راهنمای جامع سفر به تاراز خوزستان| آرندتور

همه‌چیز درباره تاراز خوزستان

شما هم امتیاز بدهید!

شنیدن نام خوزستان برای همه‌ی ما تداعی‌گر آب‌وهوایی گرم و آفتابی سوزان است؛ اما حقیقت این است که در شمال شرق این استان در شهرستان مسجد سلیمان یک کوه و منطقه‌ی گردشگری به نام تاراز قرار گرفته که در فصل زمستان بارش برف را تجربه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاراز در خوزستان تا انتهای این مطلب از وبلاگ آرندتور همراه ما باشید.

تور خوزستان

تاراز خوزستان کجاست؟

همان‌طور که اشاره کردیم کوه تاراز خوزستان در شهرستان مسجد سلیمان، بخش اندیکا، دهستان سوسن و در فاصله‌ی ۶۷ کیلومتری از شمال غربی ایذه و ۲۵۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده و ارتفاع آن به حدود ۲۷۴۳ متر می‌رسد.

تاراز خوزستان تقریباً در مرز این استان با چهارمحال و بختیاری واقع شده و در صورتی که از اهواز به سمت آن حرکت کنید باید جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ و خم را پشت سر بگذارید که در زمان بارندگی لغزنده و خطرناک است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به خوزستان

تاراز خوزستان

معرفی کوه تاراز

کوه نیمه جنگلی تاراز خوزستان از معدود نقاط این استان است که بارش برف را تجربه می‌کند؛‌ به همین جهت در بین مردم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت هر ساله در ماه آبان این کوه با برف پوشیده شده و این وضعیت تا اواخر ماه فروردین ادامه پیدا می‌کند.

از قله‌ی تاراز خوزستان می‌توانید مناظر زیبایی از قله دلا، قله کینو، رودخانه بازفت و دشت شیمبار را مشاهده کنید که به دلیل طبیعت بی‌همتای خود یکی از زیباترین نقاط گردشگری مسجد سلیمان محسوب می‌شود.

معرفی کوه تاراز خوزستان

وضعیت تاراز در فصول مختلف سال

با رسیدن به فصول بارندگی آبشار زیبایی از تاراز خوزستان جاری می‌شود. به‌علاوه در تابستان هم می‌توان برای فرار از گرمای بیش از اندازه‌ی هوا به این بخش مراجعه کرد که حدود ۲۰ درجه اختلاف دما دارد.

گاهی اوقات در فصل سرد سال بیشتر از یک متر در این منطقه برف می‌بارد؛‌ با توجه به این موضوع مردم از سراسر استان خوزستان در اواخر هفته برای تجربه‌ی ورزش‌های زمستانه و مشاهده‌ی زیبایی‌های این فصل به منطقه‌ی گردشگری تاراز سفر می‌کنند.‌

وضعیت تاراز خوزستان در فصول مختلف سال

بنای یادبود بهمن علاءالدین

در منطقه‌ی تاراز خوزستان در نزدیکی پایگاه امداد و نجات کوهستان بنای یادبود آقای بهمن علاءالدین که شاعر معروف بختیاری است قرار گرفته است. آقای علاءالدین در بین ایل بختیاری از احترام بالایی برخوردار بوده و طرح بنای یادبود او هم با الهام از زیگورات چغازنبیل ساخته شده و گبندی هم به شکل کلاه خسروانی دارد.

ستون‌های ۷ متری به کار رفته در این بنا نماد ایل هفت لنگ و وجود ۴ عدد از آن‌ها نماد ایل چهارلنگ است؛‌ بنابراین حتماً در زمان بازدید خود از تاراز خوزستان سری هم به این بنای یادبود زیبا بزنید.

