لیست کامل معابد کلمبو

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

سریلانکا کشوری جزیره‌ای و زیبا در جنوب آسیا و نزدیکی اقیانوس هند است که علاوه بر سواحل بی‌انتها و چشم‌نواز آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعددی را در خود جای داده است. در پایتخت این کشور کلمبو معابد فراوانی وجود دارند که به خدایان مختلف اختصاص داده شده‌اند و در کنار معماری زیبا مقصدی ایده‌آل برای افرادی که به دنبال آرامش و معنویت هستند، به شمار می‌روند. جدا از فضای معنوی حاکم، بازدید از این مکان‌ها بینش عمیق از فرهنگ غنی این شهر را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید با تعدادی از مشهورترین معابد کلمبو آشنا شوید، مطالعه‌ی این مطلب از وبلاگ آژانس مسافرتی آرند تور را از دست ندهید.

تور سریلانکا

معروف‌ترین معابد کلمبو

۱۰ نمونه از معابد معروف پایتخت سریلانکا، کلمبو، به انتخاب وب‌سایت thrillophilia.com در این قسمت معرفی شده‌اند:

 

فهرست معابد مشهور کلمبو

معبد گانگارامایا (Gangaramaya Temple)

معبد کتیرسان پیلیر (Kathiresan Pillayar Temple)

کلانیا راجا ماها ویهارا (Kelaniya Raja Maha Vihara)

سری پونامبالام وانسار کوویل (Sri Ponnambalam Vanesar Kovil)

معبد ایسیپاتانارامایا (Isipathanaramaya Temple)

مایوراپاتی کوویل (Mayurapathy Kovil)

سری کایلواساناتان سوامی دواستانام (Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam)

سیواسوبرامانیا سوامی کوویل (Sivasubramania Swami Kovil)

معبد واجیرارامایا (Vajiraramaya Temple)

معبد سری کالشوارام (Sri Kaleshwaram Temple)

 

۱. معبد گانگارامایا (Gangaramaya Temple)

  • آدرس: 61Sri Jinarathana Rd, Colombo 00200, Sri Lanka
  • ساعت کاری: ۶ صبح تا ۱۰ شب

گانگارامایا یکی از مشهورترین معابد کلمبو است که بخاطر فضای آرام خود طرفداران زیادی دارد. این معبد بودایی در بخش ساحلی دریاچه‌ی معروف بیرا قرار گرفته و در سقف آن داستان‌های زندگی پرفراز و نشیب بودا به تصویر کشیده شده است؛ علاوه بر این مجسمه‌ی بزرگی از بودا هم در فضای مجموعه به چشم می‌خورد.

جدا از کاربرد گانگارامایا به عنوان محلی برای عبادت از این مکان برای آموزش بودایی‌ها و دانشجویان فرهنگی هم استفاده می‌شود.

۲. کلانیا راجا ماها ویهارا (Kelaniya Raja Maha Vihara)

  • آدرس: Peliyagoda 11600, Sri Lanka
  • ساعت کاری: در تمامی ساعات شبانه روز باز است.

کلانیا راجا ماها ویهارا از جمله معابد بودایی کلمبو است که در آن تاریخ و زیبایی‌های معماری با هم ترکیب می‌شوند و اثری شگفت‌انگیز را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند تا جایی که به عنوان یک موسسه‌ی آموزشی برای دانشجویان تاریخ و معماری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کلانیا راجا ماها ویهارا نقاشی‌های زیبایی که مراحل مختلف زندگی بودا را به تصویر می‌کشند، به چشم می‌خورند و تصاویر واضحی از داستان‌های هندی معروف جاتاکا هم دیده می‌شود. هر کدام از نقاشی‌های ذکر شده نمادی از اصول هشتگانه بودا برای زندگی  هستند تا گردشگران هم بتوانند به اطلاعات جالبی در مورد تفکرات او دست پیدا کنند.

در این قسمت نظر یکی از بازدیدکنندگان را در مورد این معبد ملاحظه می‌کنید:

(کلانیا راجا ماها ویهارا معبدی مقدس با طراحی و معماری شگفت‌انگیز است که حدود ۳۰ دقیقه رانندگی با کلمبو فاصله دارد. فضای آرام این مکان برای عبادت و مراقبه بی‌نظیر است؛ به همین دلیل به تمامی افرادی که به کلمبو می‌روند، توصیه می‌کنم که از این مکان دیدن کنند.)

