راهنمای بازدید از خیابان آربات مسکو {معروف‌ترین خیابان این شهر} | آرندتور

راهنمای بازدید از خیابان آربات مسکو معروف‌ترین خیابان این شهر

شما هم امتیاز بدهید!

مسکو پایتخت روسیه شهری زیبا، سرزنده و پرهیجان است که بیشتر از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی کرده و ارتباط عمیقی با تاریخ و فرهنگ این کشور دارد. تعدد جاذبه‌های دیدنی در این شهر باعث تا در هر گوشه و کنار آن بتوان مکانی فوق‌العاده با معماری باشکوه را مشاهده کرد که یکی از آن‌ها خیابان آربات مسکو است. آربات یکی از قدیمی‌‌ترین خیابان‌های این شهر است که از نظر تجاری و توریستی اهمیت بالایی دارد؛ اگر می‌خواهید در مورد این خیابان و جاذبه‌های آن اطلاعات بیشتری به دست آورید تا انتهای این مطلب از وبلاگ آرند تور با ما همراه باشید.

تور روسیه

معرفی خیابان آربات مسکو

آربات در اصل نام منطقه‌ای تاریخی است که خیابان معروف آربات (آربات قدیم)‌ در آن قرار گرفته است. در صورتی که بخواهید از میدان سرخ مسکو تا این خیابان پیاده‌روی کنید به حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت در مورد کلیسای جامع مسیح ناجی هم این زمان به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

خیابان آربات با طول ۱.۲ کیلومتری خود بین میدان‌های آرباتسکایا و اسمولنسکایا – سننایا قرار گرفته و با ساختمان‌های قدیمی با معماری‌های جذاب احاطه شده است. تمامی علاقه‌مندان به خرید، سبک‌های مختلف معماری، زندگی شبانه و هیجان، موزه، رستوران و... می‌توانند چیزی برای سرگرمی در آربات پیدا کنند. البته پیش از اینکه بازدید خود را از آربات شروع کنید حتماً باید دو نکته‌ی زیر را در نظر بگیرید:

  • خیابان آربات را با آربات جدید اشتباه نگیرید: آربات جدید در همان منطقه و در قسمت شمالی آربات قدیم قرار گرفته و یک خیابان مدرن است.
  • در امتداد خیابان کارکنان مغازه‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها را مشاهده می‌کنید که با لباس‌هایی خاص و ویژه به دنبال جذب گردشگران به محل کار خود هستند.

آدرس: Moscow; Central Administrative Okrug; Arbat District

خیابان آربات مسکو

نگاهی به تاریخچه خیابان آربات مسکو

در قرن پانزدهم این خیابان فضایی باز بیرون از مرزهای شهر مسکو بود؛ تا اینکه در اواخر این قرن و اوایل قرن شانزدهم و زمانی که مسکو تحت رهبری دوک بزرگ ایوان سوم قرار داشت، این منطقه به عنوان محلی برای سکونت صنعتگرانی که در اصطبل‌های کاخ کار می‌کردند، در نظر گرفته شد. نام اصلی خیابان در آن زمان وزدویژنکا بود، اما مردم محلی به آن آربات می‌گفتند. بعدها در قرن هجدهم اشراف‌زادگان روسی آربات را بهترین مکان برای سکونت می‌دانستند، هرچند بعد از اشغال مسکو توسط ناپلئون در سال ۱۸۱۲ این منطقه به طور کامل در آتش‌سوزی نابود شده بود.

در دوران استالین بسیازی از ساختمان‌های تاریخی این خیابان و عمارت‌های اشراقی موجود در آن برای ساخت سازه‌های جدید تخریب شدند و عمارت‌های باقی‌مانده‌ هم به عنوان آپارتمان‌های مشترک مورد استفاده قرار ‌گرفتند؛ نتیجه اینکه ساختمان‌های سرزنده و زیبای آربات با رنگ خاکستری یکنواختی رنگ‌آمیزی شدند.

بعداً با ساخت آربات جدید در دهه‌ی ۱۹۶۰ آربات قدیم دوباره دستخوش تغییر شد و این بار تصمیم گرفته شد که این خیابان از یک بزرگراه دولتی به خیابانی برای عبور عابران پیاده تبدیل شود. نتیجه اینکه روند بازسازی خیابان آربات مسکو آغاز شد و ساختمان‌های آن مجدداً با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی شدند تا آن حس تاریخی قدیمی را در عابران زنده کنند.

نگاهی به تاریخچه خیابان آربات مسکو

جاذبه‌های دیدنی خیابان آربات

در خیابان آربات و نزدیکی آن جاذبه‌های متعددی وجود دارند که باید حتماً‌ در زمان سفر به مسکو از آن‌ها بازدید کنید. تعدادی از این جاذبه‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱. ایستگاه مترو آرباتسکایا (خط ۳)

آرباتسکایا یکی از زیباترین و لوکس‌ترین ایستگاه‌های مترو در پایتخت روسیه است که بر روی ایستگاه دیگری که در جنگ جهانی دوم آسیب دیده بود، افتتاح شد. برای حفظ مردم از حملات هسته‌ای احتمالی این ایستگاه را در عمق ۴۱ متری زیرزمین ساختند تا بتواند به صورت پناهگاه عمل کند.

