20 تا از جاهای دیدنی سن پترزبورگ | آرندتور

جاهای دیدنی سن پترزبورگ

شما هم امتیاز بدهید!

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو است که در بخش شمال غربی این کشور واقع شده و تا سال‌های طولانی پایتخت روسیه بوده است. جاهای دیدنی سن پترزبورگ بسیار متنوع هستند و امکان بازدید از همه‌ی آن‌ها در مدت زمان کوتاه سفر وجود ندارد؛ به همین جهت ما در این مطلب از وبلاگ آرند تور تصمیم گرفتیم که تعدادی از بهترین آن‌ها را معرفی کنیم تا بتوانید از زمان اقامت خود در این شهر شگفت‌انگیز نهایت استفاده را ببرید.

تور روسیه

معرفی جاهای دیدنی سن پترزبورگ

همان‌طور که اشاره کردیم سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه است که ساخت آن در ابتدا توسط پترکبیر انجام گرفت به همین جهت به آن پتروگراد می‌گفتند. بعد از سقوط تزارها نام این شهر به لنینگراد تغییر پیدا کرد،‌ اما در نهایت بعد از فروپاشی شوروی نام سن پترزبورگ بر روی آن قرار داده شد.

این شهر آثار تاریخی و فرهنگی مهمی دارد که تعدادی از آن‌ها در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. شما می‌توانید در زمان سفر به روسیه از بهترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ که شامل موارد زیر هستند بازدید کنید:

۱. کلیسای ناجی در خون (Savior on Spilled Blood)

ساخت کلیسای رستاخیز یا ناجی در خون به یاد تراز روسیه الکساندر دوم که در سال ۱۸۸۱ ترور شد، انجام گرفت. در سیزدهم مارس همان سال تزار در حال عبور از کانال گریبادوف بود که شخصی نارنجکی را به سوی او پرتاب کرد، با این کار الکساندر روی زمین پرتاب شد و زمانی که از عصبانیت در حال فریاد زدن بود نارنجکی دیگر به سمت او پرتاپ شد. شدت جراحات وارده به قدری بود که او بعد از انتقال به کاخ از دنیا رفت.

ساخت این کلیسای زیبا با گنبدهای پیازی و موزاییک‌های پر زرق‌وبرقی که دارد در سال ۱۹۰۷ به پایان رسید و سبک معماری آن برخلاف سایر قسمت‌های سن پترزبورگ به صورت ناسیونالیسم رمانتیک بوده و بعد از کلیسای جامع سنت لوئیس بیشترین تزئینات موزاییکی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

کلیسای ناجی در خون از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۲. موزه آرمیتاژ (State Hermitage Museum)

یکی از جاهای دیدنی سن پتزربورگ موزه‌ی آرمیتاژ است که در بین ۵ موزه برتر دنیا قرار داشته و کالکشن‌های فوق‌العاده از دوره‌های تاریخی مختلف و امپراتوری تزارهای روس را به نمایش می‌گذارند. افراد علاقه‌مند به تاریخ به خصوص تاریخ روسیه حتماً باید بازید از این مکان را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهند.

تاریخچه‌ی موزه‌ی آرمیتاژ به دوران الیزابت اول و سال ۱۷۶۴ بازمی‌گردد. در اصل بسیاری از آثار هنری که در حال حاضر در این مجموعه یافت می‌شوند به همت کاترین کبیر جمع‌آوری شده‌اند او  به دلیل علاقه‌ی فراوانی که به آثار هنری داشت، آن‌ها را در مکانی به نام My Hermitage جمع‌آوری کرده بود که فقط اشخاص خاصی قادر به بازدید از آن بودند. جالب است بدانید که آرمیتاژ تا سال ۱۷۱۹ محل سکونت تزارها و ملکه‌ها بود و بعد از انقلاب روسیه و به فرمان لنین به موزه تبدیل شد.

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ

۳. کلیسای جامع سنت ایزاک (St. Isaac's Cathedral)

کلیسای سنت ایزاک از جاهای دیدنی سن پترزبورگ عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس را در این شهر به خود اختصاص داده است. ساخت این کلیسا با گنبد طلایی آن در قرن ۱۹ میلادی انجام گرفت و می‌توان مجسمه‌های حواریون را در بالای آن و صفحاتی از کتاب مقدس را هم بر روی درهای این کلیسا تماشا کرد.