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به سریلانکا

۳. معبد ایسیپاتانارامایا (Isipathana Ramaya Temple)

  • آدرس: Isipathana Road, Colombo 00500, Sri Lanka
  • ساعت کاری: ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

در بین معابد کلمبو و عبادتگاه‌های مختلفی که در پایتخت سریلانکا وجود دارند، این معبد صد ساله خودنمایی می‌کند. ایسیپاتانارامایا از قدیمی‌ترین معابد بودایی در این کشور است که ساخت آن توسط یک تاجر ثروتمند برای سوگواری تنها پسرش که توسط انگلیسی‌ها به اتهامات دروغین اعدام شد، انجام گرفت.

در فضای داخلی گنبد سفید رنگ مجموعه، انواع مجمسمه‌های رنگارنگ، نقاشی‌های دیواری و یک مجسمه بزرگ از بودا وجود دارد که زیبایی خاصی به ایسیپاتانارامایا بخشیده‌اند.

۴. سری کایلواساناتان سوامی دواستانام (Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam)

  • آدرس: Sri Murugan St, Colombo 00200, Sri Lanka
  • ساعت کاری: ۵:۴۵ تا ۱۰ صبح و ۵ عصر تا ۸ شب

یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین معابد کلمبو و جاذبه‌های دیدنی این شهر معبد سری کایلواساناتان سوامی دواستانام است که به نام کاپیکاواتا شیوان هم شناخته می‌شود. این مکان که به خدایان گانشا و شیوا تقدیم شده است از جمله معابد هندو و محبوب شهر برای برگزاری مراسم‌های ازدواج به شمار می‌رود.

مجسمه‌های خاص به همراه طرح‌های شگفت‌انگیز حکاکی شده بر روی سنگ و نیلوفر آبی سنگی موجود در درب اصلی منجر به زیبایی و درخشش هر چه بیشتر برج اصلی شده‌اند. در داخل کاپیکاواتا شیوان هم نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده‌ای دیده می‌شوند.

۵. معبد واجیرارامایا (Vajiraramaya Temple)

  • آدرس: 12a Vajira Rd, Colombo 00400, Sri Lanka

واجیرارامایا از شناخته‌شده‌ترین معابد کلمبو است که مردم برای طلب برکت و دعا به درگاه بودا به آن مراجع می‌کنند؛ به‌علاوه این معبد میزبان کلاس‌های مکتب بودیسم جوانان هم که به صورت منظم برگزار می‌شود، محسوب می‌شود.

تأسیس معبد واجیرارامایا در سال ۱۹۰۱ در مرکز شهر کلمبو توسط راهبی اهل سریلانکای جنوبی انجام گرفت و عموم مردم کشور به آن به عنوان مکانی آرام و مقدس با ارزش‌های معنوی بالا نگاه می‌کنند.

۶. معبد کتیرسان پیلیر (Kathiresan Pillayar Temple)

  • آدرس: VVM5+FP2, Colombo 00500, Sri Lanka
  • ساعت کاری: ۵:۳۰ تا ۱۰:۳۰ صبح و ۵:۳۰ عصر تا ۸ شب

این مکان فرهنگی بزرگ از معابد هندو کلمبو با قدمتی بیشتر از یک قرن در یکی از مناطق تجاری پایتخت است که به لرد موروگان، خدای هندو نور، عشق و جنگ که به نام کتیرسان هم شناخته می‌شود اختصاص دارد.

تصاویر رنگارنگ و مجسمه‌های هنرمندانه‌ی خدایان افسانه‌ای هندی مثل شیوا و ویشنو زیبایی‌ بخش هر چه بیشتر این معبد هستند. کتیرسان پیلیر در شهر شلوغ و پرسروصدا فضایی دلپذیر و ساکت را برای آرامش و عبادت بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

۷. سری پونامبالام وانسار کوویل (Sri Ponnambalam Vanesar Kovil)

سری پونامبالام وانسار کوویل یکی از معدود معابد گرانیتی باقی‌مانده در کلمبو است که طراحی آن با الهام از آناتومی انسان انجام شد. براساس نوشته‌های مذهبی قدیمی به نام ودا، بدن انسان جهان کوچکی از این دنیای بزرگ را نمایش می‌دهد.