در آرباتسکایا که یکی از طولانی‌ترین ایستگاه‌های مترو مسکو است می‌توانید از تماشای سنگ‌های مرمر،‌کف گرانیتی چند رنگ، طاق،‌ لوستر و نقش برجسته‌هایی به شکل گل لذت ببرید.

آرباتسکایا از زیباترین ایستگاه‌های مترو در پایتخت روسیه

۲. خانه آرسنی موروزوف یا خانه پذیرایی دولت فدارسیون روسیه

با خارج شدن از ایستگاه مترو آرباتسکایا می‌توانید از خانه پذیرایی دولت فدارسیون روسیه در خیابان ووزدویژنکا ۱۶ بازدید کنید. در این خانه سبک معماری عجیبی را که حاصل سفرهای موروزوف به اسپانیا و پرتغال است مشاهده خواهید کرد.

قدمت این خانه به اواخر قرن نوزدهم بازگشته و نکته‌ی جالبی که در مورد آن وجود دارد این است که بسیاری از مردم باور دارند هرکس بتواند اژدهای روی دیوارهای آن را پیدا کند، خوش‌شانسی‌های زیادی را در طول سال تجربه می‌کند. بعد از بازسازی این خانه از سال ۲۰۰۶ از آن برای میزبانی جلسات هیئت‌های دولتی، کنفرانس‌های بین‌المللی و استقبال از دیپلمات‌ها استفاده می‌شود.

خانه آرسنی موروزوف در خیابان آربات مسکو

۳. خانه فیلم خودوژستونی

یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف میدان آربات مسکو خانه‌ی فیلم خودوژستونی است که برای بازدید از آن باید به سمت میدان آرباتسکایا حرکت کنید. این سینما در اصل یک تئاتر و محلی بود که روشنفکران روسی در اوایل قرن بیستم در آن با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

افتتاح این سالن در سال ۱۹۰۹ با ظرفیت ۹۰۰ تماشاگر انجام شد و اولین فیلم صوتی شوروی به نام جاده‌ای به زندگی در آن نمایش داده شد. خانه‌ی فیلم خودوژستونی که در اصل نوعی سینمای دولتی محسوب می‌شد در سال ۲۰۱۴ برای بازسازی تعطیل شد و در حال حاضر هم امکانات مدرنی را در خود جای داده است.

خانه فیلم خودوژستونی

۴. رستوران پراگ

از میدان آرباتسکایا در امتداد خیابان آربات می‌توانید از یک رستوران قدیمی به نام پراگ دیدن کنید. این رستوران که قدمت آن به سال ۱۸۷۲ بازمی‌گردد به نوعی یک مکان تاریخی است که در ابتدای خیابان واقع شده و افراد مشهوری مثل تولستوی، چخوف و بونین از آن بازدید کرده‌اند. در کنار این موضوع پراگ در سرتاسر مسکو بخاطر غذاهای فوق‌العاده‌اش شهرت داشت. تا اینکه در سال ۲۰۱۸ این رستوران برای همیشه بسته شد و انتظار می‌رود که در صورت مساعد بودن شرایط به یک موزه‌ی تاریخی تبدیل شود.

در صورتی که پیاده‌روی خود را در امتداد خیابان آربات مسکو ادامه دهید در اولین تقاطع در سمت راست خود می‌توانید از رستورانی گرجی با معماری غیرمعمول به نام جناستویل دیدن کنید. در جلوتر بعد از رسیدن به استارباکس پرتره بزرگی از مارشال اتحاد جماهیر شوروی به نام گئورگی ژوکوف را که یکی از برترین فرماندهان جنگ جهانی دوم بود مشاهده خواهید کرد.

رستوران پراگ در امتداد خیابان آربات

۵. تئاتر آکادمیک دولتی واختانگف

یکی از مشهورترین دیدنی‌های خیابان آربات مسکو است که نسل‌های مختلف مردم مسکو با آن آشنایی دارند. واختانگف در اصلی یکی از بهترین تئاترهای شهر محسوب شده و قدمت آن به سال ۱۹۲۱ بازمی‌گردد. با این حال در جنگ جهانی دوم بر اثر حملات هوایی انجام شده این تئاتر به طور کامل ویران شد که ساختمان جدید آن در سال ۱۹۴۷ افتتاح شد و در نهایت در سال ۲۰۱۱ مورد بازسازی مجدد قرار گرفت.

در مقابل این سالن تئاتر می‌توانید مجمسه‌ی برنزی پرنسس توراندوت را مشاهده کنید که در اصل یادبودی از نمایشنامه‌ای به همین نام است که در واختانگف به نمایش درآمد. در این فواره مجسمه‌ی پرنسس با رنگ طلایی پوشانده شده است.