بنای یادبود بهمن علاءالدین در منطه تاراز خوزستان

جاهای دیدنی اطراف تاراز خوزستان

در بازدید خود از منطقه‌ی گردشگری تاراز خوزستان می‌توانید از جاهای دیدنی اطراف آن هم دیدن کنید:

۱. روستای موری

موری روستایی بختیاری نشین در شمال شهرستان اندیکا خوزستان است که در کنار طبیعت درخشان و زیبای خود، آب و هوای معتدلی هم در فصل تابستان دارد. در حقیقت این روستا از ترکیب خانه‌های سنگی و چادرهای متفرق در دامنه‌ی کوه شکل گرفته و جوی آبی هم از پایین دست آبشار آن به سمت روستا حرکت می‌کند.

از جمله جاذبه‌های دیدنی روستای موری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار توف کما در شمال روستا واقع شده و از آبشارهای مرتفع خوزستان محسوب می‌شود.
  • باغ ملکان که در بالای آبشار قرار گرفته است.
  • بقعه متبرکه آقا سلیمان که هر ساله طایفه‌های بختیاری زیادی در زمان کوچ خود از آن بازدید می‌کنند.

روستای موری از جاهای دیدنی اطراف تاراز خوزستان

۲. دشت شیمبار

دشت شیمبار یا شیرین بهار یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان است که در دامنه‌ی کوه دلا قرار گرفته و با چشمه‌ها، آبشار و جنگل‌های زیبایی پوشیده شده است. بهترین زمان بازدید از این جاذبه‌ی تماشایی در فصل بهار است یعنی زمانی که هوا بسیار دلپذیر و مطبوع بوده و دشت هم تماماً سبزپوش شده است.

دشت شیمبار از جاهای دیدنی اطراف تاراز خوزستان

۳. رودخانه بازفت

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک تاراز خوزستان رودخانه‌ی بازفت است که از دامنه‌های زردکوه، گله سگا، منار و تورک سرچشمه گرفته و در حقیقت از سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌ی کارون محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی سوغات اصلی مخصوص خوزستان

۴. قله کینو

قله کینو در ارتفاعات زاگرس در میانه‌ی خوزستان و چهارمحال و بختیاری از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف منطقه‌ی گردشگری تاراز خوزستان محسوب شده که در پای آن هم دریاچه‌ی فوق‌العاده زیبایی به نام تمی وجود دارد.

قله کینو از جاهای دیدنی تاراز خوزستان

۵. آبشار توف کما

توف کما یکی از آبشارهای مرتفع خوزستان است که در روستای موری قرار داشته و از ارتفاعات تاراز خوزستان و کوهی به نام کما سرچشمه می‌گیرد. شما می‌توانید در زمان بازدید خود از منطقه تاراز سری هم به این آبشار تماشایی بزنید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی منطقه گردشگری تاراز خوزستان پرداختیم که یکی از زیباترین نقاط این استان در فصل زمستان محسوب می‌شود. در صورت تمایل به بازدید حتماً به اندازه‌ی کافی لباس گرم همراه خود ببرید و نکات ایمنی را هم در زمان رانندگی و امتحان کردن تفریحات زمستانه‌ی گوناگون رعایت کنید تا از بروز مشکلات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. برای دریافت مشاوره در این زمینه و اطلاع از تورهای مختلف مجموعه‌ی آرند با شماره تلفن ۰۲۱۴۸۴۰۷ تماس بگیرید.

سوالات متداول

تاراز خوزستان کجاست؟

در شهرستان مسجد سلیمان یک کوه و منطقه‌ی گردشگری به نام تاراز وجود دارد.

علت شهرت تاراز چیست؟

تاراز از معدود مناطق خوزستان است که بارش برف زمستانه دارد.

جاهای دیدنی نزدیک تاراز چیست؟

آبشار توف کما،‌ روستای موری، قله کینو و دشت شیمبار از جمله زیباترین جاهای دیدنی نزدیک تاراز خوزستان هستند.

دمای هوای تاراز در فصل تابستان چطور است؟

دمای هوای تاراز خوزستان در تابستان در مقایسه با مرکز استان حدود ۲۰ درجه پایین‌تر است.

ارتفاع کوه تاراز خوزستان چقدر است؟

حدود ۲۷۴۳ متر



1402/10/09 | کد مطلب: 1830
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.