سبک معماری این کلیسا مثل کلیسای سنت کاترین تلفیقی از سبک‌های باروک و کلاسیک بوده و معماری داخلی آن هم متأثر از سبک سمبولیسم است. گردشگران می‌توانند در هر روز هفته به جز چهارشنبه‌ها از کلیسای جامع سنت ایزاک بازدید کرده و معماری شگفت‌انگیز آن را از نزدیک مشاهده کنند.

کلیسای سنت ایزاک از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۴. باغ تابستانی سن پترزبورگ (Summer Garden)

یکی از زیباترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ که می‌توانید به صورت رایگان از آن بازدید کنید باغ تابستانی است که به دلیل زیبایی فریبنده خود به نام ((قطعه‌ای از بهشت))‌ نیز شهرت دارد. طراحی این باغ توسط شخص پیتر کبیر در سال ۱۷۰۴ انجام گرفت و طراح هلندی باغ‌های سلطنتی و پزشک شخصی تزار نیکولاس بیدلو هم در ساخت و طراحی این مجموعه نقش مهمی ایفا کردند.

در این باغ رویایی حدود صد مجسمه‌ی گرانیتی و مرمری وجود دارند که همگی توسط مجسمه‌سازان اروپایی شامل بارتولومو مدولو، فرانچسکو پنسو و آلویس تگلیاپیترا ساخته شده‌اند. با این وجود این کاخ حوادث زیادی را پشت سر گذاشت و بعد از غلبه‌ی بلشویک‌ها بخش بزرگی از آن تخریب و نابود شد؛ اما بازسازی‌های انجام شده بعد از پایان دوران کمونیست شکوه و زیبایی سابق را به این مجموعه بازگرداند.

باغ تابستانی سن پترزبورگ

۵. کاخ و پارک گاچینا (Gatchina Palace)

در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری از جنوب سن پترزبورگ می‌توانید از یکی دیگر از کاخ‌های زیبای این شهر به نام گاچینا بازدید کنید. این کاخ در بین سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۸۱ توسط معماری ایتالیایی به نام آنتونیو رینالدین با ترکیب سبک معماری کلاسیک با تم قلعه‌های قرون وسطایی ساخته شد و تزئینات داخلی آن هم با الهام از سبک کلاسیسم روسی انجام گرفتند.

این کاخ که در اصل محل حکومت خاندان سلطنتی و یکی از اقامتگاه‌های محبوب آن‌ها بود، بعد از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ به موزه تغییر کاربری داد و درهای خود را بر روی عموم مردم باز کرد. نام کاخ گاچینا در سال ۱۹۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کاخ و پارک گاچینا از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۶. خانه گریگوری راسپوتین (Grigoriy Rasputin's House)

گریگوری راسپوتین یکی از مخوف‌تین افراد تاریخ روسیه است که قدرت نفوذ و کاریزمای عجیبی داشت به طوری که بعد از ورود به دربار روسیه به اندازه‌ای قدرت پیدا کرد که بیشتر از سایرین بر روی نیکولای دوم و همسرش الکساندرا تأثیر می‌گذاشت. در صورتی که علاقه‌مند هستید در مورد زندگی این شخص بیشتر بدانید می‌توانید به خانه‌ی او در سن پترزبورگ که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است، سر بزنید.

به اعتقاد بعضی از مردم روح راسپوتین هنوز هم در تالارهای خانه سرگردان است و زیر لب با گردشگران صحبت می‌کند.

خانه گریگوری راسپوتین از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۷. موزه دولتی روسیه (The State Russian Museum, Mikhailovsky Palace)

موزه‌ی دولتی روسیه یکی دیگر از جاهای دیدنی سن پترزبورگ است که در ابتدا کاخ میخایلوسکی نام داشت. این کاخ در ابتدا به دستور امپراتور پاول اول به مناسبت تولد جوان‌ترین پسرش یعنی میخائیل پاولویج ساخته شد و بعدها او به همراه همسر، فرزندان و نوه‌هایش در این مجموعه زندگی کرد.

بعد از آن در سال ۱۸۹۵ این مجموعه توسط الکساندر سوم به موزه تبدیل شد که به نمایشگاه‌های دائمی و موقتی اختصاص یافته‌اند. گردشگران می‌توانند همه‌روزه به جز روزهای سه شنبه از این موزه و معماری زیبای آن بازدید کنند.

موزه‌ی دولتی روسیه از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۸. تئاتر مارینسکی (Mariinsky Theatre)

تئاتر مارینسکی یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ است که با هنرمندان فوق‌العاده‌ای که دارد خدمات ارزشمندی را در زمینه‌ی هنر جهانی انجام می‌دهد. با وجود فراوانی مجموعه‌های نمایشی در روسیه مارینسکی یکی از برترین آن‌ها بوده که فعالیت خود را از سال ۱۷۸۳ آغاز کرده است.

مارینسکی همواره به نظم بالا و تعهد عمیق خود به سنت‌های باله شهرت داشته و افتخار حضور آقای والری گرگیف را که یکی از بهترین رهبران ارکستر موزیک‌های کلاسیک جهان است در کارنامه‌ی خود دارد.

تئاتر مارینسکی از جاهای دیدنی روسیه

۹. موزه پاولوسک (Pavlovsk Museum)

پاولوسک یکی از زیباترین کاخ‌های جهان در سن پترزبورگ است که در باغی سرسبز و زیبا قرار داشته و توسط کاترین کبیر برای پسر اولش پاول در قرن ۱۸ میلادی ساخته شد. در کنار محیط سرسبز و جذاب بیرون کاخ، محیط درونی آن هم واقعاً تماشایی است و در تمامی فصل‌ها گردشگران می‌توانند از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرند.

در حال حاضر کاخ پاولوسک و اطراف آن به یک موزه‌ی دولتی و پارک عمومی در کشور روسیه تبدیل شده‌اند و بازدیدکنندگان زیادی برای تماشای معماری قابل توجه آن راهی سن پترزبورگ می‌شوند.

پاولوسک از زیباترین کاخ‌های جهان در سن پترزبورگ

۱۰. کاخ کاترین (Catherine Palace)

کاخ کاترین یکی دیگر از جاهای دیدنی سن پترزبورگ در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری از جنوب این شهر در دهکده‌ی تزارها است که در نگاه اول نمای سفید و آبی جذاب آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. جالب است بدانید که تاریخچه‌ی اولیه ساخت این مجموعه به قرن هجدهم میلادی در محلی به نام تزارسکویه سلو (به معنی دهکده‌ی تزارها) باز می‌گردد.

در اصل پس از بازپس‌گیری این منطقه توسط پترکبیر از سوئد، او این مکان را به همسر خود کاترین هدیه داد و بعدها هم دستور ساخت کاخی بزرگ را در آن صادر کرد. بعد از انقلاب روسیه کاخ کاترین به فرمان لنین به موزه تبدیل و درهای آن برای بازدید عموم گشوده شد.

کاخ کاترین از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۱۱. موزه داستایوفسکی (Dostoevsky museum)

داستایوفسکی نویسنده مشهور و اثرگذار روسی است که داستان‌های او شهرت جهانی دارند؛ اگر شما هم از طرفداران این نویسنده هستید می‌توانید از یکی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ به نام موزه داستایوفسکی که در اصل خانه‌ی او بوده است، بازدید کنید.

مسئولان این موزه تلاش کردند تا خانه‌ی او را مانند حالت اولیه‌ی خود حفظ کنند؛ به این ترتیب گردشگران در زمان ورود کلاه و کت آقای نویسنده را می‌بینند و در بقیه‌ی بخش‌ها نیز می‌توانند اتاق بازی فرزندان، ناهارخوری، نامه‌های رد و بدل شده بین او و همسرش و اتاق کار آقای فئودر را که آخرین اثر خود را در آن نوشت، مشاهده کنند.

 موزه داستایوفسکی

۱۲. صومعه الکساندر نوسکی (The Alexander Nevsky Monastery)

یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها و جاهای دیدنی سن پترزبورگ صومعه‌ی الکساندر نوسکی است که در اصل به قهرمانی روسی به همین نام در قرن سیزدهم اشاره دارد: او که در آن زمان ارتش روسیه را فرماندهی می‌کرد توانست در ساحل رود نوا سوئدی‌ها را شکست دهد.

بعدها برای گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی او در سال ۱۷۱۰ صومعه‌‌ای به نام الکساندر را تأسیس کردند که بعداً چند کلیسای دیگر به آن اضافه شد. جالب است بدانید که بسیاری از چهره‌های هنری کشور روسیه از قبیل چایکوفسکی،‌ داستایوفسکی و رابین اشتاین هم در قبرهای این صومعه دفن شده‌اند.

صومعه الکساندر نوسکی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۱۳. کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral)

کازان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای شهر سن پترزبورگ است که ساخت آن بین سال‌های ۱۸۰۱ تا ۱۸۱۱ میلادی توسط معمار مشهور روسی آندری وارانیخین انجام شد. در اصل هدف اصلی ساخت این کلیسا شکرگزاری بخاطر پیروزی در برابر ناپلئون بود؛ چرا که مردم باور داشتند یاری مریم مقدس باعث پیروزی آن‌ها شده است.

ساختمان کلیسای کازان به شکل نیم‌دایره طراحی شده و در جای جای آن می‌توانید اثرات معماری روسی را مشاهده کنید. خبر خوب این است که این کلیسا در نزدیکی کلیسای ناجی در خون قرار دارد؛ بنابراین حتماً در زمان سفر خود به روسیه از هر دو این مکان‌ها دیدن کنید.

 کلیسای جامع کازان

۱۴. پارک تفریحی دیو استرو (Divo Ostrov Park)

جاهای دیدنی سن پترزبورگ فقط به کلیساها، باغ‌ها و کاخ‌های شگفت‌انگیز محدود نمی‌شود و گردشگران می‌توانند در زمان بازدید خود سری هم به پارک تفریحی دیو استرو بزنند که طراحی آن از دیزنی‌لند الهام گرفته شده است.

جالب است بدانید که دیو استرو اولین پارک تفریحی شهر سن پترزبورگ بوده و تجهیزات موجود در آن به راحتی می‌توانند با بهترین و مدرن‌ترین شهربازی‌های اروپایی و آمریکایی رقابت کنند.

پارک تفریحی دیو استرو

۱۵. خیابان نوسکی (Nevsky Street)

نوسکی معروف‌ترین خیابان در روسیه است که برای قدم زدن در آن باید بیشتر از یک ساعت زمان بگذارید. این خیابان در بخش تاریخی شهر واقع شده و از ایستگاه قطار مسکو تا صومعه الکساندر نوسکی امتداد دارد.

در یک سمت خیابان نوسکی می‌توانید کلیسای جامع کازان و در طرف دیگر آن هم کتاب‌فروشی دوم نیگی را مشاهده کنید. البته این تمام ماجرا نیست و اگر به پیاده‌روی خود ادامه دهید به بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در شهر، کتابخانه‌ی ملی روسیه، بنای یادبود کاترین کبیر و پل آنیچکوف هم می‌رسید.

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز خرید سنت پترزبورگ

نوسکی معروف‌ترین خیابان در روسیه

۱۶. کاخ کنستانتین (Constantine Palace)

یکی دیگر از شاهکارهای معماری روسیه و زیباترین جاهای دیدنی سن پتزربورگ کاخ سلطنتی کنستانتین یا کاخ گنگره‌ی ملی است. در سال‌های دور زمانی که پتر کبیر به خارج از کشور سفر کرده بود معماری مشهور به نام باپتیست لبلوند را ملاقات کرده و از او خواست تا اقامتگاه باشکوهی در نزدیکی خلیج فنلاند برای او بسازد.

از آن زمان تاکنون کاخ ماجراها و ناملایمت‌های زیادی را پشت سر گذاشته و بعد از به آتش‌کشیده شدن توسط انقلابی‌ها هم دچار آسیب‌های فراوان شد؛ با این وجود بازسازی‌های مختلفی در طول سال‌ها انجام شده و تلاش شده تا این کاخ را به وضعیت سابق خود بازگردانند.

کاخ کنستانتین از جاهای دیدنی روسیه

۱۷. باغ وحش لنینگراد (Leningradskiy Zoopark)

باغ وحش لنینگراد یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های وحش دنیا است که بهره‌برداری از آن در سال ۱۸۶۵ توسط دو فرد به نام‌های سوفیا و جولیس گرهارت انجام شد و در حال حاضر هم بیشتر از ۲۰۰۰ حیوان از ۴۱۰ گونه‌ی مختلف در آن سکونت دارند.

در باغ وحش لنینگراد چندین رستوران برای رفاه حال مهمانان در نظر گرفته شده و تاکنون اجراهای سیرک و کنسرت‌های گروه‌های کر و ارکستر هم در آن برگزار شده‌اند.

باغ وحش لنینگراد از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۱۸. پارک مریخ (Field of Mars)

پارک یا زمین مریخ یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ها و جاهای دیدنی سن پترزبورگ است که در اوایل قرن ۱۸ زمین آن پر از علف‌های هرز بود، اما بعداً با تغییرات متعددی که در آن صورت گرفت نام زمین مریخ را بر روی آن قرار دادند.

این زمین تا سال‌ها محلی برای آموزش نگهبانان گارد و انجام رژه‌ها و نمایش‌های مختلف محسوب می‌شود و اولین شعله‌ی ابدی روسیه به احترام کسانی که جان خود را در جنگ‌های مختلف و انقلاب‌ها از دست داده‌اند در این مکان روشن شده است.

 پارک مریخ از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۱۹. سوارکار برنزی (Bronze Horseman)

سوارکار برنزی در اصل تندیس پترکبیر در حال اسب‌سواری است که دستور ساخت آن توسط کاترین کبیر صادر شد. این مجسمه یکی از مشهورترین نمادها و جاهای دیدنی سن پترزبورگ بوده که در طول دوران جنگ جهانی دوم به دلیل تمهیدات صورت گرفته هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نشد.

سوارکار برنزی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ

۲۰. جزیره واسیلوسکی (Vasilyevsky Island)

یکی از بزرگ‌ترین جزیره‌های سن پترزبورگ است که به دلیل چشم‌اندازهای بی‌نظیر و مجسمه‌های ابوالهول متعلق به قرن ۱۵ شهرت بالایی در بین گردشگران دارد. علاوه بر این می‌توانید از موزه‌ی بیولوژیکی عجایب این جزیره هم دیدن کرده و اسکلت و قلب مستخدم شخصی پترکبیر را در آن مشاهده کنید!

با وجود این موزه‌ی عجیب و غریب واسیلوسکی همچنان یکی از بهترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ برای گشت و گذار در کنار رود محسوب می‌شود.

جزیره واسیلوسکی

کلام آخر

در این مطلب با ۲۰ عدد از جاهای دیدنی سن پتزربورگ که می‌توانید در زمان سفر خود از آن‌ها بازدید کنید،‌ آشنا شدیم. روسیه کشوری پهناور با تاریخی غنی و شگفت‌انگیز است که بازدید از آن می‌تواند برای تمامی علاقه‌مندان به آثار تاریخی و طبیعی به تجربه‌ای خاص تبدیل شود، به خصوص اگر با همراهی مجموعه‌ی آرند تور انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور روسیه و جزئیات آن می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۸۴۰۷ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. بهترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ چه نام دارند؟

در متن به ۲۰ عدد از بهترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ اشاره شده است.

۲. مکان قرارگیری اولین شعله‌ی ابدی روسیه کجاست؟

اولین شعله‌ی ابدی روسیه به یاد جان‌باختگان جنگ و انقلاب در زمین مریخ قرار دارد.

۳. کلیسای ناجی در خون یادبود کیست؟

این کلیسا یادبودی برای الکساندر دوم تزار روسیه است که در سال ۱۸۸۱ ترور شد.

۴. معروف‌ترین خیابان در روسیه چه نام دارد؟

نوسکی معروف‌ترین خیابان در روسیه است که تعدادی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ را در خود جای داده است.

۵. مشخصات اصلی بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس سن پترزبورگ چیست؟

کلیسای جامع سنت آیزاک بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس در سن پترزبورگ بوده که مهم‌ترین مشخصه‌ی آن گنبدی طلایی به همراه مجسمه‌های حواریون است.



1403/01/10 | کد مطلب: 1969
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.