تئاتر آکادمیک دولتی واختانگف از مشهورترین دیدنی‌های آربات مسکو

۶. کلیسای تغییر شکل ناجی روی ماسه‌ها

در خیابان اسپاسوپسکوفسکی می‌توانید کلیسای زیبای تغییر شکل ناجی روی ماسه‌ها (Transfiguration of the Savior on the Sands) را مشاهده کنید که ساخت آن احتمالاً به قرن هجدهم بازمی‌گردد. این کلیسا در دوران شوروی تعطیل شده بود.

کلیسای تغییر شکل ناجی روی ماسه‌ها

۷. یادبود الکساندر پوشکین

بعد از کلیسای ذکر شده در بخش قبل می‌توانید از یادبود الکساندر پوشکین نویسنده‌ی مشهور روسی بازدید کنید. این اثر هنری ساخته‌ی دست اسکندر و ایگور بورگانف بوده و در ساخت آن از سبک رمانتیک استفاده شده است. بیشتر گردشگران در زمان بازدید دستان مجمسه را لمس می‌کنند چون باور دارند با این کار در عشق خوش‌شانسی می‌آورند.

یادبود الکساندر پوشکین

۸. آپارتمان یادبود الکساندر پوشکین

در شماره ۵۳ خیابان آربات مسکو می‌توانید از آپارتمان یادبود الکساندر پوشکین دیدن کنید. آقای پوشکین زندگی پرماجرایی داشت و در مکان‌های متعددی از جمله این آپارتمان زندگی می‌کرد و مشهورترین اثر او نمایشنامه بوریس گودونف است.

هزینه‌ی بازدید از این آپارتمان ۳۵۰ روبل است که در کنار نمایش وسایل و ابزارهای نویسنده نمایشگاه‌های خوبی را هم برای آشنایی با مسکو و روسیه در قرن نوزدهم در خود جای داده است.

آپارتمان یادبود الکساندر پوشکین

رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و موزه‌های دیگر در خیابان آربات مسکو

تمامی گردشگرانی که به دنبال چشیدن انواع و اقسام غذاهای خوشمزه هستند ناامید از خیابان آربات برنمی‌گردند چرا که گزینه‌های مختلفی پیش روی آن‌ها قرار دارد: از فست‌فودهای زنجیره‌ای روسی و آمریکایی گرفته تا بوفه‌های مختلف مثل Mu Mu یا Grabli به‌علاوه‌ی رستوران‌های گرجی، آذربایجانی،‌ ازبک، ارمنی و آسیایی.

اگر به دنبال رستورانی شیک و باکلاس هستید می‌توانید به رستوران روسی White Rabbit (خرگوش سفید) که در طبقه‌ی شانزدهم فروشگاه اسمولنسکی قرار دارد، سر بزنید. در این مراکز خرید مسکو یک رستوران خوب با غذاهای آسیایی به نام زودیاک هم وجود دارد که در اصل زیر مجموعه‌ای از رستوران روسی خرگوش سفید محسوب می‌شود.

با وجود اینکه آربات یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی‌های روسی است،‌ اما به دلیل توریستی بودن ممکن است اقلام موجود در آن در مقایسه با سایر مناطق مسکو با قیمت بالاتری به فروش برسند.

رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و موزه‌های دیگر در خیابان آربات مسکو

سخن پایانی

در این مطلب با مشهورترین و قدیمی‌ترین خیابان مسکو یعنی آربات و تاریخچه و جاهای دیدنی آن آشنا شدیم. در صورتی که قصد سفر به روسیه را دارید باید حتماً‌ بازدید از این خیابان و جاهای دیدنی مسکو را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره در مورد تور روسیه آرند تور می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۷۴۰۸ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. خیابان آربات مسکو کجاست؟

یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر است که در منطقه‌ای به همین نام قرار گرفته است.

۲. وضعیت خیابان آربات در زمان اشغال مسکو توسط ناپلئون چه بود؟

در زمان اشغال مسکو این خیابان به صورت کامل در آتش‌سوزی از بین رفت.

۳. زیباترین و طولانی‌ترین ایستگاه مترو مسکو چه نام دارد؟

آرباتسکایا نامی است که بر روی زیباترین و طولانی‌ترین ایستگاه مترو مسکو قرار داده‌اند.

۴. وضعیت خیابان آربات مسکو در دوران استالین چه بود؟

بیشتر ساختمان‌های قدیمی آن برای ساخت سازه‌های جدید تخریب شدند و عمارت‌های موجود هم به صورت آپارتمان اشتراکی مورد استفاده قرار گرفتند.

۵. وجه تسمیه خیابان آربات مسکو چیست؟

به باور بعضی از کارشناسان آربات کلمه‌ای است که به حومه‌ی شهر ارتباط دارد چرا که این خیابان از همان ابتدا هم در مرکز شهر قرار نداشته است.



1403/01/11 | کد مطلب: 1971
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.