فرهنگ ژاپن را بشناسید

شما هم امتیاز بدهید!

فرهنگ ژاپن یکی از جذاب‌ترین فرهنگ‌های دارای هویت بوده که شناسه‌های به‌خصوصی را به خود نسبت داده است.

 

فرهنگ ژاپن یکی از جذاب‌ترین فرهنگ‌های دارای هویت بوده که شناسه‌های به‌خصوصی را به خود نسبت داده است. طرز پوشش منحصربه‌فرد، آداب‌ورسوم خاص و جشن‌های متفاوت، همگی فاکتورهایی هستند که فرهنگ ژاپنی را از بسیاری از فرهنگ‌های شرقی تمایز بخشیده‌اند.

به همین خاطر هنگام سفر به ژاپن، یکی از مواردی که باید از آن آگاه بود، تفاوت‌های فرهنگی بین ژاپن با دیگر کشورهاست. به طوری که کار‌هایی که ما روزانه انجام می‌دهیم ممکن است در ژاپن بی‌ادبانه تلقی شود. از این رو در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با چگونگی فرهنگ ژاپن، نمادهای آن، آداب‌رسوم غذا خوردن و معاشرت کردن در ژاپن و بسیاری از سنت‌های این کشور بپردازیم تا شما را با ویژگی‌های آن و دلایل محبوبیت ژاپن نزد مردمان دیگر فرهنگ‌ها آشنا کنیم.

 

 

آداب‌ورسوم ژاپن

کشور ژاپن به عنوان یک کشور شرقی، دارای آداب‌ورسوم ویژه‌ای در رفتارهای مختلف بوده که برخی از بارزترین این فاکتورهای فرهنگی شامل مواردی می‌شود که در ادامه مطرح شده است:

 

  •  وقتی غذا می‌خورید ظروف خود را در دست بگیرید

در ژاپن، در دست گرفتن ظروف غذاخوری در هنگام غذا خوردن، در میان آداب خوب مورد معرفی قرار می‌گیرد. به طوری که حتی این موضوع که غذا را بدون لمس ظروف بخورید، تا حدی ناخوشایند است. بنابراین هنگام غذا خوردن در مکان‌هایی غیر از رستوران‌های ژاپنی، نسبت به این مورد توجه داشته باشید. علاوه بر این فاکتور در میان آداب غذا خوردن، باید حواستان به خوردن سوپ بدون ایجاد صدا هم باشد.

 

  • هنگام ورود به خانه کفش‌های خود را در بیاورید

رسم درآوردن کفش در خانه هنگام ورود هم از جمله فرهنگ‌های مربوط به سبک زندگی ژاپنی است که شباهت بسیاری به فرهنگ ایران دارد. گفته می‌شود که این رفتار به دلیل این اعتقاد است که خدا در خانه وجود دارد. از این رو تصور بر این است که ورود با کفش داخل خانه بی‌ادبی محسوب می‌شود.

 

  • صحبت مودبانه با توجه به مخاطب

مردم ژاپن فرهنگ به خصوصی در صحبت دارند و افراد ژاپنی بسته به اینکه با چه کسی صحبت می‌کنند، از سه نوع زبان بهره می‌گیرند. به همین دلیل شیوه‌های مختلفی برای مخاطب قرار دادن افراد در سنین مختلف مطرح می‌شود که این موضوع در کشورهای دیگر چندان مطرح نیست.

 

  • قوانین راهنمایی و رانندگی ژاپن با بسیاری از کشورها در تضاد است

تفاوت شدید قوانین راهنمایی و رانندگی در ژاپن و دیگر کشورها، سبب شده تا کمتر مسافری در طول سفر خود سراغ رانندگی در خیابان‌های ژاپن برود. تفاوت در جهت خیابان‌ها برای رانندگی و قوانین تعریف شده، از اصلی‌ترین دلایل تعریف فرهنگ رانندگی ویژه برای این کشور است.

 

  • خوردن تمام غذا در رستوران‌های ژاپنی جزئی از آداب و رسوم این کشور است

برخلاف بسیاری از کشورها که افراد مقدار کمی از غذای خود را در ظرف به عنوان باقیمانده رها می‌کنند، در ژاپن اینکار بی‌احترامی محسوب می‌شود و باید غذا را به طور کامل خورد. حتی در بسیاری از رستوران‌های ژاپن، ظروف بیرون بر هم در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود تا در صورت نیاز، باقی غذای خود را همراه خود ببرند.

