند. دریاچه‌ی نمک‌خور پر از این اشکال هندسی زیباست. اگر باران ببارد این اشکال به صورت برکه‌هایی کوچک در می‌آیند و اگر باران نبارد چندضلعی‌ها روی سطح ترد و نمکی دریاچه تشکیل می‌شوند. پلی‌گون‌ها در زمستان سیاهند و در تابستان به دلیل تبخیر بالا سفید رنگ‌اند.

 

بزرگترین معدن پتاس

نمک‌خور یکی از منابع مهم پتاس جهان و بزرگترین معدن پتاس ایران است. پتاس نوعی ترکیب معدنی است که در صنایع به ویژه در تولید صابون مایع استفاده می‌شود. به جز پتاس، در این دریاچه نمک طعام، نمک صنعتی، نمک شست‌وشو، نمک طبی و منیزیم هم استخراج می‌شود.

 

بلورهای نمکی

یکی دیگر از شگفتی‌های دریاچه‌ی نمک‌خور، بلورهای بی‌نهایت زیبای نمک است که بیشتر در مواقعی دیده می‌شوند که باران نمی‌بارد و حرارت و خشکی زیاد است. این بلورها در اشکال عجیب و غریب ولی جذاب در سطح دریاچه پخش می‌شوند و تصاویر منحصربه‌فردی را با نور آفتاب خلق می‌کنند.

 

دهکده‌ی نمکی

در نزدیکی دریاچه، یک دهکده‌ی تفریحی برای اقامت و استراحت قرار دارد که دهکده‌ی پتاس‌خور نام گرفته است. در این مجموعه‌ی جذاب، سوئیت‌های کوچک، کافی‌شاپ نمکی و آبشار نمکی برای گردش و تفریح آماده‌ی پذیرایی از مسافران است.

 

راه رسیدن به دریاچه

برای رفتن به دریاچه‌ی نمک‌خور، باید از شهر خور به سمت طبس حرکت کنید. بعد از ۴۰ کیلومتر نمای جنوبی دریاچه را می‌توانید ببینید.



1395/05/24 | کد مطلب: 274
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.