مفهوم فوق در طراحی تمامی معابد هندو و معماری آن‌ها به وضوح دیده می‌شود. از آنجایی که این معبد از سنگ ساخته شده است و پنجره‌ای برای رد و بدل کردن هوا ندارد، در مقایسه با سایر موارد موجود در این فهرست بسیار تاریک است.

۸. مایوراپاتی کوویل (Mayurapathy Kovil)

  • آدرس: Sri Sambuddhathva Jayanthi Mawatha, Colombo 00600, Sri Lanka
  • ساعت کاری: ۸:۱۵ صبح تا ۴:۱۵ بعد از ظهر به جز روزهای یکشنبه

مایوراپاتی از محبوب‌ترین معابد کلمبو که به دلیل معماری جذاب و عناصر فرهنگی خاص خود در بین مردم شناخته شده است. این مکان به خدایان هندی مثل لرد گانشا، الهه ساراسواتی و ماها کالی امان اختصاص دارد و در سالن بزرگ آن مجسمه‌های این خدایان با لباس‌های رنگارنگ و زیورآلات تزئین شده است.

۹. سیواسوبرامانیا سوامی کوویل (Sivasubramania Swami Kovil)

  • آدرس: 131Kew Rd, Colombo 00200, Sri Lanka
  • ساعت کاری: ۵:۳۰ تا ۱۰:۳۰ صبح و ۵:۳۰ بعد از ظهر تا ۸ شب

سیواسوبرامانیا از بزرگ‌ترین معابد هندوی کلمبو در جاده‌ی کیو به شمار می‌رود که به لرد موروگان اختصاص داده شده است و آمارها نشان می‌دهند که بیشتر از یک قرن قدمت دارد. برج ورودی معبد با کنده‌کاری‌های پیچیده که داستان زندگی لرد موروگان را به تصویر می‌کشند، از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند.

۱۰. معبد سری کالشوارام (Sri Kaleshwaram Temple)

  • آدرس: Gudi Road, Kaleshwaram, Telangana 505504
  • ساعت کاری: ۴:۳۰ صبح تا ۸ شب

قدمت این معبد کلمبو به حدود ۱۲۵ سال پیش باز می‌گردد و معماری آن مانند بسیاری از معابد هندو شهر فوق‌العاده زیبا و تماشایی است. از جمله تزئینات این بنا می‌توانیم به صدها مجسمه و کنده‌کاری‌های زیبا از خدایان هندو و سقف بلند و شیب‌دار به همراه نقاشی‌های مذهبی بر روی دیوارها اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلمبو سریلانکا {۱۵ جاذبه}

سخن پایانی

در این مطلب با ۱۰ عدد از معروف‌ترین معابد کلمبو و جزئیات مرتبط با آن‌ها آشنا شدیم. اگر شما هم قصد سفر به کشور زیبای سریلانکا را دارید می‌توانید صفر تا صد برنامه‌ریزی آن را به کارکنان حرفه‌ای آرند تور واگذار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت جزئیات مربوط به رزرو تور سریلانکا با شماره تلفن ۰۲۱۴۸۴۰۷ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. مهم‌ترین معابد شیوا در سریلانکا چه نام دارند؟

۵ معبد مهم شیوا در سریلانکا شامل Naguleswaram Temple Jaffna، Koneswaram Temple Trincomalee، Tenavaram، Munneswaram Temple Chilaw و Ketheeswaram Temple Mannar Sri Lanka هستند.

۲. در سریلانکا چند معبد هندو وجود دارد؟

براساس آخرین آمارها در مجموع ۸۱۵ معبد هندو در سریلانکا وجود دارد.

۳. قدیمی‌ترین معبد هندو در سریلانکا کدام است؟

Ketheeswaram قدیمی‌ترین معبد هندو در کشور سریلانکا محسوب می‌شود.

۴. نام اولین معبد بودایی سریلانکا چیست؟

توپارامایا اولین معبد بودایی در سریلانکا است که بعد از ورود آیین بودا به کشور ساخته شد.

۵. قدمت معابد سریلانکا به چه سالی باز می‌گردد؟

قدیمی‌ترین معبد باقی‌مانده در سریلانکا در قرن سوم قبل از میلاد تأسیس شد.



1403/04/15 | کد مطلب: 2134
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل