همه‌چیز درباره شهر خجند تاجیکستان{از جاذبه ها تا سوغات} | آرندتور

همه‌چیز درباره شهر خجند تاجیکستان

شما هم امتیاز بدهید!

خجند یکی از شهرهای شمال تاجیکستان و دومین شهر بزرگ در این کشور است، شهری پرجنب و جوش با میراث فرهنگی غنی و مناظر زیبا و بی‌بدیل که از دیدن آن لذت خواهید برد. اگر به فکر سفر به تاجیکستان هستید دیدن این شهر را هم حتما باید در برنامه خود قرار دهید. در ادامه بیشتر با خجند در تور تاجیکستان و دیدنی‌های آن در کنار اطلاعات مفید درباره این شهر آشنا می‌شویم.

تاریخچه شهر خجند

خجند تاجیکستان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آسیای مرکزی بوده و از قدمت بسیار زیادی برخوردار است، به قدری که گفته می‌شود این شهر باستانی توسط کوروش کبیر تأسیس شده است و شهر کوروش نام داشته است. این شهر در سال ۵۴۴ قبل از میلاد ساخته شد و مرز شمال شرقی امپراتوری هخامنشی را مشخص کرد. بعدها خجند توسط اسکندر مقدونی فتح شد و نام آن را به اسکندریه اسخاته (دورترین اسکندریه) تغییر داد. به دلیل قرار گرفتن در جاده بزرگ ابریشم که سمرقند را به دره فرغانه متصل می‌کند، خجند همواره شهری کلیدی در نظر گرفته می‌شد و فراز و نشیب زیادی را هم در تاریخ خود تجربه کرد. پس از تصرف به وسیله اعراب، خجند به دست مغول‌ها نابود شد اما توانست دوباره خود را بازسازی کرده و اهمیتش را به دست آورد. در سال ۱۸۶۶ مانند بیشتر بخش‌های آسیای مرکزی، خجند تاجیکستان هم توسط امپراطوری روسیه اشغال شد و نام آن به لنین آباد تغییر یافت تا در سال ۱۹۹۲ پس از فروپاشی شوروی به نام اصلی خود بازگردد.

تاریخچه شهر خجند

حمل و نقل عمومی در خجند

خجند تاجیکستان شهر کوچکی با اندازه حدود ۴۰ کیلومتر مربع است. بنابراین شاید داخل شهر نیاز چندانی هم به ماشین و حمل و نقل عمومی نداشته باشید و بسیاری از مسیرها را می‌توانید پیاده هم بروید. با این وجود تاکسی‌ها هم در سطح شهر فعال هستند و اپلیکیشن‌های تاکسی هم وجود دارد که برای جابجایی بین نقاط مختلف می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و بسته به مسافت قیمت متفاوتی دارند. به جز تاکسی، مینی‌بوس‌هایی به نام مارشوتکا هم وجود دارد که می‌تواند شما را از پنجشنبه به بسیاری از مکان‌های دیگر مانند پارک سامانی و پارک کمال خجندی برساند. هر مارشوتکا مقصد مشخصی دارد که آن را روی شیشه نوشته است و با مبلغ کمی (۲.۵ سامانی) می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین از دوشنبه تا خجند یک مسیر ۵ الی ۶ ساعته است که می‌توانید با ماشین یا با پروازهایی که روزی دو بار بین دو شهر انجام می‌شود آن را طی کنید.

حمل و نقل عمومی در خجند

بهترین زمان سفر به خجند

برای این که بیشترین لذت را از سفر خود ببرید باید در زمان مناسب سفر خود را برنامه ریزی کنید. یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در زمان سفر هم وضعیت آب و هوا است. آب و هوای خجند در تابستان‌ها گرم و خشک است اما خیلی سوزان نیست. از طرفی در زمستان‌ هوا به شدت سرد می‌شود و تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد هم می‌شود. بنا به این اطلاعات می‌توان گفت بهترین زمان سفر به خجند تاجیکستان اواخر فصل بهار و اوایل پاییز است.

بیشتر بخوانید: معرفی توریستی‌ترین شهرهای تاجیکستان

بهترین زمان سفر به خجند

جاهای دیدنی خجند تاجیکستان

می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر که همان دیدنی‌های شهر هستند. خجند شهر کوچکی است و شاید برای دیدن جاذبه‌های آن به زمان زیادی نیاز نداشته باشید، اما هر یک از این دیدنی‌ها جذابیت بسیاری دارند و در خاطرتان باقی خواهند ماند:

پنجشنبه بازار خجند

این بازار در یک ساختمان بسیار بزرگ برگزار می‌شود که ساخت آن در سال ۱۹۶۴ به پایان رسید. حتی اگر به خود خرید علاقه‌ای نداشته باشید، دیدن معماری این بنا به خودی خود جذابیت بسیاری دارد و در آن می‌توانید ترکیبی از معماری زمان شوروی را با سبک شرقی ببینید و لذت ببرید. این بازار بسیار شلوغ و پر جنب و جوش است و نه تنها خود ساکنان خجند، بلکه از شهرهای دور و اطراف نیز افراد بسیاری در آن شرکت می‌کنند. پنجشنبه بازار خجند تاجیکستان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای آسیای مرکزی است و در آن می‌توانید انواع کالاهای محلی و خوراکی را به همراه سوغاتی و صنایع دستی پیدا و خریداری کنید.

پنجشنبه بازار خجند

موزه تاریخی سغد و ارگ خجند

این موزه در قلب شهر خجند تاجیکستان قرار دارد و سفری جذاب را از میان تاریخ و فرهنگ غنی منطقه سغذ ارائه می‌دهد. در این موزه می‌توانید انواع نسخه‌های خطی باستانی، آثار هنری و یافته‌های باستان شناسی را ببینید و با جواهرات و لباس‌های سنتی آشنا شوید تا درک عمیق‌تری از فرهنگ و سنت تاجیکستان به دست آورید. این موزه در زیرزمین ارگ خجند ساخته شده است و شما می‌توانید هر دو جاذبه را در کنار همدیگر بازدید کرده و از آن‌ها لذت ببرید. ارگ خجند محل اقامت اسکندر بوده است اما اکنون بخشی از آن بازسازی شده است و شما می‌توانید آن را ببینید و با تاریخ خجند بیشتر آشنا شوید.

موزه تاریخی سغد و ارگ خجند

مقبره شیخ مصلح الدین

این مقبره باشکوه به شیخ مصلح الدین خجندی، شاعر و فیلسوف برجسته قرن دوازدهم تقدیم شده است. خود مقبره یک شاهکار معماری دیدنی است که شامل کاشی کاری‌های پیچیده و کنده کاری‌های تزئین شده است و در ترکیب با آثار هنری زیبا این مقبره را به یکی از جاذبه‌های خجند تاجیکستان تبدیل کرده است. مقبره شیخ مصلح الدین در یک محله سنتی و رنگارنگ قرار دارد و بعد از بازدید می‌توانید در خیابان‌های اطراف کمی قدم بزنید و از فضا لذت ببرید.

مقبره شیخ مصلح الدین شهر خجند

پارک کمال خجندی

چشم انداز این پارک بسیار زیباست و مسیری عالی برای پیاده روی و استراحت را ایجاد کرده است اما این تنها جذابیت این پارک نیست. در محوطه پارک مجسمه شاعرانی مانند رودکی قرار داده شده است و خود پارک هم که به نام کمال خجندی است، شاعر بزرگ قرن ۱۴ که در خجند به دنیا آمد و بعدها به تبریز رفت. این پارک کنار رود سیحون قرار دارد و بازدید از آن را هم نباید از دست بدهید.

پارک سامانی

پارک سامانی یکی دیگر از جاذبه‌های شهر خجند تاجیکستان است. این پارک به نام اسماعیل سامانی، بنیانگذار سلسله سامانیان نامگذاری شده است و با توجه به طراحی جالب و خاص خود هم برای افراد محلی و هم گردشگران خارجی دیدنی و جذاب است. از فضای سبز و زیبای پارک با گلزارهای رنگارنگ و درختان بزرگ و دریاچه کوچک آن که بگذریم، مجسمه بزرگ اسماعیل سامانی را می‌بینیم که در مرکز پارک قرار گرفته و نمادی از تاریخ غنی و میراث فرهنگی تاجیکستان است. از دیگر جاذبه‌های خجند تاجیکستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجسمه بزرگ لنین
  • رود سیحون
  • قصر ارباب
  • پارک آزادی
  • بنای یادبود جنگ جهانی دوم

پارک سامانی شهر خجند

سوغات خجند تاجیکستان

یکی از لذت‌های سفر خرید سوغاتی و یادگاری است. خجند هم سوغاتی‌هایی مشابه دیگر شهرهای تاجیکستان دارد که می‌توانید آن‌ها را در بازار معروف پنجشنبه یا در مغازه‌های محلی پیدا و خریداری کنید. از معروف‌ترین سوغاتی‌های خجند تاجیکستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه و لباس‌های سنتی تاجیکستان با تزئینات خاص
  • اکسسوری‌های تاجیکی
  • میوه‌های خشک و خشکبار
  • کلاه سنتی
  • صنایع دستی چوبی و سفالی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین سوغات تاجیکستان

سوغات خجند تاجیکستان

جمع بندی

خجند یکی از شهرهای مهم تاجیکستان است و با داشتن چندین و چند جاذبه تاریخی هنری در کنار بازار بزرگ و زیبا و فرهنگ و سنت‌های جذاب و اصیل پارسی یکی از مقاصد دیدنی و جذاب برای ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. با رزرو تور تاجیکستان می‌توانید در زمانی کوتاه علاوه بر خجند تاجیکستان، از شهرهای دیگر این کشور هم بازدید کنید و بیشترین استفاده را از زمان خود داشته باشید.

سوالات متداول

بهترین راه سفر به خجند تاجیکستان چیست؟

بهترین راه سفر، راه هوایی است. می‌توانید با هواپیما به شهر دوشنبه بروید و از آن جا با پرواز داخلی یا ماشین خود را به خجند برسانید.

آیا برای سفر به خجند تاجیکستان به ویزا نیاز است؟

بله. برای ورود به تاجیکستان به ویزا با حداقل ۷ ماه اعتبار نیاز است که صدور آن هم چند هفته‌ای طول می‌کشد.

بهترین هتل‌های خجند تاجیکستان کدام‌ها هستند؟

هتل پارلمنت، هتل دلوکس و هتل گرند از بهترین هتل‌های خجند تاجیکستان هستند که می‌توانید در آن‌ها اقامتی لذت بخش را تجربه کنید.



1402/10/22 | کد مطلب: 1854
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.