 

  • مانند ایران در ژاپن هم مناطقی وجود دارد که توالت‌های عمومی نیاز به هزینه دارند

از دیگر فرهنگ‌هایی که در ژاپن مطرح بوده و برای بسیاری از خارجی‌ها ناآشناست، بحث هزینه برای توالت عمومی است که این مورد برای ایرانیان دور از انتظار نیست.

علاوه بر مواردی که تا اینجا گفته شد، فرهنگ ژاپنی می‌تواند مولفه‌های بیشتری برای تمایز با فرهنگ دیگر کشورها داشته باشد.

برای مثال شرایط تعطیلات در ژاپن با دیگر کشورها متفاوت است. به همین دلیل انتخاب زمان مناسب برای سفر به ژاپن می‌تواند در تجربه بهتر موثر واقع شود. همچنین در نظر داشته باشید که عموما مردم ژاپن روزهای تعطیل مانند یکشنبه را استراحت می‌کنند و کمتر مغازه‌ای در این ایام باز خواهد بود.

 

 

نمادهای فرهنگ ژاپن

از جذابیت‌هایی که می‌توان به فرهنگ ژاپنی نسبت داد، نمادهای به خصوصی است که این کشور به طور انحصاری برخوردار بوده و سبب شده تا در مقایسه با دیگر فرهنگ‌ها، ویژگی‌های اختصاصی بسیاری داشته باشد.

مراسم چای، نوهگاکو، سفالگری، سومو، جوجوتسو، تیراندازی با کمان و موارد بسیار دیگر، به عنوان نماینده فرهنگ ژاپن انتخاب شدند و در خارج از کشور منتشر شدند، همچنین از بسیاری از نقاط ژاپن هنرها و صنایع دستی به عنوان مشخصه این کشور، به خارج از ژاپن راه پیدا کردند. به این ترتیب فرهنگ و هنر ژاپنی با کشورهای دیگر پیوند عمیقی دارد.

نکته جالب توجه در رابطه با فرهنگ ژاپنی، برخورداری از مراسمات و جشن‌هایی است که از گذشته تا کنون ادامه پیدا کرده و امروزه حتی به دیگر کشورها هم راه یافته است. به همین دلیل انتخاب بازه زمانی مناسب برای سفر به ژاپن، می‌تواند به شما برای حضور در این جشن‌ها کمک کند. فستیوال‌هایی که در بازه‌های زمانی مختلف در شهرها و خیابان‌های متفاوت برگزار می‌شوند، هر یک جذابیت بسیاری برای بینندگان دارند.

 

 

دین مردم ژاپن

از نظر تعلقات مذهبی در ژاپن، باید گفت 48.5% به آیین شینتو، 46.3% به بودیسم، 1% به مسیحیت و 4% به سایر گروه‌های مذهبی معتقدند. به همین دلیل شینتو به عنوان اصلی‌ترین مذهب در ژاپن مطرح می‌شود.

مشهورترین خدای ژاپنی، جد خانواده امپراتوری و برترین خدای شینتوهای ژاپنی آماتراسو اومیکامی است که به نام آماتراسو نیز شناخته می‌شود. در زیارتگاه داخلی زیارتگاه بزرگ ایسه قرار دارد که در میان زیارتگاه‌های ژاپنی حرم خاصی است و عظمت آن به قدری است که حتی خارجی‌ها هم می‌توانند برای بازدید به آنجا بروند.

تور ژاپن آرند گشت

 

در حالت کلی باید گفت فرهنگ ژاپن به عنوان یکی از جذاب‌ترین فرهنگ‌های آسیایی، دارای تفاوت‌های بسیاری در شیوه‌های رفتاری مختلف است. از این رو اگر شما هم به ژاپن و فرهنگ متفاوت آن علاقه دارید، می‌توانید با تور سفر به ژاپن، از این کشور دیدن کنید. در هر حال ژاپن به دلیل برخورداری از مراسمات زیبا و سنتی، اوقات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

 

به مطالعه ادامه دهید: ۱۰ تا از تفریحات آبی در مالدیو



1403/05/08 | کد مطلب: 2171
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل